Reklama

Światło tajemnic różańcowych

W dniach 16-17 stycznia br. odbyło się na Jasnej Górze Ogólnopolskie Sympozjum Mariologiczno-Maryjne na temat: "Światło tajemnic różańcowych w nauczaniu Jana Pawła II", zorganizowane przez Klasztor Jasnogórski i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Wydział Teologiczny w Radomiu. Była to niejako odpowiedź Jasnej Góry na przekazanie przez Jana Pawła II do Sanktuarium 6 listopada ub. r. listu apostolskiego "Rosarium Virginis Mariae" (O Różańcu Najświętszej Maryi Panny). Jak wiemy, aktu przekazania listu - podpisanego i opieczętowanego pieczęcią Rybaka przez Ojca Świętego - na ręce przeora Jasnej Góry - o. Mariana Lubelskiego dokonał metropolita częstochowski - abp Stanisław Nowak. Jest to wyjątkowy dar dla Jasnej Góry, wyraz szczególnego umiłowania tego miejsca przez Ojca Świętego.

Niedziela Ogólnopolska 5/2003

Podczas obrad Ogólnopolskiego Sympozjum Mariologiczno-Maryjnego na Jasnej Górze, 16 stycznia 2003r.

Podczas obrad Ogólnopolskiego Sympozjum Mariologiczno-Maryjnego na Jasnej Górze, 16 stycznia 2003r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sympozjum Mariologiczno--Maryjne

Można przypomnieć, że Jan Paweł II w liście apostolskim o Różańcu wprowadził do modlitwy różańcowej czwartą część - tajemnice światła: 1. Chrzest Pana Jezusa w Jordanie; 2. Objawienie Siebie na weselu w Kanie Galilejskiej; 3. Głoszenie Królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia; 4. Przemienienie na górze Tabor; 5. Ustanowienie Eucharystii, będącej sakramentalnym wyrazem misterium paschalnego. Tym właśnie tajemnicom zostało poświęcone jasnogórskie sympozjum, w którym wzięli udział wybitni teologowie i bibliści z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Papieskiej Akademii Teologicznej, Instytutu Teologicznego w Częstochowie, Instytutu Pedagogiczno-Filozoficznego "Ignatianum" w Krakowie, Uniwersytetu Gdańskiego, a także przedstawiciele licznych ruchów i stowarzyszeń katolickich, którzy w wieczornym panelu 16 stycznia, w pierwszym dniu sympozjum, transmitowanym przez Radio Maryja i Radio Jasna Góra, dali świadectwo miłości do modlitwy różańcowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tajemnice Światła

Sympozjum rozpoczęło się Mszą św., której przewodniczył abp Stanisław Nowak, metropolita częstochowski. W homilii Ksiądz Arcybiskup, mówiąc o tajemnicy Kany Galilejskiej, przypomniał, że Jasną Górę kard. Wyszyński nazwał polską Kaną, a Jan Paweł II o znaczeniu tego Sanktuarium wspomniał w tak ważnym dokumencie, jakim jest encyklika Redemptoris Mater. Jasna Góra jest więc szczególnym miejscem kontemplacji tajemnic różańcowych, zwłaszcza tej jednej, odnoszącej się do objawienia Jezusa podczas wesela w Kanie Galilejskiej.
Nawiązał do tego, witając uczestników sympozjum, przeor Jasnej Góry - o. Marian Lubelski. Życzył wszystkim, aby wobec lęku i wielorakich dzisiaj zarzewi niepokoju przyjąć postawę Maryi, która uczy pokornej kontemplacji Oblicza Chrystusa.
Temu zagadnieniu był również poświęcony pierwszy referat pt. Modlitwa różańcowa w maryjności jasnogórskiej. Wygłosił go o. prof. Zachariasz Jabłoński, inicjator sympozjum. Prelegent wspomniał, że paulini jasnogórscy, poprzez dzieje rozwijając kult maryjny związany z Ikoną Bogurodzicy, osobiście praktykowali modlitwę różańcową, prowadzili nabożeństwa różańcowe z pielgrzymami, zakładali bractwa różańcowe. Świadectwem tego są liczne cenne wota-różańce, znajdujące się w skarbcu, wśród nich różaniec królowej Bony, różańce ofiarowane przez Stefana Batorego, Eleonorę Austriacką - żonę Michała Korybuta Wiśniowieckiego, a także przez Jana III Sobieskiego. Zobowiązujące przesłanie zawierają różańce przekazane Jasnej Górze przez papieży. Wśród nich swoją kosztownością wyróżnia się różaniec papieża Piusa VI (1775-79), a także różaniec Pawła VI oraz kilka różańców Jana Pawła II, m.in. przekazany w 1997 r. złoty różaniec, który został umieszczony tuż przy złotej róży w pobliżu Wizerunku Jasnogórskiej Matki. Dowiedzieliśmy się, że pierwsze Bractwo Różańcowe powstało na Jasnej Górze już w 1610 r. Obecnie do Jasnogórskiej Rodziny Różańcowej, której dyrektoruje o. Bogumił Schab, w ciągu 40 lat istnienia zapisało się 12 milionów osób.
Kolejne wypowiedzi dotyczyły tajemnic światła. Tajemnicę chrztu Jezusa w Jordanie omówił ks. prof. Ignacy Bokwa, dziekan Wydziału Teologicznego w Radomiu. Ukazał to wydarzenie w aspekcie biblijnym i teologicznym, ze szczególnym uwzględnieniem tego, co Ojciec Święty Jan Paweł II określa mianem tajemnicy światła. W tym znaczeniu "umiłowany Syn Ojca" jest światłem dla świata i dla ludzkości, dla każdego człowieka.
Znak wina w Kanie Galilejskiej poddał refleksji bp prof. Jan Bernard Szlaga z Uniwersytetu Gdańskiego, ordynariusz diecezji pelplińskiej. Prelegent podkreślił, że ta popularna perykopa nie jest tylko opowiadaniem o weselu w Kanie. Wesele jest tylko tłem dla znaku prowadzącego uczniów do wiary. Jezus, przemieniając wodę w wino, dzięki interwencji Maryi, pierwszej z wierzących, otwiera serca uczniów na wiarę. Wiara jest ich światłością. Kto wyznaje wiarę w Jezusa Chrystusa, nie błąka się w ciemności, nie chodzi w ciemnościach, ale nawiązuje ścisły i stały związek z Jezusem Chrystusem, który jest światłością świata.
Trzecią tajemnicę - głoszenie Królestwa Bożego i wzywanie do nawrócenia przedstawił o. prof. dr hab. Andrzej Derdziuk OFM Cap, kierownik Katedry Teologii Moralnej Szczegółowej KUL. Nazwał ją tajemnicą prawdy i miłosierdzia. Jak powiedział, Bóg w swoim odwiecznym planie pragnie obdarować swoje stworzenia życiem wiecznym. Połączenie w jednej tajemnicy różańcowej rozważania nauczania Pana Jezusa o Królestwie z zagadnieniem sakramentalnej posługi miłosierdzia nie tylko zwraca uwagę na istotny aspekt działalności duszpasterskiej Kościoła, ale też pozwala dotrzeć do prawdy o sposobie przezwyciężania dziedzictwa grzechu. Ojciec Święty ma świadomość, że nie sama działalność Kościoła przynosi owoce przemiany, ale także nieustanne wpatrywanie się w Chrystusa Pana - co jest istotą modlitwy różańcowej. Oświetlając drogi Kościoła przez tajemnice światła, Jan Paweł II z ufnością wyprowadza wspólnotę wierzących na głębię wiary.
Czwartą tajemnicę - przemienienie Jezusa na górze Tabor przedstawił o. prof. Jacek Salij OP, kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej UKSW w Warszawie. Światłem góry Tabor jest łaska wiary i miłości, pozwalająca nam rozkochanymi oczyma wpatrywać się w Chrystusa Pana, tak jak przedstawiają Go nam Ewangelie, obserwować Jego słowa i czyny, wgłębiać się w najdrobniejsze nawet szczegóły Jego postępowania i Jego świętej Męki, przez którą przeszedł dla naszego zbawienia. Dzięki temu światłu możemy coraz więcej - a przede wszystkim w miłości - poznawać, kim naprawdę jest Bóg i co to naprawdę znaczy być człowiekiem.
Piątą tajemnicę światła - ustanowienie Eucharystii przedstawił ks. prof. Antoni Tronina, kierownik Katedry Egzegezy Starego Testamentu KUL. Jak powiedział, misterium Eucharystii stanowi dopełnienie wszystkich tajemnic ziemskiego życia Jezusa. Co więcej, zamyka ono całe objawienie biblijne, którego bogata symbolika znajduje tu swoje ostateczne wyjaśnienie. Tajemnicą światła nazwał Papież ustanowienie Eucharystii, w której Chrystus ze swym Ciałem i Krwią pod postaciami chleba i wina staje się pokarmem, dając aż do końca świadectwo swej miłości do ludzi, dla których zbawienia złoży samego siebie w ofierze.
Wśród innych prelegentów jasnogórskiego sympozjum byli również: bp Antoni Długosz z Częstochowy, który wygłosił referat zatytułowany: Refleksje katechety nad różańcowymi tajemnicami światła; ks. prof. Teofil Siudy - Kontemplacja zbawczych misteriów szkołą zawierzenia Maryi; o. prof. Jan Mazur OSPPE - Odnowiony Różaniec a orędzie społeczne Kościoła oraz o. prof. Andrzej Napiórkowski - Różaniec modlitwą ekumeniczną.

Refleksja i modlitwa

Dwudniowe jasnogórskie sympozjum było czasem pogłębionej refleksji duchowej i intelektualnej nad tajemnicami Różańca, zwłaszcza w odniesieniu do listu apostolskiego Rosarium Virginis Mariae. O papieskim dokumencie, a właściwie o obecności Maryi we wszystkich tajemnicach światła mówił w homilii w drugim dniu obrad bp Zygmunt Zimowski z Radomia. Rozważając udział Maryi w piątej tajemnicy światła - Eucharystii, bp Zimowski powiedział, że Ciało Chrystusa przyjmowane w Komunii św. jest tym samym Ciałem narodzonym z Maryi. Matka Boża prowadzi nas do Eucharystii przez wiarę.
W czasie obrad dużo czasu poświęcono modlitwie. Msze św., wspólnie odmówiony Różaniec, ofiarowany Ojcu Świętemu, a także udział w Apelu Jasnogórskim były wyrazem kontemplowania z Maryją Chrystusowego Oblicza przez uczestników sympozjum. Jako postulat z tego spotkania w Jasnogórskiej Kanie należałoby wyrazić życzenie, aby refleksje wybitnych teologów - znawców problematyki mariologiczno-maryjnej przekuć na język duszpasterstwa. Istnieje bowiem w obecnej sytuacji w Polsce nagląca potrzeba praktykowania modlitwy różańcowej w rodzinie, w grupach i wspólnotach. Rok Różańca, który obecnie przeżywamy, woła o podjęcie różnych inicjatyw duszpasterskich dla ożywienia ducha modlitwy w naszych parafiach.
Miłą niespodzianką dla uczestników sympozjum, zgotowaną przez o. prof. Jabłońskiego, stała się wydana już drukiem książka z wygłoszonymi i niewygłoszonymi referatami. Zawiera również świadectwa członków ruchów katolickich o praktyce modlitwy różańcowej, a także rozważania osób świeckich i duchownych nad tajemnicami światła.
Sądzę, że to pierwsze sympozjum naukowe na temat nowej części Różańca św. w nauczaniu Jana Pawła II przyniesie owoce duszpasterskie, zainspiruje zarówno kapłanów, jak i członków różnych wspólnot, a przede wszystkim rodziny, do pogłębienia życia modlitwy, z nadzieją, że autentycznej modlitwie kontemplacyjnej będzie towarzyszyć trud upodabniania się do Chrystusa.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej z Lourdes

[ TEMATY ]

nowenna

Lourdes

Adobe Stock

Nowenna do odmawiania przed wspomnieniem Matki Bożej z Lourdes (2-10 lutego) lub w dowolnym terminie.

„Na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie” (Mk 16, 18).
CZYTAJ DALEJ

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Misje- zmaganie się o człowieczeństwo

2025-02-01 18:32

ks. Łukasz Romańczuk

Ojciec Andrzej Madej OMI

Ojciec Andrzej Madej OMI

Wiele osób nie wie, gdzie ten kraj jest na mapie. Mieszka tam ponad 90% muzułmanów, a wspólnota katolicka liczy ok. 100 osób. W Turkmenistanie jest tylko dwóch kapłanów katolickich: Andrzej Madej i Paweł Kubiak, Oblaci Maryi Niepokalanej.

Turkmenistan powstał jako niezależne państwo w 1991 roku, po rozpadzie Związku Radzieckiego. - Dlatego też wiara w Boga i w tym regionie świata jest bardzo osłabiona. Zamknięte były cerkwie, kościół i kilka kaplic katolickich. Pozostało dużo ateistów. Po upadku ZSRR w całym kraju było tylko kilka meczetów. Ich liczba w ostatnich 30 latach wzrosła do pół tysiąca. Widać większe zainteresowanie religią, rośnie potrzeba wyznawania wiary -podkreśla o. Andrzej i dodaje:- Nasza katolicka wspólnota liczy w całym kraju trochę więcej niż 100 wiernych. Codziennie odprawiamy Mszę świętą w wynajętym domu, a z dużej kuchni zrobiliśmy kaplicę Przemienienia Pańskiego. Jesteśmy w Aszchabadzie, też jako dyplomatyczni przedstawiciele Stolicy Świętej. Posługę rozpocząłem tam wraz z ojcem Zmitrowiczem, dzisiaj biskupem na Ukrainie. Historia ta jest niesamowita: w 1996 roku papież Jan Paweł II otrzymał list od małej wspólnoty katolickiej, pochodzenia niemieckiego z Turkmenistanu, z prośbą o kapłana. Zatroskany o ich los, święty Papież, poprosił nuncjusza apostolskiego abpa Mariana Olesia z Almaty, by znalazł misjonarzy i wysłał ich na misję nad brzeg pustyni Karakum. Nasz ówczesny przełożony generalny Oblatów Maryi Niepokalanej, zgodził się byśmy podjęli się tam założenia Kościoła. Ewangelizowałem już od paru lat w Kijowie i byłem trochę zorientowany w sytuacji katolików na Wschodzie. Prosił mnie bym udał się do Turkmenistanu. Jak mogłem nie przyjąć tego wezwania skoro jako zakonnik ślubuje posłuszeństwo? Dopiero później zacząłem się zastanawiać, co to będzie czy damy radę? Zaufaliśmy Panu Bogu i On nam dopomógł postawić pierwsze kroki na tej misji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję