Reklama

Czas budowę zacząć

Świątynia Świętej Opatrzności Bożej

Niedziela Ogólnopolska 3/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z biskupem pomocniczym Warszawy Marianem Dusiem - prezesem Fundacji Budowy Świątyni Opatrzności Bożej - rozmawia ks. Ireneusz Skubiś

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. Ireneusz Skubiś: - Cała Polska z wielką uwagą śledzi wiadomości dotyczące budowy świątyni Opatrzności Bożej. Proszę przybliżyć Czytelnikom "Niedzieli" okoliczności powstania Fundacji Budowy Świątyni Opatrzności Bożej.

Bp Marian Duś: - Ksiądz Kardynał Józef Glemp, Prymas Polski, przemawiając wobec najwyższych władz państwowych na uroczystościach związanych z 400-leciem stołeczności Warszawy, przypomniał o niewypełnionym wotum, jakim miało być wybudowanie świątyni Świętej Bożej Opatrzności, za uchwalenie Konstytucji 3 Maja w 1791 r. Wotum to zostało uchwalone przez Sejm Czteroletni i potwierdzone ustawą z 17 marca 1921 r. przez Sejm Ustawodawczy Polski Odrodzonej. Odzyskana w 1989 r. pełna wolność i suwerenność naszej Ojczyzny skłania nas wszystkich ponownie do wypełnienia zaległego zobowiązania. Sejm i Senat III Rzeczypospolitej, a także Rada Warszawy i samorządy wielu miast Polski poparły tę inicjatywę.
W nawiązaniu do tych decyzji Prymas Polski oraz Konferencja Episkopatu Polski i Archidiecezja Warszawska Kościoła Rzymskokatolickiego powołały w 1998 r. Fundację Budowy Świątyni Opatrzności Bożej - Wotum Narodu, z siedzibą w Warszawie.

Reklama

- Proszę podać cele Fundacji.

- Głównym celem Fundacji jest organizowanie i finansowanie działań zmierzających do realizacji budowy świątyni Opatrzności Bożej. Jest to ogromne zadanie i będzie wymagało zaangażowania wszystkich Polaków.

- Został przyjęty nowy projekt świątyni. Jakie są założenia ideowe tego projektu?

- Rzeczywiście, po dłuższej dyskusji został przyjęty do realizacji projekt autorstwa Wojciecha i Lecha Szymborskich, który w swoich założeniach urbanistycznych uwzględnia cztery drogi, jakimi Polacy dążyli do wolności, a mianowicie: Drogę Walki, Drogę Kultury, Drogę Cierpienia i Drogę Modlitwy. Obecnie drogi te - zdaniem Księdza Prymasa - zmieniły się w konkretne zadania dla społeczeństwa.
Droga Walki ma być drogą jednania narodowego, ekumenicznego i europejskiego.
Droga Kultury "pozostaje zawsze aktualna przez głęboki humanizm i twórczą pracę i znajdzie swoje oparcie w Instytucie i Muzeum Jana Pawła II".
Droga Cierpienia i Ofiary będzie Instytutem Życia z hospicjum i miejscem pomocy społecznej.
Droga Modlitwy i Pracy to przyszły Instytut Odrodzenia, który skupi młodzież na problemach wychowania.

- Jakie są założenia techniczne i praktyczne nowego projektu?

Reklama

- Autorzy, projektując świątynię, oparli się na pryncypiach leżących u podstaw architektury kościołów rzymskokatolickich. Zaprojektowana na planie krzyża greckiego bryła świątyni to rotunda zwieńczona kopułą, ujęta w cztery portale, symbolizujące drogi do wolności. Wokół nawy głównej zaprojektowano pierścień nawy bocznej, w której znajdują się wejścia do kaplicy nawrócenia i adoracji Najświętszego Sakramentu, do kaplicy Matki Bożej, gdzie zostanie umieszczony na stałe obraz Matki Bożej Częstochowskiej, od ponad 20 lat wędrujący po Polsce, oraz do kaplicy chrzcielnej i zakrystii. W nawie głównej świątyni będzie 1500 miejsc siedzących. Nad nawą boczną, okalającą nawę główną, zlokalizowano Muzeum Jana Pawła II, które będzie upamiętniać wszystkie pielgrzymki Ojca Świętego do Ojczyzny.

- W projekcie jest mowa o czterech dziedzińcach. Jak należy je rozumieć?

Reklama

- Wspomniane drogi wyznaczają kształt czterech dziedzińców: Ojczyzny, Ludu Bożego, Życia i Chwały.
Dziedziniec Ojczyzny będzie miejscem gromadzenia się wiernych podczas wielkich uroczystości o charakterze kościelnym i religijno-patriotycznym. Będzie on mógł pomieścić ok. 20-25 tys. ludzi.
Na Dziedzińcu Ludu Bożego będą rozmieszczone stacje Drogi Krzyżowej. Na cokołach mają być także płaskorzeźby odzwierciedlające "Polską Drogę Krzyżową", upamiętniające między innymi bitwy, które utorowały nam drogę do wolności.
Przy Dziedzińcu Życia zlokalizowane zostaną stacja krwiodawstwa i hospicjum. Stacja krwiodawstwa - to symbol krwi ratującej życie, ale przecież także krwi, którą przelewano w walkach o odzyskanie wolności. Hospicjum zapewni godne warunki przejścia z życia doczesnego do wiecznego nieuleczalnie chorym, ale także będzie przypominać o potrzebie poszanowania życia każdego człowieka - od poczęcia aż do naturalnej śmierci.
Dziedziniec Chwały zawierać będzie amfiteatr, wykorzystywany przede wszystkim przez młodzież. Głównym zadaniem młodzieży jest kształtowanie intelektu oraz postaw opartych na wartościach ogólnoludzkich i chrześcijańskich, które pozwolą jej podejmować odpowiedzialne zadania w życiu dorosłym. Dzięki odpowiedniemu systemowi stypendialnemu młodzież z ubogich rodzin, zwłaszcza ta szczególnie uzdolniona, będzie miała możliwość kształcenia się.

- Myślę, że sprawa budowy świątyni Opatrzności Bożej będzie wracać na nasze łamy. Na tym etapie proszę o wskazanie najbliższych planów budowy.

- Chciałbym w imieniu Zarządu Fundacji bardzo serdecznie podziękować za tę dzisiejszą rozmowę o świątyni Opatrzności Bożej. Wszyscy bowiem jesteśmy zaproszeni do współudziału w realizacji tego wyjątkowego ogólnonarodowego dzieła.
Realizacja budowy świątyni i całego kompleksu towarzyszącego jest podzielona na dwa etapy. W pierwszym etapie będzie budowana świątynia wraz z budynkiem administracyjno-duszpasterskim, przy czym planuje się, że świątynia w stanie surowym otwartym i budynek towarzyszący w stanie surowym zamkniętym powinny być gotowe do końca 2004 r. Prace wykończeniowe oraz wyposażanie świątyni potrwają znacznie dłużej. Dopiero w drugim etapie podejmiemy budowę obiektów towarzyszących, o których wspominałem.

- Ile będzie kosztować realizacja budowy świątyni? Co z funduszami? Czy projekt nie przerasta naszych polskich możliwości?

Reklama

- Według przedstawionych przez generalnego wykonawcę i zweryfikowanych przez niezależny audyt kosztorysów, stan surowy świątyni i towarzyszącego jej obiektu będzie kosztować ok. 50 mln zł. Jest to w przybliżeniu połowa kosztów.
Świątynię Opatrzności Bożej będziemy budować wszyscy. Zarówno Polacy mieszkający w kraju, jak i za granicą. Każdy z nas w swoim życiu doświadczył namacalnie opieki Bożej Opatrzności, która kieruje zarówno losami ludów i narodów, jak i losami pojedynczego człowieka. Mamy więc za co dziękować Bożej Opatrzności.
Ważnym zadaniem dla nas wszystkich jest gromadzenie funduszy, które pozwolą na prowadzenie budowy bez zakłóceń. Każda ofiara, choćby najmniejsza, będzie stanowić pomoc w realizacji tego dzieła. Wszystkie darowizny będą odnotowane, a znaczniejsi ofiarodawcy jako fundatorzy będą mieli swoje tablice umieszczone na murach świątyni. Ufamy, że Redakcja Niedzieli, podejmując funkcję promotora budowy świątyni, będzie miała swoje miejsce na tablicy fundatorów.

- Dziękuję Księdzu Biskupowi za rozmowę.

* * *

Ponżej zamieszczamy blankiet umożliwiający wszystkim, którzy chcą włączyć się w budowę świątyni Opatrzności Bożej, przesłanie ofiary na ten cel.

Numery kont Fundacji Budowy Świątyni Opatrzności Bożej, na które można dokonywać wpłat

DANSKE BANK POLSKA SA
ul. Emilii Plater 28, 00-688 Warszawa
18300004-27006-0-0-R-001724-001 - konto PLN
18300004-27006-0-787-R-001724-001 - konto USD
18300004-27006-0-978-R-001724-001 - konto EURO

BANK PKO SA II Oddział w Warszawie
ul. Krucza 6/14, 00-537 Warszawa
70124010241111000002702746 - konto PLN
83124010241787000002702759 - konto USD
75124010241978000002702762 - konto EURO

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kobieta czynu

Niedziela Ogólnopolska 5/2024, str. 20

[ TEMATY ]

patron

pl.wikipedia.org

Św. Koleta z Corbie

Św. Koleta z Corbie

Mniszka, córka prostego cieśli z francuskiej Pikardii, w XV wieku podjęła misję odnowy w Kościele.

Była długo wyczekiwanym dzieckiem. Starsi rodzice jej narodziny przypisywali wstawiennictwu św. Mikołaja – z tej racji otrzymała żeńską formę tego imienia: Koleta. Gdy miała ok. piętnastu lat, rozpoczęła życie zakonne. Wstąpiła do beginek, lecz kilka razy zmieniała zakon i ostatecznie została klaryską. Czując powołanie do radykalnego życia pustelniczego, pozwoliła się zamurować w celi jako rekuza. Był to dla niej czas intensywnej modlitwy, duchowego rozwoju i przeżyć mistycznych. Po otrzymaniu wizji św. Franciszka z Asyżu, wzywającego ją do zreformowania zakonów franciszkanów i klarysek, uzyskała zwolnienie ze ślubów odosobnienia – celę opuściła w 1406 r. Jak przystało na kobietę czynu, natychmiast udała się do papieża, szukając u niego wsparcia dla idei odnowy zgromadzeń. Wywarła tak duże wrażenie na Benedykcie XIII, że zaakceptował on jej plany reformy zakonu według ewangelicznych cnót ubóstwa i posłuszeństwa. Wkrótce powstała pierwsza zreformowana wspólnota. Koleta główny nacisk kładła na powrót do pierwotnego, surowego ubóstwa sióstr, dlatego jej reforma nie wszędzie spotykała się z aprobatą. Z czasem jednak jej dzieło zaczęło przynosić owoce i doprowadziło do odnowy duchowej zakonów braci mniejszych i klarysek, wyznaczając im nowe kierunki rozwoju. Koleta zmarła w opinii świętości.
CZYTAJ DALEJ

Wiara mnie ukształtowała

2025-02-04 13:42

Niedziela Ogólnopolska 6/2025, str. 27-29

[ TEMATY ]

świadectwo

Dorota Gawryluk

Archiwum prywatne

Rodzina jest dla niej najważniejsza. Chroni swoją prywatność, w tym poglądy, które najczęściej zachowuje dla siebie. Kiedy jednak trzeba ich bronić i dać świadectwo – potrafi walczyć z otwartą przyłbicą.

Dorota Gawryluk pochodzi z niewielkiej miejscowości, z okolic Limanowej. Nie miała łatwo. Była jednym z trójki dzieci państwa Zelków. Ambitna mała dziewczynka marzyła o tym, żeby być dziennikarką. Z Limanowej do Warszawy miała daleką drogę do przebycia. Ale zrobiła pierwszy krok, potem następny i kolejne... Ciężką pracą, obowiązkowością, determinacją zrealizowała swoje marzenia.
CZYTAJ DALEJ

Bez zmiany Konstytucji RP zakazy spowiadania nie mogą być legalnie wprowadzone

2025-02-07 23:10

[ TEMATY ]

spowiedź

Pio Si/pl.fotolia.com

Do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wpłynęła petycja dotycząca zakazu spowiadania dzieci poniżej 18. roku życia. Od kilku tygodni trwa debata medialna na ten temat. - Uważam, że dobrze przygotowana wczesna spowiedź dzieci przynosi wiele pożytku w ich rozwoju psychospołecznym i duchowym - mówi ekspert KUL, teolog pastoralista ks. prof. Wiesław Przygoda.

Duchowny zauważa, że prawne konsekwencje wniesionej do Sejmu RP petycji będą raczej nikłe lub wręcz żadne, gdyż Konstytucja RP stanowi: „Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym” i dodaje, że „każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii” oraz, że „rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami”. Można także powołać się na Preambułę Konstytucji RP, wskazującą na Rzeczpospolitą jako wspólne dobro Narodu Polskiego, którego władze zobowiązane są do poszanowania wolności i sprawiedliwości, dialogu społecznego, a także do dbania o „zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję