Krakowską Wspólnotę Bezdomnych im. św. Brata Alberta "Chleb i Światło" odwiedził 18 czerwca br. w ramach wizytacji kanonicznej parafii Bożego Ciała bp Jan Szkodoń. Krakowski Pasterz
interesował się pracą ośrodka, modlił się z bezdomnymi, wyraził też solidarność z ich niełatwym życiem. Odwiedził ogródek dla dzieci z rodzin patologicznych, prowadzony
przez Wspólnotę. Był mile zaskoczony, że Wspólnotę stać na wysiłek wydawania Gazety Bezdomnych.
Wspólnota "Chleb i Światło" przy ul. Estery 12 w Krakowie powstała w 1992 r. Przez wszystkie te lata stale dojrzewa do harmonijnego pogodzenia trzech wymiarów
życia: duchowego, psychologicznego i socjalnego, tak by odpowiadały chrześcijańskiej koncepcji człowieka. Pracownicy i członkowie Wspólnoty uważają bowiem, że bezdomność nie jest
jakimś etosem, ale stanem patologicznym. Z bezdomności można wyjść. Ci, którzy przychodzą do Wspólnoty, potrzebują najpierw rodziny, zaleczenia ran psychicznych i leczenia z alkoholizmu.
Wielu spośród tych, którzy się wewnętrznie pozbierali, potrafi odnaleźć w sobie siły, aby dokonać zmian w swoim życiu i usamodzielnić się.
Opiekę duszpasterską i duchową nad Wspólnotą sprawują ojcowie paulini, kanonicy regularni i ojcowie dominikanie. Protektorem Wspólnoty - jak mówi przełożony domu przy ul. Estery,
Zbigniew Lipkowski - jest Opatrzność Boża. Wspólnota stara się być podobna do św. Brata Alberta, który uczy codziennego życia z ubogimi, adoracji, pracy, rekreacji, wspólnoty dóbr... Wspólnota
"Chleb i Światło" wprowadza w życie pierwotne intuicje Świętego, które dzisiaj są bardzo aktualne: współcześni ubodzy potrzebują obecności i bliskości, poczucia, że jest
się z nimi naprawdę do końca i tylko dla nich. To jest tak jak z ratowaniem tonącego - należy się bardzo do niego zbliżyć.
Wspólnota daje ubogim chleb i formację, czyli światło. Po tej linii trwa odbudowa człowieczeństwa bezdomnych. Ale nie można też w radykalny sposób poświęcić się człowiekowi bez
adoracji, czyli bez uprzedniego poświęcenia się Bogu. Stąd nieśmiała prośba członków Wspólnoty do Boga, by w znany tylko sobie sposób powołał do życia instytut życia konsekrowanego w tym
duchu.
Po 9 latach zakończyło się postępowanie w sprawie spektaklu „Nasza przemoc, wasza przemoc” („Nase nsilije i vase nasilije”) wystawianego w 2016 r. w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Zostało ono umorzone w grudniu 2024 r. przez Prokuraturę Rejonową Bydgoszcz-Północ. Instytut Ordo Iuris reprezentujący w postępowaniu pokrzywdzonych złożył zażalenie na decyzję prokuratury. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy utrzymał jednak w mocy postanowienie o umorzeniu. Reżyserem spektaklu był Chorwat Olivier Frijić, twórca innego przedstawienia – „Klątwy”, co do której również wiele lat toczyło się postępowanie.
Zawiadomienie w tej sprawie złożyły dwie kobiety, które były widzami spektaklu wystawionego 25 września 2016 r. Przedstawienie odgrywane było w języku obcym z wyświetlanymi polskimi napisami. Elementy bluźniercze wystąpiły już na początku spektaklu. Sztuka rozpoczęła się od kolędy „Cicha noc”, przy dźwiękach której aktorzy rozbierali się do naga i łączyli się w pary hetero- i homoseksualne, po czym wykonywali czynności o charakterze erotycznym. W innej ze scen na krzyżu utworzonym z kanistrów na benzynę wisiał mężczyzna w wieńcu podobnym do korony cierniowej. Aktor miał na biodrach biało-czerwoną przepaskę. Mężczyzna zszedł z krzyża i podszedł do aktorki mającej na twarzy chustę przypominającą muzułmański hidżab. Aktor zerwał jej chustę z twarzy, po czym pchnął kobietę na ziemię i dokonał na niej symulowanego gwałtu. Twarz kobiety wyrażała cierpienie i poniżenie. W trakcie spektaklu doszło też do sceny, w której aktorka grająca muzułmankę wyciągnęła biało-czerwony materiał z krocza. Następnie został on pionowo zawieszony nad sceną.
Salwatoriański Ośrodek Powołań zaprasza na kolejną edycję wydarzenia „Weekend w Klasztorze”, które odbędą się w dniach: 21-23 listopada w Bagnie. To propozycja spędzenia kilku dni w ciszy i skupieniu, w otoczeniu j przyrody oraz w przestrzeni dawnego pałacu, który obecnie pełni funkcję domu modlitwy i formacji.
Podczas pobytu uczestnicy wchodzą w rytm dnia wspólnoty zakonnej: uczestniczą w modlitwach, wspólnych posiłkach, mają czas na indywidualną refleksję oraz rozmowę z mieszkańcami klasztoru. Nie jest to forma rekolekcji w ścisłym znaczeniu, lecz doświadczenie codziennego życia zakonnego i okazja do osobistego zatrzymania.– „Weekend w klasztorze jest czasem modlitwy, rozmowy i rozeznania. Chcemy stworzyć przestrzeń, w której uczestnicy mogą zastanowić się nad własnym powołaniem i odkryć, dokąd prowadzi ich Bóg” – mówi ks. Karol Matecki SDS, dyrektor Salwatoriańskiego Ośrodka Powołań.
W opublikowanej wczoraj książce dziennikarze watykaniści Elisabetta Piqué i Gerard O'Connell ujawniają nieznane dotąd szczegóły konklawe z 2025 roku. Według ich badań, węgierski kard. Peter Erdő z Węgier przewodził stawce faworytów w pierwszej turze głosowania, 7 maja. Za nim uplasowali się kard. Robert Francis Prévost, późniejszy papież, oraz kard. Pietro Parolin, sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej. Książka, zatytułowana „El último Cónclave” (Ostatnie konklawe) ukazała się w Hiszpanii.
Autorzy szczegółowo badają również, dlaczego pierwsza tura głosowania rozpoczęła się ze znacznym opóźnieniem. Czarny dym pojawił się dopiero o godz. 21.00 tego dnia, zamiast oczekiwanej godz. 19.00. Chociaż wiadomo było już, że kard. Raniero Cantalamessa przedłużył swoje przemówienie otwierające o około godzinę, Piqué i O'Connell podają teraz inny powód: telefon komórkowy w Kaplicy Sykstyńskiej. Starszy kardynał zapomniał oddać swój telefon; głosowanie mogło się rozpocząć dopiero po usunięciu tego niedopatrzenia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.