Reklama

Kościół

Austria: jubileusz 25-lecia Wyższej Szkoły Teologicznej powstałej z inicjatywy Jana Pawła II

Kard. Christoph Schönborn wyraził uznanie dla Wyższej Szkoły Teologicznej (ITI) w Trumau w Dolnej Austrii, nazywając ją wyjątkową instytucją edukacyjną o silnym oddziaływaniu międzynarodowym. - Założenie ITI (International Theological Institute) było „gorącym pragnieniem świętego papieża Jana Pawła II (1978-2005) - powiedział arcybiskup Wiednia 6 maja, otwierając sympozjum pod hasłem „Edukacja na rozdrożu” (Education at the Crossroads”, które uświetniło obchody 25-lecia Instytutu. Jubileusz uczelni miał się odbyć w 2021 r., musiał jednak zostać przesunięty na ten rok z powodu pandemii koronawirusa.

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Austria

teologia

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyższa Szkoła Teologiczna (International Theological Institute/ITI) w Trumau został założony w 1996 r. z inicjatywy papieża Jana Pawła II jako „Międzynarodowy Instytut Teologiczny Studiów nad Małżeństwem i Rodziną”. Jego celem było zapewnienie młodym ludziom wszechstronnego wykształcenia teologicznego ze szczególnym uwzględnieniem małżeństwa i rodziny. Początkowo mieścił się w domu zakonnym kartuzów w Gaming, a w 2009 r. przeniósł się do zamku Trumau nieopodal Baden. „Dziś możemy cieszyć się z owoców tej wyjątkowej instytucji, co znajduje również odzwierciedlenie w pracy jej około 500 absolwentów na świecie” – stwierdził kard. Schönborn w swoim pozdrowieniu do uczestników jubileuszowej uroczystości.

Ponadto arcybiskup Wiednia podkreślił praktykowaną w ITI i na uniwersytetach katolickich szczególną formę nauczania i relacji między nauczycielami a studentami. Przypomniał, że nauczanie akademickie powinno być „bezinteresowne”, tzn. nie może uwodzić retoryką. Nauczyciel nie może 'tworzyć' w studentach prawdziwego poznania, ono przychodzi raczej z wrażliwego wprowadzenia „do wielkich mistrzów" i samych źródeł. „To jest najlepsza posługa, jaką można wyświadczyć młodym ludziom - także po to, by uchronić ich przed ideologicznymi zawłaszczeniami” - uważa kard. Schönborn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wykład inauguracyjny 5 maja na temat „Rodzina - szkoła - społeczeństwo: kto nas uratuje przed kryzysem edukacyjnym?” wygłosił ekspert ds. rodziny prof. Wolfgang Mazal - po nim nastąpiły wystąpienia teologa i założyciela Domu Modlitwy w Augsburgu Johannesa Hartla oraz historyka i dziennikarki Guduli Walterskirchen. Pierwszy dzień obrad zakończył prof. Peter Kahn z Uniwersytetu w Manchesterze referatem na temat znaczenia integracji zespołowej w edukacji.

W panelu dyskusyjnym szefowa wiedeńskiego wydziału oświaty Andrea Pinz, określiła szkoły katolickie jako miejsca, w których „ludzka życzliwość żyje na szeroką skalę”. Szkoły są dziś nie tylko miejscami nauki, ale także miejscami życia. Prywatne szkoły katolickie mają tu szczególne znaczenie, ponieważ całe ich życie szkolne opiera się na chrześcijańskim wizerunku człowieka. Przedstawicielka resortu oświaty przypomniała, że szkoła odnosi sukces dzięki relacjom i tylko nauczyciele, „pasjonaci swojego przedmiotu”, mogą zbudować takie pozytywne relacje z uczniami.

Podczas obrad brytyjski ekspert ds. edukacji Edward Hadas przybliżył aktualne wydarzenia w sektorze uniwersyteckim, filozof religii prof. Hanna Barbara Gerl-Falkovitz odniosła się do problematyki gender, omawiając kwestię: „Czy można wychowywać do bycia mężczyzną/kobietą?”. Natomiast prof. Bernhard Dolna, judaista, teolog i dziekan Wyższej Szkoły w Traumau mówił o żydowskich tradycjach edukacyjnych i dwóch wybitnych postaciach w tej dziedzinie: Martinie Buberze i Abrahamie Heschelu. (Info: www.iti.ac.at)

2023-05-07 18:06

Oceń: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świętość, czy jakość życia? O wartości i sensie życia w świetle nauczania Jana Pawła II

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

życie

TV.Niedziela.pl

Jan Paweł II - zwany m.in. papieżem życia - w swoim nauczaniu wiele uwagi poświęcił prawdzie o wartości ludzkiego życia, odnosząc się w czasie pontyfikatu do różnorakich zagadnień związanych z tym zagadnieniem. Dlatego też w nauczaniu poruszał problematykę inżynierii genetycznej, bioetyki oraz współczesnych zagrożeń dla życia. Jego głos wpisał się w obowiązującą doktrynę Kościoła katolickiego na ten temat.

W niniejszym artykule podejmuję zagadnienie wartości życia, dokonując pewnej konfrontacji pomiędzy kategorią „świętości życia” - używaną w nauczaniu Kościoła katolickiego, a kategorią „jakości życia”, funkcjonującą w wielu dyscyplinach naukowych. W pierwszej kolejności ukazuję rozumienie wartości życia w świetle nauczania Jana Pawła II. Następnie prezentuję krótką historię pojęcia jakość życia, dokonując jego operacjonalizacji. Dalsza cześć analizy dotyczy wieloznacznego rozumienia tego terminu w kontekście pokrewnych mu pojęć. W końcowej części dokonuję oceny przydatności kategorii jakości życia zarówno w nauczaniu Kościoła katolickiego, jak i w naukach społecznych i medycznych.
CZYTAJ DALEJ

Przerażające! Program tv prezentuje satanistyczny „rytuał”, w którym Lady Gaga przywołuje demony

2025-03-18 20:38

[ TEMATY ]

satanizm

Saturday Night Live YT/zrzut

W programie Saturday Night Live stacji NBC wyemitowano satanistyczną scenę z udziałem Lady Gagi, która obejmowała przywołanie prawdziwego demona i złożenie kobiety w ofierze diabłu!

W satanistycznym "skeczu" wyemitowanym 8 marca pojawiały się sceny przywoływania demonów i składania człowieka w ofierze diabłu. Spowodowało to, że wielu potępiło program za promowanie satanizmu jako czegoś normalnego, a nawet zabawnego.
CZYTAJ DALEJ

Finał konkursu "Biblista Junior"

2025-03-24 13:58

[ TEMATY ]

Zielona Góra

konkurs biblijny

Biblista Junior

ks. Rafał Witkowski

Do trzeciego etapu diecezjalnego konkursu wiedzy biblijnej „Biblista Junior” zakwalifikowało się 75 uczniów. Zawody finałowe odbyły się 24 marca 2025 w parafii Ducha Świętego w Zielonej Górze.

W ramach etapu diecezjalnego wyłoniono 10 najlepszych znawców Pisma Świętego, a dokładniej Ewangelii według św. Łukasza, która była w tym roku przedmiotem lektury uczniów z klas 4-6 szkoły podstawowej. Pierwsze miejsce zajęła Antonia Mikołajczyk ze Szkoły Podstawowej Pro Novo w Bogaczowie (katechetka Wioletta Samociak). Na drugiej pozycji uplasowała się Urszula Gładysz ze Szkoły Podstawowej nr 28 im. Lubuskich Rodzin Katyńskich w Zielonej Górze - Zawadzie (katecheta ks. Damian Kołodziej). Trzecie miejsce zajął Dominik Żardecki ze Szkoły Podstawowej nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterów Westerplatte w Gorzowie Wlkp. (katechetka s. Dalia Matusiak).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję