Reklama

Wiadomości

Zardzewiałe loty

Nawet ostrożne szacunki strat z powodu korozji spędzają sen z oczu. Mimo ulepszanych metod ochrony nadal nie umiemy zwalczyć korozji w zadowalający sposób.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co roku niszczy na świecie co najmniej 25 mln t stali, powodując ok. 2,5 bln dol. strat – oceniają specjaliści. Te dane pokazują wagę problemu. Szacowanie strat związanych z korozją rozpoczęto w połowie XX wieku w Ameryce Północnej i od tamtej pory badania są ponawiane co jakiś czas. W 2021 r. na podstawie badań w Kanadzie podano, że koszty korozji „zjadają” prawie 3% PKB tego kraju. Podobnie jest w innych krajach. Jak podaje znany badacz dr Jafar Mazumder, koszty przeciwdziałania i napraw związanych z problemami korozyjnymi stanowią w różnych krajach co najmniej 1%, a często nawet kilka procent produktu krajowego brutto.

Nie da się

W końcu lat 90. ubiegłego wieku, dzięki projektowi polskiego Instytutu Mechaniki Precyzyjnej, oszacowano wysokość bezpośrednich strat korozyjnych na co najmniej 6% PKB. W 2010 r. uznano, że koszty korozji stanowiły w Polsce ok. 8% PKB, co odpowiadało sumie 100 mld zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Korozji nie da się całkowicie usunąć. Techniki antykorozyjne mają spowolnić ten proces, zneutralizować lub wyeliminować czynniki odpowiedzialne za korozję ze środowiska, np. wilgoć, sole rozpuszczone w wodzie, substancje o odczynie kwaśnym. Stosuje się substancje spowalaniające proces korozji (inhibitory – przyp. W.D.). Popularną ochroną antykorozyjną jest stosowanie powłok ochronnych, izolujących, ekranujących. Najczęściej stosowanym metalem ochronnym jest cynk, wykazuje on bowiem dobre właściwości ochronne. Wszystkie te techniki problemu korozji jednak nie rozwiązują.

Doktor inżynier Agnieszka Królikowska z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów negatywne wpływy korozji na nasze życie dzieli na mniej i bardziej istotne. Wskazuje na szpetotę korozyjną, np. zardzewiałe balustrady, zniszczenia zabytków oraz utrudnienia uprzykrzające codzienne życie powodowane np. zakłóceniami w komunikacji, awariami. Katastrofy korozyjne są najbardziej groźne dla środowiska, bo powodują np. niebezpieczne wycieki do wód i gleby, a także dla ludzi, którzy w wyniku np. katastrof budowlanych czy lotniczych ponoszą śmierć.

Kogo interesuje korozja, zabezpieczenie antykorozyjne itp.? Na co dzień – specjalistów. Inni interesują się tymi sprawami w sytuacjach zaistnienia poważnych katastrof. Tymczasem korozja dotyka całą infrastrukturę, w której ogromną rolę odgrywają podlegające jej metale, w tym budownictwo, przemysły motoryzacyjny, lotniczy, morski, chemiczny. Tracone są materiały i pieniądze, ale zagrożone są też ludzkie zdrowie i życie, co w spektakularny sposób ujawnia się w lotnictwie.

Raz się udało

Reklama

W sierpniu 1981 r. doszło do katastrofy samolotu Boeing 737-222 należącego do tajwańskich linii lotniczych. Niedługo po starcie z lotniska w Tajpej samolot uległ rozpadowi w powietrzu na części. Zginęło 110 osób. Okazało się, że kilkanaście dni przed katastrofą w trakcie lotu na skutek działania korozji doszło do dekompresji kadłuba. Wtedy pilotowi udało się zawrócić i wylądować. Samolot został przywrócony do użytkowania. Niestety, pęknięcie się powiększyło i doprowadziło do rozpadu kadłuba samolotu w trakcie lotu. Za przyczynę katastrofy uznano duże uszkodzenia korozyjne.

Choć opracowano wiele sposobów przeciwdziałania korozji, wciąż umyka ona uwadze, szczególnie w trakcie przeprowadzanych szybko przeglądów przed kolejnymi lotami. A nawet podczas okresowych przeglądów, gdy trzeba sprawdzić, czy na kadłubie, skrzydłach, podwoziu samolotu nie pojawiły się oznaki korozji. Mniej uwagi natomiast poświęca się korozji we wnętrzu silników. Tego typu korozja jest mniej oczywista, można być jej nieświadomym do czasu rozłożenia silnika na części.

900 km bez pilota

Dużym echem odbił się wypadek sowieckiego myśliwca MiG-23M w lipcu 1989 r. Wystartował on z lotniska Kołobrzeg-Bagicz, kierując się w stronę Morza Bałtyckiego. Po starcie pilot stwierdził, że silnik uległ uszkodzeniu bądź wyłączeniu i się katapultował. Samolot leciał jeszcze ok. 900 km, po czym rozbił się na zachód od Brukseli, zabijając młodego mężczyznę. Jak ustalono, na skutek korozji jednego z elementów układu elektrycznego nastąpił spadek mocy silnika. Po opuszczeniu samolotu przez pilota obroty silnika nagle wzrosły, wynosząc samolot. Autopilot utrzymywał maszynę w powietrzu po wyznaczonym kursie i wysokości aż do wyczerpania paliwa.

Reklama

W lipcu 2017 r. w pobliżu Greenwood w stanie Missisipi rozbił się samolot Lockheed Martin KC-130 należący do amerykańskiej armii. Za przyczynę katastrofy uznano oderwanie się łopaty śmigła, a następnie jej uderzenie w kadłub w czasie lotu. Badania pokazały, że doszło do ciągu awarii: oderwania części poszycia, przeciążenia jednego z silników, oderwania śmigła i jego wbicia się w kadłub oraz uderzenia w statecznik poziomy i oderwania jego części. Konsekwencją był rozpad kadłuba samolotu przez dekompresję. Ustalono, że łopaty śmigieł napędzających samolot miały ślady głębokiej korozji. Obecne były jeszcze przed regeneracją techniczną kilka lat wcześniej. Śmigła przeszły kontrolę jakości, przeoczono jednak ślady korozji. Śmierć poniosło szesnaście osób.

Awaryjne lądowanie

Czynniki ryzyka w przypadku silników lotniczych to: wiek, sposób eksploatacji, miejsce i częstotliwość użytkowania. Samoloty eksploatowane w regionach o dużej wilgotności czy w regionach nadmorskich uznawane są za bardziej podatne na korozję niż samoloty eksploatowane w innych regionach. Również silniki eksploatowane sporadycznie są bardziej podatne na korozję.

Szeroko komentowany był przypadek z kwietnia 1988 r., gdy w Kahului na Hawajach wylądował awaryjnie samolot Boeing 737, lecący z lotniska Hilo do Honolulu. Nagle na wysokości ponad 7 tys. m pasażerowie usłyszeli hałas dobiegający z górnej części kadłuba i zaobserwowali pęknięcie. Doszło do dekompresji i oderwania dużego fragmentu poszycia. Pilot został zmuszony do szybkiego zejścia na wysokość umożliwiającą oddychanie powietrzem atmosferycznym i do awaryjnego lądowania. Sześćdziesiąt pięć osób zostało rannych, jedna osoba zginęła.

Zmęczenie materiału

Za bezpośrednią przyczynę katastrofy na Hawajach uznano zmęczenie materiału połączone z korozją szkieletu samolotu, a w efekcie oderwanie się większej części poszycia. Korozję spowodowała duża wilgotność panująca w tym rejonie – samolot wykonywał loty przez niemal 20 lat. Jeden z pasażerów już gdy wchodził na pokład samolotu, widział pęknięcie w kadłubie, jednak nie poinformował o tym nikogo.

Doktor Adrian Gudwański z Laboratorium Badań Korozyjnych w Instytucie Inżynierii Materiałowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego ocenia, że choć w dziedzinie ochrony przed korozją dokonuje się postęp, to jednak powtarzające się wypadki i katastrofy pokazują, że korozja cały czas stanowi poważny problem. Od początku roku na całym świecie odbyły się miliony lotów i każdy z samolotów wykonujących lot narażony był na awarie spowodowane przez korozję.

2024-06-25 14:15

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Müller: rząd przyjął zakaz wlotu w polską przestrzeń powietrzną samolotów przewoźników z Białorusi

Rada Ministrów przyjęła zakaz wlotu w polską przestrzeń powietrzną samolotów użytkowanych przez przewoźników z Białorusi; jest to element realizacji sankcji, o które wnioskował podczas Rady Europejskiej premier Mateusz Morawiecki - poinformował w środę na Twitterze rzecznik rządu Piotr Müller.

Szefowie państw i rządów zdecydowali w poniedziałek o nałożeniu kolejnych sankcji na przedstawicieli reżimu białoruskiego, jak również sankcji gospodarczych na Białoruś. Zdecydowali również o wprowadzeniu zakazu przelotów przez przestrzeń powietrzną UE dla białoruskich linii lotniczych i uniemożliwieniu im dostępu do portów lotniczych UE oraz zaapelowali do przewoźników lotniczych mających siedzibę w UE o unikanie przelotów nad Białorusią.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hieronim - „princeps exegetarum”, czyli „książę egzegetów”

Niedziela warszawska 40/2003

„Księciem egzegetów” św. Hieronim został nazwany w jednym z dokumentów kościelnych (encyklika Benedykta XV, „Spiritus Paraclitus”). W tym samym dokumencie określa się św. Hieronima także mianem „męża szczególnie katolickiego”, „niezwykłego znawcy Bożego prawa”, „nauczyciela dobrych obyczajów”, „wielkiego doktora”, „świętego doktora” itp.

Św. Hieronim urodził się ok. roku 345, w miasteczku Strydonie położonym niedaleko dzisiejszej Lubliany, stolicy Słowenii. Pierwsze nauki pobierał w rodzinnym Strydonie, a na specjalistyczne studia z retoryki udał się do Rzymu, gdzie też, już jako dojrzewający młodzieniec, przyjął chrzest św., zrywając tym samym z nieco swobodniejszym stylem dotychczasowego życia. Następnie przez kilka lat był urzędnikiem państwowym w Trewirze, ważnym środowisku politycznym ówczesnego cesarstwa. Wrócił jednak niebawem w swoje rodzinne strony, dokładnie do Akwilei, gdzie wstąpił do tamtejszej wspólnoty kapłańskiej - choć sam jeszcze nie został kapłanem - którą kierował biskup Chromacjusz. Tam też usłyszał pewnego razu, co prawda we śnie tylko, bardzo bolesny dla niego zarzut, że ciągle jeszcze „bardziej niż chrześcijaninem jest cycermianem”, co stanowiło aluzję do nieustannego rozczytywania się w pismach autorów pogańskich, a zwłaszcza w traktatach retorycznych i mowach Cycerona. Wziąwszy sobie do serca ten bolesny wyrzut, udał się do pewnej pustelni na Bliski Wschód, dokładnie w okolice dzisiejszego Aleppo w Syrii. Tam właśnie postanowił zapoznać się dokładniej z Pismem Świętym i w tym celu rozpoczął mozolne, wiele razy porzucane i na nowo podejmowane, uczenie się języka hebrajskiego. Wtedy też, jak się wydaje, mając już lat ponad trzydzieści, przyjął święcenia kapłańskie. Ale już po kilku latach znalazł się w Konstantynopolu, gdzie miał okazję słuchać kazań Grzegorza z Nazjanzu i zapoznawać się dokładniej z pismami Orygenesa, którego wiele homilii przełożył z greki na łacinę. Na lata 380-385 przypada pobyt i bardzo ożywiona działalność Hieronima w Rzymie, gdzie prowadził coś w rodzaju duszpasterstwa środowisk inteligencko-twórczych, nawiązując przy tym bardzo serdeczne stosunki z ówczesnym papieżem Damazym, którego stał się nawet osobistym sekretarzem. To właśnie Damazy nie tylko zachęcał Hieronima do poświęcenia się całkowicie pracy nad Biblią, lecz formalnie nakazał mu poprawić starołacińskie tłumaczenie Biblii (Itala). Właśnie ze względu na tę zażyłość z papieżem ikonografia czasów późniejszych ukazuje tego uczonego męża z kapeluszem kardynalskim na głowie lub w ręku, co jest oczywistym anachronizmem, jako że godność kardynała pojawi się w Kościele dopiero około IX w. Po śmierci papieża Damazego Hieronim, uwikławszy się w różne spory z duchowieństwem rzymskim, był zmuszony opuścić Wieczne Miasto. Niektórzy bibliografowie świętego uważają, że u podstaw tych konfliktów znajdowały się niezrealizowane nadzieje Hieronima, że zostanie następcą papieża Damazego. Rzekomo rozczarowany i rozgoryczony Hieronim postanowił opuścić Rzym raz na zawsze. Udał się do Ziemi Świętej, dokładnie w okolice Betlejem, gdzie pozostał do końca swego, pełnego umartwień życia. Jest zazwyczaj pokazywany na obrazkach z wielkim kamieniem, którym uderza się w piersi - oddając się już wyłącznie pracy nad tłumaczeniem i wyjaśnianiem Pisma Świętego, choć na ten czas przypada również powstanie wielu jego pism polemicznych, zwalczających błędy Orygenesa i Pelagiusza. Zwolennicy tego ostatniego zagrażali nawet życiu Hieronima, napadając na miejsce jego zamieszkania, skąd jednak udało mu się zbiec we właściwym czasie. Mimo iż w Ziemi Świętej prowadził Hieronim życie na wpół pustelnicze, to jednak jego głos dawał się słyszeć od czasu do czasu aż na zachodnich krańcach Europy. Jeden z ówczesnych Ojców Kościoła powiedział nawet: „Cały zachód czeka na głowę mnicha z Betlejem, jak suche runo na rosę niebieską” (Paweł Orozjusz). Mamy więc do czynienia z życiem niezwykle bogatym, a dla Kościoła szczególnie pożytecznym właśnie przez prace nad Pismem Świętym. Hieronimowe tłumaczenia Biblii, zwane inaczej Wulgatą, zyskało sobie tak powszechne uznanie, że Sobór Trydencki uznał je za urzędowy tekst Pisma Świętego całego Kościoła. I tak było aż do czasu Soboru Watykańskiego II, który zezwolił na posługiwanie się, zwłaszcza w liturgii, narodowo-nowożytnymi przekładami Pisma Świętego. Proces poprawiania Wulgaty, zapoczątkowany jeszcze na polecenie papieża Piusa X, zakończono pod koniec ubiegłego stulecia. Owocem tych żmudnych prac, prowadzonych głównie przez benedyktynów z opactwa św. Hieronima w Rzymie, jest tak zwana Neo-Wulgata. W dokumentach papieskich, tych, które są jeszcze redagowane po łacinie, Pismo Święte cytuje się właśnie według tłumaczenia Neo-Wulgaty. Jako człowiek odznaczał się Hieronim temperamentem żywym, żeby nie powiedzieć cholerycznym. Jego wypowiedzi, nawet w dyskusjach z przyjaciółmi, były gwałtowne i bardzo niewybredne w słownictwie, którym się posługiwał. Istnieje nawet, nie wiadomo czy do końca historyczna, opowieść o tym, że papież Aleksander III, zapoznając się dokładnie z historią życia i działalnością pisarską Hieronima, poczuł się tą gwałtownością jego charakteru aż zgorszony i postanowił usunąć go z katalogu mężów uważanych za świętych. Rzekomo miały Hieronima uratować przekazy dotyczące umartwionego stylu jego życia, a zwłaszcza ów wspomniany już kamień. Podobno Papież wypowiedział wówczas wielce znaczące zdanie: „Ne lapis iste!” (żeby nie ten kamień). Nie należy Hieronim jednak do szczególnie popularnych świętych. W Rzymie są tylko dwa kościoły pod jego wezwaniem. „W Polsce - pisze ks. W. Zaleski, nasz biograf świętych Pańskich - imię Hieronim należy do rzadziej spotykanych. Nie ma też w Polsce kościołów ani kaplic wystawionych ku swojej czci”. To ostatnie zdanie wymaga już jednak korekty. Od roku 2002 w diecezji warszawsko-praskiej istnieje parafia pod wezwaniem św. Hieronima.
CZYTAJ DALEJ

VIII oblężenie Jasnej Góry

2024-09-30 18:22

Andrzej Lewek

    W odpowiedzi na wezwanie Ojca Świętego do Roku Modlitwy, warsztaty przygotowujące mężczyzn do VIII Oblężenia Jasnej Góry w 2024 roku odegrały kluczową rolę.

    Podkreślają one głęboką duchową odnowę, która jest zgodna z intencją papieża Franciszka na Jubileusz 2025, czyli powrót do fundamentów modlitwy. Zainspirowane materiałami od znanych autorów, warsztaty te odpowiadają na wyzwanie, by modlitwa stała się integralną częścią życia duchowego mężczyzn.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję