Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Struktura modlitwy Nieszporów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Audiencja generalna,
15 października 2003 r.

1. Z licznych świadectw wiemy, że począwszy od IV wieku Jutrznia i Nieszpory stanowią już trwały element modlitwy w wielkich Kościołach Wschodu i Zachodu. Zaświadcza o tym m.in. św. Ambroży: „Jak każdego dnia, idąc do kościoła czy modląc się w domu, rozpoczynamy od Boga i w Nim kończymy, tak cały dzień naszego życia na tym padole oraz bieg każdego konkretnego dnia zawsze bierze początek od Boga i w Nim się kończy” (De Abraham, II, 5, 22).
Tak jak Jutrznia wpisuje się w świt poranka, tak Nieszpory znajdują swoje miejsce o zmierzchu, w godzinie, gdy w świątyni jerozolimskiej składana była ofiara kadzielna. W tej godzinie Jezus, po swojej śmierci na krzyżu, spoczywał w grobie, ofiarując siebie samego Ojcu za zbawienie świata.
Różne Kościoły, idąc za swymi tradycjami, zorganizowały Oficjum Boże według własnej obrzędowości. My bierzemy tu pod uwagę ryt rzymski.

2. Modlitwę rozpoczyna wezwanie Deus in adiutorium („Boże, wejrzyj ku wspomożeniu memu”), zgodnie z wersetem Psalmu 70 [69], który św. Benedykt przypisał każdej Godzinie. Werset ten przypomina, że jedynie od Boga pochodzi łaska wysławiania Go w sposób godny. Następuje potem Chwała Ojcu, gdyż wysławianie Trójcy Przenajświętszej wyraża istotne ukierunkowanie modlitwy chrześcijańskiej. Na zakończenie, z wyjątkiem okresu Wielkiego Postu, dodaje się Alleluja - wyrażenie hebrajskie, które oznacza: „Wysławiajcie Pana”, a które stało się dla chrześcijan radosnym wyrazem ufności w opiekę, jaką Pan otacza swój lud.
Śpiew Hymnu pozwala wyrazić motywy uwielbienia przez Kościół na modlitwie, przywołując z poetyckim natchnieniem tajemnice dokonane dla zbawienia człowieka w godzinie wieczornej, w szczególności ofiarę Chrystusa na krzyżu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Psalmodia Nieszporów składa się z dwóch Psalmów odpowiednich dla tej Godziny i z pieśni pochodzącej z Nowego Testamentu. Typologia Psalmów przeznaczonych do Nieszporów przedstawia różne odcienie. Są Psalmy światłości, w których znajdujemy wyraźne nawiązanie do wieczoru, lampy lub światła; Psalmy, które wyrażają ufność w Bogu - trwałym schronieniu w nietrwałości życia ludzkiego; Psalmy dziękczynne i chwalebne; Psalmy, z których przebija uczucie eschatologiczne, jakie wywołuje kres dnia, i inne - o charakterze mądrościowym czy intonacji pokutnej. Znajdujemy również Psalmy Hallelu, nawiązujące do Ostatniej Wieczerzy Jezusa z uczniami. W Kościele łacińskim z pokolenia na pokolenie przekazywano elementy sprzyjające zrozumieniu Psalmów i ich chrześcijańskiej interpretacji, jak tytuły, wypowiedzi psalmiczne, a przede wszystkim antyfony (por. Zasady i normy Liturgii Godzin, 110-120).
Godne uwagi miejsce zajmuje krótkie czytanie, które w Nieszporach pochodzi z Nowego Testamentu. Ma ono na celu przywołanie z mocą i naciskiem którejś z sentencji biblijnych i wyciśnięcie jej w sercach, aby została przełożona na życie (por. tamże, 45, 156, 172). By łatwiej przyswoić sobie to, co się usłyszało, po czytaniu następuje stosowne milczenie oraz responsorium, którego funkcją jest „odpowiedź” - śpiewem kilku wersetów - na przesłanie czytania, sprzyjające serdecznemu przyjęciu modlitwy ze strony jej uczestników.

Reklama

4. Z wielką czcią, poprzedzony przez znak krzyża, zaintonowany zostaje Kantyk ewangeliczny Najświętszej Maryi Panny (por. Łk 1, 46-55). Poświadczony już w Regule św. Benedykta (rozdz. 12 i 17) zwyczaj śpiewania podczas Jutrzni pieśni Benedictus, a podczas Nieszporów - Magnificat „przypieczętowany jest przez wielowiekową tradycję Kościoła Rzymskiego” (Zasady i normy Liturgii Godzin, 50). W istocie pieśni te są wzorem wyrażania sensu chwały i dziękczynienia Bogu za dar Odkupienia.
Podczas wspólnotowej celebry Oficjum Bożego gest okadzania ołtarza, kapłana i ludu podczas śpiewania pieśni ewangelicznych może sugerować - w świetle żydowskiej tradycji ofiarowania kadzidła rano i wieczorem na ołtarzu wonności - ofiarniczy charakter „ofiary chwały”, wyrażonej w Liturgii Godzin. Gromadząc się na modlitwie wokół Chrystusa, możemy osobiście przeżyć to, o czym mówi List do Hebrajczyków: „Przez Niego więc składajmy Bogu ofiarę czci ustawicznie, to jest owoc warg, które wyznają Jego imię” (por. 13,15; por. Ps 50 [49], 14. 23; por. Oz 14, 3).

5. Po Kantyku następują prośby kierowane do Ojca, czasami do Chrystusa, pomnego troski Bożej o ludzkość, dzieło Jego rąk. Prośby w Nieszporach mają bowiem charakter błagania o Bożą pomoc dla każdego człowieka, dla wspólnoty chrześcijańskiej i społeczeństwa obywatelskiego. Jest w nich również wspomnienie zmarłych wiernych.
Liturgia Nieszporów ma swe uwieńczenie w modlitwie Jezusa - Ojcze nasz, syntezie wszelkiej chwały i wszelkiego błagania dzieci Bożych, odrodzonych z wody i Ducha. Na zakończenie dnia tradycja chrześcijańska powiązała przebaczenie, o które prosi się Boga w Ojcze nasz, z braterskim pojednaniem się ludzi między sobą: słońce nie może zachodzić nad niczyim gniewem (por. Ef 4, 26).
Modlitwę Nieszporów kończy modlitwa, która w zgodzie z Chrystusem ukrzyżowanym wyraża powierzenie naszego życia w dłonie Ojca, z przekonaniem, że nie braknie nam nigdy Jego błogosławieństwa.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Monika Książek

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.

CZYTAJ DALEJ

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Nadzieja wyrosła w sercach

2024-05-12 15:10

Tadeusz Boniecki

Stowarzyszenie Hospicjum Domowe im. ks. kan. Kazimierza Malinowskiego było organizatorem chełmskiej edycji ogólnopolskiej akcji „Pola Nadziei”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję