Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Święty jest Pan Bóg nasz

Niedziela Ogólnopolska 49/2002

AG/AP/Domenico Sinellis

Podczas audiencji generalnej w Watykaniem 27 listopada 2002r.

Podczas audiencji generalnej w Watykaniem 27 listopada 2002r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 99 [98], 2-4. 9 - z Jutrzni na czwartek III tygodnia
Audiencja generalna, 27 listopada 2002 r.

1. "Pan króluje". To zawołanie rozpoczynające Psalm 99 [98], którego przed chwilą wysłuchaliśmy, ukazuje jego zasadniczy temat i rodzaj literacki. Chodzi tu o pieśń zanoszoną przez lud Boży do Pana, który rządzi światem i historią jako najwyższy i transcendentny Władca. Jest on podobny do analogicznych Psalmów - 96 [95] - 98 [97], które już były przedmiotem naszej refleksji, a Liturgia Godzin wskazuje je jako idealną modlitwę poranną. Wierzący, rozpoczynając swój dzień wie, że nie jest pozostawiony jakiemuś ślepemu przypadkowi ani skazany na niepewność swej wolności czy zależny od decyzji innych, ani też poddany wydarzeniom historii. Wie, że nad wszelką ziemską rzeczywistością wznosi się Stworzyciel i Zbawca w swej wielkości, świętości i miłosierdziu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Różne są hipotezy uczonych na temat wykorzystywania tego Psalmu w liturgii świątyni na Syjonie. Ma on charakter uwielbienia kontemplacyjnego, zanoszonego do Pana zasiadającego w chwale niebieskiej przed wszystkimi ludami i całą ziemią (por. Ps 99 [98], 1). Przede wszystkim zaś Bóg staje się obecny w przestrzeni, pośród wspólnoty, to znaczy w Jerozolimie (por. Ps 99 [98], 2), ukazując się jako "Bóg z nami".
Siedem uroczystych tytułów Psalmista przypisuje Bogu w pierwszych wersetach: jest On Królem, jest wielki, wyniesiony ponad wszystkie ludy, straszliwy, święty, potężny i sprawiedliwy (por. Ps 99 [98], 1-4). Następnie Bóg zostaje przedstawiony jako cierpliwy (por. Ps 99 [98], 8). Akcent położony jest przede wszystkim na świętość Boga: trzy razy powtarza się bowiem - jakby w formie antyfony - że "On jest święty" (Ps 99 [98], 3. 5. 9). To określenie w języku biblijnym wskazuje przede wszystkim na Bożą transcendencję. Bóg jest wyższy od nas i sięga nieskończenie ponad wszelkim stworzeniem. Transcendencja nie czyni Go jednak władcą niewzruszonym i obcym: gdy się Go wzywa, odpowiada (por. Ps 99 [98], 6). Bóg jest Tym, który może zbawić, jedynym, który może uwolnić ludzkość od zła i śmierci. On bowiem "kocha sprawiedliwość" i "ustanowił prawo i sprawiedliwość w Jakubie" (por. Ps 99 [98], 4).

3. Na temat świętości Boga Ojcowie Kościoła pozostawili niezliczone refleksje, celebrując Bożą niedostępność. Jednakże ten transcendentny i święty Bóg stał się bliski człowiekowi, a nawet, jak mówi św. Ireneusz, "przyzwyczaił się" do człowieka już w Starym Testamencie, ukazując się w objawieniach i mówiąc przez proroków, podczas gdy człowiek "przyzwyczajał się" do Boga, ucząc się, jak iść za Nim i jak być Mu posłusznym. Św. Efrem w jednym ze swoich hymnów podkreśla, że przez Wcielenie "Święty zamieszkał w łonie (Maryi) w sposób cielesny, teraz ma swoje miejsce w umyśle w sposób duchowy" (Hymny o Bożym Narodzeniu, 4, 130). Ponadto, dzięki darowi Eucharystii, w analogii do Wcielenia, "Lekarz życia zstąpił z wysoka, aby być w tych, którzy są tego godni. Odkąd zstąpił, zamieszkał z nami, uświęcamy w Nim samych siebie" (Hymny zachowane po armeńsku, 47, 27, 30).

4. Ten najgłębszy związek między "świętością" a bliskością Boga rozwinięty jest również w Psalmie 99 [98]. Po kontemplacji absolutnej doskonałości Pana Psalmista przypomina, że Bóg był w nieustannym kontakcie ze swym ludem przez Mojżesza i Aarona, swoich pośredników, jak również przez Samuela, swego proroka. Przemawiał On i był słuchany, karał występki, ale też przebaczał.
Znakiem tej Jego obecności pośród swego ludu był tron Arki w świątyni na Syjonie (por. Ps 99 [98], 5-8). Bóg święty, niewidzialny stawał się dyspozycyjny wobec swego ludu przez prawodawcę Mojżesza, kapłana Aarona i proroka Samuela. Objawiał się On w słowach i aktach zbawczych oraz w sądzie i był obecny na Syjonie przez celebrację kultu w świątyni.

5. Możemy zatem powiedzieć, że Psalm 99 [98] realizuje się dziś w Kościele, który jest miejscem obecności Boga świętego i transcendentnego. Bóg nie wycofał się w niedostępną przestrzeń swej tajemnicy i nie jest obojętny wobec naszej historii i naszych oczekiwań. "Będzie sądził ziemię. On będzie sądził świat sprawiedliwie i według słuszności ludy" (Ps 98 [97], 9).
Bóg wszedł między nas przede wszystkim w swoim Synu, stał się jednym z nas, ażeby wlewać w nas swoje życie i swoją świętość. Dlatego dzisiaj przybliżamy się do Boga bez lęku, ale z ufnością. W Chrystusie mamy bowiem świętego, najwyższego Kapłana, sprawiedliwego i bez skazy. "Przeto i zbawiać na wieki może całkowicie tych, którzy przez Niego zbliżają się do Boga, bo zawsze żyje, aby się wstawiać za nimi" (Hbr 7, 25). Nasza pieśń napełnia się więc pokojem i radością: wysławia Pana, który jest Królem, mieszkającym pośród nas i ocierającym wszelką łzę z naszych oczu.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

A jednak małżeństwo górą! Papież mówi „stop” rewolucji

2025-09-18 14:08

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Leon XIV

Red

W świecie, który zdaje się pędzić na oślep ku kolejnym rewolucjom moralnym, głos papieża Leona XIV brzmi jak grom z jasnego nieba. „Uważam za wysoce nieprawdopodobne, przynajmniej w najbliższej przyszłości, aby doktryna Kościoła dotycząca seksualności i małżeństwa uległa zmianie” – deklaruje w swojej nowej biografii „Leon XIV: obywatel świata, misjonarz XXI wieku”.

Te słowa są nie tylko kotwicą dla wiernych, ale i wyraźnym sygnałem: Kościół nie ugnie się pod presją zmieniających się mód. I choć ton papieża pozostaje spokojny, jego przesłanie jest wyraźne. Leon XIV mówi jasno. W dwóch długich, trzygodzinnych wywiadach, przeprowadzonych w malowniczym Castel Gandolfo i w watykańskim apartamencie na Piazza Sant’Uffizio, papież z odwagą mierzy się z tematami, które rozpalają emocje i dzielą Kościół. Kwestie związane z osobami LGBTQ+? Owszem, są gorące, ale Ojciec Święty nie zamierza iść na kompromis z doktryną. Podążając śladem Franciszka, powtarza jego „todos, todos, todos” – „wszyscy, wszyscy, wszyscy” są zaproszeni do Kościoła. Ale nie łudźmy się: to zaproszenie nie oznacza przyklepania każdego stylu życia. „Każdy jest dzieckiem Bożym” – mówi papież Leon XIV – ale Kościół nie będzie zmieniał swoich fundamentów, by przypodobać się światu.
CZYTAJ DALEJ

Legnica: Zarzuty kradzieży i obrazy uczuć religijnych za odcięcie krzyża z dachu cerkwi

2025-09-17 15:34

[ TEMATY ]

krzyż

Legnica

ks. Waldemar Wesołowski

Sprawcy kradzieży krzyża z budynku cerkwi w Legnicy prokurator postawił zarzuty kradzieży, usiłowania kradzieży oraz obrazy uczuć religijnych. Podejrzany próbował już ukraść krzyż kilka dni wcześniej - podała prokuratura w komunikacie.

Rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Legnicy prok. Liliana Łukasiewicz poinformowała w komunikacie przesłanym w środę PAP, że sprawcą kradzieży jest 29-letni mieszkaniec Legnicy Beniamin W., który był wcześniej kilkakrotnie karany za przestępstwa przeciwko mieniu.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Wiceprezydent Jacek Wiśnicki zrezygnował ze stanowiska

2025-09-18 14:00

[ TEMATY ]

Warszawa

Adobe Stock

Wiceprezydent Warszawy Jacek Wiśnicki zrezygnował ze stanowiska. Jak powiedział w rozmowie z PAP, powodem jest wycofanie przez prezydenta Warszawy projektu wprowadzenia nocnej prohibicji na terenie całego miasta i zastąpienie go propozycją pilotażowego wdrożenia prohibicji na terenie Śródmieścia i Pragi-Północ.

- Popierałem stanowisko prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Z żalem przyjąłem, że dzisiaj to stanowisko zostało wycofane i zastąpione absolutnie fasadowym dokumentem. Dla mnie jest to trudne, ponieważ odpowiadam za sprawy społeczne (...). W związku z tym poinformowałem prezydenta, że nie mogę być dalej twarzą polityki społecznej w mieście i złożyłem rezygnację z tego stanowiska - powiedział PAP Wiśnicki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję