Reklama

Czy Konkordat z 1993 r. zdał egzamin?

Niedziela Ogólnopolska 3/2008, str. 5

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską został zawarty 28 lipca 1993 r. Ratyfikowano go prawie pięć lat później - w 1998 r. Dlaczego zwlekano tak długo z ratyfikacją?
Klimat polityczny wokół Konkordatu, począwszy od jesieni 1993 do jesieni 1997 r., był wielce nieprzyjazny. Władzę w Polsce sprawowała wówczas lewica, a wiodące znaczenie miał SLD. Niektórzy jej politycy wrogo nastawieni do Kościoła ustawicznie blokowali ratyfikację Konkordatu. Wysuwano absurdalne i niedorzeczne zarzuty, wśród których najczęściej powtarzane to: zagrożenie Polski ze strony Kościoła katolickiego, który wprowadzi państwo wyznaniowe dyskryminujące niewierzących i inne wyznania, brak tolerancji i przymus w spełnianiu praktyk religijnych, w zawieraniu małżeństw w kościele, w uczęszczaniu na naukę religii, a nawet zagrożenie dla grzebania na cmentarzach osób innych wyznań i niewierzących.
Ta niekorzystna dla ratyfikacji Konkordatu sytuacja zmieniła się jesienią 1997 r., kiedy to wybory wygrała Akcja Wyborcza Solidarność. Po ukonstytuowaniu się nowego parlamentu i rządu Rzeczypospolitej szybko przystąpiono do procedury ratyfikacyjnej. Miała ona następujące etapy: 8 stycznia 1998 r. Konkordat zatwierdził Sejm RP, 22 stycznia - Senat, 23 lutego w południe ustawę ratyfikacyjną podpisał Prezydent RP Aleksander Kwaśniewski, a wieczorem tego samego dnia Konkordat potwierdził Papież Jan Paweł II. 25 marca 1998 r. nastąpiła w Watykanie wymiana dokumentów ratyfikacyjnych pomiędzy Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską. Na tekście „Protokołu z wymiany dokumentów ratyfikacyjnych” widnieją podpisy kard. Angelo Sodano - sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej i prof. Jerzego Buzka - premiera rządu RP.
Konkordat, regulując całokształt stosunków Kościół Katolicki - Państwo Polskie, opiera się na następujących zasadach wypracowanych przez Sobór Watykański II:
1. Zasada wolności religijnej przysługująca każdemu człowiekowi w wymiarze religijnym, społecznym oraz godności osoby ludzkiej.
2. Zasada autonomii i wzajemnej niezależności Kościoła i Państwa, podkreślająca ich suwerenność i rozgraniczenie kompetencji.
3. Zasada współpracy Kościoła i Państwa dla dobra wspólnego.
Postanowienia Konkordatu oparte na przywołanych zasadach sprawiły, że stoi on na straży niepodległości naszej Ojczyzny, buduje i umacnia w niej ład moralny i społeczny, głosi oraz popiera godność i prawa ludzkie każdego Polaka. Wytycza program harmonijnego współżycia i współdziałania wszystkich obywateli i jest orędownikiem - tak bardzo potrzebnej Polsce - zgody narodowej. Wspaniałą klamrą spina losy Kościoła i Narodu.
W perspektywie historycznej wyraził to Ojciec Święty Jan Paweł II, przemawiając 25 marca 1998 r. podczas wymiany dokumentów ratyfikacyjnych: „Kościół zawsze był z Narodem i nigdy jego losy nie były mu obojętne (…). Trwa w nim nieprzerwanie przez dziesięć wieków - nikt i nic nie zdołało go oderwać od Narodu i zniszczyć tej duchowej łączności; ani zaborcy, ani okrucieństwa ostatniej wojny, ani ideologia marksistowska”. Papież również odniósł się wtedy do przyszłości: „Konkordat jest wyzwaniem dla wszystkich, którym leży na sercu przyszłość Polski i którzy czują się współodpowiedzialni za jej losy. Jest wielką szansą i zadaniem dla obecnych i przyszłych pokoleń”.
W minionym dziesięcioleciu Konkordat, jego inspiracje, jego realizacja, także przy pomocy ustaw okołokonkordatowych, okazały się niezwykle korzystne dla Państwa i Kościoła, który - trzeba to podkreślić z naciskiem - nie otrzymał żadnych przywilejów, tylko wolność, której tak bardzo brakowało mu w tzw. demokracji ludowej. Stosunki Kościół - Państwo, powtórzmy, oparte były w mijającym dziesięcioleciu na zasadzie wzajemnej współpracy. Nie ma tu mowy o rozdziale Kościoła od Państwa. Formułę tę, która w polskiej rzeczywistości zapisała się bardzo niechlubnie, należy odłożyć do lamusa naszej historii. Minione dziesięciolecie udowodniło, że zarzuty ówczesnych polityków lewicy, nienawistnie kierowane przeciw Konkordatowi, takie jak choćby o państwie wyznaniowym czy dyskryminacji, okazały się zupełnie bezpodstawne. Nie ma także żadnej dyskryminacji i przymusu przy zawieraniu małżeństw konkordatowych, wprost przeciwnie - takie rozwiązanie cieszy się powszechnym uznaniem.
Nie sprawdziły się złowieszcze przepowiednie o dyskryminacji innych Kościołów i Wspólnot religijnych. Stało się tak, jak to przewidział premier Jerzy Buzek, który podczas wymiany dokumentów ratyfikacyjnych powiedział: „Konkordat stwarza nieskrępowane możliwości działania dla Kościoła katolickiego w Polsce - pośrednio tworzy je również dla innych Kościołów i wyznań”. Niejako na kanwie Konkordatu, służącego za wzorzec, powstały ustawy przyznające pełną swobodę działania innym Wspólnotom religijnym. Stąd Konkordat jest również darem dla innych wyznań.
Przywołane zbawienne owoce Konkordatu nie wykluczają różnych problemów i trudności na linii Kościół - Państwo. Ich przyczyny są różnorodne. Przytoczę jedną: są nią pozostałości rasizmu, jakim odznaczał się system komunistyczny, który ludzi wierzących, w szczególności katolików, traktował jak obywateli drugiej kategorii. Taką typową pozostałością tego systemu jest obecnie traktowanie przez niektórych działaczy - na szczęście nielicznych, lecz bardzo głośnych - stopni z religii na świadectwie, dyskusje wokół ich wliczania do średniej ocen czy wokół zaakceptowania religii jako dowolnego przedmiotu na maturze, a nawet usunięcie nauki religii ze szkół. Trzeba być nieludzkim, aby żądać, by polskie dzieci poniewierały się znów po zimnych suterenach, jak to często miało miejsce pod rządami władzy komunistycznej. Ufamy, że jest to bezpowrotna przeszłość.
Polski Konkordat jest narzędziem wyśmienitym, ale jego skuteczność zależeć będzie od ludzi, ich mądrości i dobrej woli. Jak dotychczas, Konkordat zdał wspaniale egzamin. Oby w następnych dziesięcioleciach wnosił zgodę, pokój, jedność, nadzieję, poszanowanie godności i praw ludzkich w Kościele i naszej Ojczyźnie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Faustyny wędrówka po czyśćcu

Obok piekła i nieba tajemniczym i zagadkowym stanem jest dla nas również czyściec.

W Piśmie Świętym brak wyraźnego wskazania co do istnienia czyśćca. W Piśmie Świętym słowo „czyściec” też nie pada wyraźnie ani razu, choć wiele fragmentów Nowego Testamentu może pośrednio potwierdzać istnienie miejsca czy czasu, gdzie przez „jakiś ogień” odbywa się oczyszczenie po śmierci. Mimo wszystko sprawa czyśćca nasuwa wiele pytań ludziom wierzącym. Czyżby sformułowanie przez Kościół dogmatu o czyśćcu było zwyczajnie jakimś kompromisem w obrazie Boga miłosiernego, a zarazem sprawiedliwego? Czy w takim razie nawet po śmierci można dostać drugą szansę? Jak żyć, żeby ewentualnie taką możliwość otrzymać? Jak wygląda ta „pośmiertna poprawka”?
CZYTAJ DALEJ

Chwała Jezusa i Saletyńskiej Matki w Dębowcu

2025-10-05 23:52

Archiwum Sanktuarium w Dębowcu

Uroczystości w Dębowcu

Uroczystości w Dębowcu

Piękna Pani na górze La Salette ukazała mękę swego Boskiego Syna i Jego Miłość, a wzywając lud Boży do nawrócenia, pierwsza wypowiedziała ów Poemat Bożego Miłosierdzia. Każdy wrześniowy dzień dopisywał kolejną strofę, a najważniejsze były te, które wybrzmiały przez pięć dni saletyńskiego Odpustu. Słoneczna pogoda niezwykle dopieściła w tym roku pątników, przyzwyczajonych raczej do odpustowego deszczu.

Najpierw pielgrzymka chorych w czwartek 18 września. Słowo otuchy skierował do nich ks. biskup Stanisław Jamrozek z Przemyśla. Przygrywał zespół ludowy „Łęczanie”. Wieczorem radosna uroczystość w domu zakonnym: dwóch młodzieńców rozpoczęło nowicjat. Nazajutrz przybyli członkowie Apostolstwa Rodziny Saletyńskiej wraz z dobrodziejami sanktuarium, by z nową gorliwością podjąć trud pokuty i świadectwa. Po kilku godzinach świątynię wypełnili młodzi, przeżywający formację przed bierzmowaniem. Ks. kustosz Marcin Sitek MS uczył ich przyjacielskiej relacji z Panem Jezusem. Na wieczorną Eucharystię przyszli pieczo z Cieklina rówieśnicy Maksymina i Melanii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję