Reklama

Z Polski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Warszawa

Pomnik prezydenta Reagana

W Warszawie przy Al. Ujazdowskich, naprzeciwko Ambasady Stanów Zjednoczonych, 21 listopada stanął pomnik Ronalda Reagana (1911-2004), który był gubernatorem Kalifornii i przez dwie kadencje prezydentem Stanów Zjednoczonych. W 2007 r. podczas wizyty w Kalifornii prezydent Lech Kaczyński wręczył wdowie po Ronaldzie Reaganie - Nancy Reagan przyznany pośmiertnie byłemu prezydentowi USA Order Orła Białego.
Warszawski pomnik uroczyście odsłonił Lech Wałęsa. - Pokłońmy się prezydentowi Ronaldowi Reaganowi za to, że w naszym pokoleniu udało się zakończyć wielkie podziały - stwierdził Lech Wałęsa. Podczas uroczystości został m.in odczytany list prezydenta Baracka Obamy. Podkreślił on, że upamiętnienie w stolicy Polski 40. amerykańskiego prezydenta to wyraz wdzięczności za zdecydowane wsparcie, którego Stany Zjednoczone udzieliły Polsce podczas długiej walki o wyzwolenie się z reżimu komunistycznego.
Pomnik przedstawia Reagana stojącego za mównicą, jak w 1987 r. przed Bramą Brandenburską, gdy padły jego słynne słowa: „Panie Gorbaczow, niech pan otworzy tę bramę! Panie Gorbaczow, niech pan zburzy ten mur!”. Autorem pomnika jest rzeźbiarz Władysław Dudek.

Wizyta patriarchy Cyryla w 2012 r.

Zwierzchnik rosyjskiego prawosławia przyjął zaproszenie

Zwierzchnik Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, patriarcha Cyryl (Gundiajew) przyjął zaproszenie metropolity warszawskiego i całej Polski Sawy (Hrycuniaka). Jego 4-dniowa wizyta w naszym kraju rozpocznie się 16 sierpnia 2012 r. i towarzyszyć będzie uroczystościom święta Przemienienia Pańskiego na górze Grabarce. Patriarcha gościł w Polsce w 2004 r. jeszcze jako metropolita smoleński i kalinigradzki. Metropolita Sawa złożył swoją wizytę w Rosji, podczas której m.in. wziął udział w uroczystościach 65-lecia zwierzchnika rosyjskiego prawosławia. Moskiewski hierarcha pragnie odwiedzić wszystkie lokalne Kościoły prawosławne w kolejności, w jakiej występują w dyptychu. Do tej pory był gościem patriarchatu Konstantynopola, Aleksandrii i Antiochii. Kolejną wizytę złoży w Jerozolimie. Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny będzie gościł hierarchę jako trzynasty z listy dyptychu.

Lublin

Technologie informatyczne w sądownictwie

Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie 19 listopada 2011 r. odbyła się konferencja naukowa pt: „Technologie informatyczne w sądownictwie - doświadczenia i perspektywy”. Organizatorami byli: Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa KUL, Katedra Kościelnego Prawa Publicznego i Konstytucyjnego KUL, Wyższa Szkoła Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie. Konferencję otworzyli ks. prof. dr hab. Józef Krukowski, przewodniczący SAWP KUL, oraz prof. dr hab. Eugeniusz Kędra, pełnomocnik rektora WSZiP. Konferencja zakończyła się istotnymi konkluzjami. Sprawność sądownictwa w dużym stopniu zależy obecnie od wykorzystania technologii informatycznych. Przykładem może tutaj być e-sąd (elektroniczny sąd cywilny), który istnieje w Lublinie (Sąd Rejonowy Lublin-Zachód w Lublinie VI Wydział Cywilny). Dzięki e-sądowi uproszczono i przyspieszono proces uzyskiwania orzeczenia - czyli rozstrzygnięcia sporu - w nieskomplikowanych sprawach, np.: ściągania należności za niezapłacone rachunki czy raty, drobnych wykroczeń itp. Kontakt zainteresowanych z sądem drogą elektroniczną wpływa także znacząco na obniżenie kosztów. W 2011 r. do e-sądu wpłynęło 1 mln 300 tys. spraw.

Ks. Michał Grochowina

Krótko

Poparcie dla PO w ostatnim sondażu spadło aż o 8 punktów procentowych. Sondaż dla „Gazety Wyborczej” przeprowadził TNS OBOP. Partię Donalda Tuska popiera 34 proc. Polaków.

Były szef UOP-u gen. Gromosław C. został zatrzymany przez CBA. W tej samej sprawie zatrzymano także cztery inne osoby, w tym byłego doradcę ministra skarbu w rządzie SLD, znanego adwokata i prezesa jednej ze spółek giełdowych. Wszyscy są podejrzani o korupcję przy prywatyzacji STOEN-u i LOT-u.

Wanda Nowicka jest politykiem, któremu Polacy ufają najmniej - wynika z najnowszego sondażu CBOS. Wicemarszałek Sejmu z ramienia Ruchu Palikota jest obdarzona zaufaniem jedynie 7 proc. respondentów.

Godło Polski powraca na koszulki reprezentacji. Polski Związek Piłki Nożnej poinformował, że po rozmowach ze sponsorem technicznym - firmą Nike - podjął decyzję o przywróceniu godła narodowego. Prezes PZPN-u Grzegorz Lato przeprosił za incydent z orzełkiem na koszulkach polskiej reprezentacji.

Resort edukacji ogłosił, że chce obowiązkowo posłać sześciolatki do szkół w 2014 r. To kolejna zmiana planów rządu w sprawie obniżenia wieku szkolnego z siedmiu do sześciu lat.

Odwołana szefowa TVP 1 Iwona Schymalla napisała list, w którym zarzuciła publicznej telewizji upolitycznienie i brak kompetencji. Prezes TVP Juliusz Braun odrzucił te oskarżenia.

Rozpoczął się proces mordercy działacza PiS-u Marka Rosiaka. Rok temu Ryszard Cyba zastrzelił polityka. Proces utajniono.

Jacek Cichocki - minister spraw wewnętrznych podpisał rozporządzenie, które umożliwia strażnikom miejskim karanie mandatami za handel prowadzony w miejscach niedozwolonych.

Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich uważa, że znaczna część mediów 11 listopada relacjonowała marginalnie lub w ogóle zignorowała skalę i przebieg warszawskiej manifestacji patriotycznej, budując relacje wokół starć demonstrantów z policją.

Nowy egzamin gimnazjalny ma być bardzo trudny. Wystraszeni są pedagodzy i uczniowie. Ci pierwsi wskazują, że pytania są wyjątkowo skomplikowane i niezrozumiałe.

Wzrosły opłaty za żłobki aż o 26 proc., po wejściu ustawy żłobkowej. Nowe prawo obowiązuje od 1 kwietnia. Wprowadziło uproszczone zasady powoływania żłobków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Chryzostom

[ TEMATY ]

święty

Jan z Antiochii, nazywany Chryzostomem, czyli „Złotoustym”, z racji swej wymowy, jest nadal żywy, również ze względu na swoje dzieła. Anonimowy kopista napisał, że jego dzieła „przemierzają cały świat jak świetliste błyskawice”. Pozwalają również nam, podobnie jak wierzącym jego czasów, których okresowo opuszczał z powodu skazania na wygnanie, żyć treścią jego ksiąg mimo jego nieobecności. On sam sugerował to z wygnania w jednym z listów (por. Do Olimpiady, List 8, 45).

Urodził się około 349 r. w Antiochii w Syrii (dzisiaj Antakya na południu Turcji), tam też podejmował posługę kapłańską przez około 11 lat, aż do 397 r., gdy został mianowany biskupem Konstantynopola. W stolicy cesarstwa pełnił posługę biskupią do czasu dwóch wygnań, które nastąpiły krótko po sobie - między 403 a 407 r. Dzisiaj ograniczymy się do spojrzenia na lata antiocheńskie Chryzostoma. W młodym wieku stracił ojca i żył z matką Antuzą, która przekazała mu niezwykłą wrażliwość ludzką oraz głęboką wiarę chrześcijańską. Odbył niższe oraz wyższe studia, uwieńczone kursami filozofii oraz retoryki. Jako mistrza miał Libaniusza, poganina, najsłynniejszego retora tego czasu. W jego szkole Jan stał się wielkim mówcą późnej starożytności greckiej. Ochrzczony w 368 r. i przygotowany do życia kościelnego przez biskupa Melecjusza, przez niego też został ustanowiony lektorem w 371 r. Ten fakt oznaczał oficjalne przystąpienie Chryzostoma do kursu eklezjalnego. Uczęszczał w latach 367-372 do swego rodzaju seminarium w Antiochii, razem z grupą młodych. Niektórzy z nich zostali później biskupami, pod kierownictwem słynnego egzegety Diodora z Tarsu, który wprowadzał Jana w egzegezę historyczno-literacką, charakterystyczną dla tradycji antiocheńskiej. Później udał się wraz z eremitami na pobliską górę Sylpio. Przebywał tam przez kolejne dwa lata, przeżyte samotnie w grocie pod przewodnictwem pewnego „starszego”. W tym okresie poświęcił się całkowicie medytacji „praw Chrystusa”, Ewangelii, a zwłaszcza Listów św. Pawła. Gdy zachorował, nie mógł się leczyć sam i musiał powrócić do wspólnoty chrześcijańskiej w Antiochii (por. Palladiusz, „Życie”, 5). Pan - wyjaśnia jego biograf - interweniował przez chorobę we właściwym momencie, aby pozwolić Janowi iść za swoim prawdziwym powołaniem. W rzeczywistości, napisze on sam, postawiony wobec alternatywy wyboru między trudnościami rządzenia Kościołem a spokojem życia monastycznego, tysiąckroć wolałby służbę duszpasterską (por. „O kapłaństwie”, 6, 7), gdyż do tego właśnie Chryzostom czuł się powołany. I tutaj nastąpił decydujący przełom w historii jego powołania: został pasterzem dusz w pełnym wymiarze! Zażyłość ze Słowem Bożym, pielęgnowana podczas lat życia eremickiego, spowodowała dojrzewanie w nim silnej konieczności przepowiadania Ewangelii, dawania innym tego, co sam otrzymał podczas lat medytacji. Ideał misyjny ukierunkował go, płonącą duszę, na troskę pasterską. Między 378 a 379 r. powrócił do miasta. Został diakonem w 381 r., zaś kapłanem - w 386 r.; stał się słynnym mówcą w kościołach swego miasta. Wygłaszał homilie przeciwko arianom, następnie homilie na wspomnienie męczenników antiocheńskich oraz na najważniejsze święta liturgiczne. Mamy tutaj do czynienia z wielkim nauczaniem wiary w Chrystusa, również w świetle Jego świętych. Rok 387 był „rokiem heroicznym” dla Jana, czasem tzw. przewracania posągów. Lud obalił posągi cesarza, na znak protestu przeciwko podwyższeniu podatków. W owych dniach Wielkiego Postu, jak i wielkiej goryczy z powodu ogromnych kar ze strony cesarza, wygłosił on 22 gorące „Homilie o posągach”, ukierunkowane na pokutę i nawrócenie. Potem przyszedł okres spokojnej pracy pasterskiej (387-397). Chryzostom należy do Ojców najbardziej twórczych: dotarło do nas jego 17 traktatów, ponad 700 autentycznych homilii, komentarze do Ewangelii Mateusza i Listów Pawłowych (Listy do Rzymian, Koryntian, Efezjan i Hebrajczyków) oraz 241 listów. Nie uprawiał teologii spekulatywnej, ale przekazywał tradycyjną i pewną naukę Kościoła w czasach sporów teologicznych, spowodowanych przede wszystkim przez arianizm, czyli zaprzeczenie boskości Chrystusa. Jest też ważnym świadkiem rozwoju dogmatycznego, osiągniętego przez Kościół w IV-V wieku. Jego teologia jest wyłącznie duszpasterska, towarzyszy jej nieustanna troska o współbrzmienie między myśleniem wyrażonym słowami a przeżyciem egzystencjalnym. Jest to przewodnia myśl wspaniałych katechez, przez które przygotowywał katechumenów na przyjęcie chrztu. Tuż przed śmiercią napisał, że wartość człowieka leży w „dokładnym poznaniu prawdziwej doktryny oraz w uczciwości życia” („List z wygnania”). Te sprawy, poznanie prawdy i uczciwość życia, muszą iść razem: poznanie musi się przekładać na życie. Każda jego mowa była zawsze ukierunkowana na rozwijanie w wierzących wysiłku umysłowego, autentycznego myślenia, celem zrozumienia i wprowadzenia w praktykę wymagań moralnych i duchowych wiary. Jan Chryzostom troszczył się, aby służyć swoimi pismami integralnemu rozwojowi osoby, w wymiarach fizycznym, intelektualnym i religijnym. Różne fazy wzrostu są porównane do licznych mórz ogromnego oceanu: „Pierwszym z tych mórz jest dzieciństwo” (Homilia 81, 5 o Ewangelii Mateusza). Rzeczywiście, „właśnie w tym pierwszym okresie objawiają się skłonności do wad albo do cnoty”. Dlatego też prawo Boże powinno być już od początku wyciśnięte na duszy, „jak na woskowej tabliczce” (Homilia 3, 1 do Ewangelii Jana): w istocie jest to wiek najważniejszy. Musimy brać pod uwagę, jak ważne jest, aby w tym pierwszym etapie życia człowiek posiadł naprawdę te wielkie ukierunkowania, które dają właściwą perspektywę życiu. Dlatego też Chryzostom zaleca: „Już od najwcześniejszego wieku uzbrajajcie dzieci bronią duchową i uczcie je czynić ręką znak krzyża na czole” (Homilia 12, 7 do Pierwszego Listu do Koryntian). Później przychodzi okres dziecięcy oraz młodość: „Po okresie niemowlęcym przychodzi morze okresu dziecięcego, gdzie wieją gwałtowne wichury (…), rośnie w nas bowiem pożądliwość…” (Homilia 81, 5 do Ewangelii Mateusza). Potem jest narzeczeństwo i małżeństwo: „Po młodości przychodzi wiek dojrzały, związany z obowiązkami rodzinnymi: jest to czas szukania współmałżonka” (tamże). Przypomina on cele małżeństwa, ubogacając je - z odniesieniem do cnoty łagodności - bogatą gamą relacji osobowych. Dobrze przygotowani małżonkowie zagradzają w ten sposób drogę rozwodowi: wszystko dzieje się z radością i można wychowywać dzieci w cnocie. Gdy rodzi się pierwsze dziecko, jest ono „jak most; tych troje staje się jednym ciałem, gdyż dziecko łączy obie części” (Homilia 12, 5 do Listu do Kolosan); tych troje stanowi „jedną rodzinę, mały Kościół” (Homilia 20, 6 do Listu do Efezjan). Przepowiadanie Chryzostoma dokonywało się zazwyczaj podczas liturgii, w „miejscu”, w którym wspólnota buduje się Słowem i Eucharystią. Tutaj zgromadzona wspólnota wyraża jeden Kościół (Homilia 8, 7 do Listu do Rzymian), to samo słowo jest skierowane w każdym miejscu do wszystkich (Homilia 24, 2 do Pierwszego Listu do Koryntian), zaś komunia Eucharystyczna staje się skutecznym znakiem jedności (Homilia 32, 7 do Ewangelii Mateusza). Jego plan duszpasterski był włączony w życie Kościoła, w którym wierni świeccy przez fakt chrztu podejmują zadania kapłańskie, królewskie i prorockie. Do wierzącego laika mówi: „Również ciebie chrzest czyni królem, kapłanem i prorokiem” (Homilia 3, 5 do Drugiego Listu do Koryntian). Stąd też rodzi się fundamentalny obowiązek misyjny, gdyż każdy w jakiejś mierze jest odpowiedzialny za zbawienie innych: „Jest to zasada naszego życia społecznego (…) żeby nie interesować się tylko sobą” (Homilia 9, 2 do Księgi Rodzaju). Wszystko dokonuje się między dwoma biegunami, wielkim Kościołem oraz „małym Kościołem” - rodziną - we wzajemnych relacjach. Jak możecie zauważyć, Drodzy Bracia i Siostry, ta lekcja Chryzostoma o autentycznej obecności chrześcijańskiej wiernych świeckich w rodzinie oraz w społeczności pozostaje również dziś jak najbardziej aktualna. Módlmy się do Pana, aby uczynił nas wrażliwymi na nauczanie tego wielkiego Nauczyciela Wiary.
CZYTAJ DALEJ

Pijany mężczyzna podczas Mszy św. zatakował kapłana

2025-09-13 08:54

[ TEMATY ]

kapłan

kapłan

atak

Wasze Radio/Facebook

Msza święta w kościele świętego Michała Archanioła w Mieścisku została nagle przerwana. Do światyni wszedł mężczyzna, który był agresywny. W sposób wulgarny próbował skłonić wiernych i księdza do opuszczenia kościoła.

W pewnym momencie zaczął niszczyć kościelne wyposażenie. Na miejsce wezwano policję.
CZYTAJ DALEJ

Śmierć polskiego turysty na wyspie Porto Santo w archipelagu Madery

2025-09-13 08:09

[ TEMATY ]

śmierć

Adobe Stock

Obywatel Polski zginął w piątek u brzegów portugalskiej wyspy Porto Santo, położonej w archipelagu Madery. Do tragicznego zdarzenia doszło w godzinach popołudniowych podczas kąpieli.

Jak poinformowało PAP centrum ratownictwa morskiego (MRSC) w Funchal na Maderze, śmiertelną ofiarą jest 55-letni mężczyzna. Informację o śmierci Polaka potwierdził też portugalski Krajowy Urząd Morski (AMN). Przekazano, że jego ciało wydobyto z wody w południowo-wschodniej części wyspy, gdzie dominuje skaliste wybrzeże. AMN podkreślił, że nie ma tam strzeżonego kąpieliska.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję