Reklama

Wśród książek

„Wola tworzenia - czy konieczność beznadziejności?”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy ubóstwo, życie w biedzie i nędzy, którego doświadczają miliony żyjących i które staje się zjawiskiem powszechnym w Polsce, musi rodzić beznadziejność, apatię, lęk, przygnębienie i rozpacz? Czy brak właściwych środków materialnych może usprawiedliwiać brak twórczości w różnych dziedzinach życia?
Na te jakże aktualne, ale i trudne pytania starali się odpowiedzieć zaproszeni przez Instytut Studiów Franciszkańskich prelegenci, znawcy myśli św. Maksymiliana Marii Kolbego, podczas sesji z okazji ubiegłorocznych Dni Kolbiańskich w Oświęcimiu. Przedstawione wówczas referaty znalazły się w nowo wydanej przez Instytut książce pt. Wola tworzenia - czy konieczność beznadziejności?, pod redakcją o. prof. Zdzisława Kijasa OFMConv. Książka ta ukazała się w nowej serii, zatytułowanej Seria kolbiańska. „W kontekście postępującej pauperyzacji społeczeństwa, pragnieniem naszym - pisze we wstępie do książki Ojciec Redaktor - była chęć otrzymania od Świętego z Auschwitz odpowiedzi, czy rzeczywiście ubóstwo posiada degradującą moc? Czy musi w sposób konieczny osłabiać pragnienie życia? Czy wiara w obecność Boga w codzienności może stępić ostrze biedy?”.
O skali ubóstwa w Polsce, jego uwarunkowaniach historycznych, reakcjach na różnorodne i gwałtowne przemiany społeczne, związane z przechodzeniem z „realnego socjalizmu” do „dzikiego kapitalizmu”, oraz o wyzwaniach, jakie bieda stanowi dla obywateli, władz, badaczy, społeczników i dobroczyńców - pisze Lucjan Miś z Instytutu Socjologii UJ. Autor czyni ważne rozróżnienie: z perspektywy socjologicznej ubóstwo jest występkiem lub skłania do występku, natomiast w perspektywie ewangelicznej ubóstwo jest cnotą. W dalszej części publikacji autor podkreśla, iż zarówno św. Franciszek z Asyżu, jak i św. Maksymilian Maria Kolbe pokazali, że bieda i nędza nie stanowią przeszkody w dojściu na wyżyny.
Dla św. Maksymiliana ubóstwo stanowiło kluczowy punkt jego duchowości i było drogą realizacji ideału franciszkańskiego. Przypomina o tym o. Paweł Warchoł OFMConv, franciszkański teolog z Łodzi. Ukazując trynitarny wymiar ubóstwa w rozumieniu św. Maksymiliana, autor podkreśla, że dla o. Maksymiliana ubóstwo nigdy nie było celem samym w sobie. Wprowadzając radykalne ubóstwo we wszystkie dziedziny potrzeb zarówno własnych, jak i współbraci, widział w nim siłę ewangelizacyjną świata. A nakaz ewangelizacji świata jest podstawowym zadaniem Kościoła, otrzymanym od Chrystusa.
O konieczności świadectwa ludzi wierzących we współczesnym świecie i potrzebie nowej ewangelizacji, analizujac myśli Jana Pawła II, pisze ks. Tadeusz Borutka, profesor Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie.
O ubóstwie środków i wyrazie artystycznym dzieła sztuki dowiemy się z publikacji Stanisława Rodzińskiego, profesora krakowskiej ASP, a na pytanie, czy przy pomocy ubogich środków można skutecznie oddziaływać na polu mediów - stara się odpowiedzieć o. Jacek Suhak OFMConv.
Wola tworzenia - czy konieczność beznadziejności? - to książka, w której czytelnik znajdzie syntetyczne spojrzenie na problemy ubóstwa i biedy oraz dowie się, co miał na myśli św. Maksymilian Maria Kolbe, mówiąc, że „aby kupić cnoty - pieniędzy nie potrzeba”.

Wola tworzenia - czy konieczność beznadziejności?, pod red. o. Zdzisława Kijasa OFMConv, Kraków 2003, Instytut Studiów Franciszkańskich, ul. Franciszkańska 3, 31-004 Kraków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Pójdź za mną”!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 57-62.

Środa, 1 października. Wspomnienie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, dziewicy, doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Świętych Aniołów Stróżów

Niedziela łowicka 39/2001

Na drodze do nieba grożą nam różne niebezpieczeństwa. Podobnie jak podróżny potrzebuje na niepewnych drogach przewodnika, tak nam na trudnych drogach do wieczności dał Pan Bóg przewodnika - Anioła, którego zwiemy Aniołem Stróżem. Kojarzy się nam ten Niebiański Duch z obrazkiem przedstawiającym dziecko, idące po wąskiej kładce nad przepaścią - a za nim skrzydlaty Anioł Opiekun. Z ufnością modlimy się co dzień do Niego, by nam spieszył z pomocą w dzień i w nocy: " Strzeż duszy, ciała mego i zaprowadź mnie do żywota wiecznego". Kościół wspomina ich liturgicznie 2 października. Tego dnia Kościół modli się za ich wstawiennictwem i ich wstawiennictwu poleca. Jest to więc szczególny dzień, by uświadomić sobie ich rolę w naszym życiu chrześcijańskim. Lex orandi est lex credendi - mówi teologiczne adagium. Prawo modlitwy jest prawem wiary. Współczesne prądy teologii postawiły jako dyskusyjny problem Aniołów, ich istnienia i ich roli. Niezależnie od dyskusji teologów Lud Boży modli się i liturgią 2 października potwierdza wiarę w istnienie Aniołów, a także ich specjalne funkcje odnośnie poszczególnych wiernych i społeczności. Wiara ta mówi, iż Bóg dał każdemu człowiekowi opiekuna - Anioła, aby był jego szczególnym stróżem na drodze przez ziemię do Królestwa niebieskiego. Największy teolog średniowiecza, św. Tomasz z Akwinu, utrzymuje, że w chwili, gdy przychodzi na świat dziecko, Bóg przywołuje jednego ze swych cudownych Aniołów i oddaje noworodka jego specjalnej opiece. Każdy człowiek, heretyk czy katolik, ma swego Anioła Stróża. Anioł jednak nie potrafi ingerować w naszą wolną wolę, lecz działa w sferze naszych wspomnień, przypominając nam wyraźnie o czymś, co powinniśmy zrobić lub też ostrzegając przed czymś. Życzliwie wpływa na naszą wyobraźnię i motywy postępowania, przekonując nas, namawiając do zwalczania naszej słabości oraz złych skłonności. To on natchnie nas czasami wspaniałymi ideałami i zachęca do nowego, większego wysiłku. Nauka ta niesie nam pociechę i ukazuje dobroć Boga, mając głębokie podstawy biblijne. Pismo Święte 300 razy mówi o Aniołach, przytaczając rozmaite ich zadania, które spełniają z rozkazu Bożego, choćby np. z Dziejów Apostolskich: "Ale Anioł Pański w ciągu nocy otworzył bramy więzienia i wyprowadził ich" (Dz 5, 19); "I natychmiast poraził go (Heroda) Anioł Pański dlatego, że nie oddał czci Bogu, a stoczony przez robactwo wyzionął ducha" (Dz 12, 23). Sam Pan Jezus przestrzegając przed zgorszeniem powiedział: "Powiadam wam, że aniołowie ich (tzn. dzieci) w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mego, który jest w niebie" (Mt 18, 10). Wśród aniołów jest hierarchia. Archaniołowie: Rafał - Bóg uzdrawia, Gabriel - Moc Boża, Michał - Któż jak Bóg! Rafał - dany jako towarzysz Tobiaszowi w drodze do Rages (Tob 8, 3), uwolnił córkę Raguela Sarę od demona Asmodeusza i szczęśliwie przyprowadził Tobiasza do domu i ojcu Tobiasza przywrócił wzrok. Gabriel - jest zwiastunem narodzin Jana Chrzciciela i nawet samego Syna Bożego. Michał - książę niebieski, wódz broniący nas w walce przeciw złości i zasadzkom szatana, który mocą Bożą strącił do piekła Lucyfera i jego adherentów. Prawda o Aniołach Stróżach, którą liturgia przypomina nam 2 października, rozszerza nasze horyzonty, pozwala nam patrzeć na świat nie tylko poprzez zmysłowe poznanie, szkiełko i oko uczonego przyrodnika, fizyka, ale w duchu wiary dostrzegać to, co dla zmysłów wszakże niedostępne, ale rzeczywiste, bardzo rzeczywiste. Z tego poznania trzeba nam także wyciągać prawdziwe wnioski, aby żyć w atmosferze spraw Bożych we wspólnocie z Bogiem i wszystkimi bytami, które Mu służą.
CZYTAJ DALEJ

34. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”

2025-10-02 14:30

[ TEMATY ]

festiwal Gaude Mater

Festiwalu Muzyki Sakralnej

Materiał prasowy

W dniach 11–19 września 2025 roku Częstochowa po raz kolejny stała się stolicą muzyki sakralnej. W ramach 34. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbyło się kilkanaście wydarzeń artystycznych – od koncertów chóralnych i organowych, przez muzykę klasyczną i folkową, aż po prawykonania nowych kompozycji.

* koncert inauguracyjny „Mozart znany i nieznany” w Bazylice Jasnogórskiej,
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję