Reklama

Kościół

Wielkimi krokami ku wielkiej rocznicy

O Kościele katolickim w Turcji, który choć nie może ewangelizować, przyciąga nowych wyznawców, mówi biskup Stambułu Massimiliano Palinuro.

Niedziela Ogólnopolska 28/2024, str. 28-29

[ TEMATY ]

Turcja

Archiwum bp Massimiliano Palinuro

Bp Massimiliano Palinuro wikariusz apostolski Stambułu i administrator apostolski egzarchatu apostolskiego Stambułu

Bp Massimiliano Palinuro
wikariusz apostolski Stambułu
i administrator apostolski egzarchatu
apostolskiego Stambułu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Kaner: Księże Biskupie, proszę nam przybliżyć specyfikę Kościoła w Turcji.

Bp Massimiliano Palinuro: Mimo faktu, że chrześcijanie są w Turcji mniejszością, Kościół katolicki jest bardzo dynamiczną wspólnotą, którą współtworzą wierni obrządków łacińskiego, chaldejskiego, syriackiego i armeńskiego. Ponadto największa liczebnie część wspólnoty katolickiej to migranci i uchodźcy z wielu krajów, skąd uciekli prześladowani za wiarę i na tureckiej ziemi czują się wolni, by ją publicznie wyznawać. Ta różnorodność i międzykulturowość sprawiają, że żadna z wymienionych grup nie czuje się uprzywilejowana, by postrzegać siebie jako dominującą, i dzięki temu możemy bardziej zachwycać się swoją odmiennością i doświadczać bycia jednym mistycznym Ciałem Jezusa Chrystusa, jedną rodziną Bożą.

Ilu kapłanów i ile osób konsekrowanych posługuje w Turcji?

Wikariat Stambułu, bardzo rozległy, obejmujący obszar dużo szerszy niż sam Stambuł, cieszy się posługą prawie czterdziestu kapłanów oraz dwudziestu pięciu sióstr zakonnych. Biorąc pod uwagę liczbę ludności samego Stambułu – aktualnie 20 mln – możemy zrozumieć, jak wielu rozproszonych w tej wielkiej społeczności wiernych nie ma dostępu do posługi duszpasterskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Ponieważ Kościół katolicki w Turcji nie ma osobowości prawnej, ze względu na dominujący islam i aktualną politykę państwa, nie ma też możliwości otwarcia nawet jednego seminarium duchownego, które by kształtowało przyszłych kapłanów, stąd możemy polegać tylko na hojności zgromadzeń poza granicami Turcji, które zechcą wysłać tu swoich kapłanów czy siostry zakonne.

Czym zatem różni się struktura Kościoła katolickiego w Turcji w porównaniu z sytuacją Kościoła w krajach takich jak Polska?

Kościół katolicki w Turcji to zaledwie trzy obszary jurysdykcyjne: wikariat apostolski Stambułu, Izmiru (starożytna Smyrna) oraz Anatolii. Znamienny jest brak na tej liście Ankary, która przecież jest stolicą tego kraju...

Ponadto współpracujemy z katolickim patriarchatem ormiańskim w Stambule, z Kościołem chaldejskim rytu katolickiego oraz z syriackimi katolikami, którzy w swojej liturgii nadal posługują się językiem aramejskim. Wyjątkowym doświadczeniem dla całej wspólnoty rzymskokatolickiej jest przeżywanie ważnych uroczystości w naszej stambulskiej katedrze, w której gromadzą się na takie okazje także nasi bracia z wymienionych Kościołów, którzy akcentują swoją obecność aktywnym włączeniem własnych elementów liturgicznych do wspólnej Eucharystii.

Reklama

Podczas tegorocznej uroczystości Bożego Ciała w Polonezköy (polska nazwa: Adampol) zawierzaliśmy Kościół turecki Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Czy było to pierwsze takie zawierzenie w historii tureckiego Kościoła?

Tak, po raz pierwszy biskupi Turcji w obecności nuncjusza apostolskiego zawierzyli Kościół na tych ziemiach Sercu Jezusa. Rozpoznajemy wyjątkowy kairos dla Kościoła tutaj, na ziemi dziś muzułmańskiej, dwadzieścia wieków temu będącej przestrzenią, na której rozgrywały się sceny i zdarzenia z Dziejów Apostolskich.

Czy istnieje jakiś plan pastoralny na najbliższy rok dla katolików w Turcji?

Kontekst, w którym żyjemy, z jednej strony nas ogranicza, z drugiej – jest jedyną tego typu okazją do przeżywania uniwersalności naszej wiary i świadczenia o niej.

Nie możemy oficjalnie ewangelizować, a jednak dzięki osobistemu świadczeniu każdego roku przybywa nam lokalnych, nawracających się z islamu członków Kościoła. Jesteśmy pozbawieni znanej w krajach katolickich, obecnej także w sferze publicznej obrzędowości, wystroju świątecznego towarzyszącego ważnym uroczystościom. Mamy natomiast bogactwo Wschodu i Zachodu na wyciągnięcie ręki – samo przemieszczanie się po Stambule z części azjatyckiej na europejską nam o tym przypomina. Stąd większy nacisk w naszej formacji musimy położyć na indywidualne świadome kroczenie drogą uświęcania się oraz na jedność, chociażby tę między Kościołami Wschodu i Zachodu. Nie zapominajmy, że żyjemy na obszarze, gdzie w 1054 r. przypieczętowano wielką schizmę, rozłam między Rzymem i Rzymem Wschodu – Konstantynopolem.

Dlaczego więc w nadchodzącym 2025 r. oczy wszystkich chrześcijan powinny być zwrócone na tę właśnie ziemię?

Tysiąc siedemsetna rocznica pierwszego soboru ekumenicznego, który odbył się w sąsiadującej z Konstantynopolem Nicei, to wydarzenie, które może zjednoczyć wszystkich wyznawców Chrystusa. Był to pierwszy z siedmiu soborów, które wydarzyły się nie na Watykanie czy na Lateranie, tylko właśnie tutaj, na dzisiejszej ziemi tureckiej. Ponadto był to okres, gdy nie istniał jeszcze rozdział na tzw. Kościół katolicki i Kościół prawosławny, stąd wszystkie dzisiejsze tradycje i denominacje chrześcijańskie odwołują się do przyjętych na soborze w Nicei ustaleń. I wreszcie to, co ustalono najpierw w Nicei, a następnie powtórzono i rozwinięto w Konstantynopolu i Chalcedonie (dziś Kadiköy, dzielnica Stambułu po stronie azjatyckiej – przyp. K.K.), jest podstawowym Credo, Wyznaniem wiary wszystkich chrześcijan. To, że wierzymy w Trójjedynego Boga, oraz że w Jezusie natura Boska i ludzka pozostają pełne i niezmieszane, ustalono właśnie tutaj i wyznajemy tę wiarę podczas każdej niedzielnej Eucharystii.

Papież Franciszek wydał specjalną bullę zapowiadającą świętowanie Roku 2025 jako Roku Jubileuszowego właśnie w związku z 1700. rocznicą soboru nicejskiego.

Bp Massimiliano Palinuro wikariusz apostolski Stambułu i administrator apostolski egzarchatu apostolskiego Stambułu

2024-07-08 18:49

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ambasador RP w Turcji: Zofia Ryży, mieszkanka Adampola pielęgnowała polskość i ratowała Żydów

Zofia Ryży całe życie mieszkała w Adampolu - osadzie koło Stambułu założonej przez emigrantów z Polski. "Ciocia Zosia" była człowiekiem instytucją, pielęgnowała polską kulturę i język; dokumenty pokazują, że pomagała także w ratowaniu Żydów uciekających z okupowanej przez Niemców Europy - mówi PAP ambasador RP w Ankarze dr Jakub Kumoch.

"To dzięki działalności Zofii Ryży język polski w Adampolu nie wymarł. Była główną krzewicielką polskiej kultury i języka, jej dom był miejscem spotkań dzieci i młodzieży, które dzięki jej zaangażowaniu zapoznawały się z polską literaturą i językiem" - przypomina Kumoch.
CZYTAJ DALEJ

Zostawiły w sercach głęboki ślad

2025-03-22 19:26

Magdalena Lewandowska

Pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś.

Pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś.

Na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu odbył się kolejny pochówek dzieci martwo urodzonych, których rodzice nie odebrali ze szpitala.

Wiele osób przybyło wspólnie się modlić i pożegnać dzieci utracone. Eucharystii i pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś. W homilii wskazywał, by odpowiedzi na trudne pytania i ukojenia w bólu szukać na krzyżu Chrystusa. – Wpatrując się w krzyż, na którym wisi Jezus Chrystus, widzimy że Bóg umiera z miłości. Krzyż pokazuje nam, jak Bóg kocha człowieka, jak pragnie zbawić każdego człowieka. Bóg pragnie także zbawienia tych dzieci utraconych – tłumaczył franciszkanin. – Kiedy wpatrujemy się w przebity na krzyżu bok Jezusa, w Jego otwarte serce, zobaczymy, że tam wyryte jest imię każdego z nas. W sercu, które jest pełne miłości, w sercu, które przygarnia i pociesza każdego. To jest nasza nadzieja – przekonywał. Prosił rodziców doświadczający straty dziecka, by swoje serca złożyli w sercu Jezusa: – To dziecko jest dla nas niepowtarzalne, jedyne i ta strata ma prawo boleć i rozdzierać nasz serca, bo kochamy. Ale nie zapominajmy, że Bóg również kocha. Jeśli nasze zbolałe serce złożymy w Jego sercu, w sercu, które jest ogniskiem miłości, wtedy doznamy ukojenia i uleczenia Bożą miłością.
CZYTAJ DALEJ

Pobyt papieża w szpitalu: od zagrożenia życia do zgody lekarzy na powrót do domu

2025-03-23 08:08

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

Poliklinika Gemelli

Włodzimierz Rędzioch

Papież Franciszek po 37 dniach opuści w niedzielę Poliklinikę Gemelli i wróci do Watykanu, gdzie w Domu Świętej Marty przejdzie rekonwalescencję po obustronnym zapaleniu płuc. Lekarze zalecili, by trwała ona co najmniej dwa miesiące. Od jej przebiegu zależy to, kiedy i w jakim stopniu papież będzie mógł wznowić aktywność.

Według zapowiedzi Watykanu w południe 88-letni papież pokaże się w oknie rzymskiego szpitala, by pobłogosławić wiernych przybyłych na dziedziniec. Franciszka zobaczą na telebimach także ci, którzy w południe przyjdą na plac Świętego Piotra.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję