Reklama

„Pobrali gałązki palmowe i wybiegli Mu naprzeciw…” (J 12, 13)

Niedziela warszawska 14/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Palma jest w Biblii symbolem wszystkiego, co wzniosłe i szlachetne. Nic dziwnego, że nazywa się ją czasem „królewskim drzewem”.

1. A oto, czym odznacza się palma wśród pozostałych drzew i roślin. Po - pierwsze swoją wysokością - sięga niekiedy ponad 20 metrów - przewyższa wszystkie drzewa. Najpotężniejsze wichry nie są w stanie ani złamać ani wyrwać z ziemi palmy, bo ma równie potężne i głęboko zapuszczone korzenie. Po drugie - jest palma drzewem wyjątkowo długowiecznym. Zdarzają się okazy nawet czterechsetletnie. Po trzecie wreszcie - jest palma drzewem zawsze zielonym.
Rosło palm szczególnie dużo w dolinie Jerycha, które, dlatego właśnie jest nazywane niekiedy „miastem palm” (Pwt 34, 3; Sdz 1, 16; 3, 13; 2 Krn 28, 15).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. Dlatego miał człowiek z palmy od dawna wielorakie korzyści. Niektóre odmiany palm - np. palmy daktylowe - rodzą smaczne i pożywne owoce. Z gałęzi palm sporządza się pokrycia szałasów i prowizorycznych mieszkań. Gałązki palm były również noszone podczas różnych pochodów i tryumfalnych wjazdów, takich jak ten Jezusowy do Jerozolimy, w niedzielę zwaną „palmową” właśnie ze względu na te gałęzie. Już nie same gałązki, ale ich podobizny, rzeźbione lub malowane na ścianach, stanowiły częsty element dekoracyjny różnych budowli sakralnych a zwłaszcza świątyni jerozolimskiej. Tylko w dwu rozdziałach Księgi Ezechiela (40 i 41) terminy „palma - palmowy” pojawiają się kilkanaście razy, najczęściej w połączeniu z podobiznami cherubów.

3. Dość bogata jest symbolika drzewa i gałęzi palmowych. Powiedzieliśmy na wstępie tych rozważań, że palma jest symbolem wszystkiego, co wzniosłe i szlachetne. U Babilończyków palma uchodziła za drzewo boskie, a zatem kojarzyło się zazwyczaj z tym, co odnosiło się do samego bóstwa, czyli symbolizowało boga. U Egipcjan była palma, pewnie ze względu na swoją długowieczność, symbolem życia. Trudno dociec, czy to przypadek, ale w języku greckim termin phoinix określa właśnie palmę, a także legendarnego, ciągle odradzającego się z popiołów do nowego życia ptaka Feniksa. Liście, gałązki palmy były, zwłaszcza u Greków, symbolem zwycięstwa, radości i pokoju. My też zresztą mówimy po dzień dzisiejszy o „palmie zwycięstwa”.
W ikonografii chrześcijańskiej męczennicy, jako że już są w posiadaniu życia wiecznego, ukazują się zazwyczaj z palmami w rękach. Mamy w tym przypadku do czynienia z podwójną symboliką palmy: jest to oznaka życia, w którego posiadanie wchodzą męczennicy, ale to także symbol zwycięstwa, jakie męczennicy odnoszą nad lękiem przed śmiercią i przed poprzedzającymi ją cierpieniami.
Nad inskrypcjami nagrobkowymi widnieją zazwyczaj podobizny gałązek palmowych, rodzaj aluzji do życia pozagrobowego. Mędrzec Pański właśnie do palmy przyrównuje uosobioną mądrość. Tak mówi - (co prawda według niektórych tylko rękopisów): „Wyrosła jak palma w Engaddi” (Syr 24, 18). O sprawiedliwym Psalmista powie, że „zakwitnie jak palma” (Ps 92, 13), zaś bezbożnych czeka dokładnie coś innego: „Jak latorośl więdnąca przed czasem i nigdy niezieleniące się gałązki palmy” (Hi 15, 32). Jest palma także obecna we wszystkich zwłaszcza zbiorowych przejawach radosnej wdzięczności. Oto jak mieli Izraelici obchodzić Święto Namiotów: „Weźmiecie owoce z najpiękniejszych drzew, gałązki palm… i przez siedem dni będziecie radowali się przed Jahwe, waszym Bogiem” (Kpł 23, 40; por. także Neh 8, 15; 1 Mch 13, 37. 51; 2 Mch 10, 7; 14, 4). O męczennikach już była mowa. Oto jak ich ogląda w jednej ze swych wizji autor Apokalipsy: „A potem ujrzałem tłum tak wielki, że nikt nie mógł go policzyć. Byli tam przedstawiciele wszystkich narodów… Stali przed tronem i przed Barankiem. Byli ubrani w białe szaty, a w rękach mieli palmy” (Ap 7, 9).

Reklama

4. Niezwykłość palmy polega, między innymi, i na tym, że dostała się do liturgii i to nawet do tytułu jednej z najważniejszych niedziel w Roku Pańskim. Doznaje drzewo palmowe szczególnej czci także w przynoszeniu do naszych świątyń palm, czasem niezwykłych rozmiarów, chyba dla przypomnienia wysokości drzewa, z którego te sztuczne palmy są sporządzane. Gałązki palmy obnoszone w uroczystych procesjach mają więc przyczyniać się do lepszego zamanifestowania uczuć czci i uwielbienia dla Zbawiciela świata. W liturgii Niedzieli Palmowej tej sprawie służy jedynie procesja poprzedzająca samą Eucharystię, w sprawowaniu której nie ma ani słowa o tryumfalnym wjeździe Jezusa do Jerozolimy. Mszalna liturgia Słowa jest zdominowana - od Izajasza z pierwszego czytania poczynając a na Ewangelii Mateusza kończąc - przez opis męki i śmierci Syna Człowieczego. Tam, gdzie nie odprawia się procesji a tylko samą Mszę św. nawet niewiadomo, dlaczego ta niedziela nazywa się „Palmową”. Chciałoby się powiedzieć: szkoda, że już w Niedzielę Palmową czyta się „Mękę Pana Naszego Jezusa Chrystusa”. Z drugiej strony jednak tam, gdzie Mszę św. poprzedza radosna procesja z palmami to zestawienie bardzo dosadnie wyraża zmienność uczuć ludzkich. Już w Niedzielę Palmową można przewidzieć dramat Wielkiego Piątku. Szczere przecież okrzyki „Hosanna Synowi Dawidowemu” przeradzają się w złowrogie „Ukrzyżuj Go, ukrzyżuj!”.

* * *

Przechowywane jeszcze jakiś czas po Niedzieli Palmowej palmy są następnie spalane a uzyskanym w ten sposób popiołem posypuje się głowy wiernych w Środę Popielcową.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kardynałowie Nycz i Ryś krytycznie o decyzji prezydenta Warszawy ws. symboli religijnych

2024-05-17 20:17

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Kard. Grzegorz Ryś

symbole religijne

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

To próba zaprowadzenia “urawniłowki” w pluralistycznym społeczeństwie - tak zarządzenie prezydenta Warszawy w sprawie symboli religijnych w stołecznych urzędach komentuje dla KAI kard. Kazimierz Nycz. Z kolei kard. Grzegorz Ryś stwierdza: “Neutralność, która domaga się tego, żeby każdy ‘wyzerował’ się ze swoich przekonań i poglądów nie buduje wspólnoty międzyludzkiej”.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w przestrzeniach stołecznych urzędów. Jest to zapisane w jego wydanym w ub. tygodniu zarządzeniu dotyczącym “Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Relikwie św. Jadwigi Królowej zostaną wprowadzone do Świątyni Opatrzności Bożej

Wprowadzenie relikwii św. Jadwigi Królowej do Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie będzie głównym punktem obchodów XVII Święta Dziękczynienia. W tym roku przypada ono 2 czerwca i będzie obchodzone pod hasłem „Dziękujemy za służbę człowiekowi”. Przypomniane zostaną także postacie bł. Edmunda Bojanowskiego i bł. ks. Jerzego Popiełuszki. - To osoby, które pomagając bliźniemu, inspirację czerpały z głębokiej duchowości - powiedział dziś dziennikarzom kard. Kazimierz Nycz.

Obchodzone po raz 17. Święto Dziękczynienia ma być okazją do uczczenia 650. rocznicy urodzin królowej Jadwigi. W tym roku przypada także 25. rocznica beatyfikacji bł. Edmunda Bojanowskiego i 40. rocznica śmierci ks. Jerzego Popiełuszki.

CZYTAJ DALEJ

#PodcastUmajony (odcinek 18.): Odmówisz dziewiątkę?

2024-05-17 20:55

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Co oprócz Mszy zaczęło się w Wieczerniku? Dlaczego warto modlić się nowenną? I co to ma wspólnego z Maryją? Zapraszamy na osiemnasty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o pięknie modlitw nowennowych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję