Reklama

Polska

Kościół w Polsce zieloną wyspą w Europie

Niedziela Ogólnopolska 47/2012, str. 12

[ TEMATY ]

wywiad

Polska

BOŻENA SZTAJNER

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. INF. IRENEUSZ SKUBIŚ: - Jak Ksiądz Kardynał oceniłby stan kultury duchowej polskiego duchowieństwa diecezjalnego, zakonnego, zakonów żeńskich? Zauważa się dzisiaj kryzys powołań do służby Bożej. Dlaczego zaistniał w Polsce problem łaski nieprzyjętej?

Reklama

KARD. STANISŁAW NAGY SCJ: - Ksiądz Infułat dotyka sprawy bardzo złożonej, z jednej strony bardzo bolesnej, ale z drugiej jednak dość optymistycznej. To prawda, że od jakości duchowieństwa zależy praca Kościoła. Tak, spotykamy się z problemem odejść od Kościoła. My, duchowieństwo - od góry do dołu - musimy sobie zrobić rachunek ze zjawiska Palikota: ewidentnej antykościelności i walki z Kościołem. Ci ludzie kiedyś byli w Kościele. Czy przeanalizowaliśmy, skąd wzięła się ich obecna postawa? Poza tym, choć świątynie mamy pełne, to jednak ubywa z nich wiernych. Odchodzą młodzi, dzieci. Czy analizuje się powody tych odejść?
Ale tu muszę przejść do drugiego elementu - pozytywnego. Z dumą, ale i pokorą musimy zauważyć, że Kościół w Polsce jest zieloną wyspą w Europie. Nie mamy pustych kościołów, widzimy fenomen ich budowania, zaangażowania ludzi. Jesteśmy Kościołem, który ma powołania kapłańskie i zakonne. Owszem, dokonał się już pewien spadek, ale na tle Europy sprawa wygląda raczej pozytywnie. Niezależnie od tego musimy jednak czuwać nad tym, mieć oczy otwarte, zadbać o młodych, zwłaszcza o środowiska ministranckie, poprzez wdrażanie młodych w ducha modlitwy. Ale trzeba też, żeby proboszczowie mieli otwarte oczy także na dziewczęta, na rodzące się powołania. Myślę, że także klasztory winny zadbać o swoje ekipy formacyjne oraz o lepszą pomoc młodym w rozeznawaniu ich powołania.
Gdy idzie o duchowieństwo polskie, to do zauważenia jest także jego udział w pracach misyjnych. Mamy się czym pochwalić - pod tym względem bijemy nawet Irlandię, Holandię i inne wielkie kraje misyjne. My, Polacy, jesteśmy potrzebni i ciągle na nas liczą. Ale jest tu jeden brak, który wiązałbym z pewnym niedopatrzeniem, może nawet ze strony księży biskupów, mianowicie „zagospodarowanie” księży emerytów. Bardzo często księża emeryci odchodzą z parafii, ale są jeszcze w pełni sił i mogliby pracować na terenach misyjnych, gdzie jest brak duchowieństwa. Pozostają jednak bez możliwości duszpasterskich, choć mogliby oddawać ogromne przysługi - co najmniej 10 lat - tam, gdzie chrześcijaństwo się wali z powodu braku księży. Wydaje mi się, że księża biskupi, posyłając takich księży na emeryturę - mogliby proponować im wyjazd poza Polskę, gdzie brak księży.
Jeżeli chodzi o zakony żeńskie, nie możemy nie oddać im ogromnego szacunku za pracę, jaką wykonują. Dla mnie ciągle przykładem jest Jan Paweł II, który po Mszy św., przed śniadaniem, zawsze szedł do kuchni dziękować siostrom za to, że są przy nim, że pomagają mu w życiu i działalności. W Kościele zakonnice odgrywają ogromną rolę, tylko trzeba je docenić, uszanować w ich godności, powiedzieć wielkie: Bóg zapłać za pracę, którą wykonują na misjach, wymagających dużego wysiłku. One tam są i liczą się w setkach, a może i tysiącach.

- Czy Polska się modli? Czy Polacy kochają Jezusa? Czy polscy katolicy mają świadomość, czym jest Msza św., skoro więcej niż połowa z nich nie uczestniczy w niej w niedzielę? Skąd się to bierze?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Rzeczywiście, wielu ludzi nie chodzi dziś na Msze św. niedzielne. Co niepokojące, nie chodzi młodzież, która od wczesnych lat przyzwyczaja się do tego, żeby Mszę św. opuścić. No cóż - dzieci idą za rodzicami. Może należałoby tu powrócić - choć gdzieniegdzie jest to stale praktykowane - do tzw. Mszy św. dla młodzieży, na których młodzi poczuliby się bardziej we wspólnocie z Chrystusem... A jeżeli chodzi o przyczyny tej nieobecności, to myślę, że jedną z najbardziej podstawowych jest też to, że misterium Mszy św. nie zostało dobrze przyswojone przez naszych wiernych. Czy często mówi się w kazaniach o tajemnicy Mszy św.? Czy prowadzi się systematycznie wykłady dogmatyczne na temat wielkości i ważności Eucharystii? Jeśli nie otworzymy ludziom oczu na to, czym jest Msza św., na jej głębię, to oni nie będą na tę Mszę św. przychodzili. Myślę, że nasze kaznodziejstwo choruje dziś na brak dogmatyki, teologii fundamentalnej i zasadniczych zasad etycznych. Mówi się o wszystkim, ale najmniej o tym, co stanowi istotę wiary. Nie ma na ambonie trzech tematów fundamentalnych: dlaczego wierzę, w co wierzę i jak powinienem żyć.
To także daje odpowiedź na pytanie, czy katolicy polscy się modlą. Jakoś tam się modlą. Ale trzeba też zapytać: czy dostatecznie modlimy się my, kapłani? Ilu z nas czyni dziękczynienie po Komunii św.? Czy wszyscy księża, poza brewiarzem, odmawiają rzetelnie Różaniec?

- Nie mogę nie zapytać o sprawę mediów katolickich - jako wikarego dla proboszcza i sufragana dla biskupa, jak powiedział o „Niedzieli” przed laty jej założyciel bp Teodor Kubina. Mamy dziś możliwości korzystania z katolickiej prasy, mamy Radio Maryja i Telewizję Trwam, mamy blisko 40 katolickich rozgłośni radiowych. Czy, zdaniem Księdza Kardynała, Kościół w Polsce wykazuje dostateczną troskę o właściwą komunikację medialną katolików? Czy w Roku Wiary nie należałoby podjąć bardziej zdecydowanego kroku, gdy chodzi o zainteresowanie tymi mediami rodzin? Ich celem jest przecież wspomaganie ich życia religijnego, w tym także dzieci i młodzieży...

Reklama

- Dotyka Ksiądz Infułat tematu, który łączy się z pewnym nowum w życiu Kościoła, w tym i polskiego, mianowicie z zagadnieniem internetu i tych środków audiowizualnych, które są dla ludzi dzisiaj dostępne. Jest to ważne na gruncie ogólnie konstatowanego zjawiska braku czytelnictwa. Ludzie oduczyli się czytelnictwa, bo mają internet i łatwą obrazkową telewizję, i to uważają za środki, z których dowiadywać się trzeba prawdy o życiu. Ta ewentualność narzuca się współcześnie z wyjątkową siłą, tak że można mówić o przemocy w stosunku do czytelnictwa. Nie oznacza to jednak bynajmniej kapitulacji ze strony katolickiej książki i prasy, choć musimy dziś umieć posłużyć się internetem, musimy z niego skorzystać, musimy go wprowadzić w nurt życia religijnego.
Nie można jednak rezygnować z katolickiego czytelnictwa. Bo ludzie też przecież czytają prasę, choć są to najczęściej periodyki płaskie, płytkie, kolorowe. Trzeba im więc dostarczyć literatury religijnej, zwłaszcza w postaci prasy katolickiej. Ważna dziś będzie szata, sposób redagowania - tygodnik katolicki musi być jednak także pociągający, aczkolwiek tylko do pewnego stopnia może być przeobrazkowany. No i jest tu wielki obowiązek duszpasterza i biskupa. Parafia, w której się nie czyta, jest parafią, która będzie się coraz bardziej degradowała. I to muszą księża zrozumieć, choćby nawet przyszło im do tego dokładać. Muszą być o tym przekonani i robić wszystko, żeby - zwłaszcza w Roku Wiary - tej wiary uczyć, coraz głębiej w nią wnikać. I trzeba tę wiarę umieć uzasadnić.
Dlatego i w naszych czasopismach ten problem - w co wierzę i dlaczego wierzę - powinien być mocno akcentowany jako cel czytelnictwa katolickiego.

- Jestem przekonany, że media katolickie spełniają rolę katechezy dorosłych na sposób stały: w „Niedzieli” mamy głos Papieża, dajemy orientację w tym, co dzieje się w Kościele powszechnym, informujemy o życiu religijnym w diecezjach, jest głos biskupów i teologów, uczymy moralności chrześcijańskiej, mówimy o kulturze narodowej, przedstawiamy wydarzenia, które ją budują, jest bogata faktografia religijna - to wszystko świadomy katolik może uzyskać przez czytanie naszego tygodnika.

- Dlatego jestem z „Niedzielą”, jest ona moja - jak i wielu innych ludzi myślących. Uważam „Niedzielę” za czasopismo, które odpowiada potrzebom katolika na dziś.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Serce przy Bogu, ręce przy pracy

Niedziela zamojsko-lubaczowska 20/2017, str. 6

[ TEMATY ]

wywiad

Archiwum Zgromadzenia Sióstr św. Józefa

Każdy z nas jest powołany do świętości. To powołanie realizujemy w rożny sposób. O rozpalaniu charyzmatu z s. M. Joannes Mazurkiewicz ze Zgromadzenia Sióstr św. Józefa rozmawia ks. Krzysztof Hawro

Ks. Krzysztof Hawro: – Obecny rok jest szczególny dla Zgromadzenia Sióstr św. Józefa. Proszę przybliżyć naszym czytelnikom, co nadaje tej wyjątkowości?
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: W Kościele najważniejszy jest Jezus obecny w tym, który jest najmniejszy!

2025-10-02 11:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Uroczystości ku czci św. Tereski od Dzieciątka Jezus

Uroczystości ku czci św. Tereski od Dzieciątka Jezus

- Kto jest najważniejszy w Kościele, w każdej wspólnocie? Najważniejszy jest Jezus! Tylko gdzie jest ten Jezus? On sam do nas mówi dzisiaj, że jest w tym, który jest najmniejszy, a nie w tym, który jest największy. Odnajdujecie się w tym? – pytał kard. Ryś.

W łódzkim Karmelu sióstr Karmelitanek Bosych odbyły się uroczystości odpustowe ku czci św. Teresy od Dzieciątka Jezus. Sumie celebrowanej w kościele klasztornym przewodniczył i kazanie wygłosił kardynał Grzegorz Ryś, metropolita łódzki.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję