Reklama

Wiadomości

Czarnek: trzeba zadbać o to, żeby dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym miały znakomitą opiekę

Trzeba zadbać o to, żeby dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego miały znakomitą opiekę – powiedział szef MEiN Przemysław Czarnek podczas konferencji w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie.

[ TEMATY ]

edukacja

Przemysław Czarnek

PAP/Wojtek Jargiło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podczas poniedziałkowej konferencji minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zainaugurował pilotażowy projekt „Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą w Lublinie”.

Powiedział, że około 70 proc. dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce uczęszcza do szkół ogólnodostępnych. „I to nie jest decyzja nasza, to jest decyzja rodziców. Rodzice mają takie prawo od wielu lat” – powiedział szef MEiN. Dodał, że „nikt tego prawa rodzicom zabierać nie zamierza”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Minister wyjaśnił, że efektem decyzji rodziców jest obserwowany odpływ dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego ze specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych do szkół ogólnodostępnych.

„Trzeba zadbać o to, żeby one tam miały przynajmniej częściowo tak znakomitą opiekę, jak tutaj w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. prof. Zofii Sękowskiej w Lublinie i w tego typu specjalnych ośrodkach w całej Polsce” – powiedział Czarnek.

Stwierdził, że ministerstwo chce promować szkolnictwo specjalne, ale oprócz tego musi wspomagać szkoły ogólnodostępne w tym, żeby uczęszczające do nich dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego „miały pomoc i edukację na najwyższym poziomie, adekwatną do ich uwarunkowań”. „Stąd specjalistyczne centra wspierania edukacji włączającej” – dodał Czarnek.

Podziel się cytatem

Reklama

W ramach pilotażowego projektu w całej Polsce powstały 23 specjalistyczne centra, w tym jedno w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie.

Reklama

W lubelskim centrum powołano zespół składający się z ekspertów mających wspierać pedagogów w sześciu ogólnodostępnych placówkach oświatowych w Lublinie: w Przedszkolu nr 32, Szkole Podstawowej nr 18 im. Macieja Rataja, Szkole Podstawowej nr 30 im. Króla Kazimierza Wielkiego, Szkole Podstawowej nr 39 im. Szarych Szeregów, XXIV Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół nr 5 im. Jana Pawła II i w Technikum Mechanicznym w Lubelskim Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.

Reklama

Do najważniejszych zadań specjalistycznych centrów należą: konsultacje dla nauczycieli przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w celu prawidłowego zdiagnozowania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci; wspieranie nauczycieli w zakresie pracy z grupą zróżnicowaną, właściwego doboru podręczników, dostosowania programów, skutecznych metod pracy oraz doboru i obsługi specjalistycznego sprzętu; prowadzenie bądź współprowadzenie specjalistycznych zajęć oraz lekcji otwartych w placówkach ogólnodostępnych lub w specjalistycznym centrum; działania doradczo-szkoleniowe w zakresie podnoszenia kompetencji kadry szkół i przedszkoli; organizowanie specjalistycznych szkoleń i warsztatów oraz umożliwianie dokształcania we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli; wypożyczanie sprzętu specjalistycznego, pomocy dydaktycznych do pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w ramach utworzonej w centrum wypożyczalni; współpraca z podmiotami uczestniczącymi w procesie rozpoznawania potrzeb i udzielania pomocy dzieciom i ich rodzinom, np. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Na utworzenie centrum w Lublinie miasto otrzymało 944,4 tys. zł. Wartość ogólnopolskiego projektu wynosi 36 mln zł. Dwuletni pilotaż zakończy się w 2023 r.

„Wtedy będziemy wyciągać wnioski z tego pilotażu i podejmować decyzje, w jaki sposób dalej wspomagać dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego, znajdujące się w szkołach ogólnodostępnych” – powiedział Czarnek. Dodał, że jeśli pilotaż przyniesie pozytywne efekty, program „Specjalnych Centrów Wspierających Edukację Włączającą” będzie kontynuowany.

Minister podkreślił, że „nie mamy żadnego zamiaru likwidowania szkół specjalnych”.

Reklama

„Gdybyśmy mieli takie zamiary, nie przeznaczalibyśmy grubych dziesiątek milionów złotych na odnowę Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Kozienicach, a decyzja była podjęta z tygodnia na tydzień” – powiedział Czarnek.

Przypomniał, że w Kozienicach trwa budowa nowego ośrodka, do którego mają zostać przeniesione dzieci uczęszczające do ośrodka mieszczącego się w kilkusetletnim klasztorze „w warunkach nadających się do zwiedzania, ale nie do tego, żeby tam się uczyły dzieci wymagające tak specjalistycznej opieki”.

Podczas poniedziałkowej inauguracji specjalistycznego centrum w Lublinie odbył się koncert piosenek bożonarodzeniowych w wykonaniu wychowanków lubelskiego ośrodka. Po występach minister i zastępca prezydenta Lublina Mariusz Banach wręczyli dzieciom upominki.

Następnie Czarnek podziękował nauczycielom za ich pracę. „Praca, jaką państwo wykonujecie w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, we wszystkich szkołach specjalnych w całej Polsce jest pracą absolutnie na najwyższym poziomie, nie do przecenienia i godną wyłącznie promowania. To staramy się robić” – powiedział Czarnek.(PAP)

Autor: Piotr Nowak

pin/ joz/

2022-01-17 15:29

Oceń: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan apeluje, by dzieci i młodzież jak najszybciej wróciły do szkół

[ TEMATY ]

szkoła

Watykan

edukacja

Papieska Akademia Życia

Karol Porwich/Niedziela

Papieska Akademia Życia przygotowała raport na temat pandemii i wyzwań związanych z edukacją dzieci i młodzieży. Wskazuje w nim na straty jakie zostały poniesione przez uczniów w związku z zamknięciem szkół na całym świecie. Nie chodzi jedynie o braki w edukacji, ale o stres, który generuje wiele patologii, z którymi coraz więcej nieletnich sobie nie radzi oraz o zerwanie międzyludzkich relacji, tak ważnych w wieku dojrzewania.

„Usuńmy wszelkie przeszkody, które uniemożliwiają zdrowy i pozytywny powrót dzieci i młodzieży do społeczeństwa. Żeby to stało się możliwe muszą oni móc na nowo chodzić do szkoły” – apelują twórcy watykańskiego raportu. Wskazują, że zamknięcie placówek edukacyjnych było wywołane sytuacją epidemiczną, jednak, jak podkreślają, w przyszłości należy jak najrzadziej uciekać się do nauki zdalnej i korzystać z innych środków mogących realnie ograniczyć zagrożenie sanitarne. Przypomniano, że zamknięcie szkół sprawiło, iż na całym świecie, co najmniej 10 mln dzieci nigdy więcej nie wróci już do szkolnej ławy, ponieważ okoliczności zmusiły je do pracy lub stały się ofiarami wykorzystywania.

CZYTAJ DALEJ

Zgorszenie w Warszawie. Tęczowe "nabożeństwo" z udziałem katolickego księdza

2024-05-20 11:25

[ TEMATY ]

homoseksualizm

Fot. You Tube / Parafia Ewangelicko-Reformowana w Warszawie

W warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej „pobłogosławiono” 10 par LGBT+. W wydarzeniu, oprócz duchownych ewangelickich (w tym ewangelicko-augsburskiej pastor Haliny Radacz) uczestniczył… katolicki kapłan, ks. dr hab. Adam Świerżyński, były prorektor Gdańskiego Seminarium Duchownego, profesor UKSW. W parafii ewangelicko-reformowanej „nabożeństwo” odbyło się z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciwko Homofobii, Bifobii i Transfobii (IDAHOBIT). Na ołtarzu leżała tęczowa flaga, było kazanie, czytania, pieśni. Oprócz warszawskiego kościoła kalwińskiego, organizatorem była… Fundacja Wiara i Tęcza - ta sama, która chciała „edukować” Kościół na Światowych Dniach Młodzieży w 2016 r. w Krakowie. Mamy więc do czynienia z pewnym zawłaszczaniem przestrzeni sacrum i znaczną nadinterpretacją „Fiducia supplicans” - co podaje portal wpolityce.pl.

Śpiewaliśmy pieśni, czytaliśmy fragmenty Pisma Świętego. Halina Radacz z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego wygłosiła kazanie. Był z nami również ks. Adam Świeżyński z Kościoła Rzymskokatolickiego - przekazał pastor Michał Jabłoński z warszawskiej parafii ewangelicko-reformowanej.

CZYTAJ DALEJ

Kto przeprosi panią Annę?

2024-05-22 07:07

[ TEMATY ]

punkt widzenia

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

„Anna Michalska została odwołana z funkcji rzeczniczki prasowej Straży Granicznej. Była twarzą kryzysu na granicy Polsko-Białoruskiej. Zasłynęła zdaniem „Dzieci z Michałowa? Mój ulubiony temat” – komunikat takiej treści 25 stycznia br. wyrzucił z siebie pan Artur Molęda z TVN24.

Cóż, w „uśmiechniętej Polsce” musimy się przyzwyczaić, że o takich zmianach kadrowych dowiadujemy się od „zaprzyjaźnionej stacji”, nawet jeśli akurat w tej sprawi przekazanie informacji o odwołaniu kpt. Michalskiej akurat przez TVN24 to wyjątkowa potwarz, biorąc pod uwagę to co wyprawiała ta stacja w czasie ruskiej operacji na polskiej granicy z Białorusią. Jego treść to kolejny element tej polityki dezinformacyjnej, bo „dzieci z Michałowa” tak cynicznie wykorzystane przez polityków ówczesnej opozycji były tak częstym tematem „pytań” zaprzyjaźnionych reporterów, że kiedyś kpt. Michalska rzuciła „mój ulubiony temat”, co zostało perfidnie wykorzystane przeciwko niej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję