Reklama

Kościół

Bp Markowski: Kościół stoi przed epokowymi wyzwaniami w świecie mediów i komunikacji

Ze względu na nowe wyzwania, jakie stoją przed Kościołem w sferze działalności medialnej, dokonywana jest przebudowa Rady Konferencji Episkopatu ds. Mediów i Komunikacji Społecznej – powiedział KAI bp Rafał Markowski, stojący na czele tego gremium. Wyjaśnił, że Rada ta przechodzi obecnie głęboką restrukturyzację, tak aby mogła wypracowywać rozwiązania dla Kościoła w sferze mediów, w epoce gwałtowanych przemian jakie przeżywamy.

[ TEMATY ]

bp Rafał Markowski

BP KEP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Biskup Markowski przyznał, że olbrzymie, wręcz epokowe, zmiany dokonują się obecnie na rynku medialnym, co stanowi też duże wyzwanie dla Kościoła. Wyjaśnił, że coraz bardziej mamy do czynienia z mediami internetowymi i społecznościowymi, które oznaczają nie tylko istotną zmianę technologiczną ale i mentalnościową oraz funkcjonalną. Do tej pory mieliśmy do czynienia z mediami, które przekazywały treści w stronę swoich słuchaczy, czytelników czy widzów. Dziś są to media społecznościowe działające w obie strony i w ten sposób nawiązuje się dialog. Dzięki temu w Kościele powstała też nowa rzeczywistość którą można nazwać „amboną cyfrową”.

Innym wyzwaniem, przed którym stoi dziś Kościół w Polsce – zdaniem bp. Markowskiego – są problemy i zjawiska kryzysowe, jakie targają go od wewnątrz. Aby odnaleźć się w tej sytuacji, należy dokonać pewnego rodzaju rachunku sumienia czy procesu wewnętrznego oczyszczenia. Podkreślił, że w tej sytuacji wiele mediów może się zagubić, koncertując się niemal wyłącznie na opisywaniu zjawisk kryzysowych, co w konsekwencji przesłoni ich zasadniczą misję, jaką jest głoszenie Ewangelii oraz dawanie ludziom nadziei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W tej skomplikowanej sytuacji, zadaniem Rady ds. Mediów i Komunikacji Społecznej – podkreśla bp Markowski - będzie wskazywanie Kościołowi właściwych podpowiedzi, jak działać. Poinformował, że skład samej Rady ds. Mediów tworzą szefowie instytucji medialnych należących do Konferencji Episkopatu: Biura Prasowego, Katolickiej Agencji Informacyjnej, portalu OPOKA, biura delegata ds. ochrony dzieci i młodzieży i biura komunikacji międzynarodowej. W skład Rady wchodzi również sekretarz generalny KEP bp Artur Miziński.

Reklama

„Będzie to zespół, który winien nieustannie pracować w zmieniającej się sytuacji wokół Kościoła i w samym Kościele. Stanowić ma on poważny głos doradczy dla Sekretariatu Episkopatu, dla Prezydium Episkopatu i całego Kościoła w Polsce” – wyjaśnia bp Markowski. – Krótko mówiąc, chodzi o budowanie strategii medialnej, abyśmy nie działali od przypadku do przypadku, tylko mieli wizję, którą będziemy mogli konsekwentnie realizować - konstatuje.

Podziel się cytatem

W ramach Rady ds. Mediów i Komunikacji Społecznej funkcjonować będzie ponadto znacznie szerszy zespół konsultorów. „Widzę w nim szansę na stworzenie wspólnej płaszczyzny komunikowania się przedstawicieli szeroko rozumianych redakcji katolickich tygodników, portali internetowych, radiostacji czy redakcji katolickich w mediach publicznych” - wyjaśnia biskup. Informuje, że w jego skład wchodzić będą również przedstawiciele takich ośrodków medialnych jak „Tygodnik Powszechny” czy „Więź”.

„Potrzebne jest forum wymiany myśli, a także i sporów, które niezbędne są do poszukiwania właściwych rozwiązań wobec zupełnie nowych wyzwań jakie stają dziś przed mediami katolickimi. Działalność medialna domaga się pewnej refleksji, która winna być nieustannie podejmowana w gronie ludzi odpowiedzialnych za media katolickie” - wyjaśnia bp Markowski.

Informuje również, że na konsultorów Rady powołani zostali także eksperci nie związani bezpośrednio z mediami katolickimi, jak i specjaliści ds. komunikacji z różnych uczelni oraz przedstawiciele Centrum Myśli Jana Pawła II, będącego instytucją samorządową. „Ich powołuję, gdyż zależy mi, aby byli to ludzie mający pewien dystans do mediów kościelnych, a będąc ekspertami od komunikacji społecznej, będą stanie doradzić czego brakuje mediom katolickim i jesteśmy na to otwarci” – wyjaśnia przewodniczący Rady.

2023-06-13 17:40

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Markowski: W dzisiejszym świecie umiejętność komunikowania się Kościoła z mediami jest absolutną koniecznością

[ TEMATY ]

episkopat

bp Rafał Markowski

Konferencja Episkopatu Polski

archwwa.pl

bp Rafał Markowski

bp Rafał Markowski

- Trzeba przede wszystkim pomyśleć, jak dziś dotrzeć do młodych ludzi, bo mamy ogromny problem z dotarciem do młodzieży i przekazaniem jej tego, co ma do przekazania Kościół – powiedział KAI bp Rafał Markowski w chwilę po wyborze na przewodniczącego Rady Konferncji Episkopatu Polski ds. środków społecznego przekazu. Dodał, że „w dzisiejszym świecie umiejętność komunikowania się z mediami jest absolutną koniecznością. Trzeba więc posiąść tę sztukę i trzeba być do tego przygotowanym”.

- Kościół nie może uciec od wysiłku komunikowania się ze społeczeństwem za pośrednictwem mediów – uważa przewodniczący Rady KEP ds. mediów. - Nie mamy innej możliwości, bowiem procent tych którzy uczestniczą w niedzielnej Eucharystii, nieustannie spada. O ile kiedyś ambona była ważnym kanałem komunikacji, to dziś – kiedy praktykujących jest znacznie mniej - jej oddziaływanie radykalnie się zmniejsza. Jedyną więc drogą dla Kościoła jest dotarcie do społeczeństwa za pośrednictwem mediów – wyjaśnił bp Markowski.
CZYTAJ DALEJ

Zakupy spożywcze z dostawą do domu. Czy to się opłaca?

2025-03-11 13:45

[ TEMATY ]

zakupy

dostawa do domu

czy to się opłaca

Materiał sponsora

Czy zakupy artykułów spożywczych w sieci jest opłacalne?

Czy zakupy artykułów spożywczych w sieci jest opłacalne?

Zakupy online robi już 88% Polaków. Z roku na rok rośnie liczba osób, które deklarują zamawianie produktów spożywczych online. To dowodzi, że coraz więcej osób docenia wygodę i oszczędność czasu, jaką daje ta forma zakupów. Jednak czy jest to również korzystne pod względem finansowym? Sprawdź, gdzie robić zakupy spożywcze online i czy rzeczywiście się to opłaca.

Choć dominująca kategoria zamówień online to odzież, obuwie, kosmetyki i elektronika, z roku na rok rośnie popularność zakupów spożywczych z dostawą do domu. Według raportu Gemius "E-commerce w Polsce 2024", liczba internautów deklarujących zamawianie produktów spożywczych online, wzrosła z 30% w 2023 roku do 36% w 2024 roku. Istotny wpływ na tę tendencję mają atrakcyjne promocje, dodatkowe bonusy w programach lojalnościowych i kody rabatowe na zakupy spożywcze, które są coraz częściej wybieraną formą oszczędności.
CZYTAJ DALEJ

Bp Varden do biskupów nordyckich: wiara w trudnych dla Europy czasach

2025-03-12 12:38

[ TEMATY ]

wiara

Europa

trudne czasy

biskupi nordyccy

Adobe Stock

Europa musi wiedzieć, po co ma się bronić. Potrzebuje celu. To ważniejsze niż zbrojenia - mówił bp Eric Varden na rozpoczęcie zgromadzenia plenarnego Episkopatu Krajów Nordyckich. Wskazał na potrzebę odrodzenia wiary w trudnych dla Europy czasach. Nasze społeczeństwa potrzebują celu, który wykracza poza strach i wydobywa z nas to, co najlepsze.

Krytyczna chwila dla Europy
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję