Reklama

Rok Biblijny w archidiecezji

Dylematy pierwotnego Kościoła

Niedziela wrocławska 21/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwotny Kościół precyzował swoje credo, dając odpowiedź na pytanie: Kim jest Jezus? Ewangelista Marek odpowiada na to pytanie poprzez wyznanie wiary setnika stojącego pod krzyżem: „Prawdziwie ten człowiek był Synem Bożym” (Mk 15, 39). Ewangelista Mateusz wyznanie wiary prezentuje w słowach Piotra pod Cezareą Filipową: „Ty jesteś Mesjasz, Syn Boga żywego” (Mt 16, 16). Ewangelista Łukasz przytacza słowa Jezusa zmartwychwstałego, który wyjaśnia uczniom: „Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie; w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy” (Łk 24, 46-47). Ewangelista Jan uwypukla wypowiedź Jezusa, przedstawiającego swoją obecność w Eucharystii: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata” (J 6, 51). Wokół tych podstawowych prawd wiary gromadzili się ludzie, tworząc pierwotny Kościół. Powoli wyodrębnia się z judaizmu osobna wspólnota, która wyznaje wiarę w Jezusa i przeżywa Jego obecność w Eucharystii. W środowisku jerozolimskim powstała grupa, która za cel wyznaczyła sobie walkę z rodzącym się chrześcijaństwem. Szczególnie aktywni stali się przedstawiciele diaspory, wśród nich znajdował się Szaweł. Być może w tym środowisku najbardziej rozgorzała dyskusja na temat Jezusa, ponieważ wielu żyjących w diasporze wchodziło na drogę życia chrześcijańskiego. W konsekwencji doszło do prześladowania wyznawców Chrystusa i zginął Szczepan (Dz 6, 8-7, 60). Kościół stanął w tym momencie wobec problemu, czy należy iść na kompromis ze środowiskiem faryzeuszy i zachowywać nadal przepisy rytualnej czystości, czy otworzyć się bardziej na pogan i zrezygnować z wielu przepisów, choćby dotyczących spożywania pokarmów. Piotr, w Jafie, podczas wizji, przeżywa dylemat, gdy otrzymuje propozycję spożywania mięsa ze zwierząt nieczystych i słyszy głos: „Zabijaj, Piotrze, i jedz” (Dz 10, 13). Kategorycznie wzbrania się, odpowiadając: „O nie, Panie! Bo nigdy nie jadłem nic skażonego i nieczystego” (Dz 10, 14). W końcu Piotr zrozumiał, „że nie wolno żadnego człowieka uważać za skażonego lub nieczystego” (Dz 10, 28). Jednak chrześcijanie wywodzący się ze środowiska jerozolimskiego zaatakowali go, oskarżając: „Wszedłeś do ludzi nieobrzezanych i jadłeś z nimi” (Dz 11, 3). Po dłuższym wywodzie Piotrowi udało się przekonać wspólnotę jerozolimską do większej otwartości na pogan.
Wybucha kolejna fala prześladowań wyznawców Chrystusa, gdy do władzy dochodzi Herod Agryppa I (37-44), który skazał na śmierć w 43 r. po Chr. Jakuba Apostoła, brata Jana (Dz 12, 1). W tej atmosferze, niektórzy chrześcijanie z Judei, prawdopodobnie pod wpływem poglądów ugrupowania faryzeuszy, sugerują, że: „Jeżeli się nie poddacie obrzezaniu według zwyczaju Mojżeszowego, nie możecie być zbawieni” (Dz 15, 1). Wówczas [prawdopodobnie w 49 r. po Chr.] spotykają się w Jerozolimie Apostołowie wraz ze starszymi i podejmują decyzję „nie nakładać na wyznawców Chrystusa żadnego ciężaru oprócz tego, co konieczne” (Dz 15, 28).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jaskinia Słowa (27 Niedziela Zwykła)

2025-10-04 09:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

S. Faustyna Kowalska - największa mistyczka XX wieku i orędowniczka Bożego Miłosierdzia

[ TEMATY ]

św. Faustyna Kowalska

Graziako

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia – sanktuarium w Krakowie-Łagiewnikach

Zgromadzenie Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia –
sanktuarium w
Krakowie-Łagiewnikach

Jan Paweł II kanonizował siostrę Faustynę Kowalską 30 kwietnia 2000 roku.

Św. Faustyna urodziła się 25 sierpnia 1905 r. jako trzecie z dziesięciorga dzieci w ubogiej wiejskiej rodzinie. Rodzice Heleny, bo takie imię święta otrzymał na chrzcie, mieszkali we wsi Głogowiec. I z trudem utrzymywali rodzinę z 3 hektarów posiadanej ziemi. Dzieci musiały ciężko pracować, by pomóc w gospodarstwie. Dopiero w wieku 12 lat Helena poszła do szkoły, w której mogła, z powodu biedy, uczyć się tylko trzy lata. W wieku 16 lat rozpoczęła pracę w mieście jako służąca. Jak ważne było dla niej życie duchowe pokazuje fakt, że w umowie zastrzegła sobie prawo odprawiania dorocznych rekolekcji, codzienne uczestnictwo we Mszy św. oraz możliwość odwiedzania chorych i potrzebujących pomocy.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: możliwy nowy początek, nie tylko w Ziemi Świętej

2025-10-05 09:26

[ TEMATY ]

Ziemia Święta

Adobe Stock

Jerozolima, Stare Miasto

Jerozolima, Stare Miasto

Łaciński Patriarcha Jerozolimy kieruje w niedzielę 5 października list do wszystkich wiernych, w którym wyraża optymizm i nadzieję na długo oczekiwany pokój w Ziemi Świętej. „Możliwy koniec tej strasznej wojny, który wydaje się już bliski, może wreszcie oznaczać nowy początek dla wszystkich - nie tylko Izraelczyków i Palestyńczyków, ale także dla całego świata” - pisze w liście kard. Pierbattista Pizzaballa.

W związku z pojawiającą się szansą na zaakceptowanie przez strony konfliktu planu pokojowego w Ziemi Świętej patriarcha łaciński Jerozolimy pisze, że po raz pierwszy po dwóch latach tragedii docierają wiadomości o możliwej nowej, pozytywnej karcie: o uwolnieniu izraelskich zakładników, części więźniów palestyńskich oraz o zakończeniu bombardowań i ofensywy militarnej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję