Reklama

Na Bożą chwałę

Australijski Dziedziniec Bożego Miłosierdzia

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

Cała bryła kościoła składa się z wielu płaszczyzn

Cała bryła kościoła składa się z wielu płaszczyzn

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Polski Ośrodek Katolicki w Keysborough pw. Bożego Miłosierdzia swoje początki datuje na 1998 r. i zawdzięcza je ks. Maksymilianowi Szurze. Obejmując swoją posługą kapłańską wschodnie dzielnice Melbourne, największego skupiska Polaków w Australii, ks. Maksymilian zauważył wielką potrzebę stworzenia kościoła na tych terenach. Mając na uwadze dobro duchowe powierzonych mu wiernych, niezwłocznie przystąpił do zakupu dużej posiadłości z kilkuletnim budynkiem mieszkalnym oraz dużym pomieszczeniem gospodarczym w Keysborough. Do powstania tego ośrodka w dużej mierze przyczynił się obecny ksiądz prowincjał Tadeusz Przybylak, jak również nasi poprzedni duszpasterze, w tym pierwszy na tym terenie chrystusowiec - ks. Józef Migacz. Teren ten jest własnością Towarzystwa Chrystusowego.
Dzięki lokalnym rzemieślnikom dom został odnowiony i przerobiony na plebanię, a pomieszczenie gospodarcze - na tymczasową kaplicę. Zawiązał się Komitet Budowy Kościoła i przystąpiono do działania. Z kilku projektów ostatecznie jeden został zaaprobowany i podany do realizacjii. Jednak na tej drodze pojawiły się przeszkody, które zwykle towarzyszą takim szlachetnym czynom. Na długi czas dokumenty utkwiły w urzędzie miasta, ale dzięki cierpliwości, modlitwom i interwencjom wielu osób, po wielu perypetiach, przeszkody zostały pokonane. Dawno zapoczątkowana idea wkroczyła na drogę realizacji. Na uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata, 23 listopada 2003 r., odbyło się uroczyste poświęcenie fundamentów przez bp. Christophera Prowse’a.
Cała bryła kościoła składa się z wielu płaszczyzn, które wzajemnie się przenikają, tworząc architekturę niezwykle prostą, harmonijną, a przez to piękną.
Jest to kościół z wnętrzem jednonawowym, na 450 miejsc siedzących. Na osi głównej, na wprost drzwi wejściowych, pod dużą okrągłą kopułą znajduje się prezbiterium. Tam, pod sklepieniem, w centrum umieszczony jest ołtarz. W centralnym miejscu znajduje się tabernakulum - najważniejszy element świątyni, a nad nim - prześwietlony z góry światłem dziennym obraz Jezusa Miłosiernego. Postać Jezusa przywołuje żywą osobę Boga, który wychodzi ku ludzkim biedom i nieszczęściom, błogosławi trudom i zmaganiom, zatapia w swych promieniach naszą grzeszność i daje siłę do pokonywania słabości. Swym pełnym akceptacji spojrzeniem i łaskawym wzrokiem skłania nas do odpowiedzi - Jezu, ufam Tobie. Obraz ten jest wezwaniem do czynnej miłości bliźniego. Dotyczy szczególnie współczesnych czasów, gdzie miłość tę próbuje się zastąpić tolerancją, co często prowadzi do akceptacji zła.
Kierownikiem budowy świątyni jest nasz parafianin - Roman Piotrowski, a cały ciężar budowy wziął na siebie niestrudzony proboszcz - ks. Kazimierz Bojda. Ciężar finansowy budowy spoczywa na barkach parafian, ale wierzymy, że dzięki pomocy ofiarodawców oraz Bożej pomocy ta świątynia powstanie. Budowa kościoła jest przedsięwzięciem kosztownym. Prowadzona jest zbiórka pieniędzy wśród Polonii australijskiej. Zwracamy się do rodaków z prośbą o ofiary na budowę tej świątyni.
Jednak najważniejszym elementem budowy świątyni jest wsparcie modlitewne. Otoczmy więc swoją modlitwą Dziedziniec Bożego Miłosierdzia w Keysborough, aby Jezus błogosławił temu dziełu, a św. Faustyna patronowała i pomagała.

Autor jest członkiem Komitetu Budowy Kościoła. Więcej informacji nt. budowy świątyni można uzyskać na stronie internetowej: www.divineshrine.com.au

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie – źródło świętości życia

Niedziela Ogólnopolska 14/2018, str. 28-29

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Renáta Sedmáková/fotolia.com

Tajemnica Wcielenia nierozerwalnie związana jest z tajemnicą śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa. Trudno się zatem dziwić, że w kalendarzu katolickim uroczystość Zwiastowania niemal sąsiaduje z Wielkanocą, mimo że kojarzy się przede wszystkim z Bożym Narodzeniem

Jeśli kogoś dziwi ta koincydencja chrześcijańskich tajemnic, to prawdopodobnie padł ofiarą szkodliwych skrótów myślowych. Zarówno bowiem we Wcieleniu, jak i w świętach paschalnych chodzi o to samo dzieło, któremu na imię zbawienie człowieka. Chrystus przyszedł w ludzkim ciele, aby to ciało mogło być umęczone i zabite na krzyżu. Gdyby w tym miejscu kończyła się historia zbawienia, nie byłoby powodów do radości, dlatego trzeba dopowiedzieć najważniejsze: Chrystus przyszedł w ludzkim ciele, aby to ciało mogło zmartwychwstać.
CZYTAJ DALEJ

Wyjątkowy Koncert JP2 w Kaufman Music Center w Nowym Jorku

2025-03-25 13:11

[ TEMATY ]

koncert

Materiał prasowy

Już 3 kwietnia 2025 o 7pm w Kaufman Music Center w Nowym Jorku odbędzie się „Concert Gala in Memory of John Paul II”, upamiętniająca jednego z największych autorytetów naszych czasów Jana Pawła II – papieża pokoju, dialogu i jedności. Będzie to wieczór pełen wzruszeń, refleksji i pięknej muzyki.

Wieczór rozpocznie premiera krótkiego filmu dokumentalnego ”Remembering John Paul II” przypominającego najważniejsze wydarzenia pontyfikatu w tym pielgrzymki apostolskie do Polski i Stanów Zjednoczonych. W części artystycznej usłyszymy "Maurice Ravel "Miroirs III Une Barque sur L'Océan", Jules Massenet 'Meditation" z Opery Thais, "Legenda" Henryka Wieniawskiego, "Contemplation," Johannesa Brahmsa, Giacomo Puccini ''O Mio Babbino Caro" z Opery "Gianni Schicchi", Kamil Saint-Saens ''Le Cygne' (Łabędź), Giulio Caccini 'Ave Maria'', "Pie Jesu" z Requiem A. L.Webber i wiele innych utworów, które poruszą serca słuchaczy. Wystąpią znakomici artyści, soliści Metropolitan Opera Brittany Renee (sopran), Paul Appleby (tenor), skrzypek Richard Lin, Kamil Pacholec, Laura Poe, Kyoung Im Kim, Nicholas Kaponyas, Halina Kalitka, Andrew Michon oraz Copernicus Children's Choir pod batutą Bożeny Konkiel. Soliści baletu wystąpią w specjalnie na ten wieczór przygotowanej choreografii. Projekt odwołuje się do nieprzemijających wartości Pontyfikatu JP2, przesłania pokoju, miłości i godności człowieka.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję