Reklama

Pozbawiliśmy się własnej tożsamości

Niedziela Ogólnopolska 46/2011, str. 19

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Czy Ksiądz Kardynał nie obawia się, że w Europie za kilkadziesiąt lat Pismo Święte może być zastąpione Koranem?

- To zagadnienie jest o wiele bardziej skomplikowane niż samo pytanie, które zostało postawione. Chciałbym zatem udzielić odpowiedzi bardziej ogólnej, odnoszącej się do dwóch kategorii związanych z sednem odpowiedzi na to pytanie. Pierwsza z nich to kategoria wielokulturowości. Wielokulturowość to fenomen, który obejmuje i realizuje się w wielu obszarach i na wielu kontynentach. Wystarczy popatrzeć choćby na Amerykę. Chodzi o sytuację, w której różne kultury istnieją obok siebie i muszą ze sobą współżyć. Nowy Jork np. jeszcze kilka lat temu miał Little Italy (dzielnicę włoską), China Town (dzielnicę chińską), dzielnicę żydowską, Bronx… Można powiedzieć, że każda z nich była zamknięta sama w sobie. Teraz - przeciwnie - pojawia się nowa kategoria, ku której świat się kieruje. To interkulturowość. Słowo „inter” (między, pomiędzy) wskazuje, że chodzi tutaj o pewną dynamikę relacji zachodzących do tej pory między różnymi wspólnotami. Mogą to być relacje polegające na wzajemnym ścieraniu się lub też porównywaniu. Naturalnie, islam przybył np. w swoich głównych formach - nie wszystkich jednak - wśród których jest i ta, gdzie jest miejsce na agresję. Rodzi się zatem pokusa zareagowania z naszej strony na tym samym poziomie - zamknięcia się na tę kulturę i ataku, czyli w praktyce prowadzi to do relacji opartych na fundamentalizmie, z którym sami chcemy walczyć.
Inną możliwością natomiast byłoby spotkanie w kategoriach powierzchowności, która zaciera pewne różnice i staje się pewną formą synkretyzmu. To pójście po linii najmniejszego oporu.
Jaki jest zatem kluczowy element, który pozwoli na prawdziwy dialog? Tym czymś jest tożsamość, która nie jest agresywna. Niestety, islam przychodzi ze swoją tożsamością, nie zawsze zresztą agresywną. Chrześcijanie natomiast i Europa nie mają już własnej tożsamości. Jesteśmy szarzy, pozbawieni kolorów, nie mamy istoty. W tym kontekście i w tym dialogu, jak powiedział poeta Thomas Eliot, my, porzucając chrześcijaństwo czy też naszą kulturę, zagubiliśmy nasze oblicze. A zatem podsumuję: główna wina nie leży po stronie islamu, ale po naszej stronie, bo pozbawiliśmy się własnej tożsamości.

Wynotował ks. Jacek Molka

* * *

Gianfranco Ravasi, ur. w 1942 r., jeden z najwybitniejszych biblistów na świecie i znany - zwłaszcza w ojczystych Włoszech - popularyzator Pisma Świętego. Od 1995 r. jest członkiem Papieskiej Komisji Biblijnej. W 2007 r. był autorem rozważań Drogi Krzyżowej w rzymskim Koloseum. Od 2007 r. pełni funkcję przewodniczącego Papieskiej Rady Kultury, Komisji ds. Dziedzictwa Kulturowego Kościoła i Komisji ds. Archeologii. W 2010 r. przyjął kapelusz kardynalski z rąk Benedykta XVI

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Każde cierpienie połączone z Chrystusowym krzyżem umacnia

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Graziako

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 25-30.

Poniedziałek, 29 kwietnia. Święto św. Katarzyny ze Sieny, dziewicy i doktora Kościoła, patronki Europy

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: gasnący antychryst

2024-04-26 11:28

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

W odcinku odkryjemy historię tragicznego życia i upadku Friedricha Nietzschego, filozofa, który ogłosił "śmierć Boga", a swoje życie zakończył w samotności i obłędzie, nazywając siebie "biednym Chrystusem".

Chcę Ci pokazać , jak życiowe wybory i niewiedza mogą prowadzić do zgubnych konsekwencji, tak jak w przypadku Danniego Simpsona, który nie zdając sobie sprawy z wartości swojego rzadkiego rewolweru, zdecydował się na desperacki napad na bank. A przecież mógł żyć inaczej, gdyby tylko znał wartość tego, co posiadał. Przyłącz się do naszej rozmowy, gdzie zagłębimy się w znaczenie trwania w jedności z Jezusem, jak winna latorość z krzewem, i zobaczymy, jak te duchowe związki wpływają na nasze życie, nasze wybory i naszą przyszłość.

CZYTAJ DALEJ

W 10. rocznicę kanonizacji

2024-04-28 17:42

Biuro Prasowe AK

    – Kościół wynosząc go do grona świętych wskazał: módlcie się poprzez jego wstawiennictwo za świat o jego zbawienie, o pokój dla niego, o nadzieję – mówił abp Marek Jędraszewski w sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie w czasie Mszy św. sprawowanej w 10. rocznicę kanonizacji Ojca Świętego.

Na początku Mszy św. ks. Tomasz Szopa przypomniał, że dokładnie 10 lat temu papież Franciszek dokonał uroczystej kanonizacji Jana Pawła II. – W ten sposób Kościół uznał, wskazał, publicznie ogłosił, że Jan Paweł II jest świadkiem Jezusa Chrystusa – świadkiem, którego wstawiennictwa możemy przyzywać, przez wstawiennictwo którego możemy się modlić do Dobrego Ojca – mówił kustosz papieskiego sanktuarium w Krakowie. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, podziękował mu za troskę o pamięć o Ojcu Świętym i krzewienie jego nauczania.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję