Reklama

Najnowsze statystyki powołań kapłańskich i zakonnych w Polsce

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecnie w seminariach duchownych w Polsce kształci się 4612 kleryków, w tym 1029 na pierwszym roku. W seminariach zakonnych jest 1803 kleryków, w tym 351 na pierwszym roku. Najwięcej kleryków mają franciszkanie - 165, salezjanie - 152, franciszkanie konwentualni - 145, kapucyni - 106 oraz dominikanie - 102. Są również zgromadzenia, które w ogóle nie mają kleryków w seminariach, np. marianiści; po jednym kleryku mają kameduli i ojcowie szensztaccy.
Obecnie w męskich zgromadzeniach zakonnych w postulacie jest 286 osób, w nowicjacie - 511. Najwięcej postulantów mają franciszkanie - 56, kapucyni - 43 i franciszkanie konwentualni - 38. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że niektóre zgromadzenia, np. salezjanie, nie prowadzą postulatu. Najwięcej nowicjuszy mają także franciszkanie - 37, kapucyni - 36 oraz salezjanie - 30. Żadnych nowicjuszy nie mają bazylianie, doloryści, józefici i ojcowie szensztaccy.
Łączna liczba postulantów, nowicjuszy oraz kleryków zakonnych i diecezjalnych wynosi 7212, w tym - 127 obcokrajowców.
Ze statystyk żeńskich instytutów życia konsekrowanego wynika, że w 2004 r. w Polsce było 22 568 sióstr zakonnych, w tym 1410 klauzurowych, 741 nowicjuszek oraz 484 postulantki. Porównanie tych liczb z poprzednimi latami wskazuje na stałą tendencję spadkową powołań sióstr w zgromadzeniach czynnych w Polsce: w 1989 r. było ich 24043, w 1995 r. - 22664, a w 2004 r. - 21158. Podobnie spadała liczba postulantek w zgromadzeniach czynnych, która od 1989 r. (820 postulantek) do dziś zmniejszyła się prawie dwukrotnie. Spadła również liczba nowicjuszek zgromadzeń czynnych, w 1987 r. było ich 1559, zaś w 2004 r. - tylko 741. Tendencja spadkowa ominęła zgromadzenia klauzurowe, które w 1989 r. liczyły 1309 mniszek, zaś obecnie mają 1410 sióstr. Liczba postulantek w żeńskich zakonach klauzurowych przedstawia się następująco: w 1989 r. - 53 postulantki, w 1996 r. - 92, a w 2004 r. - 65, jednak w 2006 r. nastąpił niebywały wzrost powołań, bowiem do postulatu w zakonach klauzurowych zgłosiło się 96 kobiet. Zmalała liczba mniszek w nowicjacie: w 1989 r. było ich 94, w 2000 r. - 100, w 2004 r. - 63.
Komentując dla KAI zebrane dane, bp Wojciech Polak - delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Powołań oraz przewodniczący Krajowej Rady Duszpasterstwa Powołań podkreśla, że w ostatniej dekadzie w odniesienu do powołań męskich - zarówno diecezjalnych, jak i zakonnych - można zauważyć pewną stabilność. Natomiast w zgromadzeniach żeńskich odnotowujemy tendencję spadkową, która w mniejszym stopniu dotyka zakony klauzurowe.

(KAI)

„Via Consecrata” to miesięcznik poświęcony życiu osób zakonnych i stowarzyszonych w instytutach życia konsekrowanego. Na jego łamach można znaleźć dokumenty kongregacji watykańskich i polskich biskupów dotyczące życia konsekrowanego, materiały formacyjne, tematy na dni skupienia, rozprawy i przyczynki, kronikę wielu wspólnot, sylwetki osób wybitnych i świętych, wywiady z ciekawymi ludźmi, świadectwa wierności powołaniu, informacje o książkach, krzyżówki z nagrodami, humory i porady kulinarne.
„Via Consecrata” chce być gościem w każdym domu zakonnym, w każdym klasztorze kontemplacyjnym, w każdym seminarium i nowicjacie, na każdej plebanii i w domach rekolekcyjnych oraz w domach formacyjnych wszystkich nurtów apostolatu świeckich, ruchów i stowarzyszeń katolickich.
Adres Redakcji: „Via Consecrata”
ul. ks. S. Pawlickiego 1, 30-320 Kraków
tel. (0-12) 266-26-50

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Syria: dramatyczny spadek obecności chrześcijan

2025-12-18 08:27

[ TEMATY ]

Syria

chrześcijanie

Vatican Media

Po prawie 14 latach wojny chrześcijaństwo w Syrii przetrwało, ale jest dramatycznie osłabione. Nowy raport organizacji L’Œuvre d’Orient, cytowany przez portal Zenit, pokazuje skalę kryzysu: w ciągu 14 lat liczba chrześcijan spadła o 84 procent. To jeden z najszybszych demograficznych upadków wspólnoty religijnej na świecie.

„Istniejemy. Nie chcemy umrzeć i zostać zapomniani” – mówi Elias, młody student medycyny z Damaszku. Jego słowa streszczają lęk tysięcy syryjskich chrześcijan. Wielu z nich nie czuje się już u siebie. „Nie rozumiemy, dlaczego nie jesteśmy akceptowani, skoro chrześcijanie zawsze starali się kochać wszystkich” – dodaje Firas z tej samej parafii w Damaszku.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego człowiek tak bardzo boi się Boga?

2025-12-17 08:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Nie bój się – mówi do Józefa anioł Pański. Z podobnym wezwaniem zwracał się wcześniej do Maryi. Nie bój się, Maryjo – mówił, zwiastując Jej, że została wybrana, by stać się Matką Jezusa Chrystusa.

Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto Anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy Bóg z nami. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił Anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie.
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję