Reklama

Na temat...

Prawdziwy pluralizm

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poprosiłem znajomego dziennikarza, aby sporządził dla mnie „polityczną mapę prasy codziennej” w jego kraju. Ciekawiło mnie bowiem, „kto jest kto” - na lewicy, w centrum i na prawicy, i jak to wypadnie w porównaniu z Polską, gdzie przeważająca część dzienników ma wyraźne „odchylenie” lewicowe, gazet „centrowych” właściwie nie ma, a jedyny prawicowy rodzynek, czyli Nasz Dziennik, jest celem nieustannych ataków. Tak jakby w Polsce prawo do wolności wypowiedzi mieli przedstawiciele jednej tylko opcji. Chora sytuacja! A jak jest we Włoszech?
Po zdecydowanie lewej stronie sceny politycznej Włoch mamy cztery dzienniki, są to: postkomunistyczna L’Unita, dwa o orientacji komunistycznej - Il Manifesto i Liberazione oraz socjalistyczny Avanti! Dużo dzienników plasuje się w kategorii „centro-sinistra”, czyli centrolewica: La Repubblica, Corriere della Sera, La Stampa, Il Mattino, Il Riformista.
W centrum sceny działają Il Messaggero i regionalne Il Centro, La Sicilia i L’Unione Sarda. Centroprawicę reprezentują m.in.: Il Tempo i Il Giorno. Dzienników prawicowych jest wiele: La Nazione, Il Secolo d’Italia, Il Resto del Carlino, Il Giornale, Il Foglio oraz wpływowe dzienniki regionalne, takie jak La Gazzetta del Mezzogiorno czy La Padania. Głównym dziennikiem katolickim jest L’Avvenire (L’Osservatore Romano nie jest dziennikiem włoskim, lecz watykańskim). Mój informator dorzucił jeszcze kilka tytułów dzienników lokalnych o dużym znaczeniu, które jednak z braku miejsca tu pominę.
Co rzuca się w oczy? Bogactwo propozycji, prawdziwy, a nie pozorny (jak u nas) pluralizm!
Nie ma żadnej „wiodącej” czy „jedynie słusznej” albo „politycznie poprawnej” ideologii, która kształtowałaby rynek prasowy. Tu nikt nie dominuje, bo dla każdego jest miejsce.
Zapytałem mojego znajomego Włocha o jeszcze jedno: ile procent włoskiej prasy codziennej znajduje się w rękach obcych (u nas - ok. 80 procent!). W pierwszej chwili nie zrozumiał pytania: „jak to - obcych?...”. Wyjaśniłem, że chodzi o wielkie firmy, jak niemieckie Axel Springer, Bauer lub Passauer Neue Presse, norweska Orkla czy szwajcarskie Edipresse, które - na przykład - rządzą na polskim rynku prasowym... „Nic podobnego - powiedział - włoskie gazety są we włoskich rękach, to oczywiste!”.
Powyższe - pozostawiam bez komentarza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Michalik: każdy z nas jest zaproszony do uratowania jakiegoś dziecka

2025-03-25 07:35

[ TEMATY ]

abp Józef Michalik

BP KEP

Abp Józef Michalik

Abp Józef Michalik

Jesteśmy wezwani do dokonania wielkiego dzieła, każdy z nas jest zaproszony do uratowania jakiegoś dziecka, jakiegoś życia - powiedział abp Józef Michalik 24 marca podczas archidiecezjalnych obchodów Dnia Świętości Życia w Sanktuarium Św. Józefa w Przemyślu. Podczas Mszy św. chętne osoby zostały włączone do Dzieła Duchowej Adopcji.

W homilii abp Józef Michalik podkreślił, że Pan Bóg „działa cicho, ale skutecznie” i wśród ludzi szuka współpracowników do zrealizowania swoich największych zamiarów. - Dzięki inicjatywie duchowej adopcji ten dzień staje się okazją do refleksji, że i my jesteśmy wezwani do dokonania wielkiego dzieła, każdy z nas jest zaproszony do uratowania jakiegoś dziecka, jakiegoś życia - powiedział emerytowany metropolita przemyski.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowy Koncert JP2 w Kaufman Music Center w Nowym Jorku

2025-03-25 13:11

[ TEMATY ]

koncert

Materiał prasowy

Już 3 kwietnia 2025 o 7pm w Kaufman Music Center w Nowym Jorku odbędzie się „Concert Gala in Memory of John Paul II”, upamiętniająca jednego z największych autorytetów naszych czasów Jana Pawła II – papieża pokoju, dialogu i jedności. Będzie to wieczór pełen wzruszeń, refleksji i pięknej muzyki.

Wieczór rozpocznie premiera krótkiego filmu dokumentalnego ”Remembering John Paul II” przypominającego najważniejsze wydarzenia pontyfikatu w tym pielgrzymki apostolskie do Polski i Stanów Zjednoczonych. W części artystycznej usłyszymy "Maurice Ravel "Miroirs III Une Barque sur L'Océan", Jules Massenet 'Meditation" z Opery Thais, "Legenda" Henryka Wieniawskiego, "Contemplation," Johannesa Brahmsa, Giacomo Puccini ''O Mio Babbino Caro" z Opery "Gianni Schicchi", Kamil Saint-Saens ''Le Cygne' (Łabędź), Giulio Caccini 'Ave Maria'', "Pie Jesu" z Requiem A. L.Webber i wiele innych utworów, które poruszą serca słuchaczy. Wystąpią znakomici artyści, soliści Metropolitan Opera Brittany Renee (sopran), Paul Appleby (tenor), skrzypek Richard Lin, Kamil Pacholec, Laura Poe, Kyoung Im Kim, Nicholas Kaponyas, Halina Kalitka, Andrew Michon oraz Copernicus Children's Choir pod batutą Bożeny Konkiel. Soliści baletu wystąpią w specjalnie na ten wieczór przygotowanej choreografii. Projekt odwołuje się do nieprzemijających wartości Pontyfikatu JP2, przesłania pokoju, miłości i godności człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję