Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

„Jesteś moją ucieczką”

Niedziela Ogólnopolska 47/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 142 [141], 2-3. 6-8
Audiencja generalna, 12 listopada 2003 r.

1. 3 października 1226 r. wieczorem umierał św. Franciszek z Asyżu: jego ostatnią modlitwą był właśnie Psalm 142 [141], którego przed chwilą wysłuchaliśmy.
Św. Bonawentura przypomina, że Franciszek „w wielkim uniesieniu recytował Psalm”: „Głośno wołam do Pana, głośno błagam Pana. Wylewam przed Nim swą troskę” i odmówił go aż do ostatniego wersetu: „Otoczą mnie sprawiedliwi, gdy okażesz mi dobroć” (Leggenda Maggiore, XIV, 5, in: Fonti Francescane, Padwa-Asyż 1980, s. 958).
Psalm jest wielkim wołaniem, złożonym z wielu słów błagania skierowanych do Pana: „głośno wołam”, „błagam Pana”, „wylewam przed Nim swą troskę”, „wyjawiam przed Nim swą udrękę” (ww. 2-3). Centralna część Psalmu to zaufanie do Boga, który nie jest obojętny wobec cierpienia człowieka wierzącego (por. ww. 4-8). W takiej postawie św. Franciszek przyjmował śmierć.

2. Bóg jest wzywany imieniem „Ty”, jako Osoba, która daje bezpieczeństwo: „Ty jesteś moją ucieczką” (w. 6), „Ty znasz moją ścieżkę”, to znaczy drogę mego życia, ścieżkę naznaczoną przez prawo sprawiedliwości. Na tej drodze jednak bezbożni zastawili zasadzkę (por. w. 4): jest to typowy obraz wzięty z wydarzeń polowania i częsty w błaganiach Psalmów - dla wskazania niebezpieczeństw i zasadzek, na które narażony jest sprawiedliwy.
Psalmista, widząc to zagrożenie, wypowiada jakby sygnał ostrzeżenia, ponieważ Bóg widzi jego sytuację i będzie interweniował: „Popatrz na prawo i zobacz!” (w. 5).
W zwyczaju wschodnim w czasie procesu po prawej stronie osoby stał obrońca i świadek obrony albo też, w wypadku wojny, straż przyboczna. Wierzący jest samotny i opuszczony, „nikt nie dba o jego życie”. Dlatego też wypowiada gorzkie słowa: „Nie ma dla mnie ucieczki, nikt nie dba o moje życie” (w. 5).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Lecz niedługo potem mocny okrzyk budzi nadzieję, która drzemie w sercu modlącego się. Jedyną opieką i jedyną skuteczną bliskością jest obrona i bliskość Boga: „Ty jesteś moją ucieczką, udziałem moim w ziemi żyjących” (w. 6). „Ucieczka” czy „udział” w języku biblijnym jest darem ziemi obiecanej, znakiem Bożej miłości wobec ludu wybranego. Pan zawsze jest ostatnim i jedynym fundamentem, na którym możemy się oprzeć, jedyną możliwością życia, najwyższą nadzieją.
Psalmista nieustannie wzywa Boga, gdyż „jest bardzo słaby” (por. w. 7). Błaga Go, aby przyszedł mu z pomocą, aby rozerwał kajdany jego więzienia i wrogości (por. w. 8) i wyprowadził go z głębin doświadczenia.

Reklama

4. Podobnie jak w innych Psalmach błagalnych, ostateczną perspektywą jest dziękczynienie, które jest ofiarowane Bogu po wypełnieniu się prośby: „Wyprowadź mnie z więzienia, bym dziękował imieniu Twojemu” (w. 8). Gdy zostanie ocalony, wierzący uda się na zgromadzenie liturgiczne, żeby podziękować Panu (por. w. 8).
Otoczą go sprawiedliwi, którzy uznają zbawienie brata jako dar również im uczyniony.
Ta atmosfera powinna być obecna również w celebracjach chrześcijańskich. Ból konkretnego człowieka powinien znaleźć odbicie w sercu wszystkich ludzi; również radość konkretnego człowieka powinna być przeżywana przez całą wspólnotę modlących się. Albowiem: „Jak dobrze i jak miło, gdy bracia mieszkają razem” (Ps 133 [132], 1), zaś Pan Jezus powiedział: „Bo gdzie są dwaj albo trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18, 20).

5. Tradycja chrześcijańska odnosi Psalm 142 [141] do prześladowanego i cierpiącego Chrystusa. W tej perspektywie ujawniający się cel błagania psalmicznego przemienia się w znak paschalny, oparty na chwalebnym zakończeniu życia Chrystusa oraz naszym przeznaczeniu do zmartwychwstania razem z Nim. Stwierdza to św. Hilary z Poitiers, wielki Doktor Kościoła IV wieku, w swoim Traktacie o Psalmach.
Komentuje on łacińskie tłumaczenie ostatniego wiersza Psalmu, który mówi o nagrodzie, jaka czeka modlącego się w oczekiwaniu na sprawiedliwość: Me expectant iusti, donec retribuas mihi (Oczekują na mnie sprawiedliwi, gdy okażesz mi dobroć). Św. Hilary tłumaczy to w ten sposób: „Apostoł naucza nas, jaką nagrodę Ojciec dał Chrystusowi: «Bóg Go nad wszystko wywyższył i darował Mu imię ponad wszelkie imię, aby na imię Jezusa zgięło się każde kolano istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych. I aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem - ku chwale Boga Ojca» (Flp 2, 9-11). Taka jest nagroda: ciało, które On przyjął, obdarzone zostaje wieczną chwałą Ojca. Jakie będzie później oczekiwanie sprawiedliwych, uczy nas tenże apostoł, mówiąc: «Nasza bowiem ojczyzna jest w niebie. Stamtąd też jako Zbawcy wyczekujemy Pana Jezusa Chrystusa, który przekształci nasze ciało poniżone w podobne do swego chwalebnego ciała» (Flp 3, 20-21). Sprawiedliwi oczekują Jego nagrody, aby uczynił ich zdolnymi do przyjęcia chwały swego ciała, które pobłogosławił od wieków. Amen” (PL 9, 833-837).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W czerwcu ulicami wielu miast w Polsce przejdą Marsze dla Życia i Rodziny

2024-06-07 14:12

[ TEMATY ]

marsz dla życia i rodziny

Karol Porwich/Niedziela

Pod hasłem "Zjednoczeni dla Życia, Rodziny, Ojczyzny" ulicami Warszawy, Krakowa, Poznania, Lublina, Łodzi, Gdańska, Bydgoszczy i wielu innych miast przejdą w czerwcu Marsze dla Życia i Rodziny.

W najbliższą niedzielę, 9 czerwca, Marsze dla Życia i Rodziny przejdą m.in. przez Łowicz, Lubawę, Łowicz, Tarnobrzeg, Stary Licheń, Włocławek, Wołomin i Żywiec.

CZYTAJ DALEJ

Miętne: Obchody 40. Rocznicy Obrony Krzyża

2024-06-07 17:32

[ TEMATY ]

Miętne

Bożena Sztajner/Niedziela

- W Krzyżu jest nasze, ludzkie zwycięstwo nad złem, grzechem, kłamstwem i rozpaczą - wskazał bp Kazimierz Gurda podczas Mszy św. sprawowanej w czasie „Spotkania Młodych Przy Krzyżu”. Do Miętnego przybyło ponad 1200 osób - przedstawicieli szkół ponadpodstawowych z terenu diecezji siedleckiej. Przedpołudniowe spotkanie, które rozpoczęło się w piątek, 7 czerwca przy kościele parafialnym było pierwszą częścią rocznicowych obchodów.

Biskup siedlecki w homilii podkreślał, że krzyż na co dzień jest obecny w naszym życiu. Dostrzegamy go w przestrzeniach ludzkiej codzienności. - Wielu z nas nosi go na piersi; zawieszamy go w miejscach, w których mieszkamy, w miejscach naszej pracy i nauki. Czynimy tak dlatego, ponieważ Krzyż Jezusa będąc znakiem zwycięstwa nad złem i śmiercią, jest także znakiem miłości Boga do nas, do każdego człowieka. Każdy pragnie być taką miłością, obdarzany. Miłością, która nigdy nie zawodzi - wskazał hierarcha.

CZYTAJ DALEJ

Szeregowiec Mateusz mógł żyć

2024-06-07 22:01

[ TEMATY ]

punkt widzenia

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Gdy mówimy o zmarłym w czwartek żołnierzu 1. Warszawskiej Brygady Pancernej im. Tadeusza Kościuszki, mówimy o konkretnym człowieku. Mateusz Sitek był młodym, 21-letnim chłopakiem, który wybrał służbę w wojsku z miłości do Polski.

Szeregowy Mateusz służył w swojej brygadzie od grudnia 2023 r., wcześniej był w WOT. - Nie miał dziewczyny, bo jego miłością było wojsko – cytowała jednego z żołnierzy „Rzeczpospolita”. Mężczyzna zaciągając się do armii pewnie liczył się z tym, że może przyjść taki moment, że dla ojczyzny będzie musiał poświęcić swoje życie, ale czy spodziewał się takiej ofiary idąc bronić polskich granic przed agresywnymi, nielegalnymi emigrantami, zaopatrzonymi w naprędce wystruganej „broni”? Może inaczej: czy miał prawo spodziewać się, że nie grozi mu utrata życia? Teoretycznie tak, ale z perspektywy informacji, które dziś znamy – atmosfera która zapanowała wśród mundurowych od końca marca musiała być przerażająca.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję