Reklama

Watykan

„Zmartwychwstały Chrystus” Perugina wystawiony w Pinakotece Watykańskiej

Od lat sześćdziesiątych XX w. tego dzieła Perugina nie można zobaczyć w Pinakotece Watykańskiej – jest niedostępne dla publiczności zwiedzającej Muzea Watykańskie, ale stale pojawia się na oficjalnych fotografiach i w serwisach telewizyjnych z Watykanu. Zwykle stanowi tło, na którym od prawie sześćdziesięciu lat wielcy tego świata - głowy państw i rządów, wybitne osobistości, są fotografowane z papieżem w czasie oficjalnych wizyt w Watykanie. Chodzi o cenny obraz Perugino „Zmartwychwstanie Chrystusa”.

[ TEMATY ]

wystawa

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pietro di Cristoforo Vannucci, znany jako Perugino urodził się ok. 1450 w Città della Pieve. Był jednym z najwybitniejszych malarzy włoskiego Renesansu, przedstawicielem szkoły umbryjskiej. Uformował się w szkole Piero della Francesca i Andrea del Verrocchio, natomiast jego uczniami byli m.in. Raffaello Sanzio i Pinturicchio. Przyjaźnił się z genialnym Leonardem da Vinci.

Od 1478 r. pracował w Rzymie - między rokiem 1480 a 1482 brał udział w dekoracji Kaplicy Sykstyńskiej wraz z innymi artystami swojej epoki. Na ścianach Kaplicy namalował kilka fresków: „Przekazanie kluczy św. Piotrowi”, „Chrzest Chrystusa”, „Wyjście Mojżesza z Egiptu”. Niestety, jego dwa freski nad ołtarzem – “Boże Narodzenie” oraz „Narodziny i znalezienie Mojżesza” - w 1535 r. zostały zakryte, gdy Michał Anioł zaczął malować na frontowej ścianie „Sąd Ostateczny”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W późniejszych latach życia pracował intensywnie w kościołach Umbrii i Toskanii, głównie w Perugii - w 1485 r., z powodu wielkiego poważania, jakim się cieszył, został mianowany honorowym obywatelem Perugii, stąd pochodzi jego przydomek. Zmarł w 1523 r.

Reklama

Z okazji 500. rocznicy śmierci Perugina, Muzea Watykańskie uczciły wielkiego mistrza z Umbrii, wystawiając ponownie w Pinakotece Watykańskiej (od 28 czerwca do 15 września) ten niezwykły i znany, ale prawie nigdy niewidoczny dla szerokiej publiczności obraz.

Obraz „Zmartwychwstanie Chrystusa” został wykonany w 1499 r. dla rodzinnej kaplicy w kościele San Francesco al Prato w Perugii. Artysta miał wówczas prawie pięćdziesiąt lat i wykonywał liczne dzieła o wysokiej jakość. W 1797 r. wojsko francuskie okupujące Włochy zrabowało płótno Perugina z kościoła - ołtarz został wystawiony w Paryżu. Po upadku Napoleona dzieło Perugina zostało zwrócone papieżowi w 1815 r. – trafił w końcu do Pinakoteki Watykańskiej. Sto pięćdziesiąt lat później Paweł VI zapragnął, aby obraz ten zawisł w jego prywatnej bibliotece w Pałacu Apostolskim. Od tego czasu, z wyjątkiem krótkiej przerwy na konserwację w latach 2000-2002 i późniejszej wystawy, „Zmartwychwstanie Chrystusa” pozostaje w tej reprezentacyjnej sali apartamentu papieskiego.

To naprawdę wyjątkowa okazja, aby odwiedzić Muzea Watykańskie i zobaczyć to wspaniałe dzieło włoskiego Renesansu, zanim wróci na swoje uprzywilejowane miejsce w prywatnej Bibliotece papieży.

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH

2023-06-30 13:54

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zrobili Maryi festiwal

Niedziela małopolska 34/2014, str. 5

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Maria Fortuna-Sudor

Po raz drugi w Dobczycach został zorganizowany przez Fundację CULTURA Kultury Festiwal Sztuk – oblicza Madonny. Wydarzeniu patronuje Matka Boża Zmiłowanie dla Złych Serc. Jej ikona, namalowana przez Kuźmę Petrowa-Wodkina, znajduje się w Sankt Petersburgu, w Państwowym Muzeum Rosyjskim

Przykłady wyobrażeń Maryi, uwiecznionych na obrazach, ikonach, w filmach czy w muzyce i w różnych interpretacjach zostały przybliżone podczas tegorocznej edycji Festiwalu. – Pomysł zrodził się dwa lata temu, po powrocie z wyprawy po Węgrzech i Słowacji, gdzie w kościołach zauważałam kolejne wizerunki Matki Bożej – mówi Agnieszka Zaręba – Kotarba. Podkreśla, że z reguły interesują ją elementy architektoniczne sakralnych budynków. Jednak w trakcie tej wędrówki to Maryja przyciągała jej wzrok i uwagę. Pomysłodawczyni Festiwalu dodaje, że decyzję podjęła, kiedy koleżanka pokazała jej stary, dziewiętnastowieczny obraz Madonny. – Wtedy powiedziałam, zróbmy Maryi festiwal – wspomina. – I w ciągu jednej nocy napisałyśmy jego scenariusz.

CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: gdy czynisz znak krzyża, głosisz miłość Boga

2024-05-05 16:06

[ TEMATY ]

abp Wojciech Polak

flickr.com/episkopatnews

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

„Gdy z wiarą patrzysz na krzyż, gdy czynisz znak krzyża na sobie, gdy znakiem krzyża błogosławisz drugich, głosisz miłość Boga potężniejszą niż grzech, potężniejszą niż śmierć. Miłość, która zwycięża obojętność i nienawiść, która niesie przebaczenie i pojednanie, która przygarnia i jednoczy” - mówił w niedzielę w Pakości Prymas Polski abp Wojciech Polak.

Metropolita gnieźnieński przewodniczył uroczystościom odpustowym na Kalwarii Pakoskiej, w Archidiecezjalnym Sanktuarium Męki Pańskiej, z okazji święta znalezienia Krzyża świętego. W homilii przypomniał, że właśnie na Krzyżu, w męce, śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa, najpełniej objawiła się miłość Boga. „To miłość, która rodzi życie” - podkreślił, przypominając, że znakiem tej miłości każdy chrześcijanin został naznaczony w dniu swojego chrztu świętego. „I choć znaku tego nie widać na naszych czołach, to powinien być w naszym sercu”.

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję