Reklama

Niedziela w Warszawie

Sprawozdanie z Archidiecezji Warszawskiej przed wizytą ad limina (dane)

[ TEMATY ]

Warszawa

ad limina

WWW.PL.WIKIPEDIA.ORG

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dokument zawierający sprawozdanie z ośmiu ostatnich lat Archidiecezji Warszawskiej omawiano podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Domu Arcybiskupów Warszawskich. Przedstawiono dane, zebrane na potrzeby Stolicy Apostolskiej przed wizytą polskich biskupów ad limina.

Podczas konferencji dane przedstawił ks. Janusz Bodzon, kanclerz Kurii Warszawskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ośmioletnie sprawozdanie z Archidiecezji Warszawskiej to 150-stronicowy dokument sporządzony w języku polskim i włoskim. Redagowany był zespołowo przez wiele miesięcy. Każdą część przygotowywały kompetentne w danej dziedzinie osoby. W sumie przy powstawaniu dokumentu pracowało kilkadziesiąt osób. Dane liczbowe pochodzą z dwóch źródeł: z oficjalnych danych GUS oraz danych z poszczególnych parafii (z 2012 roku, dane porównawcze z dokumentu ostatniej wizyty ad limina, która miała miejsce w 2005 roku).

Dokument podzielony jest na 23 rozdziały - odpowiada to strukturze i poszczególnym dykasteriom Kurii Rzymskiej. Tekst jest napisany w taki sposób, by sytuację danej diecezji zrozumiała osoba, która nie zna jej realiów, która po raz pierwszy zapoznaje się z danym miejscem.

Reklama

Stolicę Apostolską interesuje tożsamości i sytuacja religijna miejsca, organizacja diecezji, posługa biskupa, życie chrześcijańskie i liturgiczne, wychowanie katolickie, katecheza, duchowieństwo, zgromadzenia zakonne, misyjność, rodzina, formacja wiernych i ich obecność w życiu społecznym, kultura, sprawy społeczne, służba zdrowia, ekumenizm, inne religie oraz problem sekt, mass-media, Caritas i pomoc biednym, imigranci i duszpasterstwo dla cudzoziemców, dobra artystyczne i historyczne Kościoła, sytuacja ekonomiczna diecezji, perspektywy na przyszłość.

Statystyki

W granicach obu warszawskich diecezji mieszka 2 mln 743 tys. osób, co oznacza wzrost o 4 proc. w porównaniu z 2005 rokiem. W tym, w granicach Warszawy mieszka 1 mln 711 tys. osób. Archidiecezja warszawska ma 1 mln 540 tys. osób (wzrost o 4 proc.), diecezja warszawsko-praska 1 mln 203 tys. osób (wzrost o 9 proc.)

Wierni Kościoła rzymskokatolickiego to 2 mln 538 tys. osób (wzrost o 0,2 proc.) i stanowią 92,5 proc. społeczeństwa.

Osoby praktykujące (dominicantes) stanowią 32 proc. (wzrost o 1 proc), systematycznie do Komunii św. (comunicantes) przystępuje 15 proc. (wzrost o 2 proc.)

W archidiecezji warszawskiej jest 212 parafii (wzrost o 2 proc.), w diecezji warszawsko-praskiej 183 (wzrost o 14 proc.). Średnio na terenie jednej parafii mieszka ok. 6700 wiernych. 50 parafii archidiecezji warszawskiej (24 proc.) to parafie pojedyncze (spadek o 12 proc.)

W samej Warszawie, w obu diecezjach jest 140 parafii. Stolica posiada 191 kościołów (nie licząc kaplic) w tym kilka w budowie.

Życie zakonne

W obu diecezjach pracuje 3377 sióstr zakonnych (spadek o 10 proc.), 620 kapłanów zakonnych (wzrost o 26proc.) oraz 168 braci zakonnych (spadek o 31 proc.) W Warszawie jest również 8 klasztorów kontemplacyjnych.

Reklama

W archidiecezji warszawskiej działają 63 zakony żeńskie, które prowadzą działalność apostolską w 160 klasztorach i domach zakonnych. Najwięcej jest franciszkanek służebniczek Krzyża (Laski). W diecezji warszawsko-praskiej jest 66 zakonów i zgromadzeń żeńskich w 123 klasztorach. Najliczniejsze są siostry loretanki.

W archidiecezji warszawskiej są 33 zakony i zgromadzenia męskie, które prowadzą działalność w 55 klasztorach i domach zakonnych. Najwięcej jest franciszkanów. W diecezji warszawsko-praskiej jest 18 zakonów i zgromadzeń męskich , które prowadzą działalność w 30 klasztorach i domach zakonnych. Najwięcej jest pallotynów.

Powołania kapłańskie

Liczba księży obu diecezji to 1302 (wzrost o 12 proc.) - w tym archidiecezja warszawska 797, diecezja warszawsko-praska 505. Liczba wszystkich księży pracujących w obu diecezjach (diecezjalnych i zakonnych) 1897 (wzrost o 17 proc.)

Liczba kleryków w seminariach diecezjalnych 241 (spadek o 17 proc.). Liczba alumnów zakonów i zgromadzeń zakonnych na terenie Archidiecezji - 76 (spadek o 60 proc.)

Średni wiek kapłana to 50 lat (w 2004 roku: 45)

Statystycznie na jednego duszpasterza przypada 1949 wiernych (w 2004 roku 2171).

Katecheza w szkołach

W obu diecezjach jest obecnie 499 księży katechetów (spadek o 6 proc.). Poza tym katechizuje 296 osób zakonnych (spadek o 12 proc.) oraz 1093 katechetów świeckich (wzrost o 22 proc). W sumie to 1888 katechetów (wzrost o 12 proc.)

Rodzina

Liczba urodzeń (miasto Warszawa - GUS) 18 863 (wzrost o 24 proc.) Liczba zawartych małżeństw (archidiecezja warszawska) 4723 (spadek o 17 proc.), związki cywilne (miasto Warszawa - GUS) 2695 (wzrost o 0,8 proc.)

Pomoc biednym

Reklama

Leczenie chorych w hospicjach (archidiecezja warszawska AW) 376 (wzrost o 9 proc.), bezdomni, ubodzy w schroniskach (AW) 276 (wzrost o 245 proc.). Codziennie w obu diecezjach wydawanych jest 1800 posiłków (wzrost o 76 proc.)

Archidiecezja warszawska organizuje wypoczynek letni i zimowy dla 1200 osób rocznie (wzrost o 26 proc.)

Na pomoc doraźną warszawskie diecezje przekazują 1900 ton artykułów spożywczych rocznie. Indywidualna pomoc dotyczy 400 osób rocznie (AW) (wzrost o 208 proc.). Rośnie liczba wolontariuszy w obu diecezjach: w parafiach 1800 osób (wzrost o 200 proc.), w szkołach 1700 osób, ponadto angażuje się jeszcze 230 wolontariuszy.

2014-01-27 15:01

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Depo o wizycie w Watykanie i Wiecznym Mieście: „Na grobach Apostołów prosiłem o łaskę umocnienia w wierze”

[ TEMATY ]

abp Wacław Depo

ad limina

ad limina Apostolorum

Ks. Tomasz Podlewski

W piątek, 22 października zakończyła się wizyta „ad limina” trzeciej grupy biskupów polskich. Media skupiały się głównie na rozmowach prowadzonych przez hierarchów w różnych dykasteriach Kurii Rzymskiej i na spotkaniu z Papieżem Franciszkiem. Nie wspominano prawie nic o pielgrzymkowym charakterze wizyty, tzn. pielgrzymowaniu do grobów apostołów Piotra i Pawła, o Eucharystii celebrowanej w katedrze Rzymu i w Bazylice Najświętszej Marii Panny Większej, pierwszym kościele dedykowanym Matce Bożej. Niektórzy z biskupów pozostali w Rzymie do niedzieli, by na placu św. Piotra przeżyć z Papieżem tę szczególną chwilę, jaką jest niedzielna modlitwa „Anioł Pański”. Wśród nich byli biskupi częstochowscy, abp Wacław Depo i bp Andrzej Przybylski. Dołączyłem do nich, ale przed spotkaniem z Papieżem był czas na tradycyjną włoską kawę espresso i rozmowę z Księdzem Arcybiskupem.

Włodzimierz Rędzioch: Media informowały o spotkaniach polskich biskupów w Watykanie, prawie całkowicie pomijając fakt, że w gruncie rzeczy wizyta „ad limina” jest pielgrzymowaniem do grobów apostolskich...
CZYTAJ DALEJ

Św. Walenty biskup zakochanych, czyli o historii walentynek

[ TEMATY ]

św. Walenty

Blackfish/pl.wikipedia.org

Ołtarz z relikwiami św. Walentego w Kościele Karmelitów przy Whitefriar Street w Dublinie (Irlandia)

Ołtarz z relikwiami św. Walentego w Kościele Karmelitów przy Whitefriar Street w Dublinie (Irlandia)

Walentynki, święto zakochanych obchodzone 14 lutego, pochodzi od św. Walentego, który już w 1496 r. został ogłoszony patronem zakochanych przez papieża Aleksandra VI.

Pogańskie prapoczątki
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie Ks. Mariusza Rosika: Konsternacja na górze

2025-02-15 11:21

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

James Tissot/pl.wikipedia.org

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5,1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na górze, które rozpoczyna się ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u Łukasza wprowadzone została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6,17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.

Jedni dowodzili, że zwyczajem wędrownych nauczycieli było powtarzanie tych samych nauk w różnych okolicznościach. Można więc z powodzeniem przyjąć, że Jezus powtarzał błogosławieństwa nie tylko na górze czy równinie, ale także w domach, synagodze czy świątyni. Inni twierdzili, że zamiarem Mateusza było ukazanie Jezusa jako nowego Mojżesza. Skoro Mojżesz wyszedł na górę, być narodowi wybranemu dać Dekalog, tak Jezus jako nowy Mojżesz wychodzi na górę, by rodzącemu się Kościołowi, dać przykazanie miłości bliźniego. Najnowsza propozycja biblistów każe sięgnąć do aramejskiego tła wygłoszenia mowy. W języku Jezusa słowo taurah oznacza zarówno „górę”, jak i „pole”. Wydaje się, że ten właśnie termin stoi u podstaw obydwu przekładów. Można więc uniknąć konsternacji spowodowanej różną lokalizacją Jezusowego kazania.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję