Reklama

Tajemnice zabytków diecezji toruńskiej

Ukrzyżowanie Chrystusa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obraz ze sceną Ukrzyżowania Chrystusa, wykonany techniką olejną na płótnie, jest jedną z tych kompozycji wśród zabytków malarstwa naszej diecezji, które przybliżają nam tematykę pasyjną. Pochodzi on z namalowanego ok. 1656 r. epitafium Jakuba Muenzera dla sanktuarium Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i św. Anny w Lipach, który został umieszczony w ołtarzu po 1861 r.
Scenie Ukrzyżowania towarzyszą trzy postaci: Maryi i św. Jana (tzw. grupa Deesis) oraz zapewne fundatora dzieła, proboszcza kościoła farnego w Lubawie - Jakuba Muenzera, zmarłego w 1656 r. W górnej części obrazu widzimy wychylającego się zza chmur Boga Ojca oraz Ducha Świętego pod postacią gołębicy. Chrystusa Ukrzyżowanego adorują aniołowie. Dwoje z nich, ukazanych jako młodzieniec i kobieta, widzimy po obu bokach ramion krzyża. Ich postaci są wyraźniejsze i większe od pozostałych, które lekko przymglone wyłaniają się w górze spośród obłoków jako putta.
Krzyż, zakończony u dołu kotwicą, symbolizuje nadzieję na zbawczą dla ludzkości rolę męki Chrystusa. Scena Ukrzyżowania jest nasycona swoistym dramatyzmem. Unoszącym się ponad ziemią, pełnym rozpaczy postaciom Maryi i umiłowanego ucznia - św. Jana towarzyszy statyczna postać klęczącego kapłana. Ten zwrócony jest ku widzowi, nie zaś w kierunku Ukrzyżowania, co świadczy o przełamywaniumanierystycznych schematów malarstwa cechowego i nosi znamiona napływających na nasz lokalny grunt tendencji malarstwa niderlandzkiego. Dynamizm adorujących Chrystusa postaci i dramatyzm ujęcia kontrastują nieco z archaicznym ukazaniem samego Ukrzyżowania. Ciemne, skłębione chmury z poświatą w górnej części kompozycji, a także zastosowanie tych samych proporcji dla postaci, zarówno ewangelicznych, jak i donatora, są zwiastunami pojawiających się już barokowych efektów malarskich.
Obraz ma ponadto dodatkową wymowę symboliczną, bowiem stanowi próbę przeniesienia sceny ewangelicznej z całym jej dramatyzmem do czasów współczesnych powstaniu dzieła. W tle, zamiast tradycyjnego widoku Jerozolimy, widzimy panoramę ówczesnej Lubawy. Jest ona prawdopodobnie powtórzeniem fragmentu rozbudowanego krajobrazu i miasta z obrazu wotywnego, ufundowanego w 1656 r. przez mieszczan lubawskich dla świątyni w Lipach, który spłonął wraz z kościołem podczas pożaru w 1861 r.
Zarówno w widoku Lubawy, jak i geście zwrócenia się osoby kapłana ku widzowi można doszukać się także religijnego podtekstu - to my wszyscy oglądający to dzieło uczestniczymy w akcie Ukrzyżowania Syna Bożego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa z Lisieux

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

pl.wikipedia.org

Teresa urodziła się 2 stycznia 1873 w Alençon - mieście we francuskiej Normandii. Była najmłodszą córką Ludwika i Zelii Martinów, przykładnych małżonków i rodziców, ogłoszonych wspólnie błogosławionymi 19 października 2008 r.

Drodzy bracia i siostry,

CZYTAJ DALEJ

Procesja fatimska

2024-05-17 13:29

Marek Białka

    Od wielu lat w Kościele katolickim organizowane są nabożeństwa ku czci Matki Bożej Fatimskiej połączone z procesją różańcową.

    W tym roku przypada 107. rocznica objawień maryjnych, które rozpoczęły się 13-go maja 1917 roku i trwały do 13-go października tego samego roku w portugalskiej Fatimie. Matka Boża objawiła się trojgu pastuszkom spokrewnionym ze sobą. Franciszek „tylko” widział anioła i Maryję, lecz ich nie słyszał. Hiacynta widziała i słyszała. Natomiast Łucja widziała, słyszała i rozmawiała z aniołem i Matką Bożą. Obie dziewczynki relacjonowały Franciszkowi to co słyszały.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Nagroda Miasta Łodzi dla naszych dziennikarzy!

2024-05-18 07:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Wieloletni dziennikarze „Niedzieli” – Jadwiga i Marek Kamińscy – zostali wyróżnieni najwyższym łódzki odznaczeniem – Nagrodą Miasta Łodzi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję