Reklama

Aspekty

Młodzi bibliści na konkursie rejonowym

W trzynastu rejonach naszej diecezji odbył się dziś etap rejonowy Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej „Młody Biblista”. Jak wyglądała rywalizacja uczniów w rejonie zielonogórskim? Zapraszamy do fotogalerii poniżej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dzisiejsze zawody były skierowane do uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych. Młodzi bibliści zmierzyli się z pytaniami z Dziejów Apostolskich. Konkurs składał się z części pisemnej i ustnej. Miał na celu wyłonienie finalistów, którzy spotkają się na zawodach diecezjalnych 21 marca w Paradyżu. Jeden z etapów rejonowych został zorganizowany w Szkole Podstawowej nr 28 im. „Lubuskich Rodzin Katyńskich” przy Zespole Edukacyjnym nr 8 w Zielonej Górze (Zawadzie).

O tym, jak to się stało, że w SP nr 28 spotkali się uczniowie z kilku szkół zielonogórskich, aby zaprezentować swoją znajomość Pisma Świętego, mówi dyrektor szkoły Władysław Kondras: - Jak zawsze jesteśmy otwarci na różne inicjatywy adresowane do młodych uczniów, którzy są członkami naszej społeczności szkolnej. Panie katechetki Katarzyna Trojan i Katarzyna Konsur przyszły do mnie z propozycją organizacji konkursu biblijnego. Od razu się zgodziłem i dziś gościmy uczestników Diecezjalnego Konkursu Wiedzy Biblijnej „Młody Biblista” po raz pierwszy. W naszej szkole organizowaliśmy mnóstwo innych konkursów, związanych m.in. z bezpieczeństwem ruchu drogowego czy zdolnościami artystycznymi. Teraz przyszedł czas na konkurs, który sprawdza wiedzę biblijną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Uczniowie przyjechali na konkurs ze swoimi opiekunami - paniami katechetkami, które przygotowywały ich do tych zawodów. Po pierwszej części pisemnej na uczestników czekał słodki poczęstunek i drugie śniadanie. Była to też okazja do wspólnych rozmów i zapoznania się uczniów z różnych szkół zielonogórskich. W drugim etapie ustnym brało udział dziewięć osób, z których wyłoniono pięcioro finalistów. Ks. prob. Bogusław Grzebień przygotował dla wszystkich uczestników nagrody.

Organizatorem Diecezjalnych Konkursów Wiedzy Biblijnej jest Wydział Nauki Katolickiej Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej pod patronatem bpa Tadeusza Lityńskiego oraz Lubuskiej Kurator Oświaty Ewy Rawy, a koordynatorami są Wioletta Pilecka-Matunin i ks. Andrzej Maciejewski.

2023-02-28 19:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znają i czytają

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 11/2022, str. I

[ TEMATY ]

konkurs biblijny

Agnieszka Rolicz

Część pisemna Biblisty Juniora w Szkole Podstawowej nr 1 w Nowej Soli

Część pisemna Biblisty Juniora w Szkole Podstawowej nr 1 w Nowej Soli

Dzieci i młodzież naszej diecezji znają i czytają Biblię. Dowodzą tego konkursy Biblista Junior i Młody Biblista, których etap rejonowy odbył się 2 i 3 marca.

Konkursy skierowane są do osobnych grup wiekowych. W Bibliście Juniorze biorą udział uczniowie klas IV-VI, a w Młodym Bibliście z klas VII-VIII. Młodsi przygotowywali się z Ewangelii wg św. Jana ze wstępem i przypisami, a starsi z Listów do Rzymian, Galatów i Efezjan, również ze wstępem i przypisami. – Pytania zadawane są wyłącznie co do tekstu, nie ma żadnych wywodów teologicznych, nie każemy też dzieciom wyciągać wniosków – wyjaśnia Wioletta Pilecka-Matunin, koordynator z ramienia Wydziału Nauki Katolickiej. – Oba konkursy mają trzy etapy. Najpierw jest etap szkolny, polegający na rozwiązaniu testu jednokrotnego wyboru. Z każdej szkoły, która zgłasza chęć udziału, maksymalnie trzy osoby mogą wejść do rejonu. Tutaj jest już część pisemna, czyli test, a najlepsi przechodzą do etapu ustnego, który rozgrywa się na podobnej zasadzie jak teleturniej „Jeden z dziesięciu”. Wyłonieni w ten sposób laureaci wezmą udział w rozgrywkach finałowych.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję