Reklama

Srebrny jubileusz encykliki o pracy ludzkiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytając encyklikę Laborem exercens Jana Pawła II po 25 latach od chwili jej ogłoszenia, warto odnotować przynajmniej kilka treści, które do tej pory nic nie straciły na swej aktualności.
Zdaniem Jana Pawła II, praca nie tylko wypełnia życie ludzkie, ale także „stanowi o jego wartości i sensie”. Nade wszystko sama „praca nie przestaje być dobrem - i stąd człowiek rozwija się poprzez umiłowanie pracy. Ten na wskroś pozytywny i twórczy, wychowawczy i zasługujący charakter pracy ludzkiej musi stanowić podstawę również współczesnego myślenia, wartościowania i stanowienia o niej na gruncie podmiotowych praw człowieka” (n. 11).
Według encykliki, człowiek jest również celem pracy. Zgodnie z wolą Stwórcy, ma panować nad materią, środkami produkcji. Zaprzeczeniem tej woli jest wszakże sytuacja, w której technika panuje nad człowiekiem i niejako czyni zeń narzędzie produkcji. Człowiek nie jest „dla pracy”, lecz praca jest „dla człowieka”. Dlatego, odnosząc się do współczesnej kwestii społecznej, Jan Paweł II zwrócił uwagę m.in. na sztuczne oddzielanie pracy od kapitału. Ma ono miejsce zarówno w opartym na ideologii liberalnej kapitalizmie, jak i w odwołującym się do marksizmu kolektywizmie. Zdaniem Papieża, antagonizowanie pracy i kapitału jest błędem. Chociaż w procesie produkcji kapitał i praca są czynnikami równorzędnymi i jako takie są od siebie wzajemnie uzależnione, to w sensie etyczno-społecznym praca ma pierwszeństwo przed kapitałem. Chodzi tu, oczywiście, o pracę w znaczeniu podmiotowym, a więc o jej czynnik personalny. Jest to ogromnie ważne stwierdzenie, ponieważ jasno wskazuje na kierunek rozwiązań w sytuacjach konfliktowych, gdy w grę wchodzą fundamentalne prawa pracownika czy osobiste potrzeby ludzi pracujących. Nie mogą być one bezkrytycznie podporządkowane ekonomicznym prawom zysku.
Dzisiaj nie sposób nie dostrzec dalekowzrocznej intuicji, jaka towarzyszyła Autorowi Laborem exercens. Jakże słusznie wówczas zauważył, że sprzeczności tkwiące w kapitalizmie, na które odpowiedzią był socjalizm, wcale nie znikły. Świadczy to o tym, że musi istnieć jakiś błąd w kapitalizmie, skoro nawet w bogatych krajach człowiek zbyt często pozbawiany jest swej godności i staje się niewolnikiem fikcyjnych potrzeb, które szerzą niezadowolenie i korupcję. Zdaniem Jana Pawła II, najgłębsze przyczyny tego błędu tkwią m.in. w fakcie, iż praca ludzka utraciła swoje prawdziwe znaczenie. Pod tym względem współczesna cywilizacja stanęła w obliczu kryzysu jakościowego, kryzysu sensu, który przejawia się w rozdźwięku pomiędzy człowiekiem i jego twórczą działalnością, pomiędzy pracą i kapitałem, pracą i własnością, pracownikiem najemnym i jakością jego życia.
Utrata sensu ludzkiej pracy niewątpliwie stanowi podstawowy składnik obecnego kryzysu cywilizacyjnego. Przejawia się ona zarówno w zjawisku psychologicznego niezadowolenia z codziennej pracy, jak i w najbardziej przytłaczających formach dominacji światowych potentatów gospodarczych i finansowych. Wielu robotników, także w Polsce, widzi w swej pracy wyłącznie smutną konieczność czy sposób na przetrwanie. Oczywiście, pytania o sens pracy wpisują się w szerszą panoramę dylematów współczesnego człowieka. Krzyżują się z innymi ważnymi pytaniami dotyczącymi chociażby sensu życia czy sensu małżeństwa i rodziny.
W przekonaniu Jana Pawła II, możliwość przezwyciężenia owego kryzysu tkwi w „ewangelii pracy”, będącej w gruncie rzeczy dobrą nowiną o szansie, jaką daje człowiekowi praca, usytuowana w jego naturze i powołaniu do szczęścia. Obyśmy, odczytując dziś na nowo tekst encykliki Laborem exercens, w jej przesłaniu odnaleźli utracony sens i etyczną wartość pracy! W szczególności jest to zadanie stojące przed każdym, kto pragnie aktywnie włączyć się w trudny proces transformacji ustrojowej w Polsce. Od nas wszystkich zależy, na ile praca zdobędzie właściwe znaczenie i transcendentną godność w całej praktyce życia społecznego. Trzeba zatem kontynuować pracę nad pracą, do czego tyle razy zachęcał Jan Paweł II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Bp Przybylski do nowych diakonów: bądźcie mądrzy mądrością Boga, a nie świata

– Dzisiaj bardzo potrzeba mądrych diakonów w tym świecie takim rozbitym, relatywnym. Bądźcie mądrzy mądrością Boga, mądrością Bożych przykazań, a nie mądrością tego świata. Bądźcie mądrzy mądrością Kościoła, a nie jakąś własną mądrością – powiedział bp Andrzej Przybylski.

Biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej 11 maja w archikatedrze Świętej Rodziny w Częstochowie udzielił święceń diakonatu trzem seminarzystom Wyższego Międzydiecezjalnego Seminarium Duchownego w Częstochowie.

CZYTAJ DALEJ

KUL uruchamia zbiórkę na rzecz Rio Grande do Sul i żyjącej tam Polonii

2024-05-12 15:00

Archiwum KUL

Rektor KUL z rektorem Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Rio Grande do Sul

Rektor KUL z rektorem Papieskiego Uniwersytetu Katolickiego w Rio Grande do Sul

Senat Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, na wniosek rektora ks. prof. Mirosława Kalinowskiego, zdecydował o uruchomieniu specjalnej zbiórki na rzecz społeczności brazylijskiego stanu Rio Grande do Sul, którą dotknęła jedna z największych w historii kraju powodzi. W regionie jest bardzo duża i niezwykle aktywna społeczność polonijna. Od niedawna działa tam też Centrum Badań nad Kulturą Polską im. Jana Pawła II.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję