Reklama

„Takie będą Rzeczypospolite...”

„Edukacja szansą rozwoju społecznego” - to temat XIX Ogólnopolskiej Konferencji, zorganizowanej na Jasnej Górze w ramach wspierania polityki prorodzinnej samorządu terytorialnego. „Edukacja i wychowanie młodego pokolenia to fundamenty, na których budowana jest pomyślność każdego społeczeństwa” - podkreślił w czasie obrad prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. Konferencja, zorganizowana przez Ligę Krajową, Ligę Miejską i Ligę Wiejską, pomogła w zdiagnozowaniu współczesnych problemów polskiej edukacji i wskazaniu środków zaradczych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dobrze się stało, że obecne przepisy sprzyjają małym placówkom oświatowym” - powiedział ks. Stanisław Gancarek, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich. Dzięki zapisom ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą prowadzić szkoły publiczne na równi z samorządami terytorialnymi. Na równych też zasadach otrzymują dotacje. Umożliwiło to rozwój szkolnictwa katolickiego, a także powoływanie wielu małych szkół w tych środowiskach, zwłaszcza wiejskich, które nie chciały pogodzić się z likwidacją niektórych szkół prowadzonych przez samorządy. „Małe szkoły są szansą dla rozwoju środowiska lokalnego i dobrej edukacji” - podkreślił ks. Gancarek.
Jak głęboko uzasadnione jest to stwierdzenie, uczestnicy konferencji mogli się przekonać, zwiedzając Katolicką Szkołę Podstawową oraz Gimnazjum Katolickie w Częstochowie. Obie placówki są nowocześnie wyposażone, pracują w oparciu o starannie przemyślany program i mają dobraną kadrę pedagogiczną. „Celem naszej pracy - powiedziała s. Irena Makowicz USJK, dyrektor obu szkół - jest wszechstronny rozwój dziecka, zbudowany w oparciu o wartości ewangeliczne. Służy temu starannie realizowany program nauczania, liczne wyjazdy o charakterze poznawczym, zajęcia pozalekcyjne, np. warsztaty plastyczne, choreograficzne, teatralne, zajęcia sportowe. Zdecydowaliśmy się na szkołę stawiającą wysokie wymagania. Dotyczy to zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Ta praca wydaje owoce. W ubiegłym roku szkolnym uczniowie Gimnazjum Katolickiego osiągnęli najwyższe w Częstochowie wyniki na egzaminie przeprowadzanym na zakończenie gimnazjum” - mówi Siostra Dyrektor.
Poważnym problemem władz samorządowych jest edukacja dzieci niepełnosprawnych i upośledzonych umysłowo. Z referatu przedstawionego przez Krystynę Prażmowską - konsultantkę Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Częstochowie oraz Krystynę Skalik - dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Częstochowie wynika, że w Częstochowie istnieje sieć placówek kształcenia specjalnego od przedszkola po szkołę zawodową. Przybywa klas integracyjnych. Dla kadry pedagogicznej pracującej z osobami niepełnosprawnymi, która musi posiadać szczególnie wysokie kwalifikacje, systematycznie organizowane są kursy. Odbywają się także szkolenia katechetów i wykłady dla kleryków.
W drugim dniu konferencji dominowała tematyka osobowego wzoru nauczyciela oraz problem coraz częściej obserwowanej w szkołach agresji. Pierwszy z tych tematów przedstawił br. Romuald Rybicki ze Zgromadzenia Braci Szkolnych - autor wydanej niedawno w Bibliotece „Niedzieli” książki pt. Wprowadzenie do pedagogiki chrześcijańskiej. Brat Romuald przypomniał m.in. zasadę, zgodnie z którą, mówiąc o kształtowaniu osobowości wychowanka, należy pamiętać o permanentnej formacji osobowości wychowawców. Dotyczy to zarówno rodziców, jak i nauczycieli i katechetów.
Przykład skrajnego zachowania uczniów toruńskiej szkoły wobec nauczyciela był punktem wyjścia referatu bp. Antoniego Długosza. Zwrócił on uwagę na etiologię agresywnych zachowań, które zawsze wiążą się z wysokim stopniem niedojrzałości moralnej, psychicznej i duchowej danej osoby. „Tylko człowiek przeżywający osobisty kryzys, ktoś bardzo niespokojny, cierpiący i nieradzący sobie z życiem może stać się agresywny. Natomiast dojrzały i szczęśliwy człowiek nie będzie zachowywał się w sposób agresywny” - powiedział bp Antoni Długosz.
Wszystkie wątki dyskusji znalazły podsumowanie i dopełnienie w trzecim dniu konferencji, w referacie wygłoszonym przez ks. dr. Kazimierza Kurka SDB, który przedstawił założenia przyjętej przez Sobór Watykański II Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim z perspektywy początku XXI wieku. Dokument ten daje chrześcijańskim wychowawcom drogowskazy do pracy i porządkuje system wartości. Dostrzec trzeba również postaci wybitnych kapłanów i chrześcijańskich wychowawców, wśród nich św. Jana Bosko, którzy również pracowali w trudnych środowiskach. Ich doświadczenia są dla współczesnych ogromnym bogactwem, stanowią gotowy wzór do naśladowania.
W refleksjach na zakończenie konferencji wiele osób podkreślało, że owocem jasnogórskiego spotkania oraz modlitwy podczas codziennych Mszy św., które celebrowali abp. Stanisław Nowak oraz ks. Kazimierz Kurek, jest umocnienie wewnętrzne, wiedza niezbędna do pracy wychowawczej oraz perspektywiczne spojrzenie na problemy edukacji. Od czasów Jana Zamoyskiego wiadomo bowiem, że: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Agenci UB zdradzili tajemnicę

2024-11-29 07:43

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Wyobraź sobie, że odziedziczyłeś w spadku dziwny dar – kolekcję znaczków, która jak się okazuje jest warta majątek. Jest tylko jeden haczyk – żeby nadać jej pełną wartość, brakuje jednego znaczka. I teraz masz wybór: możesz zdobyć ten znaczek, ale ceną będzie coś niezwykle cennego – Twoja nerka. Co robisz?

W tym odcinku opowiadam o podobnych sytuacjach, które mogą nas spotkać w życiu – kiedy dążymy do czegoś, co wydaje się być naszym szczęściem, naszą wielką wygraną, ale ostatecznie ściąga nas w dół. Historia braci z "Dekalogu", którzy poświęcają wszystko dla iluzorycznej wartości, jest tylko jednym z przykładów, jakie poruszam.
CZYTAJ DALEJ

W najbliższą niedzielę manifestacja "TAK dla edukacji! NIE dla deprawacji!"

2024-11-29 08:13

[ TEMATY ]

manifestacja

edukacja seksualna

edukacja zdrowotna

Adobe Stock

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

1.12.2024 odbędzie się wielka manifestacja rodziców, nauczycieli, młodzieży, wszystkich, którym zależy na dobru polskich uczniów i którzy chcą wyrazić sprzeciw wobec zmian w edukacji, które niszczą szkołę.

KIEDY: 1.12.2024 godz. 12.00
CZYTAJ DALEJ

Szokująca praktyka w Danii: urzędnicy odbierają dzieci rodzicom na podstawie testów psychologicznych

2024-11-29 21:51

[ TEMATY ]

Dania

Adobe Stock

Duński Instytut Praw Człowieka domaga się od tamtejszych gmin zaprzestania stosowania kontrowersyjnych testów psychologicznych, tzw. forældrekompetenceundersøgelse (FKU). Testy te, którym są poddawani rodzice przed narodzeniem ich dzieci, mają na celu diagnozowanie potencjalnych problemów w rodzinie i podjęcie możliwie szybkiej interwencji w przypadku nieprawidłowości.

W praktyce FKU są językowo i kulturowo niedopasowane do realiów, w jakich żyją grenlandzcy Inuici, co prowadzi – w przypadku niezdania testu – do odbierania im dzieci, w tym nawet kilkugodzinnych noworodków, jak świadczy o tym historia Keiry Alexandry Kronvold. W przypadku tej trzydziestoośmiolatki pochodzenia inuickiego urzędnicy 7 listopada wkroczyli na oddział położniczy szpitala w Thisted około dwóch godzin po porodzie, by zabrać jej córeczkę. Dziewczynka znalazła się w rodzinie zastępczej, a biologiczna matka może się z nią widywać jedynie dwie godziny w miesiącu. Innym przykładem jest kolejna Grenlandka, Qupalu Platou, dla której niezdany test oznaczał w 2017 r. rozłąkę z dwuletnimi bliźniakami, których następnie rozdzielono – jeden trafił do domu dziecka, a drugi do rodziny zastępczej; również i w tym przypadku przysługują jej dwie godziny na miesiąc z synkami. Według oficjalnego raportu taka sytuacja dotyczy 5,6% rodzin grenlandzkich w porównaniu z niecałym 1% Duńczyków pochodzenia nordyckiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję