Roli prasy katolickiej we współczesnym społeczeństwie i Kościele oraz wyzwaniom stojącym przed nią w świecie cyfrowym poświęcony był międzynarodowy kongres, który 4 października rozpoczął się w Rzymie. W czterodniowym spotkaniu, zorganizowanym przez Papieską Radę ds. Środków Społecznego Przekazu, uczestniczyli przedstawiciele 85 krajów. W większości byli to świeccy, choć nie brakowało też kapłanów i zakonników związanych z mediami. Polskę na kongresie reprezentował m.in. rzecznik prasowy Episkopatu Polski ks. Józef Kloch.
Zdaniem abp. Claudio Marii Cellego, kierującego tym urzędem, postępująca digitalizacja jest wielkim wyzwaniem także dla prasy katolickiej. - Podstawowe pytanie jest wciąż to samo: Jakie zadanie ma pełnić katolickie radio czy katolicka telewizja we współczesnym kontekście społecznym, we współczesnym Kościele? - powiedział arcybiskup w Radiu Watykańskim. Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Środków Społecznego Przekazu zwrócił uwagę, że temat kongresu dotyczy nie tylko szeroko rozumianej prasy katolickiej, ale także jej miejsca w świecie cyfrowym.
Otwierając obrady, szef dykasterii zauważył, że obecny kongres jest kontynuacją wcześniejszych spotkań, które poświęcone były kolejno: telewizji katolickiej, kształceniu na wydziałach komunikacji społecznej, radiofonii i pracy biskupów odpowiedzialnych za komunikację w łonie poszczególnych episkopatów. Obok wykładów odbywały się spotkania dyskusyjne, prowadzone zarówno przez dziennikarzy, jak i teologów, socjologów oraz blogerów. Mowa była m.in. o tym, czy prasa katolicka ma unikać pewnych tematów, w jaki sposób powinna podejmować zagadnienia kontrowersyjne oraz jak prasa katolicka pomaga Kościołowi w tym, by był rzeczywiście obecny w epoce cyfrowej. Uczestnicy spotkania w konfrontacji z przedstawicielami mediów laickich zastanawiali się również nad tym, co jest newsem, gdy chodzi o Kościół, i jak bardzo medialne doniesienia poddane są dyktaturze relatywizmu, która sprawia, że często wiadomości banalne są nagłaśniane, a te znaczące nigdy nie trafiają na czołówki gazet.
(KAI)
Pomóż w rozwoju naszego portalu