Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Pan strzeże swojego ludu

Niedziela Ogólnopolska 33/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 125 [124], 1-5 - z Nieszporów na wtorek III tygodnia
Audiencja generalna, 3 sierpnia 2005 r.

1. Podczas naszego spotkania kontynuujemy wędrówkę przez Liturgię Godzin. Obecnie mamy przed sobą Psalm 125 [124], który jest częścią szerokiego, wymownego zbioru, nazywanego Pieśniami uniesienia, i stanowi wspaniałą księgę modlitw na drogę pielgrzymowania ku Syjonowi, w perspektywie spotkania z Panem w świątyni (por. Ps 120 [119] - 134 [133]).
Będziemy teraz pokrótce medytować nad tym tekstem mądrościowym, który wzbudza zaufanie do Pana i zawiera krótką modlitwę (por. Ps 125 [124], 4). Pierwsze zdanie ogłasza stałość tego, „kto zaufał Panu”, porównując ją do stałości „skały” i trwałości „góry Syjon”, którą zawdzięcza Bogu będącemu „Ostoją, Twierdzą, Wybawicielem, Opoką, Tarczą, Mocą, Obroną”, jak stwierdza inny Psalm (por. Ps 18 [17], 3). Również wtedy, gdy wierzący czuje się wyizolowany i zagrożony przez niebezpieczeństwo i wrogość, jego wiara musi być spokojna.
Podobnie prorok Izajasz potwierdza, że usłyszał z ust Boga te słowa, skierowane do wierzących: „Oto Ja kładę na Syjonie kamień, kamień dobrany, węgielny, cenny, położony jako fundament. Kto wierzy, nie potknie się” (Iz 28, 16).

Reklama

2. Ufność wierzącego, mówi dalej Psalmista, ma ostateczne wsparcie: Pan jakby stał na straży w obronie swojego ludu, właśnie jak góry, które otaczają Jeruzalem, czyniąc je miastem ufortyfikowanym naturalnymi bastionami (por. Ps 125 [124], 2). W jednym z proroctw Zachariasza Bóg mówi o Jeruzalem: „Ja będę dokoła niej murem ognistym - wyrocznia Pana - a chwała moja zamieszka pośród niej” (Za 2, 9).
W tej atmosferze całkowitej ufności Psalmista uspakaja „sprawiedliwych”. Ich sytuacja może budzić zatroskanie z powodu potęgi niewiernych, którzy chcą narzucić swoją władzę. Ze strony sprawiedliwych może też pojawić się pokusa, żeby być wspólnikami zła, dla uniknięcia ogromnych trudności, jednakże Pan zachowuje ich od ucisku: „Bo nie zaciąży bezbożne berło nad losem sprawiedliwych” (Ps 125 [124], 3); i równocześnie zachowuje On wierzących od pokusy wyciągania „rąk swoich ku nieprawości” (tamże).
Psalm wlewa zatem w duszę głęboką ufność. Pomaga z wielką mocą stawić czoło trudnym sytuacjom, gdy do zewnętrznego kryzysu izolacji, ironii i pogardy wobec wierzących dołącza się wewnętrzny kryzys, spowodowany zniechęceniem, wygodnictwem i zmęczeniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Końcówka Psalmu zawiera wezwanie skierowane do Pana, aby sprzyjał „dobrym” i „ludziom prawego serca” (por. w. 4), oraz zapowiedź nieszczęścia dla tych, „co schodzą na kręte swe drogi” (w. 5). Z jednej strony Psalmista prosi, żeby Pan objawił się jako miłosierny Ojciec wobec sprawiedliwych i wiernych, którzy trzymają wysoko pochodnię uczciwego życia i dobrego sumienia. Z drugiej strony oczekuje się, że objawi się On jako sprawiedliwy sędzia wobec kroczących krętą drogą zła, której nieuniknionym kresem jest śmierć.
Psalm zakończony jest tradycyjnym pozdrowieniem shalom - „pokój nad Izraelem”, pozdrowieniem powtarzanym nieustannie: nad Jerushalajim - Jeruzalem (por. w. 2), miastem stanowiącym symbol pokoju i świętości. Jest to pozdrowienie, które staje się życzeniem nadziei. Możemy je objaśnić słowami św. Pawła: „Na wszystkich tych, którzy się tej zasady trzymać będą, i na Izraela Bożego [niech zstąpi] pokój i miłosierdzie!” (Ga 6, 16).

4. W swoim komentarzu do tego Psalmu św. Augustyn przeciwstawia „tych, co schodzą na kręte swe drogi”, tym, „którzy są dobrzy i prawego serca i nie odchodzą od Boga”. Jeżeli pierwsi zaliczeni zostaną do „losu przewrotnych”, jaki będzie los „ludzi prawego serca”? W nadziei, że on sam, razem ze swoimi słuchaczami, podzieli szczęśliwy los tych drugich, biskup Hippony pyta sam siebie: „Cóż posiądziemy? Jakie będzie nasze dziedzictwo? Jaka będzie nasza ojczyzna? Jakie będzie jej imię?”. On też sam odpowiada, wskazując również imię: „Pokój. Z życzeniem pokoju was pozdrawiamy; pokój wam zwiastujemy; pokój wypełnia góry, podczas gdy na wzgórzach rozciąga się sprawiedliwość (por. Ps 72 [71], 3). Teraz naszym pokojem jest Chrystus: «On bowiem jest naszym pokojem (Ef 2, 14)»” (Esposizione sui Salmi, IV, Nuova Biblioteca Agostiniana, XXVIII, Rzym 1977, s. 105).
Św. Augustyn kończy napomnieniem, które jednocześnie jest życzeniem: „Jesteśmy Izraelem Boga i trzymajmy się mocno pokoju, gdyż Jeruzalem oznacza wizję pokoju, my zaś jesteśmy Izraelem: tym Izraelem, nad którym rozciąga się pokój” (tamże, s. 107).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezes Ordo Iuris o „przychodni aborcyjnej”: Wszczęcie postępowania karnego w tym przypadku powinno być oczywiste

2025-03-10 13:23

[ TEMATY ]

aborcja

Ordo Iuris

PAP/Leszek Szymański

Wszczęcie postępowania karnego powinno być w tym przypadku oczywistą konsekwencją. Takie zawiadomienie zresztą lada moment zostanie przez nas wysłane do prokuratury - zapewnił Jerzy Kwaśniewski. W sobotę w Warszawie oficjalnie zainaugurowano działalność stacjonarnej "przychodni aborcyjnej". Placówkę w bezpośrednim sąsiedztwie Sejmu otworzyły aktywistki z Aborcyjnego Dream Teamu. Prezes Fundacji Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris w rozmowie z KAI wyjaśnił dlaczego działalność tego podmiotu powinna być natychmiast wstrzymana, a osoby, która za nią odpowiadają pociągnięte do odpowiedzialności prawnej.

Prezes Ordo Iuris podkreślił, że otwarcie „przychodni aborcyjnej” Aborcyjnego Dream Teamu to kontynuacja strategii podobnych grup, która trwa od wielu lat. Bezczynność organów ścigania i aparatu państwowego wobec kolejnych prowokacji doprowadziła do tego, że happeningowa, nieformalna działalność stopniowo się instytucjonalizowała.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Tolentino de Mendonça: otoczmy miłością i modlitwą Ojca Świętego

2025-03-10 07:15

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/FABIO CIMAGLIA

Do otoczenia miłością i modlitwą Ojca Świętego zachęcił wiernych zgromadzonych na wieczornej modlitwie różańcowej na placu św. Piotra prefekt Dykasterii do spraw Kultury i Edukacji, kard. José Tolentino de Mendonça.

Wprowadzając w rozważania części chwalebnej różańca portugalski purpurat kurialny powiedział:
CZYTAJ DALEJ

Co ma wspólnego moja wiara z Kościołem?

2025-03-10 20:05

[ TEMATY ]

Kościół

wiara

Wielki Post

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś pytanie - co ma wspólnego moja wiara z Kościołem?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję