- Wybraliśmy kilka tematów i prelegentów, którzy mówić będą o problemach, wyzwaniach, ale i o wielkiej szansie np. ewangelizacyjnej czy promocyjnej, jaką niosą media - powiedziała s. Patrycja Garbacka z Zarządu Rady Szkół Katolickich.
Mottem tegorocznego spotkania są m.in. słowa z orędzia Jana Pawła II z okazji Światowego Dnia Środków Przekazu o tym, że internet będzie prawdziwie ludzką przestrzenią tylko wtedy, gdy świat, także w nim, będzie mógł poznać Dobrą Nowinę o zbawieniu. - Chcemy zastanowić się nad słowami papieża, który mówił, że dzięki internetowi na milionach monitorów pojawiają się miliardy obrazów, ale pytał też, o to czy z owej galaktyki obrazów i dźwięków wyłoni się twarz Chrystusa i da się słyszeć Jego głos - dodała przedstawicielka Rady Szkół Katolickich.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- Chcemy poszukiwać prawdy, tam, gdzie ona rzeczywiście się znajduje, nawet jeśli trzeba iść pod prąd obiegowych poglądów i rozpropagowanych haseł - zauważył ks. Zenon Latawiec, przewodniczący Rady Szkół Katolickich. Podkreślił, że wspólnie z dyrektorami i nauczycielami chcą podjąć refleksję nad tym, jak odbierać media, jak rozróżniać prawdę i fake newsy, jak reagować na konkretne sytuacje, ale też jak budować relacje z mediami w szkołach katolickich.
Reklama
Jak podkreśla Robert Jaczyński, wicedyrektor Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Częstochowie, edukacja także w obszarze medialnym, jest konieczna, by pomóc młodym w dobrym rozpoznawaniu tego ogromnego obszaru ich życia. - Wiemy, że np. informacja, która jest przekazywana natychmiast, może zawierać także nieprawdę, fałsz czy manipulację. Musimy o tym wiedzieć i musimy przygotować naszych uczniów do odbioru tego świata. Ja np. zachęcam młodych, by śledzili kilka programów informacyjnych różnych stacji i zobaczyli jak o jednym wydarzeniu można mówić w różny sposób - powiedział dyrektor.
Małgorzata Bak, wicedyrektor Zespołu Szkół Katolickich w Jeleniej Górze, zauważyła, że internet w dobie pandemii służył jako narzędzie do prowadzenia zajęć, ale niestety, ten czas, przyniósł wielkie spustoszenie w budowaniu relacji.
- Widzimy jakie spustoszenie poczyniło nauczanie zdalne, nie bez powodu pomoc psychologiczno-pedagogiczna w większości szkół w tej chwili jest ukierunkowana na to, żeby pomóc młodym ludziom nawiązywać relacje z rówieśnikami, nauczycielami itd. - powiedziała.
Z kolei o. Paweł Brożyniak z Jezuickiego Centrum Edukacji w Nowym Sączu zwrócił uwagę, że wojna na Ukrainie spowodowała obudzenie wśród młodych wspólnych działań np. pomocowych. Platformą informacji i mobilizacji jest tu przede wszystkim internet. - Cała sytuacja na Ukrainie, wojna i fala uchodźców uruchomiły postawy prospołeczne, wyciągnęły wielu młodych z domu, zaczęli się interesować tym co dzieje na zewnątrz - powiedział jezuita.
Reklama
Joanna Saja, pedagog ze szkoły podstawowej w Siniarzewie podkreśliła, że trzeba korzystać z technologii, „bo dzieci się tym świecie urodziły i one w tym świecie rozmawiać będą”. Jej zdaniem dzieci mają umiejętność korzystania z mediów, ale nie mają umiejętności dokonywania wyboru i racjonalnego podejścia. - Trzeba zatem uczyć je krytycyzmu, ostrożności, ale też konieczna jest praca z rodzicami, żeby mieli mądrość i cierpliwość. Czasami niektórzy rodzice nie mają świadomości, albo też nie chcą jej mieć, bo jest im z tym łatwiej – powiedziała pedagog.
Liczba uczniów w szkołach katolickich stale wzrasta. Mimo wielu negatywnych głosów, zwłaszcza w przestrzeni medialnej, nieprzychylnych Kościołowi, rodzice chętnie wybierają placówki prowadzone przez kościelne osoby prawne.
W tym roku szkolnym do różnych typów placówek, a jest ich 483: podstawówek (260), liceów (137), techników (22) czy szkół specjalnych (55) oraz artystycznych (9), uczęszcza ponad 74 tysiące dzieci i młodzieży. To wzrost o ponad 700 osób w stosunku do roku poprzedniego.
Wszystkie szkoły katolickie w Polsce są zrzeszone w Radzie Szkół Katolickich i pozostają pod opieką Konferencji Episkopatu Polski. Jest kościelną jednostką organizacyjną o zasięgu ogólnopolskim. Zrzesza szkoły katolickie prowadzone przez kościelne osoby prawne oraz szkoły, które zostały uznane za katolickie dekretem biskupa diecezjalnego i są prowadzone przez inne osoby prawne lub fizyczne.
Rada Szkół Katolickich wspiera szkoły oraz ich organa założycielskie w zachowaniu katolickiej tożsamości i rozwijaniu działalności.