Reklama

Na drodze posługiwania

Pola odpowiedzialności świeckich

Niedziela Ogólnopolska 47/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z abp. Józefem Michalikiem - metropolitą przemyskim, przewodniczącym Konferencji Episkopatu Polski - rozmawia ks. Zbigniew Suchy

Ks. Zbigniew Suchy: - Ksiądz Arcybiskup często mówi, że ludzie świeccy muszą się poczuć odpowiedzialni za klimat wspólnoty kościelnej. Jakie widzi Ksiądz Arcybiskup pola tej odpowiedzialności?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Abp Józef Michalik: - Św. Augustyn przypomniał swoim wiernym: „Z wami jestem chrześcijaninem, dla was jestem biskupem”. Zatem fundamentem konstytuującym Kościół jest chrzest. To stąd płynie nasza odpowiedzialność za wspólnotę, do której włączeni zostaliśmy przez ten akt. Darem Ducha Świętego przekazanym w sakramencie chrztu zostaliśmy posłani do dawania świadectwa. W tej mierze wszyscy jesteśmy jednakowo posłani. Sobór Watykański II dookreślił cel tego posłania - consecratio mundi. Uświęcać świat. Przywracać światu zniszczony przez grzech pierwotny wymiar i pierwotny cel obecności człowieka w świecie. Posłanie do głoszenia Ewangelii było w niektórych momentach historii Kościoła rozumiane nieco opacznie - stąd np. wyprawy krzyżowe. Kościół szybko jednak odszedł od tych wynaturzonych form ewangelizowania. Już św. Franciszek uczył swoich współbraci - należy głosić Ewangelię wszystkim, zawsze i wszędzie. Nierozerwalnie: postawą, słowem i czynem. Uświęcać świat przez obecność świeckich, przez ich wierność orędziu Ewangelii. Z tego osobistego zmagania się o wierność zrodzi się poczucie współodpowiedzialności za wspólnotę ochrzczonych - Kościół.
Z woli Chrystusa tej wspólnocie dani są pasterze - biskupi i kapłani. Trzeba, zwłaszcza dzisiaj, podkreślić, że nie przychodzą oni znikąd. Są synami i córkami naszych rodzin, wnoszą w posługę doświadczenia swoich czasów - zatem tych czasów cechy dodatnie, ale i negatywne.
Pasterze mają wytyczać ludowi drogę korzystną i bezpieczną. Tak było w Starym Przymierzu. Mojżesz wydał cały katalog przepisów, które nie zawsze podobały się ludziom, ale były nieodzowne dla osiągnięcia celu - Ziemi Obiecanej. Z drugiej strony warto przyjrzeć się postaci Jetry - teścia Mojżesza. Widząc, jak trudzi się w rozwiązywaniu nieraz błahych problemów, zaleca mu powołanie pomocników. To Mojżesz ostatecznie decydował, ale miał pomoc doradczą. Podobnie jest i dzisiaj. Zapyta ktoś o wspólnotę, owo augustiańskie „z wami jestem chrześcijaninem”. Odpowiedź na to pytanie daje św. Paweł w liście do młodego biskupa Tymoteusza, gdy poucza: „Biskup powinien być nienaganny, trzeźwy, rozsądny, przyzwoity, gościnny, sposobny do nauczania (...) opanowany, niekłótliwy, niechciwy na grosz, dobrze rządzący własnym domem...” (por. 1 Tm 3). Podobnie i każdy ksiądz - pomocnik, najbliższy współpracownik biskupa. Pasterze dobrze wiedzą, jak trudno te lakoniczne wskazania św. Pawła zachować w codzienności, ale wiedzą także, że wierność im rzeczywiście buduje wspólnotę.

- Jak z perspektywy kilkuletniej pracy w watykańskiej dykasterii - Papieskiej Radzie ds. Świeckich jawi się obraz laikatu w Kościele?

- To prawda, że w tej sprawie wiele się w Rzymie nauczyłem. Zarówno spotykając się ze świeckimi w watykańskim biurze, podczas różnych narad i studiów tematycznych, ale nade wszystko przez spotkania związane z wyjazdami do różnych krajów. Poznałem wielu niezwykłych ludzi, założycieli nowych wspólnot, odkryłem wielość charyzmatów, które daje Bóg. Nie kryję, że jestem pod wrażeniem ewangelicznej posługi fokolarynów, dynamizmu Neokatechumenatu, heroizmu „Wiary i Światła” czy duszpasterskich intuicji „Comunione e Liberazione”. Wiele dobra dzieje się dzięki modlitwie wielu wspólnot charyzmatycznych. Warto wspomnieć ruch „Spotkania Małżeńskie”. Młodzi ludzie we Włoszech założyli wspólnotę o nieco tajemniczej nazwie „Czwarty wymiar”. Zrzesza ona ludzi różnego wieku i zawodu. Jej celem jest troska o zdrową kulturę, sztukę promowaną w środowisku. Zrzesza zatem młode elity kulturalne, które opierając się na przesłaniu Ewangelii, starają się uświęcać świat przez właściwe korzystanie z Bożych obwarowań w tej właśnie przestrzeni ludzkiej działalności - twórczości. W tamtym czasie mojej pracy zrodziła się dynamiczna Wspólnota św. Idziego i powstawała Wspólnota „Emmanuel”, która dzisiaj bardzo owocnie posługuje we Włoszech czy we Francji. Dotarły one także do Polski. Charakteryzuje je duży rozmach ewangelizacyjny i umiejętność budzenia powołań zakonnych i kapłańskich.
Nie sposób nie wymienić tutaj wspólnoty jedynej w swoim rodzaju - Opus Dei. Warto wiedzieć, że jej charyzmat skierowany jest do wszystkich, a brzmi jak prosto, tak trudno - tam, gdzie jesteś, masz się uświęcać, przez uczciwe spełnianie swoich obowiązków masz dawać świadectwo Ewangelii. Jest tych wspólnot kilkaset. Niektóre, jak każde dzieło, przeżywają swoje kryzysy, ale są one - jak wierzę - twórcze i z tych zmagań zrodzi się bez wątpienia wielkie, zamierzone przez Boga dobro.
Ciągle musimy czuwać, aby poprawnie rozwijać pola pracy świeckich, którzy piszą piękną kartę także w polskim Kościele. Spójrzmy chociażby na charyzmatyczny ruch oazowy, w tym Domowy Kościół. To wielkie dzieło, które ciągle trzeba pielęgnować, bo i jego zadaniem jest wyczuwanie znaków czasu i przeciwdziałanie zagrożeniom, które te czasy niosą. Taki był przecież zamysł sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego. Wielkie pole działania młodym stwarza Ruch Apostolstwa Młodzieży i Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży. Nadzieję żywię także wobec Akcji Katolickiej, która powinna pogłębiać nieustannie swój jedyny, niezwykły charyzmat stowarzyszenia już nie tylko katolickiego, ale kościelnego, jako że jest powoływana przez miejscowego biskupa. A to nie żaden zaszczyt, ale wielkie zobowiązanie i zadanie.

- Dziękuję za rozmowę.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Wiceprezydent USA na liturgii Męki Pańskiej w bazylice Św. Piotra

2025-04-18 17:29

[ TEMATY ]

Watykan

Wielki Piątek

Wiceprezydent USA

PAP/ETTORE FERRARI

Wiceprezydent USA JD Vance i jego żona Usha Vance wraz z dziećmi uczestniczą w wielkopiątkowej mszy Męki Pańskiej w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie

Wiceprezydent USA JD Vance i jego żona Usha Vance wraz z dziećmi uczestniczą w wielkopiątkowej mszy Męki Pańskiej w Bazylice Świętego Piotra w Watykanie

Wiceprezydent USA J.D. Vance, składający wizytę w Rzymie, przybył w Wielki Piątek z rodziną do bazyliki Świętego Piotra na liturgię Męki Pańskiej. Po raz pierwszy tak wysoki rangą przedstawiciel władz Stanów Zjednoczonych uczestniczy w Watykanie w tym nabożeństwie.

Liturgii przewodniczy jako delegat papieża Franciszka prefekt Dykasterii ds. Kościołów Wschodnich kardynał Claudio Gugerotti.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję