Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Jeżeli was świat nienawidzi,
wiedzcie, że Mnie pierwej
znienawidził. Gdybyście byli ze
świata, świat by was miłował jako
swoją własność. Ale ponieważ
nie jesteście ze świata, bo Ja was
wybrałem sobie ze świata, dlatego
was świat nienawidzi. Pamiętajcie
na słowo, które do was powiedziałem:
„Sługa nie jest większy od
swego pana”. Jeżeli Mnie prześladowali,
to i was będą prześladować.
Jeżeli moje słowo zachowali,
to i wasze będą zachowywać. Ale to wszystko wam będą
czynić z powodu mego imienia, bo nie znają Tego, który
Mnie posłał».
Reklama
Jezus Chrystus uświadamia uczniom prawdę o tym, że pójście
za Nim nie jest drogą łatwą, jakąś sielanką i przyjemnością.
Świat nienawidzi wszystkich, którzy idą drogą Bożego wybrania.
Świat tutaj to ci, którzy są przeciwnikami Boga, a więc
wszyscy, którzy kroczą z Bogiem, będą przez nich zwalczani
i potępieni. To Słowo dziś też jest aktualne: w każdym wieku
chrześcijaństwa ludzie wybrani przez Boga są znienawidzeni
i zwalczani. Tak jak uczynili z Chrystusem, tak czynią
z każdym, kto za Nim idzie tą drogą. „Sługa nie jest większy
od swego pana” i dalej: „Jeżeli Mnie prześladowali, to i was
będą prześladować”. Chrystus nie upiększa, nie koloryzuje,
nie ukrywa też niczego, czego będzie doświadczał ten, kto
staje się Jego uczniem.
Żyjemy na tym świecie, ale do niego nie należymy.
Trudna droga, ale to Chrystus na tej drodze jest dla
nas przewodnikiem. Trzymajmy się Go i trwajmy
w Jego miłości, bo tą miłością jesteśmy chronieni
i umocnieni.
W wezwaniu tym posłużył się Kościół słowami patriarchy Jakuba, wypowiedzianymi po widzeniu tajemniczej drabiny. Przypomnijmy sobie tę historię.
Jakub, syn Izaak, uciekając przed gniewem swego brata Ezawa, zatrzymał się w miejscowości Luz, by przenocować. Tej nocy miał dziwny sen: "...ujrzał drabinę opartą na ziemi, sięgającą swym wierzchołkiem nieba, oraz aniołów Bożych, którzy wchodzili w górę i schodzili na dół. A oto Pan stał na jej szczycie i mówił: Ja jestem Pan, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka. Ziemię, na której leżysz, oddaję tobie i twemu potomstwu. [...] wszystkie plemiona ziemi otrzymają błogosławieństwo przez ciebie i przez twych potomków. Ja jestem z tobą i będę cię strzegł, gdziekolwiek się udasz; [...] nie opuszczę cię, dopóki nie spełnię tego, co ci obiecuję. A gdy Jakub zbudził się ze snu, pomyślał: Prawdziwie Pan jest na tym miejscu, a ja nie wiedziałem. [...] Prawdziwie jest to dom Boga i brama do nieba!. Wstawszy więc rano, wziął ów kamień, który podłożył sobie pod głowę, postawił go jako stelę i rozlał na jego wierzchu oliwę. I dał temu miejscu nazwę Betel" [czyli Dom Boży] (Rdz 28, 12-19).
O okolicznościach odejścia Klary z tego świata możemy się dowiedzieć z opowiadań jej sióstr z klasztoru San Damiano, zachowanych w Aktach Procesu Kanonizacyjnego.
Przy końcu swego życia zawołała wszystkie swe siostry i z największą pilnością poleciła im Przywilej ubóstwa. Ogromnie pragnęła mieć zatwierdzenie bullą reguły zakonu, tak żeby mogła przycisnąć bullę do swych ust i potem dopiero umrzeć; i tak jak pragnęła, tak się stało, albowiem kiedy była już bliska śmierci, przybył jeden z braci z listem opatrzonym bullą. Ona wzięła ją z największą czcią i przycisnęła ją do ust, by ją pocałować. A potem, w dniu następnym, wspomniana pani Klara przeszła z tego życia do Pana, zaprawdę jasna, bez zmazy, bez cienia grzechu, do jasności wiecznego światła. Rzecz tę, sama świadek, wszystkie siostry i wszyscy inni, którzy poznali świętość jej, stwierdzają bez wahania1.
„Ten przemyślany, pięknie ilustrowany i dokładnie udokumentowany tekst należy przeczytać w całości” - pisze o dokumencie The Body Reveals the Person: A Catholic Response to the Challenges of Gender Ideology (Ciało ujawnia osobę: katolicka odpowiedź na wyzwania związane z ideologią gender) wydanym pod koniec sierpnia przez biskupa Daniela E. Thomas z Toledo w stanie Ohio prof. George Weigel.
Znany amerykański intelektualista katolicki zapewnia, że przeczytanie tego dokumentu zajmuje mniej więcej od pół godziny do czterdziestu pięciu minut. Zaznacza, że jest to głos łączący przekonanie z współczuciem w reakcji na cierpienie i udrękę. Przytacza pierwszy akapit tekstu:
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.