Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Struktura modlitwy Nieszporów

Niedziela Ogólnopolska 43/2003

Podczas audiencji generalnej 15 października 2003 r.

Podczas audiencji generalnej 15 października 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna,
15 października 2003 r.

1. Z licznych świadectw wiemy, że począwszy od IV wieku Jutrznia i Nieszpory stanowią już trwały element modlitwy w wielkich Kościołach Wschodu i Zachodu. Zaświadcza o tym m.in. św. Ambroży: „Jak każdego dnia, idąc do kościoła czy modląc się w domu, rozpoczynamy od Boga i w Nim kończymy, tak cały dzień naszego życia na tym padole oraz bieg każdego konkretnego dnia zawsze bierze początek od Boga i w Nim się kończy” (De Abraham, II, 5, 22).
Tak jak Jutrznia wpisuje się w świt poranka, tak Nieszpory znajdują swoje miejsce o zmierzchu, w godzinie, gdy w świątyni jerozolimskiej składana była ofiara kadzielna. W tej godzinie Jezus, po swojej śmierci na krzyżu, spoczywał w grobie, ofiarując siebie samego Ojcu za zbawienie świata.
Różne Kościoły, idąc za swymi tradycjami, zorganizowały Oficjum Boże według własnej obrzędowości. My bierzemy tu pod uwagę ryt rzymski.

Reklama

2. Modlitwę rozpoczyna wezwanie Deus in adiutorium („Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu”), zgodnie z wersetem Psalmu 70 [69], który św. Benedykt przypisał każdej Godzinie. Werset ten przypomina, że jedynie od Boga pochodzi łaska wysławiania Go w sposób godny. Następuje potem Chwała Ojcu, gdyż wysławianie Trójcy Przenajświętszej wyraża istotne ukierunkowanie modlitwy chrześcijańskiej. Na zakończenie, z wyjątkiem okresu Wielkiego Postu, dodaje się Alleluja - wyrażenie hebrajskie, które oznacza: „Wysławiajcie Pana”, a które stało się dla chrześcijan radosnym wyrazem ufności w opiekę, jaką Pan otacza swój lud.
Śpiew Hymnu pozwala wyrazić motywy uwielbienia przez Kościół na modlitwie, przywołując z poetyckim natchnieniem tajemnice dokonane dla zbawienia człowieka w godzinie wieczornej, w szczególności ofiarę Chrystusa na krzyżu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Psalmodia Nieszporów składa się z dwóch Psalmów odpowiednich dla tej Godziny i z pieśni pochodzącej z Nowego Testamentu. Typologia Psalmów przeznaczonych do Nieszporów przedstawia różne odcienie. Są Psalmy światłości, w których znajdujemy wyraźne nawiązanie do wieczoru, lampy lub światła; Psalmy, które wyrażają ufność w Bogu - trwałym schronieniu w nietrwałości życia ludzkiego; Psalmy dziękczynne i chwalebne; Psalmy, z których przebija uczucie eschatologiczne, jakie wywołuje kres dnia, i inne - o charakterze mądrościowym czy intonacji pokutnej. Znajdujemy również Psalmy Hallelu, nawiązujące do Ostatniej Wieczerzy Jezusa z uczniami. W Kościele łacińskim z pokolenia na pokolenie przekazywano elementy sprzyjające zrozumieniu Psalmów i ich chrześcijańskiej interpretacji, jak tytuły, wypowiedzi psalmiczne, a przede wszystkim antyfony (por. Zasady i normy Liturgii Godzin, 110-120).
Godne uwagi miejsce zajmuje krótkie czytanie, które w Nieszporach pochodzi z Nowego Testamentu. Ma ono na celu przywołanie z mocą i naciskiem którejś z sentencji biblijnych i wyciśnięcie jej w sercach, aby została przełożona na życie (por. tamże, 45, 156, 172). By łatwiej przyswoić sobie to, co się usłyszało, po czytaniu następuje stosowne milczenie oraz responsorium, którego funkcją jest „odpowiedź” - śpiewem kilku wersetów - na przesłanie czytania, sprzyjające serdecznemu przyjęciu modlitwy ze strony jej uczestników.

4. Z wielką czcią, poprzedzony przez znak krzyża, zaintonowany zostaje Kantyk ewangeliczny Najświętszej Maryi Panny (por. Łk 1, 46-55). Poświadczony już w Regule św. Benedykta (rozdz. 12 i 17) zwyczaj śpiewania podczas Jutrzni pieśni Benedictus, a podczas Nieszporów - Magnificat „przypieczętowany jest przez wielowiekową tradycję Kościoła Rzymskiego” (Zasady i normy Liturgii Godzin, 50). W istocie pieśni te są wzorem wyrażania sensu chwały i dziękczynienia Bogu za dar Odkupienia.
Podczas wspólnotowej celebry Oficjum Bożego gest okadzania ołtarza, kapłana i ludu podczas śpiewania pieśni ewangelicznych może sugerować - w świetle żydowskiej tradycji ofiarowania kadzidła rano i wieczorem na ołtarzu wonności - ofiarniczy charakter „ofiary chwały”, wyrażonej w Liturgii Godzin. Gromadząc się na modlitwie wokół Chrystusa, możemy osobiście przeżyć to, o czym mówi List do Hebrajczyków: „Przez Niego więc składajmy Bogu ofiarę czci ustawicznie, to jest owoc warg, które wyznają Jego imię” (por. 13,15; por. Ps 50 [49], 14. 23; por. Oz 14, 3).

5. Po Kantyku następują prośby kierowane do Ojca, czasami do Chrystusa, pomnego troski Bożej o ludzkość, dzieło Jego rąk. Prośby w Nieszporach mają bowiem charakter błagania o Bożą pomoc dla każdego człowieka, dla wspólnoty chrześcijańskiej i społeczeństwa obywatelskiego. Jest w nich również wspomnienie zmarłych wiernych.
Liturgia Nieszporów ma swe uwieńczenie w modlitwie Jezusa - Ojcze nasz, syntezie wszelkiej chwały i wszelkiego błagania dzieci Bożych, odrodzonych z wody i Ducha. Na zakończenie dnia tradycja chrześcijańska powiązała przebaczenie, o które prosi się Boga w Ojcze nasz, z braterskim pojednaniem się ludzi między sobą: słońce nie może zachodzić nad niczyim gniewem (por. Ef 4, 26).
Modlitwę Nieszporów kończy modlitwa, która w zgodzie z Chrystusem ukrzyżowanym wyraża powierzenie naszego życia w dłonie Ojca, z przekonaniem, że nie braknie nam nigdy Jego błogosławieństwa.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bądźmy stróżami piękna liturgii!

2025-03-29 17:30

Marzena Cyfert

Wielkopostny dzień skupienia dla organistów i muzyków kościelnych archidiecezji wrocławskiej

Wielkopostny dzień skupienia dla organistów i muzyków kościelnych archidiecezji wrocławskiej

Wielkopostny dzień skupienia dla organistów i muzyków kościelnych archidiecezji wrocławskiej rozpoczął się w kościele św. Marcina adoracją Najświętszego Sakramentu. Po niej sprawowana była Msza św., której przewodniczył ks. Igor Urban, duszpasterz organistów.

W homilii ks. Urban przypomniał, jaki był stan muzyki kościelnej pod koniec XVIII wieku, kiedy to utwory wykonywane w trakcie nabożeństw pozbawione były charakteru sakralnego, a tym bardziej ducha liturgicznego. Ten stan zapoczątkował powstanie w Kościele wielkiego nurtu odnowy liturgii i muzyki, nazywanego ruchem cecyliańskim.
CZYTAJ DALEJ

Patron dnia: Święty Stefan IX, papież

[ TEMATY ]

patron dnia

pl.wikipedia.org

Stefan IX

Stefan IX

Stefan był synem Gozelona, diuka Lotaryngii i wnukiem ostatniego króla Italii. W latach 1041-1048 był biskupem Liège.

Papież Leon IX w 1049 r. zabrał go ze sobą do Rzymu i powierzył stanowisko kanclerza i bibliotekarza Kościoła rzymskiego. Stefan towarzyszył papieżowi w jego podróżach po Europie. Leon IX wysłał go z poselstwem do Konstantynopola, by zażegnać spory, ale misja zakończyła się podziałem Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Pod Sercem Maryi

2025-03-29 21:10

Marzena Cyfert

Pod Sercem Maryi - dzień skupienia w kościele na Piasku

Pod Sercem Maryi - dzień skupienia w kościele na Piasku

Pod takim hasłem odbył się dzień skupienia w kościele pw. Najświętszej Maryi Panny na Piasku. Rozpoczął się o godz. 12 modlitwą „Anioł Pański”, a zakończył o godz. 21 „Apelem Jasnogórskim”.

9 godzin modlitewnego czuwania nawiązywało do 9 miesięcy wzrastania dziecka pod sercem mamy. Uczestnicy dnia skupienia chcieli tak samo symbolicznie wzrastać pod Sercem duchowej mamy – Maryi. W spotkaniu uczestniczyły całe rodziny. Wydarzeniu towarzyszyły warsztaty muzyczne, które poprowadził Jakub Tomalak, producent muzyczny, dyrygent, kompozytor. Duchową opiekę nad wydarzeniem objął ks. Krystian Charchut, proboszcz parafii NMP na Piasku. Patronami spotkania byli św. Maksymilian M. Kolbe i sługa Boży ks. Jan Schneider, dwóch kapłanów, którzy wszystko zawierzyli Maryi.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję