Reklama

Sens i tajemnica Niepokalanego Poczęcia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adwent jako szczególny czas oczekiwania na przyjście Mesjasza domaga się jednocześnie głębszej refleksji nad tajemnicą i wielkością Bogurodzicy. Matka Zbawiciela zajmuje bardzo ważne miejsce w religii chrześcijańskiej. Jej obraz nie jest jednak jednorodny we wszystkich gałęziach chrześcijaństwa, co zauważymy śledząc eklezjologiczny aspekt nauki o Maryi, tj. mariologii. Poznanie źródeł (odnoszących się do wymiaru maryjnego) różnic dogmatycznych dzielących katolików i prawosławnych, pozwala lepiej zrozumieć istotne fundamenty naszej wiary. W tej materii nauki obu wyznań pozostają zgodne co do dwóch dogmatów: pierwszym - określającym Maryję jako Matkę Boga, drugim mówiącym o Dziewictwie Maryi. Trzeci dogmat, „O Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny” - nie został przyjęty przez prawosławie i stanowi różnicę między obu wyznaniami.
Pierwszy dogmat określający Maryję jako Matkę Boga przyjęto na soborze w Efezie w 431r. Odtąd Maryja jest nieprzyjaciółką węża, Siedzibą Boskiej Mądrości. Chrześcijańska myśl teologiczna podkreśla w ten sposób wyjątkowość Maryi: „Już z samego założenia i stworzenia jest Ona Matką Boga. Jej Boskie Macierzyństwo nie jest wydarzeniem, godnością. Jest ono całym Jej ustrojem, jest Nią sama. Ona jest Matką Boga, jak człowiek jest człowiekiem czy anioł - aniołem. Ona jedna stanowi osobną hierarchię, osobny porządek przewyższający nieskończenie wszystkie inne”. Dogmat ten łączy wszystkich chrześcijan i stanowi punkt wyjściowy dogmatyczno-liturgicznej ewolucji kultu maryjnego.
Drugim dogmatem maryjnym jest Jej nieustające dziewictwo, które ostatecznie wyrażone zostało na pierwszym soborze laterańskim w 1123 r.
Maryja określana jest mianem „zawsze Dziewicy”, „Przeczystej Dziewicy”, albo „Cudownej Panienki”. Owa „przejrzystość” Maryi uświęca Jej istotę, pozwala Jej triumfować nad złem, chroni Ją od nieczystych mocy. Dzięki temu dla całego Kościoła staje się Ona ożywczym pocieszeniem. Teologia prawosławna wyznając wieczne dziewictwo Maryi nie uznaje jednocześnie wyłączenia Jej spod grzechu pierworodnego, które wprowadza rzymski dogmat Niepokalanego Poczęcia ogłoszony w grudniu 1854 r. Prawosławie uważa, że Maryja posiada grzech pierworodny jak cała ludzkość. Jej ludzka natura, Jej ciało jest skażone grzechem i dopiero Syn, którego urodzi, będzie mógł odkupić grzech swojej Matki.
Inaczej kwestię tę rozpatruje mariologia katolicka. Bezgrzeszność Maryi pozostaje zdaniem Kościoła katolickiego w ścisłej harmonii z poprzednimi dogmatami, uzupełnia je i jest ich naturalną interpretacją. Potwierdzeniem słuszności tego zapisu są słowa pozdrowienia anielskiego skierowane do Maryi w czasie Zwiastowania: „Zdrowaś Maryjo, łaski pełna, Pan z Tobą, błogosławionaś Ty między niewiastami”. Jak pisze A. Nicolas w swej książce Życie Maryi, Matki Bożej: „Maryja posiadała łaski w takiej obfitości, że żadne słowo nie mogło godniej i ściślej wyrazić tego dostatku niż określenie: pełnia. To, co innym zostało dane w miarę, Ona otrzymała bez miary.(...) W chwili, gdy Anioł pozdrowił ją jako «łaski pełną», posiadała Ona niewątpliwie pełnię. Już ta pełnia przekracza świętość, wszystkich świętych i Aniołów”. Dzięki temu, że Maryja została wybrana na Matkę Boga - stała się niejako ośrodkiem całego stworzenia, w związku z czym musiała zostać wyposażona we wszystkie doskonałości, także w wolność od przyrodzonej zmazy grzechowej. Dzięki owej bezgrzeszności, Maryja może pomagać nam osiągnąć doskonałość na ziemi.
Pochylając się nad Tajemnicą Niepokalanego Poczęcia i znaczeniem tego dogmatu dla katolików, możemy świadomie przeżyć okres adwentowego oczekiwania, zrozumieć sens narodzin Mesjasza i lepiej przygotować się do duchowego odrodzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +1 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Postawiono zarzuty ks. Michałowi O.

2024-03-27 18:21

Adobe Stock

Prokuratura postawiła w środę zarzuty pięciu osobom w związku ze sprawą wykorzystania pieniędzy z Funduszu Sprawiedliwości. Wśród nich jest czterech urzędników resortu sprawiedliwości i „beneficjent funduszu” ks. Michał O. W ramach Funduszu ośrodkowi „Archipelag” miała zostać przyznana dotacja na kwotę blisko 100 milionów złotych.

- Ks. Michał O. działając wspólnie w porozumieniu z tymi urzędnikami, doprowadził do wypłaty tych środków. Tutaj istotną kwestią jest to, że działali wspólnie i w porozumieniu - poinformował dziś podczas konferencji rzecznik prasowy prok. Przemysław Nowak. Zapowiedział, że będą kierowane wnioski o tymczasowy areszt wobec trzech osób, a zebrany materiał dowodowy będzie analizowany pod kątem uchylenia immunitetu politykom. Powstające na warszawskim Wilanowie centrum terapeutyczne ma na celu pomoc ofiarom przemocy.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś o godności Króla, Kapłana i Syna Bożego

2024-03-24 22:02

Archidiecezja Łódzka

O godności Króla, Kapłana i Syna Bożego mówił w pierwszym dniu rekolekcje wielkopostnych kard. Grzegorz Ryś. Msza Św. była sprawowana w Sanktuarium Imienia Jezus.

Jest już tradycją, że w Niedzielę Palmową rozpoczynają się wielkopostne rekolekcje dla łodzi, które głosił Metropolita Łódzki. W pierwszym dniu rekolekcji kard. Ryś mówił Jezusie Chrystusie i jego godności Króla, Kapłana i Syna Bożego.

CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył

2024-03-28 06:16

[ TEMATY ]

Wielki Post

rozważania

rozważanie

Adobe.Stock.pl

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Jezus spożywa ze swoimi uczniami ostatnią wieczerzę. Wie, że to, co teraz im mówi, za chwilę stanie się rzeczywistością – Jego Ciało zostanie wydane i Krew przelana w piątek, w czasie zabijania w świątyni baranków paschalnych. Wypowiada słowa, które odtąd będą powtarzane w czasie każdej Mszy św.: „Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało Moje… bierzcie i pijcie, to jest Moja Krew”. „Ile razy bowiem będziecie jeść ten chleb i pić z tego kielicha, będziecie ogłaszać śmierć Pana, aż przyjdzie” (1 Kor 11, 26), dodaje św. Paweł Apostoł. Mogę te słowa przyjąć jako zaproszenie dla mnie: Bierz i jedz, pij, abyś żył. „Jeśli nie będziecie spożywali ciała Syna Człowieczego i pili Jego krwi, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne, a Ja wskrzeszę go w dniu ostatecznym” (J 6, 53n). Takie to proste i takie trudne jednocześnie… Tajemnica Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję