Reklama

II Kongres Kultury Chrześcijańskiej

„Europa wspólnych wartości”

Jakie wartości powinni wnosić chrześcijanie do wspólnoty narodów europejskich? Jak przezwyciężać kryzys własnej wiary? Jak szukać tego, co łączy? Jak być obecnym w świecie, który coraz bardziej oddala się od swych tradycji i korzeni? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań szukali uczestnicy II Kongresu Kultury Chrześcijańskiej, który pod hasłem: „Europa wspólnych wartości. Chrześcijańskie inspiracje w budowaniu zjednoczonej Europy” odbywał się w dniach 24-26 września br. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

Niedziela Ogólnopolska 44/2004

Uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa KUL

Uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa KUL

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Chcemy objąć troską to, co autentycznie ludzkie i naznaczone niepokojem i niepewnością, rozdarciem; chcemy poczuć odpowiedzialność za przyszłość tego kontynentu, który chrześcijaństwo rzeźbiło w sposób szczególny. Z judeochrześcijańskiej koncepcji człowieka, stworzonego na obraz Boga, Europa wzięła to, co największe w jej humanistycznej kulturze, czerpiąc inspiracje dla humanizmu, w którym wysoko ceniona jest twórczość intelektualna i artystyczna. Proszę Boga, abyśmy podczas obrad potrafili nawiązywać do najpiękniejszej polskiej tradycji i wydobywać z niej to, co służy budowaniu Europy wspólnych wartości. Niech wielkie fascynacje Pięknem i Prawdą ochronią nasz świat przed tym poczuciem życiowej pustki, które grozi sympatykom bezkrytycznej konsumpcji” - mówił podczas inauguracji abp Józef Życiński, pomysłodawca i organizator Kongresu.
Pierwszy dzień Kongresu poświęcony był nadaniu doktoratów honoris causa. Otrzymali je Krzysztof Zanussi i Henryk Mikołaj Górecki.
Drugi dzień rozpoczął się wykładem prof. Jerzego Kłoczowskiego o duchowym dziedzictwie Rzeczypospolitej wielu narodów. Prelegent zwrócił uwagę na proces kształtowania się kultury chrześcijańskiej w Europie i w Polsce. „Ukształtowanie w średniowieczu fundamentu społeczności chrześcijańskiej, zgodne współistnienie różnych nurtów chrześcijaństwa, tolerancja wyznaniowa - to duchowe dziedzictwo Polski, które nie traci na aktualności także dziś, gdy nasz kraj wszedł do Unii” - stwierdził. W kolejnym wykładzie ks. prof. Tomasz Halik zastanawiał się nad europejskimi ranami przeszłości i wyzwaniami jutra. Jego zdaniem, współczesna debata o stosunku Europy do chrześcijaństwa ciągle będzie powierzchowna, jeśli zabraknie interpretacji tego tematu w odniesieniu do przesłania płynącego z Chrystusowego zmartwychwstania. Uczestnicy Kongresu z zainteresowaniem wysłuchali także wystąpienia prof. Chantal Delsol, która mówiła na temat relacji między mówieniem o godności osoby ludzkiej a polityczną poprawnością.
Prof. Władysław Bartoszewski wykładem: Jak być patriotą w zjednoczonej Europie? rozpoczął trzeci dzień obrad. Wyjaśnił różnice miedzy pojęciami: „nacjonalista” i „patriota”. „Nacjonalista to - jego zdaniem - człowiek, który jest przekonany o tym, że jego naród jest lepszy od innych i gotów jest to udowodnić w praktyce, nie cofając się przed zbrodnią. Patriota zaś to ten, kto w potrzebie gotów jest ponieść dla ojczyzny, społeczeństwa i ludzi swojego otoczenia ofiarę. Patriota rozumie, że wszystkie narody zasługują na szacunek, tak jak na szacunek zasługują wszyscy ludzie”.
W ramach II Kongresu Kultury Chrześcijańskiej przygotowano kilka dyskusji panelowych, podczas których - w liczebnie mniejszych grupach - szukano odpowiedzi na najpilniejsze pytania współczesnego świata. Jerzy Buzek, Stefan Niesiołowski i Leon Kieres zastanawiali się, czy polityk może być uczciwy, a jeśli tak, to za jaką cenę. Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Juliusz Braun debatowali nad jakością kultury wyższej. Marcin Przeciszewski prowadził rozmowę z Tomaszem Lisem i Janem Skórzyńskim na temat roli mediów, zaś abp Tadeusz Kondrusiewicz i prof. Michał Łesiów zastanawiali się, w jaki sposób można wykorzystać doświadczenia Wschodu w procesie budowania „Europy ducha”.
Program Kongresu został ułożony w taki sposób, że w tok naukowych rozważań harmonijnie włączono program spotkań modlitewnych i artystycznych. Msze św. były okazją do głębokiej refleksji i „przemodlenia” usłyszanych treści, a udział w wydarzeniach artystycznych (m.in. koncert w Filharmonii Lubelskiej, wystawa malarstwa Tadeusza Boruty, spektakl: Odchodzi Sceny Plastycznej KUL, misterium: Poemat o miejscu czy koncert poezji ks. Jana Twardowskiego) dawał satysfakcję, że wśród różnorakich propozycji znajduje się wiele takich, w których sztuka łączy się z sacrum. W ramach Kongresu został zaprezentowany album Skarby Archidiecezji Lubelskiej, wydany przez Wydawnictwo „Gaudium” z okazji 200-lecia istnienia diecezji, ukazujący najpiękniejsze zabytki kultury sakralnej Lubelszczyzny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Charków: dotarła pomoc od Ojca Świętego dla ludności Ukrainy

W ostatnich dniach do miejsca przeznaczenia dotarła ciężarówka z odzieżą, kocami i artykułami pierwszej potrzeby, które Papież Leon XIV wysłał do Charkowa, jednego z ukraińskich miast najbardziej dotkniętych rosyjskimi bombardowaniami - podaje portal Vatican News.

Inicjatywa ta jest częścią obchodów Jubileuszu Ubogich, który obchodzono 16 listopada, w Światowy Dzień Ubogich. Jest to kolejny gest solidarności ze strony Ojca Świętego, który, kontynuując kurs obrany podczas pontyfikatu papieża Franciszka, zlecił Dykasteria do spraw Posługi Miłosierdzia pomoc ludności, która od wielu lat cierpi z powodu wojny.
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Kard. G. Ryś: Nie ma Ruchu Światło-Życie bez Soboru Watykańskiego II

2025-11-23 13:28

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

W kościele Środowisk Twórczych w Łodzi odbył się Dzień Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych diecezji warszawskiej

W kościele Środowisk Twórczych w Łodzi odbył się Dzień Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych diecezji warszawskiej

Ruch Światło-Życie narodził się z Soboru Watykańskiego II - jest posoborowym ruchem odnowy Kościoła. Wy jesteście ludźmi odpowiedzialnymi za ten Ruch. Czasami mam takie wrażenie - że ta inspiracja soborowa jest przygaszana, albo wręcz odsuwana gdzieś na dalszy plan. Nie pozwólcie na to! Jeśli chcecie rozumieć samych siebie, nie pozwólcie na to! Nie dajcie się wplątać w te wszystkie histerie, które głoszą, że Ducha Świętego nie było na Soborze Watykańskim II. Na litość Boską! Nie ma Ruchu Światło-Życie bez Soboru Watykańskiego II - mówił kard. Ryś.

W kościele Środowisk Twórczych w Łodzi odbył się Dzień Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych filii warszawskiej. Eucharystię, której przewodniczył kardynał Ryś poprzedziła adoracją Najświętszego Sakramentu połączona z Namiotem Spotkania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję