Reklama

Kapłaństwo - największa radość

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Moją dewizą życiową są słowa ze Starego Testamentu: In sudore vultus. W pocie czoła. Nie oszczędzałem się" - mówi ks. kan. Julian Ryznar, który w odchodzącym właśnie roku obchodził jubileusz 45-lecia kapłaństwa.

Z tej okazji Ksiądz Jubilat zgodził się opowiedzieć " Niedzieli Łowickiej" o swoim ciekawym życiu i posłudze kapłańskiej. A jest o czym opowiadać, zwłaszcza gdy się ma dobry humor i życzliwość wobec świata i ludzi, które cechują i dzisiaj ks. Juliana.

Seminarium domowe

Ks. Ryznar pochodzi z okolic Lwowa: urodził się 2 kwietnia 1933 r. w Chodorowie. Tam się wychowywał i tam przystąpił do Pierwszej Komunii św. "Pamiętam, byłem wtedy chory, ale w towarzystwie Mamy jakoś tę uroczystość przeżyłem i z obrazkiem, który do dziś wisi nad moim łóżkiem, wróciłem do domu. Żadnych prezentów nie otrzymałem z wyjątkiem pięknego jasnego ubranka, z którego bardzo się cieszyłem. Największym darem była Komunia św. To mi ciągle Mama tłumaczyła. I to była pierwsza katecheza, którą pamiętam do dziś" - wspomina.

Rodzice przyszłego kapłana, Maria i Walenty, byli ludźmi prostymi, ale szlachetnymi, a w domu panowała atmosfera chrześcijańska i patriotyczna, która udzielała się także dzieciom. Mały Julian bawił się wraz z pięcioma braćmi w wojsko z tą myślą, żeby w razie potrzeby bronić Ojczyzny. Wieczorami chłopcy słuchali opowieści nawiązujących do historii Kościoła, Polski i do Biblii. Te opowieści Julian wspominał jeszcze będąc w Seminarium Duchownym - dla niego dom rodzinny był pierwszym seminarium.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Największe marzenie

Działania wojenne, a szczególnie mordy na Polakach dokonywane przez Ukraińców, spowodowały, że Ryznarowie musieli opuścić rodzinne strony w 1944 r. Zamieszkali w Mikulicach koło Przeworska na ziemi rzeszowskiej. Najpierw mieszkali kątem u rodziny, ale wiosną wybudowali dom. "I już mogliśmy jakoś wegetować - opowiada Ksiądz Jubilat - a czasy były ciężkie, bo wojenne i trzeba było wszystko zaczynać od początku".

Od trzeciej klasy szkoły podstawowej, kiedy stał się ministrantem, Juliana nie opuszczała myśl, żeby zostać kapłanem: " Właściwie nie miałem innych marzeń. Mimo stalinowskich czasów i komunistycznej propagandy, moje powołanie dojrzewało. Oprócz rodziców duży wpływ na mnie wywarli miejscowi kapłani: ks. kan. Jan Dobrowolski i prefekt ks. Andrzej Jankowski - kapłan wybitnie uzdolniony, porywający za sobą młodzież".

Szkołę podstawową i średnią Julian skończył w Ostrowie, tam też zdał maturę w 1951 r. Po wakacjach, we wrześniu, chłopiec wstąpił do Seminarium Duchownego w Łodzi. Mimo czasów komunistycznych w tym akurat roku do Seminarium zgłosiło się aż 56 kandydatów! Był to najliczniejszy kurs w historii łódzkiego Seminarium.

W Seminarium panował duży rygor, a poprzeczka wymagań była podniesiona wysoko, w efekcie z całego kursu pozostało 27 kleryków, wśród nich Julian Ryznar, który wspomina: "10 czerwca 1956 r. otrzymałem święcenia kapłańskie z rąk bp. Michała Klepacza. Biskupa tego ogromnie ceniliśmy za jego głębię ducha, szeroką wiedzę, humanizm i skromność. Na jego wykłady zawsze uczęszczało wielu alumnów, słuchaliśmy go z zapartym tchem".

Reklama

Droga kapłańska

Pierwszą placówką ks. Juliana była parafia Parzno koło Bełchatowa i sanktuarium sługi Bożej

Wandy Malczewskiej. "Piękny kościół - opowiada Ksiądz Jubilat - ale miejscowość leżała na uboczu, bez drogi, człowiek szedł pieszo do tego kościółka z czerwonej cegły. Proboszczem był ks. dr Stefan Chmiel, naukowiec, rozmiłowany w językach, ciągle coś studiował, miał wielką bibliotekę, z której korzystał przy lampach naftowych. Nie było też innych, powszechnych dziś udogodnień. Spędziłem tam 3,5 roku".

Następna parafia to Widawa nad rzeką Widawą, osada z dwoma kościołami. Życie parafialne koncentrowało się przy starym kościele i klasztorze po Ojcach Bernardynach. "Tam mieszkałem w dawnej kaplicy. Taki duży pokój z okienkiem na kościół, kościół którego nieraz w nocy widziałem nieboszczyka na katafalku, ustawionego do porannego pogrzebu" - wspomina pogodnie ks. Julian. Proboszczem w Widawie był ks. prał. Franciszek Szychowski, "szlachetny człowiek, ale o kruchym zdrowiu, bardzo chorowity".

Po kolejnych trzech latach ks. Ryznar został przeniesiony do parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Łodzi na Retkini, a potem do Wolborza. Zwłaszcza w Wolborzu, parafii bardzo rozległej, pracy było dużo: 15 szkół podstawowych i jedno Liceum Nauczycielskie. A kapłanów było tylko czterech: proboszcz ks. Mieczysław Klimkiewicz i trzech wikariuszy. W tej parafii, w dziesiątym roku kapłaństwa i w 33. roku życia ks. Ryznar poprosił Biskupa Łódzkiego o probostwo.

Reklama

Na probostwie

Zaproponowano mu parafię Świny koło Koluszek - niedużą, liczącą zaledwie 1200 wiernych bardzo gorliwie uczęszczających do kościoła mimo sporych odległości. W tej parafii ks. Ryznar doprowadził światło elektryczne do kościoła i plebanii i zainstalował ogrzewanie centralne na plebanii.

Drugie probostwo to Mikołajewice - miejscowość leżąca blisko Łodzi, ale także pozbawiona elektryczności. Ksiądz Proboszcz założył własną elektrownię w budynku gospodarczym, wystarczającą dla oświetlenia kościoła i plebanii. Przeprowadził także remont dachu na kościele i remont muru cmentarnego.

W 1972 r. ks. Ryznar objął parafię Chabielice - pracował tu już wcześniej, budując jako wikariusz kościół, w zastępstwie chorego proboszcza, ks. kan. Adama Bąkowicza. Po 15 latach wrócił do Chabielic jako proboszcz i zajął się budową dwóch bocznych ołtarzy, wieży, budynku gospodarczego. Zainstalował także centralne ogrzewanie i nowe drzwi w kościele oraz pokrył go blachą. W sądzie w Bełchatowie założył hipotekę, a parafia otrzymała prawo własności ziemi parafialnej. W Chabielicach ks. Ryznar przepracował 16 lat.

Jego ostatnim probostwem był Góra św. Małgorzaty koło Łęczycy, którą wspomina następująco: "Ziemia tu dobra, ludzie pracowici i wskutek tego zamożni, ale nie nazbyt ofiarni. Mimo tego udało się dokonać wielu inwestycji. W 1990 r. zbudowaliśmy dom katechetyczny, przeprowadziłem też gruntowny remont dzwonnicy, plebanii, budynku gospodarczego i szczytu kościoła - praca ogromnie trudna, gdyż trzeba było odtwarzać cały szereg elementów dekoracyjnych".

Niestety, właśnie w Górze św. Małgorzaty ks. Ryznar przeżył bardzo dramatyczne wydarzenie: w 1991 r. bandyci napadli na plebanię. Gospodynię zamordowano, a proboszcza związali i pobili. Związany przeleżał na podłodze aż do rana. Doznał poważnego uszczerbku na ciele i na duchu, w związku z czym poprosił o możliwość przejścia na emeryturę, choć ks. Krzysztof Broniarek, jego ostatni wikariusz, wraz z matką serdecznie się nim zaopiekowali w ostatnich latach proboszczowania. Staż pracy kapłańskiej ks. Ryznara wynosił wtedy 41 lat.

"Mam szczęście..."

Ks. Julian zamieszkał jako rezydent w parafii św. Bartłomieja w Domaniewicach, u serdecznego kolegi, ks. Stanisława Dusiły. "Przyjął mnie bardzo chętnie, za co mu jestem wdzięczny - mówi ks. Ryznar. - Miałem szczęście do księży, spotykałem zawsze dobrych, szlachetnych kapłanów, od których się wiele mogłem nauczyć. Obecny mój proboszcz, ks. Piotr Żądło, darzy mnie szacunkiem i synowską miłością. I tak bym chciał, żeby już przy nim życia dokończyć".

Na razie jednak ks. Julian dzielnie pełni obowiązki duszpasterskie, zlecane mu przez proboszcza. "Chętnie to czynię - opowiada - bo samo kapłaństwo jest mi największą radością i gdyby mi jeszcze raz przyszło wybierać drogę życia, to bym wybrał drogę kapłaństwa, nawet gdybym miał te różne trudności, które przeszedłem w życiu. A że mam pogodne usposobienie, nie miałem nigdy nieprzyjaciół, wrogów, nawet pracownicy UB dawali mi spokój, bo się do nich nie uprzedzałem, traktowałem jak ludzi, z humorem. Zawsze podkreślałem, że jesteśmy wszyscy Polakami, zostaliśmy ochrzczeni".

W uznaniu dla zasług ks. Ryznara bp Alojzy Orszulik, powołując w 1993 r. nową Archikolegiacką Kapitułę Łęczycką w Tumie, uczynił go jej członkiem. Z kolei uroczystość jubileuszu 45-lecia kapłaństwa zawdzięcza ks. Julian swemu obecnemu proboszczowi, ks. Piotrowi Żądło, który celowo połączył tę rocznicę z uroczystością Bożego Ciała, szczególnie bliską sercu każdego kapłana. Były kwiaty, wiersze, okolicznościowe obrazki i goście zaproszeni przez proboszcza, agapa. "To taka złota klamra, która jakoś zamyka mój jubileusz kapłaństwa" - mówi z widocznym wzruszeniem Ksiądz Jubilat.

I dodaje: "Patrząc wstecz w swoje życie, dostrzegam wielką Opatrzność Bożą. Przeżywałem czasem trudne momenty życiu, wydawało mi się, że bez wyjścia, a później Pan Bóg to wszystko pięknie rozwiązywał. Uważam swoje życie za udane i pilnowałem się tej zasady, wyniesionej z domu, żeby nie tylko mnie było dobrze w życiu, ale i innym ludziom. Mając pogodne usposobienie, mam nadzieję, że udało mi się to zrealizować" .

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda: sekularyzacja buduje świadomość, że wszystko jest dopuszczalne i możliwe

2024-05-30 15:33

[ TEMATY ]

abp Tadeusz Wojda

episkopat.pl

Abp Tadeusz Wojda

Abp Tadeusz Wojda

Sekularyzacja buduje świadomość, że wszystko jest dopuszczalne i możliwe; jej konsekwencją jest straszliwa powierzchowność zwłaszcza w kwestiach moralnych - powiedział podczas mszy św. z okazji Bożego Ciała w Bazylice Mariackiej w Gdańsku metropolita gdański arcybiskup Tadeusz Wojda.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Wojda zaznaczył, że uroczystość Bożego Ciała jest "manifestacją naszej wiary, ale jest przede wszystkim widzialnym znakiem trwałej obecności Jezusa Chrystusa pośród nas".

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 31.): Pasterze mili

2024-05-30 21:21

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

Materiał prasowy

Czy Maryja i Kościół mają podobne cechy? Czemu Maryja jest Matką Kościoła? Co Matka Boża ma wspólnego z biskupami? I co właściwie Jej postawa mówi nam o posłuszeństwie? Zapraszamy na trzydziesty pierwszy (ostatni) odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o maryjnym patrzeniu na Kościół i jego pasterzy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję