Reklama

Watykan

Baldachim w Bazylice Świętego Piotra zostanie odrestaurowany

Przed rokiem jubileuszowym 2025 Rycerze Kolumba wspierają renowację baldachimu nad ołtarzem głównym w Bazylice Świętego Piotra. Prace zaplanowano na dziesięć miesięcy.

[ TEMATY ]

Watykan

Bazylika św. Piotra

baldachim

Vatican News

Baldachim w Bazylice Świętego Piotra

Baldachim w Bazylice Świętego Piotra

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papież Franciszek zatwierdził pierwszą „systematyczną i całościową” renowację baldachimu w Bazylice Świętego Piotra, po prawie 400 latach od rozpoczęcia prac nad barokowym arcydziełem Gian Lorenzo Berniniego.

Wymagająca i konieczna renowacja ma znaczącą wartość symboliczną ponieważ baldachim zaznacza swoją wspaniałością miejsce grobu apostoła Piotra pod ołtarzem głównym – powiedział archiprezbiter Bazyliki, kardynał Mauro Gambetti, na konferencji prasowej prezentującej projekt.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zaangażowanie na rzecz miłosierdzia i jedności

Podziel się cytatem

Renowacja „od razu rozpoznawalnego i imponującego” baldachimu jest wspierana przez Rycerzy Kolumba, międzynarodowy katolicki zakon braterski założony przez błogosławionego ks. Michaela McGivneya w 1882 roku.

Najwyższy Rycerz Patrick Kelly, również obecny na konferencji prasowej, powiedział, że renowacja „wyjątkowego arcydzieła sztuki sakralnej” odpowiada „misji i historii służby Rycerzy na rzecz Kościoła, a zwłaszcza Następców Świętego Piotra”.

„Zaangażowanie w tę renowację odzwierciedla nasze trwałe zobowiązanie do wypełniania naszych kluczowych zasad miłosierdzia i jedności” – powiedział, dodając: „Rzeczywiście, niewiele dzieł sztuki wyraża tę jedność wyraźniej i dobitniej”.

Z myślą o jubileuszu

Podziel się cytatem

Ze swojej strony kardynał Gambetti zauważył, że renowacja jest motywowana „staranną i należną troską o konserwację” i ma zostać zakończona w grudniu 2024 r. przed otwarciem Roku Jubileuszowego.

Kardynał wyjaśnił, że renowacja baldachimu „charakteryzuje się szczególną złożonością i specyfiką ze względu na znaczenie dokumentacji, logistyki, badań archiwalnych, prac naukowych, montażu rusztowań, organizacji terenu robót w połączeniu z działalnością i życiem liturgicznym bazyliki oraz, oczywiście, znaczenia różnych czynności mających na celu konserwację”.

Dodał, że podczas renowacji nadal będą odbywać się papieskie liturgie, a różne urzędy watykańskie będą współpracować w celu znalezienia „najbardziej odpowiednich rozwiązań dla regularnego przebiegu celebracji”, zwłaszcza podczas Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy.

Reklama

Plan renowacji

Renowacja baldachimu odbędzie się w trzech fazach, poczynając od prac przygotowawczych i planowania, a następnie diagnostyki wstępnej i dokumentacji na miejscu.

W trzeciej fazie prace renowacyjne będą koncentrować się na odnowieniu powierzchni metalowych (z brązu i żelaza), powierzchni kamiennych i drewnianych konstrukcji baldachimu.

Projekt, który ma kosztować około 700 000 euro (około 768 000 USD), jest w całości finansowany przez Rycerzy Kolumba, poinformował kardynał Gambetti, „w duchu służby Kościołowi i Papieżowi”.

Najwyższy Rycerz Kelly dodał, że jest to coś więcej niż tylko odnowa historyczna i architektoniczna – „Jest to odnowienie przez Rycerzy wyznania wiary i wsparcia dla Ojca Świętego”.

2024-01-12 17:12

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan popiera drogę do całkowitego pozbycia się broni atomowej

[ TEMATY ]

Watykan

Adobe Stock

Wczoraj przedstawiciel Stolicy Apostolskiej, abp Gabriele Caccia, brał udział w drugim spotkaniu państw ONZ, które podpisały w 2017 r. Traktat o zakazie broni jądrowej. Porozumienie to weszło w życie w 2021 r. Polega ono na szeregu zobowiązań mających ostatecznie prowadzić do nieposiadania broni atomowej oraz współpracy w zwalczaniu skutków medycznych oraz środowiskowych wynikających z jej użycia. Umowę ratyfikowało 50 krajów świata, w tym Watykan.

Abp Caccia w swoim wystąpieniu podkreślił docenianie przez Stolicę Apostolską wszystkich wysiłków dążących do rozbrojenia jądrowego. Przyznał, że proces jest w wielu punktach powolny, ale warto nie zniechęcać się w jego promowaniu.

CZYTAJ DALEJ

Boży szaleniec, który uczy nas, jak zawierzyć się Maryi

[ TEMATY ]

Ludwik de Montfort

wikipedia.org

Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort jako człowiek oddany Duchowi Świętemu wzrastał w osobistej świętości, „od dobrego ku lepszemu”. Wiemy jednakże, że do tej przygody zaprasza każdego.

Oto o jakich misjonarzy prosi Pana w ekstatycznej Modlitwie płomiennej: „o kapłanów wolnych Twoją wolnością, oderwanych od wszystkiego, bez ojca i matki, bez braci i sióstr, bez krewnych według ciała, przyjaciół według świata, dóbr doczesnych, bez więzów i trosk, a nawet własnej woli. (...), o niewolników Twojej miłości i Twojej woli, o ludzi według Serca Twego, którzy oderwani od własnej woli, która ich zagłusza i hamuje, aby spełniali wyłącznie Twoją wolę i pokonali wszystkich Twoich nieprzyjaciół, jako nowi Dawidowie z laską Krzyża i procą Różańca świętego w rękach (...), o ludzi podobnych do obłoków wzniesionych ponad ziemię, nasyconych niebiańską rosą, którzy bez przeszkód będą pędzić na wszystkie strony świata przynagleni tchnieniem Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję