Reklama

Porozumienie z 4 grudnia 1956 r. a katechizacja

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Poznaniu 28 czerwca 1956 r. miał miejsce zryw społeczny. Zginęło ok. 100 osób, ok. 1000 zostało rannych. Wśród ofiar był Romek Strzałkowski - 13-latek, który niósł transparent domagający się przywrócenia katechezy do szkół. 28 października tego roku zaczyna pełnić swoje obowiązki Prymas Polski kard. Stefan Wyszyński. Wznawia swoją działalność Komisja Wspólna Rządu i Episkopatu. 4 grudnia 1956 r. zostaje podpisane porozumienie. Przywraca ono katechezę do szkół podstawowych i średnich na zasadach przedmiotu nadobowiązkowego, jeśli rodzice wyrażą takie życzenie. Oznaczało to odejście od praktyki nauczania religii jako przedmiotu obowiązkowego (tak stwierdzało wcześniejsze porozumienie Komisji Wspólnej Rządu i Episkopatu z 14 kwietnia 1950 r.).
Dokumentem resortowym, który wprowadził katechezę do szkoły, było zarządzenie ministra oświaty z dnia 8 grudnia 1956 r. Miało to się odbywać na następujących zasadach:
- rodzice wyrażają swą wolę na piśmie
- nauczanie religii odbywa się na podstawie programów i podręczników zatwierdzonych przez władze kościelne i szkolne
- wymiar godzin nauczania religii wynosi: w klasie I - jedną godzinę tygodniowo, w klasach II-VII - dwie godziny tygodniowo, we wszystkich klasach szkół średnich - jedną godzinę tygodniowo
- nauczycielem religii nie może być nauczyciel przedmiotów świeckich
- tygodniowy wymiar pracy nauczyciela religii wynosi: w szkole podstawowej - 30 godzin, w szkołach średnich - 23 godziny lekcyjne.
Jak widać, to od woli rodziców, przynajmniej oficjalnie, zależało, czy lekcje religii były w danej szkole, czy nie. Biskupi apelowali zatem do rodziców, aby respektowali to prawo, kierując się sumieniem katolickim.
Staraniem działaczy laickich, którzy utworzyli Towarzystwo Szkoły Świeckiej, doprowadzono do wydania okólnika ministra oświaty z dnia 11 grudnia 1956 r. Umożliwiano tym sposobem prowadzenie szkół bez nauki religii tam, gdzie większość rodziców uczniów nie wyrazi życzenia pobierania nauki religii przez ich dzieci.
Efektem było powstawanie coraz większej liczby szkół bez nauki religii. Deklaracje o chęci pobierania katechizacji były często fałszowane. 1 listopada 1959 r. istniało 15 % szkół bez religii, rok później już 75 %.
W związku z tym sekretarz Episkopatu - bp Zygmunt Choromański 28 lutego 1959 r. wydał wewnątrzkościelny komunikat, który nakazywał zorganizowanie w parafii nauki religii dla młodzieży uczęszczającej do szkół bez nauki religii.
15 lipca 1961 r. weszła w życie nowa ustawa o oświacie, która kwestionowała możliwość nauczania religii w szkole, co więcej - chciała poddać kontroli państwa nawet katechizację parafialną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ojciec Pio ze wschodu. Św. Leopold Mandić

[ TEMATY ]

święci

en.wikipedia.org

Leopold Mandić

Leopold Mandić

W jednej epoce żyło dwóch spowiedników, a obaj należeli do tego samego zakonu – byli kapucynami. Klasztory, w których mieszkali, znajdowały się w tym samym kraju. Jeden zakonnik był ostry jak skalpel przecinający wrzody, drugi – łagodny jak balsam wylewany na rany. Ten ostatni odprawiał ciężkie pokuty za swych penitentów i skarżył się, że nie jest tak miłosierny, jak powinien być uczeń Jezusa.

Gdy pierwszy umiał odprawić od konfesjonału i odmówić rozgrzeszenia, a nawet krzyczeć na penitentów, drugi był zdolny tylko do jednego – do okazywania miłosierdzia. Jednym z nich jest Ojciec Pio, drugim – Leopold Mandić. Obaj mieli ten sam charyzmat rozpoznawania dusz, to samo powołanie do wprowadzania ludzi na ścieżkę nawrócenia, ale ich metody były zupełnie inne. Jakby Jezus, w imieniu którego obaj udzielali rozgrzeszenia, był różny. Zbawiciel bez cienia litości traktował faryzeuszów i potrafił biczem uczynionym ze sznurów bić handlarzy rozstawiających stragany w świątyni jerozolimskiej. Jednocześnie bezwarunkowo przebaczył celnikowi Mateuszowi, zapomniał też grzechy Marii Magdalenie, wprowadził do nieba łotra, który razem z Nim konał w męczarniach na krzyżu. Dwie Jezusowe drogi. Bywało, że pierwszą szedł znany nam Francesco Forgione z San Giovanni Rotondo. Drugi – Leopold Mandić z Padwy – nigdy nie postawił na niej swej stopy.

CZYTAJ DALEJ

Kościół świdnicki ma czterech nowych diakonów

2024-05-11 15:00

[ TEMATY ]

Świdnica

święcenia diakonatu

bp Adam Bałabuch

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

Diakoni diecezji świdnickiej A.D. 2024. Od lewej: dk. Aksel Mizera, dk. Piotr Kaczmarek, dk. Jakub Dominas i dk. Marcin Dudek

W przeddzień uroczystości Wniebowstąpienia Pańskiego, w sobotę 11 maja, w katedrze świdnickiej odbyła się uroczysta liturgia, podczas której bp Adam Bałabuch udzielił święceń diakonatu czterem świdnickim alumnom.

W gronie wybranych przez Kościół do posługi diakona znaleźli się: Jakub Dominas z parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Wałbrzychu, Marcin Dudek z parafii Miłosierdzia Bożego w Bielawie, Aksel Mizera z parafii Matki Bożej Królowej Polski i św. Maternusa w Stroniu Śląskim, Piotr Kaczmarek z parafii Św. Jakuba Apostoła w Małujowicach z archidiecezji wrocławskiej.

CZYTAJ DALEJ

Hamsun, Hoel i inni

2024-05-12 09:30

[ TEMATY ]

felieton (Łódź)

Adobe Stock

Krótko po zakończeniu drugiej wojny światowej i wyparciu z kraju niemieckich wojsk okupacyjnych, w Norwegii rozpoczęła się szeroka debata o kolaboracji części społeczeństwa z hitlerowskim najeźdźcą. Była ona wyrazem woli narodu, który – po czterech latach okupacji – chciał rozliczyć się ze zdrajcami ojczyzny. W trakcie tej dramatycznej walki o (niedawną) prawdę i o (przyszłą) pamięć Norwegia zdecydowała się odrzucić taryfy ulgowe i „nie brać jeńców”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję