Reklama

Wiara

ELEMENTARZ BIBLIJNY

Mądrość zrodzona przed stworzeniem świata

Biblijne pojęcie mądrości nie jest jednoznaczne. Termin ten może określać człowieka, który posiadł sztukę umiejętnego życia. Zna jego radosne i bolesne aspekty, wie, że człowiek może znaleźć się w różnych, często zaskakujących sytuacjach, i wie jak wtedy się zachować.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mądrość ma także aspekt praktyczny. Tym przymiotem określany jest rzemieślnik, który zna swój fach i potrafi bardzo dobrze wykonać daną pracę. Mędrcami są nazywani ludzie, którzy gromadzą wiedzę na temat życia i wiary. Oni nie tylko przekazują ją innym, ale potrafią też doradzić tym, którzy pytają o właściwy sposób postępowania w życiu.

Czy powyższe słowa nie pasują do każdej cywilizacji, niezależnie od czasów, w jakich ona istniała czy istnieje? Oczywiście, że pasują. Przecież przed pojawieniem się Hebrajczyków pośród starożytnych ludów istniały grupy, które można określić mianem mędrców. Pozostawili oni po sobie mądrościowe sentencje, zapisy głoszonych nauk i udzielanych rad. Co więcej, nawet pisarze biblijni sięgali do ich dorobku, a niekiedy włączali fragmenty ich pism do własnych tekstów. Czy zatem mądrość biblijna to tylko lub aż zbiór ludzkich przemyśleń? Nie, ponieważ dla autorów biblijnych mądrość ludzka stanowiła jedynie odblask mądrości Boga. Była Jego darem. Dlatego biblijni mędrcy odważyli się przekroczyć pewien próg i zwrócili uwagę na to, że nawet pisma pogańskie mogą zawierać w sobie przebłysk mądrości Boga. I dlatego mieli odwagę dołączać niektóre teksty z mądrości obcych narodów jako ilustrujące myśl Bożą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Postacią, która najlepiej ukazała mądrość stanowiącą dar Boga, jest król Salomon, uznawany za wzór mędrca. On prosił Boga o dar mądrości, by umiejętnie kierować powierzonym mu narodem i rozstrzygać sporne sprawy. By być w Jego imieniu sędzią i władcą. A takie ujęcie prowadzi do utożsamienia mądrości ze słowem Prawa nadanego Mojżeszowi na Synaju, z Prawem określanym jako chluba i mądrość Izraela (por. Pwt 4, 5-8). Jednocześnie owa mądrość wiązała się z refleksją podejmowaną przez ludzi nad zagadką ludzkiego istnienia. Mimo wielu odkryć mędrcy dostrzegali niewystarczalność ludzkiego umysłu, by móc odpowiedzieć na pytania stawiane przez życie, dlatego oczekiwali odpowiedzi od Boga. Tym samym wskazywali, że pełnia mądrości stanowi Jego przymiot, a jej myśl zawarta jest w objawionym słowie Boga.

W biblijnym nauczaniu Starego Testamentu mądrość została spersonifikowana, czyli przedstawiona jako osoba. Ukazano ją jako niewiastę zatroskaną o domowy dostatek, nauczycielkę poszukującą uczniów czy też troskliwą matkę. Przedstawiono ją również jako towarzyszkę Boga i słowo wychodzące z Jego ust. Księga Przysłów określa ją jako zrodzoną przed wszystkimi dziełami Boga. Tym samym poprzedza je i jest w nich obecna. Czy przez słowo „zrodzona” można się dopatrywać odniesienia do którejś z Boskich Osób: Syna lub Świętego Ducha? Ta prawda nie została jeszcze objawiona pisarzom Starego Testamentu. Oni w zderzeniu z pogaństwem bronili monoteizmu. W świetle objawienia przyniesionego przez Jezusa natomiast takie odczytanie tych słów jest możliwe.

2025-06-10 13:52

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odrośl sprawiedliwa

Niedziela Ogólnopolska 29/2024, str. 21

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Grażyna Kołek

Pierwsze czytanie dzisiejszej Liturgii Słowa pochodzi z pierwszej części Księgi Jeremiasza obejmującej rozdziały 1-25, na które składają się prorockie wyrocznie skierowane przeciw Judzie i Izraelowi. Napiętnowane zostają w nich bałwochwalstwo, łamanie przymierza i niesprawiedliwość postępowania. Zapowiedź kary dotyczy także przywódców politycznych i religijnych Jerozolimy, którzy nie wypełnili powierzonej im misji zgodnie z Bożym zamysłem i doprowadzili lud do odstępstwa od wiary w prawdziwego Boga. Ten dramat powszechnej niewierności spotyka się z odpowiedzią, której pośrednikiem staje się prorok zapowiadający sąd i sprawiedliwą karę. Prorockie wyrocznie nie ograniczają się jednak tylko do napiętnowania ludzkiej niewierności oraz zapowiedzi sądu i kary. Jeremiasz zapowiada Bożą interwencję, która przewyższy ludzką słabość i grzech. Sam Bóg stanie po stronie swojego ludu, ujmie się za nim, okazując dobroć i miłosierdzie.
CZYTAJ DALEJ

„O jedynym takim wydarzeniu, które jest cudem codziennym” – jasnogórskie rekolekcje o Eucharystii wznowione

2025-09-24 17:56

[ TEMATY ]

rekolekcje

Jasna Góra

BP KEP

Co wydarza się między ołtarzem a niebem, a co pomiędzy mną a ołtarzem? Jak przeżywam Eucharystię, jaka jest moja odpowiedź na miłość Chrystusa? Czy widzę cud czy zjawisko socjologiczne, kościelny rytuał? Na wiele pytań związanych z Mszą św. po raz kolejny można szukać odpowiedzi podczas Jasnogórskich „Rekolekcji o uzdrawiającej mocy Eucharystii”. Powakacyjna edycja rozpocznie się już w najbliższy piątek, 26 września.

Wrześniowe spotkanie rozpocznie się Mszą św. w Kaplicy Matki Bożej o godz. 18.30 w piątek, a zakończy w niedzielę, 28 września, Eucharystią o godz. 13.00 w Bazylice. Konferencjom w całości poświęcona jest sobota, zaplanowano ich sześć.
CZYTAJ DALEJ

Burmistrz Betlejem u Papieża: najważniejsze jest dać ludziom nadzieję

2025-09-25 07:53

[ TEMATY ]

Watykan

Papież Leon XIV

Vatican Media

W wywiadzie dla mediów watykańskich Maher Nicola Canawati, burmistrz Betlejem, opowiada o swoim spotkaniu z Leonem XIV po środowej audiencji generalnej, 24 września, i apeluje o zatrzymanie wojny oraz o zachowanie obecności chrześcijan w Ziemi Świętej. „Bez żywych kamieni, to po prostu muzeum” – mówi.

Przywożąc ze sobą troski swojego ludu oraz wołanie o pokój i nadzieję dla Ziemi Świętej, nowy burmistrz Betlejem, Maher Nicola Canawati, spotkał się 24 września z Papieżem po audiencji generalnej na Placu św. Piotra. „Właściwie pierwszy list, jaki napisałem, gdy zostałem burmistrzem Betlejem, skierowałem do Papieża, ponieważ wierzymy, że stąd można zrobić wiele i wesprzeć nasz naród” – mówi w wywiadzie dla mediów watykańskich – „Najważniejsze, by dać ludziom nadzieję”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję