Synodalni „dysydenci” z Niemiec w Rzymie i u Papieża
W Rzymie trwa pielgrzymka inicjatywy niemieckich katolików Nowy Początek (Neuer Anfang). Otwarcie dystansują się od roszczeń Drogi Synodalnej w tym kraju. Przedwczoraj spotkali się z Papieżem Franciszkiem i przekazali mu „List od pielgrzymującego Ludu Bożego”, podpisany przez niemal 6 tys. katolików. Postulują w nim głęboką reformę niemieckiego katolicyzmu, ale w jedności z Kościołem powszechnym.
Inicjatywa Nowy Początek wyraźnie odwołuje się do reformatorskiej linii obecnego pontyfikatu. Opowiada się za Kościołem Evangelii gaudium: dynamicznym, pokornym i służącym. Dziękuje Papieżowi za zwołanie ogólnoświatowego procesu synodalnego, bo Kościół jest poraniony i aby odzyskać wiarygodność potrzebuje prawdziwych reform, wspieranych przez wszystkie Kościoły lokalne. Sygnatariusze listu krytycznie odnoszą się natomiast do tego, co wydarzyło się w Niemczech w ramach tak zwanej Drogi Synodalnej. W kłótniach upolitycznionych ugrupowań zatracona została radość Ewangelii. Stawiane przez nią postulaty są równoznaczne z sekularyzacją Kościoła. Nie interesuje się nawróceniem, pokutą i odnową duchową, lecz dąży do zachowania wysoce zinstytucjonalizowanego Kościoła, w zmodernizowanej jednak formie. Sygnatariusze listu ubolewają, że zastrzeżenia wyrażone przez Franciszka w Liście do niemieckich katolików z 2019 r. zostały kompletnie zignorowane przez organizatorów niemieckiej Drogi Synodalnej.
Jak powiedzieli po audiencji przedstawiciele Nowego Początku, Papież znał ich inicjatywę, zachęcił do jej kontynuowania, okazał im żywe zainteresowanie i sam zadawał pytania. Przyznał, że chce podjąć dyskusję z niemieckimi biskupami.
Swoje stanowisko w sprawie sytuacji Kościoła w Niemczech ugrupowanie Nowy Początek przedstawiło w formie Manifestu Reform zawierającego dziewięć tez. Stwierdza się w nich między innymi, że wszelkie reformy muszą być przeprowadzane w jedności z Kościołem powszechnym i że Kościoły lokalne nie mogą kroczyć własnymi drogami. Sygnatariusze przyznają, że w Kościele dochodzi do nadużywania władzy, dlatego musi być ona służebna i przejrzysta. Niezbędne jest jednak zachowanie sakramentalnej natury Kościoła, jasnego rozróżnienia między świeckimi i duchowieństwem. Nowy Początek zaznacza ponadto, że niedopuszczanie kobiet do kapłaństwa nie jest przejawem dyskryminacji. Sprzeciwia się też błogosławieniu par homoseksualnych i wspiera tradycyjną wizję małżeństwa. Kwestionuje ponadto uprawnienia samej Drogi Synodalnej, przypominając, że w istocie nie jest to żaden synod, a jej uczestnicy nie reprezentują wszystkich katolików.
W trwającej do jutra pielgrzymce inicjatywy Nowy Początek uczestniczy 50 osób. Msze dla nich sprawują wysocy przedstawiciele Stolicy Apostolskiej, jak kard. Kurt Koch czy abp Georg Gänswein.
2022-01-07 19:45
Ocena:+40Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Niemcy: pikiety i czuwania antyaborcyjne zgodne z prawem
Pikiety antyaborcyjne i czuwania modlitewne w pobliżu poradni dla kobiet w ciąży są zgodne z prawem, a organizator ma prawo „określić miejsce, czas, rodzaj i treść spotkania” – stwierdziła 22 czerwca Izba Szósta Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku, potwierdzając orzeczenie Sądu Administracyjnego Badenii-Wirtembergii.
W 2019 r. miasto Pforzheim wprowadziło zakaz czuwania modlitewnego w pobliżu uznanego przez państwo centrum poradnictwa dla kobiet w ciąży „Pro Familia”, które wydaje zaświadczenia umożliwiające kobietom w ciąży bezkarną aborcję nienarodzonego dziecka. Grupa „40 Dni dla Życia”, która dwa razy w roku przez 40 dni demonstruje przeciwko aborcji w kilku miastach w Niemczech, w tym naprzeciwko poradni „Pro Familia” w Pforzheim, złożyła skargę w tej sprawie. W zeszłym roku Sąd Administracyjny Badenii-Wirtembergii w Mannheim orzekł na korzyść organizacji obrońców życia. Miasto Pforzheim odwołało się od tej decyzji i skierowało sprawę do Federalnego Sądu Administracyjnego. Izba szósta orzekła teraz, że w pluralistycznym społeczeństwie nie istnieje prawo do całkowitego uniknięcia konfrontacji z rozbieżnymi ideami lub opiniami religijnymi.
Już od 2 kwietnia w kilkuset kinach w Polsce będzie można zobaczyć wyczekiwany dokument "21.37" w reżyserii Mariusza Pilisa. To wyjątkowa filmowa opowieść o czasie odchodzenia św. Jana Pawła II; o okresie, w którym miliony ludzi żegnały ukochanego papieża Polaka.
- Czas odchodzenia i to, co wydarzyło się po śmierci św. Jana Pawła II, to moment dziejowy. Żadne doświadczenie globalne nie zatrzymało w taki sposób czasu. To był czas wyjścia z codzienności, wejścia w inny wymiar. Dziennikarze pochylali się wtedy nad opisem każdego detalu. Pisali o kwiatach, świecach, wstążeczkach, odtwarzali przebieg wydarzeń z minuty na minutę. Zwykle nie mają na to miejsca i czasu. W «papieskim tygodniu», którego początek wyznacza dzień i godzina śmierci papieża Polaka, było inaczej. Czas płynął powoli, jak modlitwa różańcowa, a każdy drobny gest, świadczący o ludzkiej dobroci, był skrupulatnie odnotowywany. Telewizje i radia przerywały emisję programów, samochody zatrzymywały się na ulicy. Ludzie gromadzili się w kościołach, spotykali się w „miejscach papieskich”, łączyli w modlitwie. Godzina 21.37 była godziną modlitwy indywidualnej, ale też umownym czasem, w którym inicjowały się spotkania i społeczne inicjatywy – mówi reżyser Mariusz Pilis.
Biskup Tarbes i Lourdes, Jean-Marc Micas, nakazał zasłonięcie mozaik z Rupnika w Bazylice Różańcowej jako symboliczny gest wobec ofiar nadużyć seksualnych w Kościele. Decyzja ta wpisuje się w Rok Jubileuszowy i ma na celu ułatwienie duchowego dostępu do sanktuarium.
Biskup Jean-Marc Micas, ordynariusz Tarbes i Lourdes, opisał tę decyzję jako „drugi krok” po swojej pierwotnej decyzji z lipca 2024 r. o zaprzestaniu oświetlania mozaik w nocy i podczas procesji.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.