Reklama

Wiadomości

Profil zaufany - czym jest i jak go założyć?

Chcesz załatwiać sprawy urzędowe online? Zapisać się na szczepienie? Potrzebujesz profilu zaufanego. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możesz potwierdzać swoją tożsamość w internecie oraz składać podpis zaufany. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

janeb13/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Profil zaufany - to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych.

Reklama

Profil zaufany możesz założyć na dwa sposoby: przez internet lub w punkcie potwierdzającym czyli w urzędzie lub niektórych placówkach bankowe w Twoim mieście.

Podziel się cytatem

Przez internet

Profil zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:

• konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego (ich listę znajdziesz na stronie profilu zaufanego),

• kwalifikowany podpis elektroniczny.

• Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt — poza jego właścicielem — nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.

• Za pomocą profilu zaufanego skutecznie potwierdzisz swoją tożsamość w internecie (to pozwala automatycznie udostępniać dane, które są przeznaczone tylko dla ciebie) oraz podpiszesz wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy.

Za pomocą profilu zaufanego możesz tu sprawdzić:

• swoje punkty karne,

• swoje dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,

• czy twój dowód jest unieważniony,

• swoje dane w rejestrze PESEL.

• swoje dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl — więcej informacji o IKP znajdziesz pod tym linkiem.

Reklama

Kto może założyć profil zaufany

Każdy, kto ma numer PESEL.

Kiedy można założyć profil zaufany

W dowolnym momencie.

Jak?

Za pomocą internetowego konta bankowego

Konto bankowe wykorzystuje się do szybkiego i bezpiecznego zakładania i potwierdzania profilu zaufanego. Chodzi o to, że twoje dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie musisz już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.

W przypadku rejestracji na szczepienie przeciwko COVID-19 niektóre banki przekierują użytkowników w to miejsce automatycznie

Profil zaufany wykorzystuje do identyfikacji tylko podstawowe informacje: imię (imiona), nazwisko oraz numer PESEL. Za pomocą konta bankowego złożysz profil zaufany od ręki, bez wychodzenia z domu.

Profil zaufany możesz także potwierdzić na pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.

Jak założyć profil zaufany

1. Sprawdź, czy twój bank ma możliwość założenia profilu zaufanego, na przykład wejdź na stronę banku lub zadzwoń na infolinię albo wejdź na stronę profilu zaufanego.

2. Zaloguj się na swoje konto bankowe.

3. Wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego.

4. Czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji.


Reklama

Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku.

Za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Jeżeli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz go użyć do założenia profilu zaufanego. Dzięki temu profil zaufany założysz od ręki, bez wychodzenia z domu — wystarczy, że podpiszesz wniosek o potwierdzanie profilu zaufanego.


Jak założyć profil zaufany

1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.

2. Kliknij Zarejestruj się.

3. Wypełnij formularz.

4. Kliknij Zarejestruj się.

5. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.

6. Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.

7. Uruchom aplikację PZ Signer.

8. Kliknij Rozpocznij proces podpisu.

9. Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).

10. Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).

11. W nowym oknie wprowadź PIN.

12. Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).

13. Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.

W punkcie potwierdzającym

Wniosek o założenie profilu zaufanego automatycznie wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz konto. Natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie.

2021-01-15 12:31

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy w Wielką Sobotę jest Msza św.?

Pytanie czytelnika: Koleżanka powiedziała mi, że w Wielkim Tygodniu nie ma Mszy św. w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę. Nie bardzo rozumiem, bo Msza św. w sobotę przecież jest. Proszę o wytłumaczenie.
CZYTAJ DALEJ

Odpusty Wielkiego Postu, Triduum Paschalnego i Wielkiej Nocy

2025-04-16 14:06

[ TEMATY ]

odpust

odpusty

odpust zupełny

Graziako

Warunki konieczne do uzyskania odpustu zupełnego są następujące:
CZYTAJ DALEJ

Rozmowa z Ojcem: Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego

2025-04-19 10:37

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

Karol Porwich/Niedziela

Jak wygląda życie codzienne Kościoła, widziane z perspektywy metropolii, w której ważne miejsce ma Jasna Góra? Co w życiu człowieka wiary jest najważniejsze? Czy potrafimy zaufać Bogu i powierzyć Mu swoje życie? Na te i inne pytania w cyklicznej audycji "Rozmowy z Ojcem" odpowiada abp Wacław Depo.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję