Reklama

Co słychać w mediach publicznych

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Paweł Adam Kozyra: - Nowelizacja ustawy medialnej weszła w życie. Przez media przetoczyła się burza i zarzuty co do jej zapisów. Jakie zasadnicze zmiany przyniosła?

Jarosław Sellin: - Do końca nie rozumiem całego szumu wokół prac nad wprowadzeniem tej małej noweli, zawartej na dziewięciu stronach maszynopisu. Wynika z niej zmiana ustroju regulatorów mediów, a nie samych mediów. Nowelizacja zmienia liczbę członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dziewięciu do pięciu. Po dwóch powołuje Sejm i prezydent, a jednego - Senat. Głowa państwa wybiera także przewodniczącego Rady. Obecny skład KRRiT został odwołany.

- Czyli mamy „okres bezkrólewia”, poza tym nie zachowano ciągłości w pracach KRRiT…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Pracowałem w Krajowej Radzie przez sześć lat i zdarzało się, że posiedzenia nie były zwoływane przez miesiąc. Jednak jest 150-osobowe biuro KRRiT ze swoim dyrektorem generalnym. Nie ma natomiast uchwał tej Rady i nie ma decyzji administracyjnych przewodniczącego tego organu. Prace w wielu departamentach mogą być natomiast wykonywane bez przeszkód.

- W niektórych kręgach zarzut wzbudziło rekordowo szybkie tempo wprowadzania noweli z rzekomym pominięciem procedur. Z drugiej strony - pojawia się nadzieja na odbiurokratyzowanie „państwowego molochu”, którym w przenośni jest proces legislacyjny...

- Powstają pytania: Czego oczekują wyborcy, za co nam płaci podatnik? Czy chodzi tu o trwające w czasie procedury, czy o efektywność i sprawne wejście w życie proponowanych rozwiązań? Zarzuty opozycji to przykład obstrukcji parlamentarnej w celu przeciągnięcia funkcjonowania starej Rady, a wiadomo, że opozycja - przez reprezentantów zasiadających w Radzie - chciała mieć wpływ na tworzenie nowych rad nadzorczych mediów publicznych.

Reklama

- Uchwalone przepisy to pierwszy krok do poważniejszych zmian regulujących kompetencje w zakresie rynku mediów i telekomunikacji…

- Obecnie coraz powszechniejsze staje się zjawisko konwergencji mediów. Wszystko się zlewa np. w komputerze czy telefonie komórkowym. Za pomocą różnych technik mamy możliwość docierania do tych samych treści. Dlatego w przyszłości dobrze mieć jednego regulatora mediów elektronicznych i telekomunikacji, u którego - z punktu widzenia gracza na rynku mediów - można będzie załatwić wszystkie sprawy. 14 stycznia przestał funkcjonować Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty, a jego kompetencje przejął Urząd Komunikacji Elektronicznej. Docelowo ma powstać jeden regulator mediów elektronicznych i telekomunikacji w Polsce. Dopóki nie można tego zrobić, gdyż wymagana jest do tego zmiana konstytucji, podjęliśmy próbę uporządkowania kompetencji między KRRiT a URTiP. Takie rozwiązanie przyniosłoby spore oszczędności, gdyż często funkcje tych dwóch instytucji się dublują.

- Mówi się o upolitycznieniu mediów publicznych, co w konsekwencji może prowadzić do ograniczenia ich niezależności, czyli media te mogą stać się miejscem realizacji doraźnych celów politycznych partii oraz manipulować opinią publiczną.

- Media publiczne w Polsce mają swój dorobek. Zapewne są inne niż media państwowe w czasach komuny, a nawet na początku lat 90. Do ideału trzeba się zbliżać, ale nie zawsze można osiągnąć go w pełni. Do tej pory zbyt silny wpływ na zarządzanie mediami publicznymi mieli ludzie wywodzący się ze starego systemu, mający serwilistyczny, służalczy stosunek do władzy. Media publiczne winny bardzo szeroko relacjonować na swojej antenie debatę publiczną i politykę. Co do bezstronności i obiektywizmu, myślę, że jest jeszcze wiele do zrobienia. Chciałbym odpartyjnienia mediów, bo to jest ich plaga. Nowela umożliwia przybliżenie się do tego ideału. Nigdy nie mówiłem, że media publiczne mają być apolityczne. Mają być odpartyjnione.

- W jakiej perspektywie, i czy w ogóle, TVP może chociaż po części doścignąć wzór dziennikarstwa prezentowany w BBC?

- Nie można podchodzić bezkrytycznie do tej stacji. Pojawiają się zarzuty co do nadmiernej poprawności politycznej czy faworyzowania jednej z partii. Prezentacja polityki w mediach publicznych jest konieczna, chodzi bardziej o rzetelność tej prezentacji.

- Oburzenie dziennikarzy i stowarzyszeń twórczych wzbudził zapis o tym, że KRRiT ma inicjować i podejmować działania w zakresie ochrony zasad etyki dziennikarskiej...

- Rozumiem obawy mediów, lepiej dmuchać na zimne, bo różnie jest z politykami, którzy dostają taki instrument do ręki. Media funkcjonują na zasadzie autonomii, każda redakcja ustanawia indywidualne reguły gry w zakresie etyki dziennikarskiej. Mamy przecież też przykłady, że niektórzy wydawcy i redaktorzy zatrudniają jako dziennikarzy osoby skorumpowane, choćby w czasach PRL-u.
Jeżeli jednak mamy zapis w konstytucji, z którego wynika, że Rada jest organem właściwym, by wypowiadać się w zakresie radia i telewizji, to dlaczego miałaby mieć zakaz zabierania głosu w sprawie etyki? Mamy już zapis o konieczności respektowania wartości chrześcijańskich w mediach - cieszę się, że jest taki zapis, choć czasami jest on fikcją. W ustawie jest też zapisane, że media publiczne mają dbać o swoje dobre imię - też z tym różnie bywa. Zapis o działaniach na rzecz etyki też jest bardzo ogólny. Rozumiem go tak, że Rada jest zachęcana do włączenia się w dyskusje o standardach etyki dziennikarskiej. Jak sądzę, w praktyce będzie to wyglądało w ten sposób, że Rada będzie mogła organizować konferencje, seminaria i publikować ich efekty. Członkowie Rady będą mogli uczestniczyć w dyskusjach na ten temat. Jednak z zapisu ustawy nie może wynikać żadna decyzja administracyjna, np. o ukaraniu czy zwolnieniu dziennikarza.

- Zapowiada się rewolucja w telewizji publicznej. Z jednej strony - redukcja reklam, z drugiej - większe egzekwowanie wpływu z abonamentu…

- Rocznie z abonamentu TVP dostaje ponad 500 mln zł. Jednak obecny model finansowania mediów publicznych jest zły. Telewizja walczy o pieniądze ze stacjami prywatnymi, komercjalizuje się, a cierpi na tym misja. Media publiczne winny dostać więcej pieniędzy z abonamentu. Dzięki rozliczeniu w PIT (roczne rozliczenie podatkowe) lub CIT, płatników byłoby około 20 mln, a nie jak obecnie 5 mln. Gdyby każdy płacił, można by ten podatek obniżyć nawet o połowę!

- Kiedy taka koncepcja ma szanse wejść w życie?

- Po burzy wokół małej noweli ustawy medialnej nie ma na razie klimatu politycznego do spokojnej rozmowy na ten temat. Taka koncepcja ma szanse wejść w życie wraz z nową, dużą ustawą medialną. Ten obszerny temat wymaga szerokiej debaty publicznej o tym, jakich mediów chcemy, jakie mają być. Gdy zacznie pracować nowa Krajowa Rada i atmosfera się uspokoi, będę rozmawiał z politykami na temat zmian. Trzeba solidnie podyskutować.

- Obecnie trwają prace nad wprowadzaniem platformy cyfrowej i przejściem z nadawania analogowego na cyfrowe. Czy w Polsce uda się wprowadzić konieczne zmiany w czasie?

- Musimy dopracować strategię państwową przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe. Nie jest tak źle od strony strategii technologicznej, natomiast nie ma dobrej strategii uwzględniającej aspekty ekonomiczne i społeczne związane z tym procesem. W Unii Europejskiej nie ma ostatecznej decyzji, kiedy ten proces ma się zakończyć. Jednak większość państw członkowskich deklaruje całkowite przejście na nadawanie sygnału cyfrowego do końca 2012 r. Projekt, który był opracowywany dotąd przez KRRiT i rząd, zakładał, że w Polsce ten proces zakończy się około 2014 r. W moim przekonaniu, dobrze by było, gdybyśmy dopasowali się do większości państw unijnych. Sam proces przejścia (równoległego nadawania w dwóch systemach) należy rozpocząć jak najbliżej daty końcowej, np. w 2009 r., bo to jest proces kosztowny i warto, by trwał jak najkrócej.

- Dziękuję za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kult Niepokalanego Serca Maryi

Niedziela Ogólnopolska 25/2004

[ TEMATY ]

Matka Boża

BOŻENA SZTAJNER/ NIEDZIELA

Do ogłoszenia przez Piusa IX 8 grudnia 1854 r. dogmatu o Niepokalanym Poczęciu przyczynił się niewątpliwie kult Serca Najświętszej Maryi Panny. Rozwijał się równolegle z kultem Najświętszego Serca Jezusa, a swymi początkami sięgał czasów średniowiecza. Już w XIV wieku pojawiły się obrazy i rzeźby przebitego siedmioma mieczami serca Bolesnej Matki Zbawiciela. W połowie XVII wieku św. Jan Eudes rozpowszechniał obrazy Matki Bożej, ukazującej - na podobieństwo Jezusa - swe Serce. Na „cudownym medaliku”, rozpowszechnianym po objawieniach, jakie w 1830 r. miała św. Katarzyna Laboure, pod monogramem „M” widnieją dwa serca: Jezusa i Maryi. Także założone w Paryżu w 1836 r. Bractwo Matki Bożej Zwycięskiej szerzyło cześć Serca Maryi. W XIX wieku powstały liczne zgromadzenia zakonne pod wezwaniem Serca Maryi lub Serc Jezusa i Maryi.
Do zaistnienia kultu i nabożeństwa do Niepokalanego Serca Maryi najbardziej przyczyniły się objawienia, jakie miały miejsce w 1917 r. w Portugalii. Kiedy 13 maja troje dzieci: Łucja (lat 10), jej brat cioteczny Franciszek (lat 9) i jego siostra Hiacynta (lat 8) pasły niedaleko od Fatimy owce, ujrzały w południe silny błysk jakby potężnej błyskawicy, który powtórzył się dwa razy. Zaniepokojone dzieci zaczęły zbierać się do domu, gdy ujrzały na dębie postać Matki Bożej i usłyszały Jej głos: „Nie bójcie się, przychodzę z nieba. Czy jesteście gotowe na cierpienia i pokutę, aby sprawiedliwości Bożej zadośćuczynić za grzechy, jakie Jego majestat obrażają? Czy jesteście gotowe nieść pociechę memu Niepokalanemu Sercu?”.
Matka Boża poleciła dzieciom, aby przychodziły na to miejsce 13. dnia każdego miesiąca. W trzecim objawieniu, 13 lipca, prosiła, aby w każdą pierwszą sobotę miesiąca była przyjmowana Komunia św. wynagradzająca. Podczas tych objawień Matka Boża wielokrotnie sama nazwała swe serce „niepokalanym”.
W piątym objawieniu, 13 września, poleciła dzieciom, aby często odmawiały Różaniec w intencji zakończenia wojny. Ostatnie zjawienie się Matki Bożej - 13 października oglądało ok. 70 tys. ludzi. Od samego rana padał deszcz. Nagle rozsunęły się chmury i ukazało się słońce. Z tłumu dały się słyszeć okrzyki przerażenia: bowiem słońce zaczęło zataczać koła po niebie i rzucać strumienie barwnych promieni...
Objawienia fatimskie stawały się coraz bardziej sławne i wywoływały coraz żywsze zainteresowanie, m.in. ze względu na zapowiedziane w nich wydarzenia, a zwłaszcza na tzw. tajemnicę, która została przekazana wyłącznie do wiadomości papieża. Dziś znamy jej treść. Matka Boża zapowiadała nadejście jeszcze straszliwszych wojen niż ta, która się kończyła. Zapowiadała nowe prześladowanie Kościoła, zamach na papieża, rewolucję w Rosji. Prosiła, aby Jej Niepokalanemu Sercu poświęcić cały świat, a zwłaszcza Rosję.
Krwawa bolszewicka rewolucja wybuchła, kiedy jeszcze trwały objawienia. Jej ofiarą stał się również Kościół w Meksyku (1925 r.) oraz w Hiszpanii (1936 r.). A mimo to ostatnie z fatimskich poleceń Maryi nie zostało szybko spełnione. Dopiero kiedy wybuchła II wojna światowa, przypomniano sobie „tajemnicę fatimską” i 13 października 1942 r., w 15-lecie objawień, papież Pius XII drogą radiową ogłosił całemu światu, że poświęcił rodzaj ludzki Niepokalanemu Sercu Maryi.
Pius XII polecił, aby aktu poświęcenia dokonały poszczególne kraje. Pierwsza, z udziałem prezydenta państwa, uczyniła to Portugalia. 4 maja 1944 r. papież ustanowił dzień 22 sierpnia świętem Niepokalanego Serca Maryi. W Polsce zawierzenia naszego narodu Niepokalanemu Sercu Maryi dokonał dopiero po zakończeniu wojny - 8 września 1946 r.
- Prymas Polski kard. August Hlond w obecności całego Episkopatu i około miliona pielgrzymów zgromadzonych na Jasnej Górze przed obrazem Matki Bożej Częstochowskiej. Do tego zawierzenia nawiązał kard. Stefan Wyszyński, kiedy w latach 1956, 1966 i 1971 oddawał naród polski w macierzyńską niewolę Maryi za wolność Kościoła w ojczyźnie i na całym świecie. W następnych latach akty te były ponawiane. Kościół w Polsce zawierzał także Maryi Jan Paweł II za każdym swym pobytem na Jasnej Górze.
Niby życzeniu Matki Bożej stało się zadość, ale trudno w akcie papieża Piusa XII dopatrzyć się wyraźnego zawierzenia Niepokalanemu Sercu Maryi Rosji. Niebawem też czerwony smok rozciągnął panowanie nad wieloma krajami, a na jego krwiożerczą służbę oddało się wielu intelektualistów całego świata. Wydawało się, że wkrótce rzuci do swych stóp całą ludzkość.
Wobec wciąż szalejącego bezbożnictwa wielu biskupów postulowało dokładne spełnienie prośby Fatimskiej Pani. W latach 1950-55 figura Matki Bożej Fatimskiej pielgrzymowała po wielu krajach. Wprawdzie na zakończenie Soboru Watykańskiego II (1964 r.) Paweł VI ogłosił Matkę Jezusa Matką Kościoła i posłał do Fatimy złotą różę, nie doszło jednak do postulowanego zawierzenia świata i Rosji Jej Niepokalanemu Sercu.
Dopiero wydarzenia z 13 maja 1981 r. - zamach na Papieża na Placu św. Piotra - przypomniały fatimską przepowiednię. Ojciec Święty Jan Paweł II spełnia wreszcie prośbę Matki Najświętszej i 7 czerwca 1981 r. zawierza ponownie całą ludzką rodzinę i Rosję Jej Niepokalanemu Sercu. Na owoce tego zawierzenia nie trzeba było długo czekać. Jesteśmy zobowiązani dawać świadectwo faktom, które dokonały się na naszych oczach.
Reforma liturgii w 1969 r. przeniosła święto Niepokalanego Serca Maryi na pierwszą sobotę po uroczystości Serca Pana Jezusa. W tym roku przypadnie ono 19 czerwca. Odprawiane zaś we wszystkie pierwsze soboty miesiąca nabożeństwa wynagradzające przypominają nam obowiązek podejmowania pokuty i zadośćuczynienia za grzechy współczesnego nam świata i za nasze grzechy.

CZYTAJ DALEJ

Jubileusz i objawienia w Paray-le-Monial: miłość, która nie jest kochana

2024-06-08 14:11

[ TEMATY ]

Serce Jezusa

Paray‑le‑Monial

Grażyna Kołek

Przygotowywany przez Papieża dokument o Najświętszym Sercu Pana Jezusa powinien przypomnieć Kościołowi przesłanie, które zostało przekazane w Paray-le-Monial za pośrednictwem św. Małgorzaty Marii Alacoque - uważa rektor tamtejszego sanktuarium. „Pan ukazał jej swoje serce i wyznał swą gorącą miłość do wszystkich ludzi, do każdego człowieka” - przypomina ks. Étienne Kern.

Dodaje on jednak, że „jest to też miłość, która się skarży. Jezus kocha, ale nie jest kochany. Skarży się więc, że w zamian za swą miłość otrzymuje jedynie niewdzięczność i obojętność, zwłaszcza w Eucharystii. Przyznaje, że najwięcej bólu sprawia mu fakt, że w ten sposób zachowują się ci, którzy się Jemu oddali”.

CZYTAJ DALEJ

Jubileusz i objawienia w Paray-le-Monial: miłość, która nie jest kochana

2024-06-08 14:11

[ TEMATY ]

Serce Jezusa

Paray‑le‑Monial

Grażyna Kołek

Przygotowywany przez Papieża dokument o Najświętszym Sercu Pana Jezusa powinien przypomnieć Kościołowi przesłanie, które zostało przekazane w Paray-le-Monial za pośrednictwem św. Małgorzaty Marii Alacoque - uważa rektor tamtejszego sanktuarium. „Pan ukazał jej swoje serce i wyznał swą gorącą miłość do wszystkich ludzi, do każdego człowieka” - przypomina ks. Étienne Kern.

Dodaje on jednak, że „jest to też miłość, która się skarży. Jezus kocha, ale nie jest kochany. Skarży się więc, że w zamian za swą miłość otrzymuje jedynie niewdzięczność i obojętność, zwłaszcza w Eucharystii. Przyznaje, że najwięcej bólu sprawia mu fakt, że w ten sposób zachowują się ci, którzy się Jemu oddali”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję