Reklama

Na naszej okładce

Dzieciątko Betlejemskie

Niedziela Ogólnopolska 52/2005, str. 15

Graziako

Dzieciątko Betlejemskie

Dzieciątko Betlejemskie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reprodukowana na okładce bożonarodzeniowej Niedzieli figurka Dzieciątka z Ziemi Świętej - to przecież „osóbka Pana Jezusa” przechowywana w polskim sercu, znana jeszcze z opisu XVIII-wiecznego pisarza Jędrzeja Kitowicza, lub płaskorzeźbiona figurka Dzieciątka z mariackiego ołtarza Wita Stwosza albo też Nowonarodzony z XVI-wiecznego Pontyfikału Erazma Ciołka.
A na pewno jest to Słowo, którym św. Jan rozpoczyna Ewangelię. Słowo, które było „na początku”. Chylimy przed Nim czoła. Papież Jan Paweł II czci Go strofami góralskiej kolędy: Hej Maluśki, Maluśki, kieby renkawicka, a dalej użala się nad losem Bożego Dzieciątka:

Tam ci w niebie spijałeś, spijałeś słodkie małmazyje
Tu się Twoja gębusia, gębusia gorzkich łez napije.

Polski poeta współczesny ks. Jan Twardowski tak wyraża swój zachwyt nad uniżeniem się Boga-Człowieka:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Grudzień
choinka
osioł
zaszczycony
wół zarozumiały
tylko Bóg
się nie wstydzi
że jest taki mały.

A my? My Narodzenie Pana staramy się sobie wyobrazić trochę po omacku. Idea Boga to wartość bardzo osobista dla człowieka. Przychodzący na świat Bóg-Człowiek wciela się w ludzką naturę. Człowiek próbuje przybliżyć sobie to, co niepojęte, co niewypowiedziane, i robi to od wieków - a Chrystus rodzi się od wieków w naszych sercach.
Włoski reżyser Franco Zefirelli w filmie Jezus z Nazaretu ukazał jako miejsce narodzin mroczną pasterską grotę, przywodzącą na myśl Grotę Narodzenia w Betlejem, w Ziemi Świętej.
Pozornie trudno powiązać tę scenę z lirycznym blaskiem dziecinnego wspomnienia o chwalebnym Narodzeniu Pańskim w ośnieżonym, wyiskrzonym zimowym pejzażu Polski; może ktoś mówił nam w dzieciństwie, że Chrystus narodził się w stajence na Mazowszu. Polonizacja tematu rozświetla serce ciepłem.
Boże Narodzenie w polskiej kulturze chrześcijańskiej odgrywa ogromną rolę i było wyobrażane w wielkiej różnorodności form artystycznych. To bogactwo przekazów artystycznych jest tak wielkie, że chcielibyśmy ustrzec je przed zapomnieniem i pospolitością, która zagraża współczesnym formom świętowania.
Polscy Franciszkanie i polskie Klaryski wcześnie, bo już pod koniec XIII wieku, rozpowszechnili zwyczaj ustawiania żłóbka na pamiątkę jasełek z Greccio.
Św. Bonawentura w Legendzie o św. Franciszku daje świadectwo głęboko chrześcijańskiej, a zarazem poetyckiej formie, jaką św. Franciszek nadał wprowadzonemu przez siebie zwyczajowi urządzania żłóbka Jezusowego. Św. Franciszek ustawił jasełka w grocie w Greccio, wśród lasu. Naniesiono tam siana, przyprowadzono wołu i osła, a zgromadzony lud i braciszkowie śpiewali pieśni. Sam Święty - poeta Boży, klęczał przy żłóbku we łzach i mówił ludowi o ubóstwie betlejemskiego Dzieciątka. Naoczni świadkowie, jak pewien możny pan - Giovanni z Greccio, stwierdzili, że widzieli niewymownie piękne Dzieciątko, które Święty zdawał się obejmować obydwoma ramionami.
Jest to wiek XIII, kiedy następuje odrodzenie życia religijnego i nowe odkrycie bliskości Boga, który wcielił się w człowieka.
Cała Europa przejmuje niezwykłą ideę jasełek z Greccio. Pozpowszechniły ją zakony franciszkańskie jednocześnie z kultem św. Franciszka. Ów żłóbek Boży był wyobrażany przez różne narody, i wieki, ich własnymi słowami, ale jego treść ewangeliczna zachowała blask mistycznej poezji Umbrii. Żłóbki przybrały różnorodne formy, głównie we Włoszech, we Francji, w Hiszpanii i w Niemczech.
Tradycja ta była żywa i w Polsce. W klasztorze Klarysek przy kościele św. Andrzeja w Krakowie przechowywane są dwie figurki jasełkowe - Najświętszej Maryi Panny i św. Józefa. Pochodzą z 1. poł. XIV wieku i stanowią rewelację na skalę europejską, także ze względu na czas swego powstania. Te wczesnogotyckie figurki stanowiły fundację królowej Elżbiety, córki Władysława Łokietka, a żony węgierskiego króla Karola Roberta Andegawena. Poślubił on Elżbietę Łokietkównę w 1320 r. Na szatach figurek występuje często litera fundatorki „E”.
Figurki są roboty włoskiej, z drewna polichromowanego. Postaci Józefa i Maryi siedzą na wczesnogotyckich tronach bez oparć. Figurka Matki Bożej jest odziana w luźną, miękką, pofałdowaną szatę, a bardzo regularnie sklepiona głowa sprawia wrażenie bezwłosej, bowiem lekki welon i korona, którymi je zdobiono, nie przetrwały wieków. Maryja unosi ręce gestem podtrzymywania Dzieciątka. Gotycka figura Dzieciątka zaginęła, natomiast w zespole figurek jasełkowych u Panien Klarysek przechowywana jest późniejsza postać Dzieciątka - pochodząca z XVIII wieku. Zachowały się też figurki Kaspra z 2. poł. XVI wieku i Melchiora z XVII wieku oraz subtelna, jakby w tanecznym geście podpatrzona figurka pasterza w wielkim kapeluszu - z XVIII wieku, a także malutka drewniana kołyska późnogotycka z XVI wieku (najstarszy zminiaturyzowany przykład polskiej kołyski, jakiej używano dla dzieci). Kołyska ta jest gęsto ozdobiona ornamentem roślinnym o motywie trójliścia i pokryta polichromią. W niej kołysały osóbkę Dzieciątka Panny Klaryski, śpiewając Mu pastorałki. Jedna z tych kolęd, pełna franciszkańskiej prostoty, pochodząca z 1551 r., opisuje dokładnie, jak obchodzono Boże Narodzenie wśród skał i lasów w Greccio.
Michał Walicki, historyk sztuki, rekonstruując dawne obrzędy bożonarodzeniowe w cieniu romańskich empor prastarego kościoła św. Andrzeja krakowskich Klarysek, przytacza fragment makaronicznej kolędy, śpiewanej dookoła jasełek z Nowonarodzonym: Dormi Jesu (...) Vive, Vive Jesu, mi vive Jesu mi (...).

PS
Pamiętam, kiedy odwiedziłam po raz pierwszy Rzym w okresie świąt Bożego Narodzenia (a było to w głębokim PRL-u), zachwyciły mnie znaczki pocztowe z Bożym Dzieciątkiem leżącym na sianku - to był przecież ten sam Mały Jezus, którego przywiozłam w swoim sercu z Warszawy.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zostawiły w sercach głęboki ślad

2025-03-22 19:26

Magdalena Lewandowska

Pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś.

Pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś.

Na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu odbył się kolejny pochówek dzieci martwo urodzonych, których rodzice nie odebrali ze szpitala.

Wiele osób przybyło wspólnie się modlić i pożegnać dzieci utracone. Eucharystii i pochówkowi przewodniczył franciszkanin o. Dominik Banaś. W homilii wskazywał, by odpowiedzi na trudne pytania i ukojenia w bólu szukać na krzyżu Chrystusa. – Wpatrując się w krzyż, na którym wisi Jezus Chrystus, widzimy że Bóg umiera z miłości. Krzyż pokazuje nam, jak Bóg kocha człowieka, jak pragnie zbawić każdego człowieka. Bóg pragnie także zbawienia tych dzieci utraconych – tłumaczył franciszkanin. – Kiedy wpatrujemy się w przebity na krzyżu bok Jezusa, w Jego otwarte serce, zobaczymy, że tam wyryte jest imię każdego z nas. W sercu, które jest pełne miłości, w sercu, które przygarnia i pociesza każdego. To jest nasza nadzieja – przekonywał. Prosił rodziców doświadczający straty dziecka, by swoje serca złożyli w sercu Jezusa: – To dziecko jest dla nas niepowtarzalne, jedyne i ta strata ma prawo boleć i rozdzierać nasz serca, bo kochamy. Ale nie zapominajmy, że Bóg również kocha. Jeśli nasze zbolałe serce złożymy w Jego sercu, w sercu, które jest ogniskiem miłości, wtedy doznamy ukojenia i uleczenia Bożą miłością.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna przed Uroczystością Zwiastowania Pańskiego

[ TEMATY ]

nowenna

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Zapraszamy do włączenia się w nowennę w intencji dzieci zagrożonych aborcją. Do odmawiania przed Uroczystością Zwiastowania Pańskiego (16-24 marca) lub w dowolnym terminie.

Modlitwa Jana Pawła II w intencji obrony życia
CZYTAJ DALEJ

Dom odzyskanej miłości i nadziei

2025-03-23 08:20

Magdalena Lewandowska

Procesja z darami podczas Eucharystii

Procesja z darami podczas Eucharystii

– Czyńmy wszystko, aby nasze wspólnoty i cały Kościół były domem odzyskanej miłości i nadziei – zachęcał bp Jacek Kiciński.

Wspólnoty Katolickiej Odnowy w Duchu Świętym Archidiecezji Wrocławskiej spotkały się w parafii św. Maksymiliana na wielkopostnym dniu skupienia. Eucharystii przewodniczył bp Jacek Kiciński, a gościem specjalnym spotkania głoszącym wcześniej konferencje był jezuita o. Remigiusz Recław.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję