Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: pokonać trzy przeszkody i spotkać Jezusa

Na kolejny przejaw oddziaływania ewangelicznego tekstu o Zacheuszu (Łk 19 1 -10) zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Tym razem przykładem takim jest homilia, jaką wygłosił papież Franciszek 31 lipca 2016 roku na Campus Misericordiae w Brzegach, na zakończenie 31. Światowych Dni Młodzieży. To wtedy Ojciec Święty zwrócił się do młodzieży: „Nie zatrzymujcie się na powierzchni rzeczy i nie ufajcie światowym liturgiom pozorów, „makijaży” duszy, aby wydawać się lepszymi!”.

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Medalion z Jezusem i Zacheuszem, Anonim, 1500-1510, Północne Niderlandy

Medalion z Jezusem i Zacheuszem, Anonim, 1500-1510, Północne Niderlandy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak zaznacza kaznodzieja, już sam tytuł homilii wskazuje na podjęty przez papieża problem, którym są przeszkody w spotkaniu Jezusa. „Tytuł zapowiada trzy przeszkody, które są przedstawione w kolejnych partiach homilii. Akurat taki podział uważano od starożytności za idealny do ujęcia problemu, a zarazem łatwy do zapamiętania przez słuchaczy. Franciszek nieraz ujmuje swoje nauczanie w trzy, a czasami cztery punkty albo kluczowe słowa” – zauważa.

Papież uznał, że idealne dla młodych ludzi będzie wybranie trzech słów kluczowych, które wyrażą faktyczne przeszkody Zacheusza w jego spotkaniu z Jezusem, a równocześnie będą prowadziły do przedstawienia współczesnych trudności przeżywanych przez młodych ludzi w ich spotkaniu ze Zbawicielem” – dodaje biskup.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Te przeszkody to, zdaniem papieża, wzrost (postura) Zacheusza, paraliżujący wstyd i szemrzący tłum. Jak tłumaczy autor programu, Franciszek zaraz po przybliżeniu postaci samego Zacheusza przechodzi do aktualizacji i przypomina, jaka jest nasza tożsamość duchowa.

Reklama

Nasza duchowa tożsamość: jesteśmy umiłowanymi dziećmi Bożymi – zawsze nimi jesteśmy. Rozumiecie zatem, że brak akceptowania samych siebie, życie w niezadowoleniu i myślenie w sposób negatywny oznacza brak uznania naszej najprawdziwszej tożsamości: to jakby odwrócić się w inną stronę, kiedy Bóg chce, by na mnie spoczęło Jego spojrzenie, i to jakby chcieć zgasić marzenie, jakie Bóg żywi wobec mnie. Bóg nas miłuje takimi, jakimi jesteśmy, i żaden grzech, wada czy błąd nie sprawi, by zmienił swoje zdanie. Dla Jezusa – pokazuje to Ewangelia – nikt nie jest gorszy i daleki, nie ma człowieka bez znaczenia, ale wszyscy jesteśmy umiłowani i ważni: ty jesteś ważny! A Bóg liczy na ciebie z powodu tego, kim jesteś, a nie z powodu tego, co masz: w Jego oczach nic nie znaczy, jak jesteś ubrany, czy jakiego używasz telefonu komórkowego; dla Niego nie jest ważne, czy podążasz za modą – liczysz się ty. W Jego oczach jesteś wartościowy, a twoja wartość jest bezcenna – podkreśla papież i przechodzi do realistycznej prezentacji kolejnych dwóch przeszkód w spotkaniu z Jezusem.

W końcowej części homilii papież przechodzi do sceny ewangelicznej, w której to Zacheusz, już po pokonaniu przeszkód, zostaje nieoczekiwanie poproszony przez Jezusa, by to niskiego wzrostu celnik przyjął Go w swoim domu. Scena spotkania w domu służy papieżowi do zbudowania zachęty, aby młodzi uczestnicy Światowych Dni Młodzieży byli gotowi przyjąć zaproszenie Jezusa w każdym momencie swojego życia i gdziekolwiek w świecie” – dopowiada biskup, cytując kolejne partie papieskiej homilii.


Podcast można posłuchać również tutaj: https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-pokonac-trzy-przeszkody-i-spotkac-jezusa/


2023-05-10 08:44

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: jak i gdzie spotkać Zmartwychwstałego

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

Uczniowie w Emaus, Abraham Bloemaert, 1622.

Uczniowie w Emaus, Abraham Bloemaert, 1622.

„Nie tylko w Emaus można poznać Pana po łamaniu chleba” – tak bp Roman Pindel zatytułował najnowszy odcinek swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przedmiotem analizy duchowny uczynił fragment Ewangelii Łukaszowej (Łk 24 13-35) – najdłuższy tekst relacjonujący ukazywanie się Jezusa po zmartwychwstaniu. Opowiada on o dwóch uczniach idących do Emaus, którym towarzyszy Chrystus, dający się im poznać dopiero u kresu drogi.

Analizując fragment omawianego tekstu biskup precyzuje, że „z punktu widzenia narratologii istotna jest zmiana”, jaką można zauważyć w postrzeganiu Jezusa przez uczniów. „Na początku rozmowy z nieznajomym wydaje się im, że są doskonale poinformowani odnośnie faktów z ostatnich dni, nie mogą jedynie zrozumieć, dlaczego tak tragicznie zakończyła się działalność prorocka Jezusa. Nie wierzą w Jego zmartwychwstanie, nie wiedzą, co sądzić o fakcie pustego grobu i nie znają tego, co we wszystkich Pismach odnosi się do losu Mesjasza. Nieznajomego traktują wpierw jako pielgrzyma powracającego z Jerozolimy po świętach Paschy, który powinien coś wiedzieć o sprawie Jezusa” – zauważa i wskazuje na punkt zwrotny tej relacji – przywoływanie Pisma i łamanie chleba przez nieznajomego.
CZYTAJ DALEJ

Czy Jezus wiedział, że będzie musiał umrzeć, kiedy wjeżdżał do Jerozolimy?

2025-04-12 20:50

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Figura Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy

Figura Jezusa wjeżdżającego do Jerozolimy

Wszyscy znamy opis wjazdu Jezusa do Jerozolimy, który szczegółowo przypominamy sobie w Niedzielę Palmową. Chrystus witany jak król palmowymi gałązkami, za chwilę będzie wyszydzany i wysyłany na śmierć. Czy Jezus miał świadomość, co go czeka?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Abp Józef Kupny: Jesteśmy w stanie powiedzieć: “Kochamy Cię Jezu”, ale co z Golgotą?

2025-04-13 12:44

ks. Łukasz Romańczuk

O godz. 11:30 rozpoczęła się Liturgia w Niedzielę Palmową, pod przewodnictwem abp. Józefa Kupnego, metropolity wrocławskiego,. Przy głównym wejściu do Katedra Wrocław odbyło się poświęcenie palm oraz przeczytana został fragment Ewangelii wg św. Łukasza mówiący o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy, następnie procesyjnie, z palmami w ręku wszyscy udali się do wnętrza katedry.

Po odśpiewaniu Męki Pańskiej, homilię wygłosił abp Józef Kupny. - Dzisiaj rozpoczynamy obchód misterium paschalnego. Na początku Mszy św. wysłuchaliśmy się w opis triumfalnego wjazdu Jezusa do Jerozolimy, a przed chwilą opis Męki Pana naszego Jezusa Chrystusa. Jakiż kontrast pomiędzy tymi wydarzeniami. Uroczysty wjazd do świętego miasta, a potem niewyobrażalne cierpienie i śmierć na krzyżu poza murami Jerozolimy - opisywał arcybiskup.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję