Reklama

Kościół

Miechów: odpust „jerozolimski” i sympozjum popularnonaukowe

15 lipca 2023 r., w parafii pw. Grobu Bożego w Miechowie (w diecezji kieleckiej) będzie obchodzony, jak co roku, tzw. odpust jerozolimski, z okazji przypadających w tym dniu: rocznicy poświęcenia kościoła parafialnego w Miechowie (1802 r.), rocznicy poświęcenia bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie (1149 r.) i rocznicy wyzwolenia Jerozolimy przez krzyżowców (1099 r.). Tegorocznej uroczystości odpustowej w Miechowie będzie przewodniczył ks. abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który odprawi uroczystą Mszę Św.

[ TEMATY ]

Miechów

Paweł Mazur

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ramach miechowskiego odpustu jerozolimskiego odbędzie się również interdyscyplinarne sympozjum popularnonaukowe: „Z Jerozolimy do Miechowa, z Miechowa do Jerozolimy…”, które zainauguruje wykład prof. dr. hab. inż. Macieja Pawlikowskiego z Akademia Górniczo-Hutniczej w Krakowie, pt.: „Wyniki badań mineralogiczno-petrograficznych skał Grobu Bożego w Jerozolimie”. Następnie dr hab. Ewa Horyń, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, wygłosi referat pt.: „Pamięć o zmarłych utrwalona w inskrypcjach z bazyliki Grobu Bożego w Miechowie”. Miechowskie sympozjum zakończy wystąpienie dr hab. Tadeusza Mikołaja Trajdosa, profesora Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie: „Bożogrobcy miechowscy na ziemiach szaryskiej, sądeckiej i spiskiej”. Po sympozjum, w bazylice miechowskiej będzie celebrowane tradycyjne nabożeństwo „Godzinki o Bożym Grobie”, które zakończy uroczysta eucharystia.

Reklama

Miechów, który ze swoim Sanktuarium Grobu Bożego, jest zwany „Polską Jerozolimą”, w tym roku obchodzi 860. rocznicę przybycia z Ziemi Świętej Zakonu Kanoników Regularnych Stróżów Świętego Grobu Pańskiego w Jerozolimie, którego członkowie, zwani na ziemiach polskich „bożogrobcami” lub „miechowitami”, założyli tutaj w 1163 r. swoją pierwszą fundację zakonną iprzez prawie 650 lat, aż do kasaty w 1819 r. oddawali się prowadzeniu działalności duszpasterskiej, edukacyjnej i charytatywnej, m.in. prowadzili szkoły lub szpitale w Gnieźnie, Krakowie, Chorzowie, Bytomiu, Sieradzu i Rypinie. Zawdzięczamy im powstanie w Polsce kopii jerozolimskiego Grobu Chrystusa (w Miechowie, Przeworsku i Nysie) oraz zwyczaj budowania co roku tych grobów w kościołach w Wielki Piątek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uroczystość rocznicy poświęcenia bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie obchodzona jest w ten sam dzień, co uroczystość poświęcenia kościoła parafialnego w Miechowie, podniesionego do godności bazyliki (w 1996) i posiadającego status kolegiaty (od 1997 r). Od połowy XIII w. poświadczone są odpusty dla nawiedzających 15 lipca bazylikę w Miechowie. Bożogrobcy obchodzili uroczyście w ten dzień rocznicę wyzwolenia Jerozolimy z rąk muzułmanów i rocznicę poświęcenia bazyliki Grobu Bożego. Na uroczystości te przybywały corocznie rzesze pielgrzymów. Rocznica wyzwolenia Jerozolimy podczas I krucjaty i rocznica poświęcenia bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie aż do kasaty Zakonu Kanoników Regularnych Stróżów Świętego Grobu Jerozolimskiego była uroczyście obchodzona przez ten zakon, powołany właśnie do stróżowania i posługiwania w odzyskanej z rąk muzułmanów świątyni Grobu Bożego. Dlatego na dzień poświęcenia, zarówno średniowiecznego, jak i odbudowanego w 1802 r. kościoła parafialnego w Miechowie, wybrano datę 15 lipca.

Po kasacie zakonu bożogrobców w 1819 r. odpust jerozolimski jest obchodzony nadal w parafii miechowskiej, a obecnie – wraz z Damami i Kawalerami Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie, dla upamiętnienia tych historycznych wydarzeń, które miały miejsce w Jerozolimie 15 lipca 1099 r. i 15 lipca 1049 r.

Reklama

Od 2010 r. w Miechowie znajduje się siedziba Zwierzchnictwa Polskiego Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie (łac. Ordo Equestris Sancti Sepulchri Hierosolymitani), który został założony w Jerozolimie, po I krucjacie, aby troszczyć się o bazylikę Grobu Bożego i nieść pomoc pielgrzymom. Historyczne korzenie tego zakonu rycerskiego sięgają dawnego Zakonu Kanoników Bożogrobców. Obecnie jest to międzynarodowe stowarzyszenie duchownych i świeckich, reaktywowane przez papieża w 1847 r. i zreformowane w 1868 r., nie związanych ślubami zakonnymi. Stolica Apostolska uznaje oficjalnie ten zakon, jako zakon rycerski Kościoła katolickiego i otacza go swoją opieką: od 1949 r. posiada on kanoniczną osobowość prawną, a od 1996 r. – państwową osobowość prawną Państwa Miasta Watykan, nadaną przez papieża Jana Pawła II i stanowi organ centralny Kościoła katolickiego w rozumieniu przepisów traktatu laterańskiego z 11 lutego 1929 r., co potwierdził papież Franciszek w jego najnowszym statucie z 11 maja 2020 r. Zakon liczy ok. 30.000 członków, zorganizowanych w 65 strukturach lokalnych, zwanych zwierzchnictwami, i działa w ponad 40 państwach świata, a jego celem jest troska i wspieranie duchowe i materialne chrześcijan zamieszkałych na terenie Łacińskiego Patriarchatu Jerozolimy, obejmującego terytorium Izraela, Autonomii Palestyńskiej i Jordanii. Jego członkowie noszą charakterystyczna płaszcze - białe (kawalerowie) i czarne (damy) - z czerwonym krzyżem jerozolimskim. Pierwsi polscy rycerze Grobu Bożego w Jerozolimie pojawiają się już w XV w. Starania nad utworzeniem w Polsce oficjalnej struktury krajowej tego Zakonu zostały zapoczątkowane w 1930 r., lecz przerwała je II wojna światowa i okres komunizmu. Polskie Zwierzchnictwo tego Zakonu zostało erygowane 8 grudnia 1995 r., a jego Wielkim Przeorem od 10 lat. jest Jego Eminencja kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, zaś Zwierzchnikiem – Jego Ekscelencja dr Andrzej Sznajder (od 2022 r.).

PROGRAM SYMPOZJUM i ODPUSTU „JEROZOLIMSKIEGO” w MIECHOWIE

godz. 10.00-12.00 – interdyscyplinarne sympozjum popularnonaukowe pt.: „Z Jerozolimy do Miechowa, z Miechowa do Jerozolimy…” (sala konferencyjna w domu parafialnym w Miechowie)

• otwarcie sympozjum i powitanie uczestników – ks. prob. Franciszek Siarek

• „Wyniki badań mineralogiczno-petrograficznych skał Grobu Bożego w Jerozolimie” – prof. dr hab. inż. Maciej Pawlikowski (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie)

• „Pamięć o zmarłych utrwalona w inskrypcjach z bazyliki Grobu Bożego w Miechowie” – dr hab. Ewa Horyń, prof. UP (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie)

• „Bożogrobcy miechowscy na ziemiach szaryskiej, sądeckiej i spiskiej” – dr hab. Tadeusz Mikołaj Trajdos, prof. IH PAN (Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk w Warszawie)

bazylika Grobu Bożego w Miechowie

godz. 12.30 – nabożeństwo „Godzinki o Bożym Grobie”

godz. 13.00 – uroczysta Msza Św. pod przewodnictwem J. E. Ks. Abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego

2023-07-13 16:08

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sekrety polskiej Jerozolimy

Niedziela Ogólnopolska 13/2024, str. 38-39

[ TEMATY ]

Miechów

Patrycja Książek/Bazylika Grobu Bożego w Miechowie

Obchody Wielkiego Tygodnia mają w Miechowie uświęcony wielowiekową tradycją przebieg

Obchody Wielkiego Tygodnia mają w Miechowie uświęcony wielowiekową tradycją przebieg

O tajemnicach bożogrobców i najstarszej replice Grobu Bożego opowiada ks. Franciszek Siarek, proboszcz i kustosz bazyliki Grobu Bożego w Miechowie.

Ireneusz Korpyś: Miechów to miasto z bogatą historią, której oś stanowi licząca osiem wieków obecność strażników Jezusowego grobu. Jak bożogrobcy trafili do Miechowa? Ks. Franciszek Siarek: Tradycja i najdalsze przekazy historyczne wspominają o rycerzu Jaksie, który gdy uczestniczył w wyprawie krzyżowej, spotkał zakonników strzegących Grobu Bożego. Zachwycił się ich pobożnością do tego stopnia, że postanowił zaszczepić ducha tej pobożności w Miechowie. W tym celu sprowadził jednego z bożogrobców. Jaksa przywiózł też ziemię z Jerozolimy, którą rozsypano w miejscu, gdzie obecnie stoi bazylika. Początkowo wzniesiono tu mały kościółek, który z czasem rozbudowywano. Z powodu pożarów, wojen i innych nieszczęść, które na przestrzeni dziejów dotykały Miechów, kościół ten był wielokrotnie odbudowywany i przebudowywany. W 1745 r. wybuchł pożar, który doszczętnie strawił świątynię. Niebywałą zaradnością i sprawnością organizacyjną w dziele odbudowania świątyni wykazał się prepozyt Jakub Radliński. Zainicjowanym przez niego pracom zawdzięczamy obecny kształt bazyliki.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Oświęcim: zakonnicy spotkali się z biskupem bielsko-żywieckim

2025-10-02 17:46

[ TEMATY ]

Oświęcim

zakonnicy

biskup Roman Pindel

wikipedia.org

Spotkanie przełożonych męskich wspólnot zakonnych z terenu diecezji bielsko-żywieckiej z bp. Romanem Pindlem odbyło się 2 października br. w sanktuarium salezjańskim Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Oświęcimiu. Spotkania zakonników z pasterzem diecezji to wieloletnia tradycja, którą przerwała kilka lat temu pandemia koronawirusa. W sanktuarium salezjańskim zgromadziło się 14 przełożonych spośród ponad dwudziestu istniejących w diecezji wspólnot.

Wszystko rozpoczęło się nabożeństwem ku czci Matki Bożej Wspomożenia Wiernych. Salezjanie przybliżyli historię sanktuarium i związany z nim szczególny kult maryjny. Następnie uczestnicy mieli okazję do wymiany doświadczeń duszpasterskich oraz przedstawienia charyzmatów poszczególnych zgromadzeń. Przełożeni dzielili się swoimi troskami, omawiali najbliższe plany oraz kwestie związane z życiem wspólnot i parafii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję