Reklama

Wiara

Teolog odpowiada

Co znaczy, że wiara działa przez miłość?

W naszych czasach bardzo ważna jest pomoc niesiona drugiemu człowiekowi. Tak wielu ludzi korzysta z pomocy instytucji Caritas, której działalność jest praktycznym realizowaniem przykazania miłości bliźniego. Ale tak wielu wolontariuszy podkreśla, że idzie z pomocą do bliźnich, bo tego domaga się od nich również wiara i miłość do Boga.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla nich wiara i miłość są nierozdzielne w codziennym zaangażowaniu w działalność na rzecz potrzebujących pomocy. Opieka nad chorym i cierpiącym jest znakiem nie tylko miłości, ale również wiary. Podkreślić zatem trzeba, że wiara działa przez miłość. Oczywiście, miłość bliźniego jest zakorzeniona w miłości Boga. Prawdziwa, bezinteresowna miłość bliźniego jest również ważnym świadectwem, które może kogoś doprowadzić do wiary. Już Tertulian, pisarz starożytności chrześcijańskiej, podkreślił, że poganie, widząc miłość, która była pielęgnowana wśród chrześcijan, nawracali się i mówili: „Patrzcie, jak oni się miłują”.

Ważne jest, by pamiętać, żeby miłości bliźniego nie zredukować do zwykłej działalności pomocowej, która jest jedynie reakcją na potrzeby materialne i doczesne człowieka. Istotą miłości bliźniego jest nie tylko i wyłącznie jakaś praca socjalna, ale przede wszystkim wiara w Boga, z której rodzą się właściwe zaangażowanie społeczne i konkretna pomoc innym. Benedykt XVI w encyklice Deus caritas est napisał: „Wiara, która jest świadoma miłości Boga objawionej w przebitym na krzyżu Sercu Jezusa, ze swej strony prowokuje miłość. Jest ona światłem – w gruncie rzeczy jedynym – które zawsze na nowo rozprasza mroki ciemnego świata i daje nam odwagę do życia i działania. Miłość jest możliwa i możemy ją realizować, bo jesteśmy stworzeni na obraz Boga”.

Miłość bliźniego zatem nie wyczerpuje się jedynie w dobroczynności. Owszem, potrzebne jest działanie służące zaspokojeniu potrzeb drugiego człowieka, ale wydaje się, że bliźni ma prawo oczekiwać czegoś więcej od człowieka wierzącego. Jak zauważa papież Franciszek, „bliźni pragnie czegoś więcej niż tylko nakarmienia, ubrania czy schronienia. Oczekuje również na uśmiech, zależy mu na byciu wysłuchanym, a także na modlitwie odmawianej również wspólnie”. Ponadto Franciszek przypomina, że miłość Boga i bliźniego, „chociaż są umieszczone jedno po drugim, to są one dwiema stronami tej samej monety: przeżywane razem, są prawdziwą siłą człowieka wierzącego! Kochać Boga to żyć Nim i dla Niego, ze względu na to, kim jest, i na to, co czyni”. I dodaje: „A nasz Bóg jest dawaniem siebie bez zastrzeżeń, jest przebaczeniem bez granic, to relacja, która wspiera i rozwija. Miłowanie Boga oznacza codziennie wkładanie naszej energii, aby być Jego współpracownikami, służąc bliźniemu bez zastrzeżeń, starając się wybaczyć bez ograniczeń i pielęgnując relacje komunii i braterstwa”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-06-05 13:21

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co znaczy, że Jezus jest obecny w naszym życiu, gdy Go tak fizycznie nie widzimy?

Pytanie czytelnika: Co znaczy, że Jezus jest obecny w naszym życiu, gdy Go tak fizycznie nie widzimy?
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Müller ostrzega przed niebezpieczeństwem schizmy w Kościele

2025-04-28 12:07

[ TEMATY ]

kard. Gerhard Müller

schizma

Karol Porwich/Niedziela

Kościołowi katolickiemu grozi schizma, jeśli nie wybierze papieża ortodoksyjnego, ostrzegł niemiecki kardynał Gerhard Müller w okresie poprzedzającym konklawe. Emerytowany prefekt Kongregacji Nauki Wiary wypowiedział się dla brytyjskiego dziennika „The Times”. Po raz kolejny podkreślił, że terminy „liberalny” i „konserwatywny” nie są właściwe w odniesieniu do Kościoła katolickiego. Kard. Müller wyjaśnił, że podział w Kościele sięga głębiej. Powiedział, że nowy papież „musi być ortodoksyjny, ani liberalny, ani konserwatywny”.

77-letni niemiecki purpurat, który będzie głosował w nadchodzącym konklawe, wyjaśnił, że nie chodzi o konserwatystów i liberałów, ale o ortodoksję i herezję. Dodał: „Modlę się, aby Duch Święty oświecił kardynałów, ponieważ `heretycki` papież, który zmienia [swoje osądy] każdego dnia w zależności od tego, co donoszą środki masowego przekazu, byłby niszczycielski”. Następny papież, argumentował kard. Müller, nie powinien „liczyć na poklask świeckiego świata, który rozumie Kościół jako organizację humanitarną” z misją pracy społecznej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję