Reklama

Kościół

Watykan na Jasnej Górze

Co łaczy najsłynniejsza swiatynie swiata – Kaplice Sykstynska z duchowa stolica Polski – Jasna Góra?

Niedziela Ogólnopolska 4/2025, str. 56

Tomasz Kozioł/Dom Emisyjny Manuscriptum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kaplica Sykstyńska niewątpliwie jest arcydziełem sztuki religijnej i duchowo-kulturalną wizytówką chrześcijaństwa, którą zachwycają się ludzie niezależnie od wyznawanej religii. Pierwotnie służyła papieżom jako prywatna kaplica, a od 1870 r. jest miejscem, w którym zbierają się kardynałowie, by wybrać następcę św. Piotra. Stanowi też nadal miejsce ważnych wydarzeń w kalendarzu papieża, np. każdego roku z racji święta Chrztu Pańskiego sprawowana jest tu Msza św., w czasie której Ojciec Święty udziela chrztu dzieciom. Miejsce to sławę zawdzięcza namalowanym na jego ścianach i sufi cie freskom, będącym zwieńczeniem kunsztu malarskiego Michała Anioła. Sąd Ostateczny czy Stworzenie Adama nie tylko stały się niedoścignionym wzorem dla innych artystów, ale też weszły na stałe do kultury masowej do tego stopnia, że są rozpoznawalne nawet w kręgach kulturowych niezwiązanych z chrześcijaństwem. Freski te, podobnie jak cała Kaplica Sykstyńska, kryją w sobie wiele tajemnic.

Sekrety renesansowego artysty

Michał Anioł nie chciał przyjąć zlecenia ozdobienia papieskiej kaplicy, uważał się bardziej za rzeźbiarza niż za malarza, dlatego robił wiele, by odrzucić to zamówienie. Papież był jednak nieugięty, wciąż ponawiał prośbę, i tej wypowiedzianej po raz kolejny nie sposób było odrzucić. Nieco wbrew swej woli Michał Anioł przystąpił więc do ozdabiania malowidłami ścian kaplicy. Z każdym kolejnym etapem prac artysta coraz pewniej odnajdywał się w roli malarza, widać to było nie tylko po narastającym tempie pracy, ale także po intrygujących detalach, które umieszczał na freskach, jak np. w przypadku Sądu Ostatecznego. Gdy przyjrzymy się bacznie temu dziełu, zauważymy oblicze Michała Anioła na skrawku skóry trzymanej przez św. Bartłomieja (święty ten został przez oprawców obdarty ze skóry i ten atrybut artysta uwiecznił na fresku) – postać ta znajduje się w centralnej części obrazu, tuż pod Chrystusem. Dlaczego artysta właśnie w tym miejscu umieścił autoportret? Mawia się, że Michał Anioł był do tego stopnia niechętny papieskiemu zleceniu, iż wolałby być obdarty ze skóry, niż malować freski. Podobnych subtelnych sekretów na jego obrazach jest więcej, a można je poznać dzięki niezwykłej wystawie, która zostanie otwarta z początkiem lutego w Częstochowie.

Kaplica Sykstynska na Jasnej Górze

Immersyjna wystawa „Kaplica Sykstyńska” jest jedyną ekspozycją na świecie, która w skali 1:1 przybliża to arcydzieło. Wystawa nawiązuje do zyskującej na popularności sztuki immersyjnej, czyli sposobu prezentacji, który polega na wejściu przez widza w świat obrazów. Dzięki zastosowaniu technologii laserowej freski zostaną wyświetlone na ścianach oraz na łukowatym sufi cie, oddając pełnię majestatu oryginalnej kaplicy. Wystawa zajmie powierzchnię 2 tys. m2, umożliwiając widzom doświadczenie sztuki w sposób niemal namacalny. Twórca tego projektu – Dom Emisyjny Manuscriptum dzięki uprzejmości Muzeów Watykańskich dotarł do bazy 270 tys. zdjęć wysokiej jakości, które zostały wykonane kilkanaście lat temu, by precyzyjnie udokumentować zabytek na wypadek jego zniszczenia czy uszkodzenia. Dziś, dzięki nowoczesnej technologii, zdjęcia te ożywają na naszych oczach, ukazując najdrobniejsze detale arcydzieł mistrzów renesansu, począwszy od słynnego Stworzenia Adama po majestatyczny Sąd Ostateczny. Dla wielu z nas będzie to jedyna okazja, by zetknąć się z Kaplicą Sykstyńską i sztuką wielkiego formatu. Wystawa będzie gościć w Częstochowie przez co najmniej rok. W Roku Jubileuszowym jest niezwykle wymowne to, że duchowa stolica Polski – Jasna Góra łączy się z Watykanem przez symbol chrześcijaństwa, którym jest Kaplica Sykstyńska. Wystawa uzyskała honorowy patronat Generała Zakonu Paulinów oraz Przeora Klasztoru na Jasnej Górze. 

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2025-01-21 14:55

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Galbas w narodowym sanktuarium św. Andrzeja Boboli: bądźmy apostołami jedności

2025-05-16 19:19

[ TEMATY ]

Sanktuarium św. Andrzeja Boboli

Abp Adrian Galbas

Karol Porwich/Niedziela

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

“Mamy być apostołami jedności z Bogiem, przede wszystkim przez to, że sami będziemy trwali w tej jedności, otwierając się na łaskę obecną w sakramentach i słowie Bożym, przyjmując całą naukę Chrystusa oraz dbając o swoje dobrze ukształtowane sumienie” - mówił abp Adrian Galbas. Metropolita warszawski przedowniczył liturgii w Narodowym Sanktuarium św. Andrzeja Boboli, w dniu uroczystości tego patrona Polski, w intencji ducha jedności w ojczyźnie. Hierarcha w kazaniu odniósł się także do wyborów prezydenckich.

- Nie przyszliśmy dzisiaj tutaj jak do jakiegoś muzeum, żeby tylko powspominać dawne historie i powzruszać się siłą naszych przodków. Przyszliśmy tu, aby nabrać siły do naszego chrześcijańskiego życia, dla którego życie i męczeństwo św. Andrzeja ma być wzorem i pomocnym światłem - mówił w kazaniu abp Galbas.
CZYTAJ DALEJ

Świdnica. Monstrancja z XVII wieku - perła europejskiego złotnictwa wróciła po renowacji

2025-05-16 23:20

[ TEMATY ]

Świdnica

sztuka sakralna

Świdnica ‑ Katedra

czynia liturgiczne

Franciszek Grzywacz

Monstrancja – srebro, złoto, odlew, kameryzowanie, grawerowanie, cyzelowanie. Wykonana przez Leonharda Wildera, Wiedeń, ok. 1662 rok

Monstrancja – srebro, złoto, odlew, kameryzowanie, grawerowanie, cyzelowanie. Wykonana przez Leonharda Wildera, Wiedeń, ok. 1662 rok

Jedna z najpiękniejszych barokowych monstrancji w Europie oraz osiem naczyń liturgicznych z katedry świdnickiej odzyskały dawny blask dzięki gruntownej renowacji.

W ostatnich tygodniach ks. kan. Marcin Gęsikowski, proboszcz katedry, odebrał z płockiej pracowni odrestaurowaną monstrancję oraz osiem naczyń liturgicznych – cztery kielichy i cztery puszki. – Bardzo serdecznie dziękuję ofiarodawcom imiennym i anonimowym – powiedział ks. Gęsikowski w ramach niedzielnych ogłoszeń parafialnych, informując wiernych o kosztach renowacji, które wyniosły trzydzieści trzy tysiące złotych.
CZYTAJ DALEJ

Na świątyni we Wschowie stanął krzyż

2025-05-17 10:11

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Wschowa

montaż krzyża

Krystyna Pruchniewska

Na kościele św. Jadwigi Królowej we Wschowie 15 maja 2025 zamontowano krzyż. To ważny etap prac wykończeniowych w budowie świątyni.

Z miesiąca na bliżej coraz bliżej zakończeniu budowy nowego kościoła pw. św. Jadwigi Królowej we Wschowie. Trwają ostatnie prace wykończeniowe. Niedawno ułożono posadzkę w prezbiterium. Budowa kościoła rozpoczęła się w 2008 roku. Historia parafii sięga jednak 10 lat wstecz. W kwietniu 1998 roku z inicjatywy proboszcza parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika we Wschowie, ks. Zygmunta Zająca (zmarłego w 2024 roku), rozpoczęto przygotowania do budowy kaplicy na placu przy Osiedlu Jagiellonów. Nowa parafia została erygowana dekretem biskupa Adama Dyczkowskiego 22 sierpnia 2000 roku. Z kolei plac pod budowę kościoła został poświęcony przez biskupa Stefana Regmunta 19 maja 2008. Budowę rozpoczęto 1 września 2008. Przez 19 lat proboszczem i budowniczym kościoła był ks. Krzysztof Maksymowicz, zmarły w 2020 roku. Jego następcą jest ks. Adam Tablowski. Posługę wikariusza sprawuje obecnie ks. Karol Aleksandrowicz. Kościół św. Jadwigi Królowej to jedna z trzech świątyń parafialnych we Wschowie. Zapraszamy do fotogalerii, jak wyglądał montaż krzyża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję