Asyż: otwarcie bramy, przez którą przeszedł św. Franciszek
W Asyżu została uroczyście otwarta brama, przez którą – jak wynika z badań historycznych – przeszedł młody św. Franciszek w decydującym momencie życia. Znajduje się ona przy wejściu do Sanktuarium Obnażenia, które zostało erygowane pięć lat temu.
Krzysztof Ołdakowski SJ /vaticannews.va /Asyż (KAI)
Brama stała się dostępna ponownie po 800 latach. Została odnaleziona w podziemiach siedziby biskupiej, gdy historycy na podstawie badań ustalili, jaką trasę przeszedł młody Franciszek na początku XIII wieku w chwili, gdy jego ojciec publicznie ogłosił decyzję o jego wydziedziczeniu.
Podczas inauguracji bramy biskup Asyżu abp Domenico Sorrentino zwrócił uwagę na historyczną i symboliczną wartość tego miejsca. Zaznaczył, że świadectwo św. Franciszka jest bardzo potrzebne, gdy „ludzkość cierpi z powodu utraty sensu, naznaczonej przez ubóstwo, niesprawiedliwość i cierpienie”. Specjalne błogosławieństwo przekazał uczestnikom uroczystości w Asyżu Papież Franciszek, który w 2017 r. napisał o tym geście patrona swego imienia: „To nowy bodziec dla Kościoła, aby ogołocił się ze wszystkiego, co nie jest ewangeliczne”.
„To wydarzenie miało wyjątkowe znaczenie w życiu Franciszka. To miejsce zawsze wiązało się z tym szczególnym doświadczeniem. Dzisiaj nie dodaliśmy do niego niczego nowego. Ale przez wieki pozostawało ono ukryte, ponieważ w międzyczasie biskupstwo uległo restrukturyzacji i przybrało inne kształty. Pielgrzymi, turyści, przybywający do tego miejsca nie mieli możliwości spotkania z tą perłą, która tutaj się znajdowała. Franciszek wszedł w tę bramę jako jeden z najbogatszych młodzieńców w Asyżu, a następnie wyszedł z niej jako ubogi młody człowiek, najbiedniejszy, ogołocony ze wszystkiego, ponieważ zdecydował się stać się człowiekiem wolnym, całkowicie wolnym dla Boga i dla braci. To było bardzo piękne i ważne, że te kamienie znowu przemówiły. Były ukryte, odkopaliśmy je, a także zainaugurowaliśmy i pobłogosławiliśmy bramę dawnego biskupstwa” - wyjaśnił abp Sorrentino.
W wezwaniu ukrzyżowanego Jezusa: „pragnę” możemy "usłyszeć głos cierpiących, ukryty krzyk niewinnych dzieci, które są pozbawione światła tego świata, żarliwe błaganie ubogich i najbardziej potrzebujących pokoju" - mówił Franciszek w modlitewnej medytacji wygłoszonej w trakcie modlitwy chrześcijan podczas Światowego Dnia Modlitwy o Pokój w Asyżu.
"Błagają o pokój ofiary wojen, które skażają narody nienawiścią, a ziemię bronią. Błagają o pokój nasi bracia i siostry żyjący pod groźbą bombardowań lub zmuszeni do opuszczenia domów i emigracji w nieznane, pozbawieni wszystkiego" - powiedział papież.
Wspomnienie bł. Bernardyny Jabłońskiej - duchowej córki św. Brata Alberta
KAI /Red.
pl.wikipedia.org
Prawdziwym przełomem w życiu bł. Bernardyny okazało się spotkanie z Bratem Albertem. „Tęskniła do życia w kontemplacji i Pan wypełnił jej pragnienie w sposób, którego się nie spodziewała, bo jej życie upłynęło na ciężkiej pracy wśród bezdomnych, zranionych przez życie, nędzarzy. To w nich odkrywała twarz umiłowanego Nauczyciela i z miłości do Niego pragnęła dawać, wiecznie dawać” - mówił o bł. Bernardynie bp Damian Muskus.
Według niego, jej życie i posługa najsłabszym są świadectwem, że wielkie dzieła miłości rodzą się „z patrzenia na Jezusa, z nieustannego bycia z Nim, słuchania Go i uczenia się Jego stylu”. Stwierdził, że siostry albertynki „w cichości zmieniają świat, zaprowadzając w jego najciemniejszych zakamarkach ewangeliczne reguły dobra, miłości i całkowitego oddania Jezusowi”.
Uczestnicy VIII Kongresu Przywódców Religii Świata i Tradycyjnych w Astanie (Kazachstan) na zakończenie obrad przyjęli „Deklarację pokoju”. Podkreślili w niej, że „w obliczu narastających konfliktów dialog otwiera drogę do pokoju i rozwoju, fundamentu przetrwania ludzkości”. Zadeklarowali swoje zaangażowanie na płaszczyźnie pogłębiania dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego jako ważnego narzędzia w dążeniu do pokoju, stabilności społecznej i globalnej współpracy.
Przywódcy religijni uznali, że ich misją jest „pełnienie roli przewodników moralnych we współczesnych społeczeństwach, wskazywanie problemów, promowanie zaufania i sprawiedliwych rozwiązań, a także wspieranie budowania pokoju i konstruktywnego dialogu na szczeblu regionalnym i globalnym”. Zwrócili się z apelem do rządów, organizacji międzynarodowych i społecznych, przywódców religijnych oraz wszystkich ludzi dobrej woli, o aktywne promowanie dialogu międzyreligijnego i międzykulturowego jako fundamentu jedności ludzkiej, o zachęcanie do tolerancji, poszanowania praw człowieka i pokojowego współistnienia oraz odrzucania mowy nienawiści i przemocy.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.