Pelplin, Olsztyn

Z Orlika do świętych

W wakacyjny czas z Orlika wyruszyła kolejna autokarowa pielgrzymka szlakiem świętych.

Niedziela Plus 35/2023, str. VII

Archiwum pielgrzymki

Uczestnicy pochodzili z różnych regionów Kaszub, a także z Warmii, Mazur i Kujaw. Pielgrzymka rozpoczęła się uroczystą Mszą św. w kaplicy Sióstr Franciszkanek. Modliliśmy się w intencjach polecanych przez osoby, które nie mogły pojechać, w intencji pielgrzymów i ich rodzin oraz o pokój w Ukrainie. Eucharystii przewodniczył i homilię wygłosił o. Arkadiusz Czaja, franciszkanin, opiekun duchowy i organizator pielgrzymki. Każdego dnia pielgrzymi uczestniczyli w uroczystej Mszy św. Drugiego dnia, jeszcze w Polsce, nawiedziliśmy sanktuarium maryjne w Krośnie na Warmii iwyruszyliśmy w dalszą podróż .

Pierwszym miastem, który odwiedziliśmy we Włoszech, była Bolonia, słynąca z najstarszego uniwersytetu w Europie. Zwiedziliśmy stare miasto i bazylikę św. Petroniusza, gdzie uczestniczyliśmy w Eucharystii. Kolejne dwa dni spędziliśmy w Rzymie. Pierwszym miejscem była Bazylika św. Pawła za Murami, po niej nawiedziliśmy trzy pozostałe bazyliki papieskie. Podziwialiśmy: Piazza Navona, Fontannę di Trevi, Panteon, Kapitol, Forum Romanum, Święte Schody, Koloseum i Zamek Świętego Anioła. W kolejnym dniu przeżywaliśmy Eucharystię w Bazylice św. Piotra. Po Mszy św. wspólnota pielgrzymkowa udała się do grobu św. Jana Pawła II. W południe uczestniczyliśmy w modlitwie Anioł Pański z Ojcem Świętym Franciszkiem. Oczekując na spotkanie z papieżem, odśpiewaliśmy dla niego kilka maryjnych pieśni.

W czasie zwiedzania Rzymu w kościele Matki Bożej od Męczenników – dawny Panteon – turyści, dowiedziawszy się, że wśród pielgrzymów z Polski są członkowie chóru „Oremus” z Miłakowa, zwrócili się z prośbą o wspólne zaśpiewanie dowolnej pieśni. Dyrygentka Honorata Siergun zdecydowała, że będzie to utwór Czarna Madonna. Śpiew rozbrzmiewał w całej świątyni maryjnej, wprowadzając w zachwyt ponadtysięczny tłum zgromadzonych, który nagrodził nas gromkimi oklaskami.

Z Rzymu pojechaliśmy na Monte Cassino – na cmentarz, na którym pochowani są polscy żołnierze. Stamtąd udaliśmy do opactwa benedyktyńskiego. Tego samego dnia pielgrzymowaliśmy do Pompejów, gdzie nawiedziliśmy bazylikę Matki Bożej Różańcowej i mogliśmy oglądać antyczne miasto zniszczone przez erupcję Wezuwiusza. Z Pompejów pojechaliśmy do San Giovanni Rotondo, gdzie znajduje się sanktuarium św. Ojca Pio. Następnego dnia uczestniczyliśmy we Mszy św. w starym kościele, w którym Eucharystie sprawował Ojciec Pio. Po zwiedzeniu klasztoru udaliśmy się do Monte Sant’Angelo, by nawiedzić sanktuarium św. Michała Archanioła. W kolejnym dniu odwiedziliśmy sanktuarium Cudu Eucharystycznego w Lanciano – miejsce pierwszego w historii Kościoła cudu eucharystycznego. Wdzięczni za dar Eucharystii uczestniczyliśmy tam we Mszy św. Następnie pojechaliśmy do Manoppello, gdzie znajduje się sanktuarium Świętego Oblicza – Volto Santo. Kolejnym celem naszej pielgrzymki była Bazylika Matki Bożej Anielskiej, znajdująca się u podnóża Asyżu. Potem udaliśmy się do górnej części Asyżu, by nawiedzić Bazylikę św. Franciszka. Tam uczestniczyliśmy w Eucharystii. Nie zapomnieliśmy też o św. Klarze – nawiedziliśmy bazylikę noszącą jej imię. Znajduje się w niej krzyż, z którego Chrystus przemówił do św. Franciszka. Ostatnim miejscem na pielgrzymkowym szlaku była Rawenna, słynąca z bizantyńskich mozaik. Wdzięczni Bogu za ten piękny duchowy czas pielgrzymowania szlakiem świętych wróciliśmy szczęśliwie do swoich domów.

2023-08-22 12:40

Ocena: +2 0

O Marii Okońskiej „Kobiecie mężnej i ofiarnej w służbie Kościołowi” podczas konferencji na Jasnej Górze

2024-05-11 14:05

Jasna Góra

BP JG

„Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” - głosiła jej dewiza. Co dzisiaj może powiedzieć współczesnej kobiecie Maria Okońska, uczestniczka powstania warszawskiego, niestrudzona apostołka w trudnych czasach reżimu komunistycznego, bliska współpracownica Prymasa Tysiąclecia? Zastanawiano się nad tym podczas odbywającej się na Jasnej Górze konferencji.

Poświęcona jest ona życiu, duchowości, dziełu założycielki Instytutu Prymasa Wyszyńskiego, który od początku swojej działalności jest związany z Jasną Góra. Spotkanie zatytułowane „Kobieta mężna i ofiarna w służbie Kościołowi” zorganizowane zostało przez Instytut Prymasa Wyszyńskiego i Klasztor OO. Paulinów na Jasnej Górze.

Bóg Ojciec, Syn i Duch Święty chce się ze mną i z Tobą spotykać

2024-04-15 14:51

homilia

rozważania

Rozważania do Ewangelii J 16, 23b-28.