Dorobek filozoficzny Edyty Stein - asystentki Edmunda Husserla (twórcy fenomenologicznej szkoły filozoficznej), późniejszej s. Teresy Benedykty od Krzyża, karmelitanki bosej, zamordowanej w obozie
w Oświęcimiu, ogłoszonej świętą przez Papieża Jana Pawła II - jest w Polsce znany wąskiej grupie uczonych. A należy przypomnieć, że jej myśl filozoficzna kształtowała
się głównie w trudnych warunkach hitlerowskich Niemiec, kiedy to ludzkie życie i godność człowieka nie miały prawie żadnej ceny. Pragnąc przeciwstawić się temu uprzedmiotowieniu
człowieka, św. Edyta Stein sięgnęła do trzech skarbnic myśli ludzkiej: tomizmu, fenomenologii oraz mistyków karmelitańskich. Owocem tych zainteresowań jest jej spuścizna filozoficzna, ukazująca wartość
ludzkiej podmiotowości, istoty sumienia i duszy ludzkiej, ostatecznego celu życia człowieka. Rozprawy św. Edyty Stein ukazują integralny opis człowieka jako bytu osobowego w całym
bogactwie i różnorodności doświadczenia, pozwalając lepiej zrozumieć i opisać zarówno fizyczny, jak i duchowy pierwiastek konstytuujący człowieka. W czasach
obecnego zamętu w przedmiocie istoty, zadań i przeznaczenia człowieka przypominanie prawdy o nas samych z całą pewnością przyczyni się do pełniejszego zrozumienia
ludzkiej osoby.
Te treści zaczerpnęliśmy z książki o. Rafała Kazimierza Wilka, paulina, poświęconej myśli filozoficznej św. Edyty Stein, wybitnej przedstawicielki chrześcijańskiego personalizmu. Można
dodać - tej samej szkoły, którą jako filozof reprezentuje Jan Paweł II.
Rafał Kazimierz Wilk OSPPE, "Człowiek - istota wezwana. Antropologiczno-personalistyczne aspekty filozoficznej twórczości Edyty Stein - św. Teresy Benedykty od Krzyża", Kraków 2003, Paulinianum, ul. o. A. Kordeckiego 2, 42-225 Częstochowa, tel. (0-34) 377-77-77.
Pomóż w rozwoju naszego portalu