Reklama

Niedziela Częstochowska

Św. Tomasz z Akwinu jest nam potrzebny

Uroczysta Msza św. pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego, w kaplicy seminaryjnej pw. Zesłania Ducha Świętego oraz wykład tomistyczny złożyły się na „Dzień św. Tomasza z Akwinu” 28 stycznia w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Na początku Mszy św. ks. prał. Ryszard Selejdak, rektor seminarium, przypomniał słowa, które św. Tomasz z Akwinu powiedział 5 marca 1274 r. w opactwie w Fossanuova, na kilka dni przed swoją śmiercią: „Przyjmuję Cię, ceno zbawienia mojej duszy. Przyjmuję Cię, Wiatyku mego pielgrzymowania. Dla Twej miłości studiowałem, czuwałem, pracowałem i nauczałem. Nie powiedziałem nigdy niczego przeciw Tobie, a jeśli coś w niewiedzy powiedziałem, to przy błędzie swym nie obstaję. Jeśli czegoś błędnie nauczałem, powierzam wszystko pod osąd rzymskiego Kościoła”.

– Tyle wystarczyło, aby Tomasz został uznany za największego świętego pośród uczonych i największego uczonego pośród świętych – dodał ks. Selejdak.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

W homilii abp Depo podkreślił, że „za św. Augustynem przyjmujemy, że jako chrześcijanie jesteśmy ludźmi przyszłości”. – Zaznaczył to autor Listu do Hebrajczyków: „Wiara jest poręką tych dóbr, których się spodziewamy, dowodem tych rzeczywistości, których nie widzimy” – mówił arcybiskup i zacytował słowa św. Tomasza z Akwinu: „Gdzie zmysł darmo dojść się stara, serca żywa krzepi wiara, porządkowi rzeczy wbrew! Pod odmiennych szat figurą w znakach różny, nie naturą, kryje się tajemnic dziw!”.

Komentując czytania mszalne, metropolita częstochowski wyjaśnił, że „otrzymujemy w Abrahamie przykład człowieka wiary. Już na początku jego drogi w nieznane potrzebna była jego wiara, by zaufać powołaniu otrzymanemu od Boga. Niezwykłym sprawdzianem wiary Abrahama była próba przekroczenia granic człowieczeństwa i ojcostwa, aby złożyć Bogu w ofierze swojego syna, syna obietnicy – Izaaka”.

Zacytował również słowa św. Jana Pawła II z „Tryptyku Rzymskiego”: „O Abrahamie, jest taka granica ojcostwa, taki próg, którego ty nie przekroczysz. (...) Bo Bóg Abrahamowi objawił, czym jest dla ojca ofiara własnego syna – śmierć ofiarna. O Abrahamie – tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swojego dał, aby każdy, kto w Niego uwierzył, miał żywot wieczny”.

Reklama

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

– W Ewangelii widzimy rozróżnienie cudów, które zostały dokonane wobec tłumów i niejako osobno wobec uczniów dla edukacji apostolskiej. Uczniowie otrzymali nakaz: „Przeprawmy się na drugą stronę”. To jest coś na podobieństwo: wyrusz w nieznane. Przeprawili się na stronę pogańską. I nagle zmiana pogody, gwałtowny wicher, fale biją w łódź, tak że napełniała się wodą. On zaś spał w tyle łodzi na wezgłowiu. Po ludzku rzecz biorąc, jak można spokojnie spać w czasie burzy? Trzeba być albo nieroztropnym, albo śmiertelnie zmęczonym. I znowu kalkulacja ludzka postawi mocne pytanie: „Nauczycielu, nic Cię to nie obchodzi, że giniemy?”. Jezus wydał dwa rozkazy: „Milcz, ucisz się!”, a potem postawił dwa pytania: „Czemu tak bojaźliwi jesteście? Jakże brak wam wiary!” – kontynuował arcybiskup.

– Pewnie po pytaniu, które uczniowie zadali sobie: „Kim On jest właściwie, że nawet wicher i jezioro są Mu posłuszne?”, w ich sercu i umyśle pojawiły się inne pytania: dlaczego nas wybrał i dlaczego kazał nam wyruszyć na inny brzeg i dokąd nas zaprowadzi? – zauważył.

Arcybiskup przypomniał, że „w każdym naszym wezwaniu po imieniu i posłaniu w nieznane jutro zgodziliśmy się uczestniczyć w tej edukacji”. – Dlaczego zostałem wybrany, kiedy dzisiaj młodzież i dzieci same pozbywają się dostępu do ewangelizacji? Czy będziemy im potrzebni? – pytał metropolita częstochowski.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

– Dziękując za dar św. Tomasza z Akwinu, stawiamy sobie ważne pytania o kształt naszej wiary i wysiłek rozumu, abyśmy szukali prawdy tam, gdzie ona się znajduje, jak uczył św. Jan Paweł II. Ten sam św. Jan Paweł II zadaje nam św. Tomasza z Akwinu w darze encykliki „Fides et ratio”, abyśmy przez rozum oświecony wiarą zostali uwolnieni z ciemności nihilizmu i pełzającej sekularyzacji – zakończył abp Depo.

Reklama

Przed końcowym błogosławieństwem zauważył, że „św. Tomasz z Akwinu powraca na nasze drogi, żebyśmy nie wycofali się z dróg poszukiwania prawdy pomimo różnych wiatrów i areopagów świata”.

Następnie w auli św. Jadwigi uczestnicy „Dnia ze św. Tomaszem z Akwinu” wysłuchali wykładu prof. Artura Andrzejuka z Wydziału Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie nt. „Św. Tomasz z Akwinu jako teolog”.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Prelegent podkreślił, że „refleksja teologiczna Akwinaty zawiera przejrzystość wewnętrznych prawd wiary”. – Bóg jest tym, który nas zdobywa i pociąga do siebie. Św. Tomasz uprawiał teologię spekulatywną, dla której filozofia była punktem wyjścia, metodologią i sposobem myślenia. Była integralna z teologią – mówił prof. Andrzejuk.

– W myśli Akwinaty w sprawie zbawienia, relacji człowieka z Bogiem, to Bóg musiał człowieka poinformować. Bóg objawia człowiekowi o tym, że go kocha i chce relacji z człowiekiem. To, że On jest celem człowieka – kontynuował. Zaznaczył, że „filozofia i teologia mogą się zajmować tymi samymi rzeczami. Filozofia od teologii różni się sposobem, argumentacją. Dla św. Tomasza wiedzieć i rozumieć to najważniejsza potrzeba człowieka”.

Prelegent wskazał, że „najważniejsze cechy teologii św. Tomasza to nachylenie antropologiczne, bo człowiek w tej teologii jest bardzo ważny”. Podkreślił, że „teologia Akwinaty jest radykalnie chrystocentryczna”. – Tak naprawdę teologia św. Tomasza to bardziej Boska wiedza o człowieku, niż ludzka wizja Boga. Dla Akwinaty Wcielenie to najważniejsze wydarzenie w dziejach świata – powiedział i zacytował św. Tomasza: „W Chrystusie Bóg uwielbia człowieka”.

Ks. Mariusz Frukacz/Niedziela

Ponadto, jak wyjaśnił prof. Andrzejuk, dla św. Tomasza „Eucharystia jest najważniejszym sakramentem, bo w Eucharystii jest obecny, On sam – Chrystus. Eucharystia jest centrum Kościoła”. Wyjaśnił również, że „w teologii moralnej Akwinaty najważniejsza jest relacja miłości, amicitia caritatis – przyjaźń miłości”.

„Dzień św. Tomasza z Akwinu” w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie ma już długą tradycję. Uroczysty dzień obchodów wspomnienia św. Tomasza z Akwinu sięga czasów, kiedy Częstochowskie Seminarium Duchowne miało swoją siedzibę w Krakowie, przy ul. Bernardyńskiej 3, do roku 1991. Tradycja ta była kontynuowana po przeniesieniu seminarium do Częstochowy i poświęceniu nowego budynku przez św. Jana Pawła II 15 sierpnia 1991 r. Św. Tomasz z Akwinu jest patronem kaplicy w Domu Profesorskim w seminarium.

2023-01-28 21:14

Ocena: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W Częstochowie trwają XXIV Mistrzostwa Polski Wyższych Seminariów Duchownych w Tenisie Stołowym

40 kleryków z 8 seminariów diecezjalnych i zakonnych rywalizuje w Wyższym Międzydiecezjalnym Seminarium Duchownym w Częstochowie o tytuł drużynowego i indywidualnego mistrza kraju.

Turniej otworzył ks. prał. dr hab. Ryszard Selejdak, rektor WMSD w Częstochowie. – Cieszę się z tych rozgrywek, ponieważ dla seminarzystów jest to doskonała okazja, aby jeszcze lepiej się poznali, aby była między nimi większa solidarność. Znajomości, które zostaną zawarte w czasie tych mistrzostw, będą procentować i będą bardzo ważne dla ich życia kapłańskiego, ponieważ emocje sportowe, rywalizacja i towarzyszenie jedni drugim uskrzydlają ich – powiedział.

CZYTAJ DALEJ

Msza św. krok po kroku

Rozumienie znaków i symboli, gestów i postaw pozwala nam świadomie i owocnie uczestniczyć we Mszy św.

Każdy, kto poważnie traktuje swoje chrześcijaństwo, wie, że we Mszy św. należy uczestniczyć. Ale nie wszyscy zadają sobie pytanie, czym owo uczestnictwo jest i co należy zrobić, aby stało się ono świadome, czynne i owocne, czyli właśnie takie, jakie powinno być. Na pewno odpowiednie uczestnictwo nie ogranicza się jedynie do wypełnienia pierwszego przykazania kościelnego, czyli do fizycznej obecności w kościele w każde niedzielę i święto nakazane. Aby prawdziwie uczestniczyć we Mszy św., nie wystarczy także być tylko skupionym i pobożnym oraz gorliwie się modlić. To zbyt mało, a nawet można powiedzieć, że nie do końca o to by chodziło. Warto więc przyglądnąć się naszemu uczestnictwu we Mszy św. i spróbować odnaleźć, co w niej jest naprawdę ważne.

CZYTAJ DALEJ

Węgierska Górka: bp Pindel erygował Drogę Krzyżową związaną z krakowską „Arką Pana”

2023-03-25 08:42

Diecezja Bielsko Żywiecka

Bp Roman Pindel erygował 24 marca w kościele pw. Przemienienia Pańskiego w Węgierskiej Górce koło Żywca Drogę Krzyżową pędzla krakowskiego malarza Mariusza Lipińskiego. 14 stacji przybliżających Mękę Pańską miało pierwotnie być obecne w jednej z najbardziej znanych w całym świecie świątyni – nazywanej „Arką Pana” – w Krakowie-Bieńczycach. Dzięki staraniom proboszcza parafii w Cięcinie ks. Henryka Zątka dzieło po ponad 30 latach nieobecności służyć teraz będzie beskidzkiej wspólnocie na Żywiecczyźnie.

Przed nabożeństwem Drogi Krzyżowej ks. Zątek przybliżył wiernym historię jednej z najbardziej znanych świątyń w Polsce i na świecie – pierwszego nowo zbudowanego kościoła w robotniczej dzielnicy Krakowa – Nowej Hucie, powstałego z inicjatywy ks. Józefa Gorzelanego w latach 1967–1977. Z nim właśnie związana jest Droga Krzyżowa, którą na zamówienie namalował w latach 80. ubiegłego wieku na 14 deskach Mariusz Lipiński. Ostatecznie artysta stworzył dla krakowskiego obiektu sakralnego niestacyjną, tzw. Galicyjską Drogę Krzyżową – na ośmiu planszach, która do tej pory tam się znajduje. „Ostatnie godziny z życia Jezusa Chrystusa na ziemi ukazane są na niej nie w realiach jerozolimskiego pejzażu, ale rozgrywają się na tle galicyjskiego krajobrazu” – wyjaśnił duchowny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję